Valamit mégis kéne
tennem,
valamit a gyötrelem
ellen.
Egy istent kellene
csinálnom,
ki üljön fent és látva
lásson.
A vágy már nem elég,
nekem betonból kell az
ég.
Hát lépj vállamra,
istenem,
én fölsegítlek. Trónra
bukva
támaszkodj majd néhány
kerubra.
és fölruházlak én, ne
félj,
ne lásson meztelen az éj,
a szenvedést kapcsold
nyakadra,
mintha kerek vércsík
fakadna,
s az legyen langyos
köpenyed:
szerettem növényidet.
S helyezd el ékszeres
szivedben:
hogy igazságra
törekedtem.
Ennyi elég is. Mondd ki:
jó itt,
és tedd hatalmas
funkcióid,
csak ülj és nézz örökkön
át.
Már nem halaszthatlak
tovább.
Ekhnáton jegyzeteiből, mondja a cím,
majd az eredetileg iskurzívval szedett versszöveg mintha valóban azt sugallná,
feljegyzést, tehát közvetett megnyilatkozást olvasunk. Nem a költő beszél,
hanem Ekhnáton jegyzetei. Miről is szólnak Ekhnáton feljegyzései? Ez egyszerűen
megállapítható, ehhez még csak azt sem kell tudnunk, ki volt a költő és a
versszöveg közé oktatott beszélő. Arról töprenkedik, hogy istent kell
teremtenie: istent, aki őnála hatalmasabb, és aki így támaszt, biztonságot
nyújt.
Ugyancsak
meglepő ez.
Nem
filozófiailag-gondolatilag meglepő, nem is kultúrantropológiailag, még csak a
pszichológia felől nézve sem az – bárhonnan bőven lehetne citálni szerzőket
amellett érvelve, hogy isten ember teremtménye. A meglepő az érvelés érzelmi
hőfoka, aminek persze ellentmond a cím tárgyilagossága. Nem „vallomásaiból”,
nem „panaszaiból”, hanem éppen „jegyzeteiből”.
Ám ezek a jegyzetek ilyen szenvedélyes, szinte ingerült hangon kezdődnek: „Valamit mégis kéne tennem”, „Mégis”,
mintha legalábbis tudnánk, miért és mit nem tett eddig. A cím jellege és a hang
ez ellen ható tonalitása, a beszélő személyének konkretizáltsága és ezzel
szembeálló (valószínű) ismeretlensége sajátos feszültséget kelt. Ez a
feszültség a hangütés mély személyességének és a szereplíra objektivizálásának
kettőségéből fakad.
Hogy mi
is a tárgyias költészet Nemes Nagy Ágnes felfogásában, arról többször vallott
maga a költő. A tárgy közvetíti az ismeretlent: a létezés tartományának azt a
szeretetét, amelynek a vers ad nevet, „azért igyekszem tartományának azt a
szeletét, amelynek a vers ad nevet, „azért igyekszem én a tárgyakat közvetíteni
az olvasónak. Egy gejzírt, egy faágat, egy szobortöredéket, egy villamost,
amelyek magukkal ránthatják a háborús élményeket (a háború: ez az én nemzedékem
alapvető tapasztalata) vagy a természet élményét (a természettel való
együttélés: ez a mai ember egyik fenyegetett nosztalgiája), esetleg egy
egyiptomi fáraó mítoszát (a modern mítosz: életérzésünk egyik modellje). Könnyű
volna tehát azt állítanom magamról, hogy úgynevezett objektív lírikus vagyok,
olyan értelemben is, hogy a tárgyak vonzanak – és olyan értelemben is, hogy a
lírai hang bizonyos tárgyilagossága vonz. Ugyanakkor azt is mondhatnám, hogy az
a szenvedélyes feszültség vonz, aminek ezek a tárgyak erőművei, amint éppen kiemelkednek
a veszélyeztetettség közérzetéből, annak kifejezőiként vagy talán
ellenpontjaiként.”
