2013. ápr. 11.

Jean-Paul Sartre (1905-1980): A TISZTESSÉGTUDÓ UTCALÁNY






Jó lenne tudni, vajon hányan utasították vissza a Nobel-díjat? Annyi bizonyos, hogy az egzisztencialista filozófia megteremtője e valószínűleg kevesek közé tartozik: 1964-ben ítélték oda neki, s a gondolkodóik alkotói szabadságát mindenáron megőrizni kívánó Sartre nem fogadta el a kitüntetést.

A polgári családban született, apját korán elvesztett, magányos, félszeg fiú az iskolapadban kárpótolja magát, hamar kitűnik társai közül. A Párizsi École Normale Supérieure-ön nyeri el filozófiatanári oklevelét. Egy évig Berlinben tanulmányozza a német filozófusokat. A háborúban rövid katonáskodás után fogságba esik, 1941-ben szabadul ki. Kapcsolatba kerül az Ellenállással. A háború után folyóiratot alapít, amely ma is megjelenik. E lap köré csoportosulnak a lét é a nemlét kérdéseit taglaló bölcselet, az egzisztencializmus hívei. Sartre színdarabokban, regényekben és filozófiai tanulmányokban boncolgatja az egyén szabadságának, korlátainak tisztázatlanságát.

Az undor (1938) című korszakalkotó regényében a tehetetlenül vergődő főhős, Roquentin így fogalmazza meg elméletének egyik alaptételét: „Mindenki, aki létezik, ok nélkül születik, gyengeségből él tovább, és véletlenül hal meg.” Másik kiemelkedő szépprózája a nagylélegzetűnek tervezett, de egyetlen kötetkére zsugorodott önéletrajzi ihletésű A szavak (1964).

Gazdag bölcseleti munkásságából kiemelhetjük A lét és a semmi (1943), valamint A dialektikus ész kritikája című tanulmányait. Fontos, összegző munka a Flaubert életművének szentelt háromkötetes monográfia.

A drámai alkotások változatosak, nagy hatásúak, sikeresek. Némelyik darab olyan általános érvényű, hogy szerte a világon felbukkan időről időre, például a szabadelvűség, a jó és a rossz viszonyát, kérdéseit feszegető Az ördög és a jóisten (1951); az algériai függetlenségi harc küzdelmeit a náci Németország kereteibe illesztő Az altonai foglyok (1959), amelyből – mint Sartre sok művéből – film is készült, a főszerepekben olyan csillagokkal, mint Sophia Loren és Maximilian Schell.

A tisztességtudó utcalány (1946; magyarországi bemutató: 1947. 5. l. – Benedek A. ford.) a XIX. sz. végén alakított fajgyűlölő titkos társaságnak, a Klu-Klux-Klannak a második világháború után újult erővel felcsapó, vad indulatokat gerjesztő tevékenysége ellen íródott. Sajnos ez a darab napjainkig időszerű, hiszen ha valamilyen történelmi változás folytán egy-egy társadalmi réteg ideiglenesen hátrányosabb helyzetbe kerül, a türelmetlenség bűnbakkeresést szül, s ez rendszerint a másság ellen irányul. A darabot 1952-ben filmre vitték, Lendvay Kamilló operát írt.


**
A TISZTESSÉGTUDÓ UTCALÁNY

Főbb szereplők: LIZZIE; FRED; SZENÁTOR; NÉGER


ELSŐ KÉP.
Lizzie a szobájában porszívózik, amikor csöngetnek. Nem akar ajtót nyitni, de mivel újra csengetnek, beszól valakinek a fürdőszobába, s figyelmezteti: ne jöjjön ki, amíg a váratlan látogató nem távozik. Lizzie ajtót nyit, egy ősz hajú fekete bőrű férfi áll a küszöbön. Lizzie ráismer: a vonaton találkoztak. A Néger könyörög a lánynak: mondja el a bíróságon, hogy ő ártatlan. Lizzie elutasítja, azt tanácsolja a Négernek, menjen el a városból. A férfi azonban rettegve mondja, hogy üldözik. Lizzie-nek megesik rajta a szíve, de csak annyit ígér meg neki: ha beidézik a bíróságra, akkor azt fogja vallani, hogy a Néger ártatlan. Amikor a Néger elmegy, a fürdőszobából előjön a lány vendége, Fred, s izgatottan kérdi, vajon nem a rendőrségtől voltak-e. A lány meglepődik, de miután a férfi tisztázza magát, tovább tesz-vesz. A férfi idegesen rászól, hogy hagyja abba, s ha már takarít, inkább a „bűnös” ágyat takarja le. A lány megvallja, milyen jól érezte magát a férfival. Fred azonban pénzt ajánl fel Lizzie-nek, azt állítva, hogy a lány részeg volt, ha úgy érezte, hogy a férfi szerelmesen becézgette együttlétük alatt, majd pedig megalázóan keveset akar fizetni: két tízdollárost tesz ki az asztalra. Lizzie nem akarja elfogadni, gorombaságokat vágnak egymás fejéhez, s ekkor a fiú azzal fenyegetőzik, hogy „elintézi” a lányt, hiszen az ő apja Clarke szenátor. Azután mégis békülékeny hangot üt meg, a lány is barátságosabban mesél neki arról, hogy el kellett jönnie New Yorkból. Erre Fred hirtelen megkérdi: őt akarta-e megerőszakolni a vonatban az a néger? Mert ő a klubban úgy hallotta: két néger a vonat fülkéjében a lányra vetette magát, ő segítségért kiáltott, az egyik néger borotvát rántott, egy fehér férfi a lány segítségére sietve, önvédelemből lelőtte, a másik néger elmenekült.

Lizzie elmondja, hogy nem így történt. A két néger nyugodtan beszélgetett, beszállt négy részeg fehér férfi, és ki akarták dobni a négereket az ajtón. A feketék védekeztek, majd miután az egyik fehér férfi monoklit kapott az egyik négertől, előrántotta pisztolyát, és lelőtte az egyik néger férfit, a másik pedig elmenekült. Fred figyelmezteti a lányt, hogy ha a bíróságon is ezt vallja, akkor egy fehér embert elítélve, bűnt követ el. Miután a lány azt feleli, hogy mindenképpen az igazat fogja mondani a bíróságon, Fred bevallja, hogy az a fehér férfi, aki megölte az egyik négert, az ő unokatestvére, Thomas. Fred ötszáz dollárt ajánl fel a lánynak, ha az unokatestvére mellett vall. Lizzie nem akarja elfogadni, Fred gúnyolódik, hogy ez a pénz nagyon sok éjszakájába kerülne a lánynak. Lizzie rádöbben, hogy a férfi cak ezért ismerkedett meg vele. Ekkor megint megszólal a csengő. Ezúttal a rendőrség. Lizzie kéri a férfit, menjen vissza a fürdőszobába, de  Fred nem mozdul, ugyanis ő hívatta ide a két rendőrt, akik azt kérdik a lánytól, pénzért volt-e Freddel. A lány tagadja, de a két tízdolláros az asztalon van, s Fred azt mondja: előző nap vette ki a bankból 28 másik tízes kíséretében, s ugyanaz a sorozat. Ekkor elővesznek egy előre megírt vallomást, amelyet Lizzie-nek csak alá kellene írnia ahhoz, hogy Thomast szabadlábra helyezze a bíró. Miután Lizzie még mindig tiltakozik, Fred azt javasolja a rendőröknek, vigyék be prostitúció címén. A lány azt mondja, inkább börtönbe megy, de nem hazudik. Fred a lány érzelmeire próbál hatni: gondolja meg, milyen fiatal é rendes ember az unokatestvére, s Lizzie elvenné a fiatalságát, tönkretenné a karrierjét. Ekkor jelenik meg a színen Clarke szenátor, rászól Fredre meg a rendőrökre, hogy ne gyötörjék a lányt. Megkéri Lizzie-től, mi az igazság. A lány azt mondja, amit eddig. Clarke azt mondja, hisz neki, azután pedig elmondja, milyen szörnyű bánat vár az ő tisztességben megőszült, derűs nővérére, akinek ez a Thomas fiú a mindene. Meg azt is elmagyarázza a szenátor, hogy az amerikai nemzet azt kívánná a lánytól, hogy azon az alapon válasszon a két férfi közt: melyik volna a hasznosabb a hazának. Lizzie elérzékenyül, és aláírja a vallomást. Amikor elmennek tőle, utánuk kiabál, hogy tépjék el a papírt, de már késő.