Ekhnáton
ezek szerint ilyen tárgyiasító eszköz. A figyelmes olvasó talán már ki is
találta: ő az az „esetleg” a fenti idézetben. A költő tudatában volt, hogy
Ekhnáton csak azokat segíti a költemény megértésében, akik a kultúrtörténetben
alaposabb műveltséggel bírnak. Egy interjúban így szólt erről: „... ez egy
kicsit bánt is engem, szívesebbem választottam volna versciklusom főhőséül
közismert személyt, ugyanakkor nem tudtam Ekhnátontól elszabadulni, ettől az i.
e. 14. századi fáraótól. Azt hiszem, borzasztó igazságtalanok vagyunk, hogy nem
vesszük őt tudomásul az emberiség nagy gondolati hősei között. Most már tudjuk,
hogy ez az ember először is vallási reformátor volt, kitalálta az első
egyistenhitet, legalábbis úgy tudjuk, hogy ő az első, aki kitalálta.”
Ekhnáton,
más írásmód szerint Akhenáton, nevében hordozza történelmi jelentőségét: Aton
(a Napisten) fényessége, erre változtatta az Amenhotep (Amenofisz)-dinasztia
negyedik uralkodójaként nevét, amikor egy időre megdöntötte az Amon-papság
uralmát. Eszerint tehát az istenteremtő gesztus, történetesen éppen fiktív
Ekhnáton-jegyzeteket rekonstruálva, kultúrtörténeti hitelességgel rendelkezik.
Ekhnáton révén, ha csak átmenetileg is, eljutottunk az egyistenhit absztrakciós
fokára. Az olvasó azonban nincs ebbe beavatva. A szövegben semmi nem utal arra,
hogy ezt a jegyzet formájú monológit egy időszámítás előtt 14. században élt
ember hagyta volna hátra. Hogyan is lehetne három és fél ezer éves szöveg
archaikusságát érzékeltetni? Nem, időtlen inkább a szöveg, időtlen a
szenvedélye és szenvedése. De még csak erre sem ügyel igazán a költő. A beton például (a hatodik sorban) jóval
későbbi találmány, a rómaiak már ismerték, az Ekhnáton-kori egyiptomiak még
nem. Ugyanígy a kerub héber eredetű
szó: a zsidó és keresztény vallásban az angyalok nyolcadik karát jelenti; itt
egyszerűen angyalt.
Az
ószövetségi teremtés szerkezete rámásolódik Ekhnáton istenteremtésére. Mint az
közismert, a mózesi könyv leírása szerint a hétnapos teremetés a
következőképpen tagolódik: három napon át tartott a szétválasztás, majd újabb
három napon át a feldíszítés művelete, amit lezárt a hetedi, a pihenőnap.
Ekhnáton, amikor elhatározza, hogy valamit tennie kell „a gyötrelem ellen”, először is leválasztja magáról az istent, és
fölsegíti trónusára. Ezután következik a feldíszítés: „És fölruházlak én”, ezzel vezeti be ezt a részt. Majd „Ennyi elég is. Mondd ki: jó itt” –
kezdődik a harmadik egység: ez akár a megpihenés elemének is megfelelhet.
Ekhnáton
tehát megteremtette istenét. De miért? Miért a vers elejének és végének
sürgető, türelmetlen felcsattanása? Mire utal az a „mégis” az első sorban, miféle „gyötrelem
ellen” kell létrehoznia istent, miért mondja, hogy „Már nem halaszthatlak tovább”? Hiszen mi dolga istennek? Hogy „üljön fent és látva lásson”, mondja a
vers kezdetén; majd a vers zárlatában hozzáfűzi: „tedd hatalmas funkcióid”; ám a következő sorban megismétli: „ülj és nézz örökkön át”. Az lenne
hatalmas funkciója, hogy ül és néz? Miért kell ehhez beton égboltra trónt
emelni? A vers látszólag nem ad magyarázatot. Csak a sürgető, kínzó vágyat
fogalmazza meg.
A
feldíszítés során azonban Ekhnáton a következőkkel ruházza fel istent: nyakéke
a szenvedés, köpenye a (természet) szeretet, ékszere az igazság. Szenvedés, szeretet, igazság:
ezekkel a tulajdonságokkal ruházza fel istent. De vajon miért éppen ezekkel a
tulajdonságokkal kell istennek rendelkeznie? A választ a bibliai teremtéstörténet
másik része, az ember teremtése adja meg: „Isten megteremtette az embert, saját
képmására, az Isten képmására teremtette őt” (Ter. l:27). Ekhnáton, amikor
istent teremt, szintén saját képmására teremti. Trónuson ül, mint a fáraó,
ékszert, nyakéket hord, köpenyt visel. Ember saját képmására teremti istent.
Érdekes, szinte semmi nem utal arra, hogy Ekhnáton napistent teremt. Talán hogy
„fent ül” és „látva lát”? Hogy néz „örökkön
át”? Mint a Nap? Kérdéses. Az istenek általában fent ülnek, és mindent
látnak.
Isten
látja az emberi szenvedést, látja az igazságtalanságokat, szeretetével
megváltja az embert. a versben azonban nem sok utal arra, hogy isten léte ilyen
közvetlenül beavatkozna mindennapi létünk küzdelmeibe. Isten a végső,
metafizikai igazságot: a biztonságot jelenti, a kételyektől való
megszabadulást. Ha Ekhnáton az embert apróbb szenvedéseitől megszabadító, az
élet igazságtalanságait megszüntető istent kívánna maga fölött tudni, talán nem
ennyire passzív mindenhatót teremt. A szenvedés, a gyötrelem, amiről beszél: a
létezés végső, metafizikaikynja, az egzisztencia értelmében kételkedő elme
magagyötrelme, szenvedése. Ezért kell betonból az ég, ezért kell, hogy isten
mindig fölötte legyen, mindig nézzen és lásson. Ez hatalmas funkciója: hogy
van. Mert ha ő van, önnön létének igazságába, a szenvedést megváltó szeretetbe
öltöztetve, akkor az embernek sem kell félnie, hogy „meztelen” látja majd az ég: hogy magányának pőreségében kiderül
léte hiábavalósága.
Az igazságba,
az értelmes lét lehetőségébe kapaszkodik a vers egész formája és szerkezete.
Szerkezetét a szétválasztás-feldíszítés kettőssége határozza meg. A négysoros
invokáció után – amely magát a teremtést hívja segítségül – tizenhárom soros
főrész következik: öt sorban megtörténik a szétválasztás, nyolc sorban a
feldíszítés. A négysoros zárlat szövegszerűen és szinonimikusan is visszautal a
verskezdetre: megismétli isten feladatát és a létére irányuló sürgető vágyat.
Nemes Nagy Ágnes szeretett azonban versszerkezeteibe valami aszimmetriát vinni,
valami szabálytalan, feszültségkeltő arányt. A főrész például páratlan számú
sorból áll, a „Hát lépj vállamra,
istenem” sor megtöri a páros rímek menetét. Ez a sor nem rímel sehova.
Szembetűnő ez, hiszen a rímek többsége élesen tiszta rím („tennem-ellen”; „elég-ég”; „nyakadra-fakadna”; „jó itt-funkciód”).
Az „istenem” azonban nem rímel, mert
isten nem rímelhet semmire. Hiszen azért isten, épp azért jelentheti a teljes
bizonyosságot és lehet belékapaszkodni.
Megjegyzendő,
hogy a szétválasztás és feldíszítés szerkezeti arányai máshogy is
értelmezhetők. A vers első két sora megfogalmazza az egész költemény indulatát,
de egyben a szétválasztást is bejelenti: megindul isten absztrahálása. Ezután
hét sorban ez végbe is megy. Az „És
fölruházlak én, ne félj, / ne lásson meztelen az éj” két sora a
feldíszítést vezeti be, ami ilyen értelmezésben, a szétválasztással nagyjából
egyezően, hat sort tölt ki. Az utolsó négy sor pedig a lezárás, megpihenés – és
újrakezdet. A párrímű ötödfeles, négyes jambusi sorok gyors sodrásukkal igen
érzékletesen közvetítik a vers elején és végén megfogalmazott sürgető, sűrű
vágyat. Ugyanez például hosszabb, ötös-hatodfeles jambusokban kevésbé
szenvedélyes, kevésbé türelmetlen hatással lenne.
A
személyesen megélt szenvedély az absztrakt gondolkodás során fölismeri az
igazságot, hogy ugyanis az értelmezés létezés feltétele isten, akinek
szükségszerűsége egy matematikai egyenlet egyetlen megoldásának
bizonyosságával