MÁSODIK KÉP.
Tizenkét órával később Lizzie ablakán beugrik a néger férfi. Csöngetnek: a lány kijön a fürdőszobából, a Néger a függöny mögé rejtőzik. A szenátor meg akarja köszönni Lizzie-nek, amit a nővéréért tett. Közben odakintről erősödő zaj hallatszik fel. Lizzie kinéz az ablakon, és látja, milyen nagy a nyüzsgés odalenn. A szenátor borítékot ad át a lánynak azzal, hogy a nővére küldi. Lizzie kibontja, száz dollárt vesz ki belőle, minden kísérőlevél nélkül. Gúnyosan mondja a szenátornak, hogy a fia, Fred ötszázat ígért, így négyszázat megtakarítottak, különben is jobban örült volna bármilyen apró ajándéknak. A szenátor tolakodóan megsimogatja a lányt, biztosítja, hogy mindig számíthat rá, és elmegy. Lizzie keserű zokogásban tör ki, összegyűri és a földhöz vágja a pénzt. Ekkor előbújik a Néger. Lizzie nem is nagyon lepődik meg. A Néger elmondja, hogy üldözik, s ha elkapják, meglincselik. Lizzie bevallja, hogy írásban tanúsította: bántalmazta őt a Néger. Hallani, hogy csörtetnek fel a házban az emberek, a Néger ki akar lépni az ablakon, ahol bejött. A lány azt mondja: ajtót nyit, és megmondja az üldözőknek, hogy nála van a Néger, de ártatlan, ne bántsák. A Néger szerint ezt senki sem hiszi majd el. Amikor csengetnek, Lizzie azt mondja a Négernek, bújjon el. A lány elküldi az üldözőket. A Néger megcsókolja a lány ruhája szélét,aki rászól, hogy ne nyúljon hozzá, mert nem szereti a négereket, de amikor újra megszólal a csengő, ösztönösen a férfihoz simul, aki átöleli.

Fred jön és megvallja, hogy nem tudja kiverni a fejéből a nőt, azt állítja, hogy Lizzie megbabonázta őt: annyira kívánja. Fred zajt hall, Lizzie azt mondja neki, hogy az aznapi férfivendége. Fred nem hiszi. A Néger előjön, kirohan az ajtón. Lizzie megmondja, hogy ő bújtatta el, Fred pisztolyt vesz elő, és utánamegy, miközben a lány utánaüvölt, hogy a Néger ártatlan. Mire Fred visszajön, Lizzie kezében pisztoly van, és ráfogja Fredre, aki elkezd könyörögni neki. „Gondolj anyámra!” Lizzie elszánt, Fred mégis olyan magabiztos, hogy a lány nem meri elsütni a pisztolyt, sőt odaadja Frednek, aki mellesleg megjegyzi, hogy a Néger úgy rohant, hogy nem találta el. A férfi megígéri, hogy kertes villát vesz Lizzie-nek, titokban fogja látogatni, és minden jóval elhalmozza. Lizzie kimerülten megadja magát a férfi szép szavai hallatán.

Szoboszlai Margit

(Forrás: 77 híres dráma 364-368. old. – Móra Ferenc Könyvkiadó 1994.)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése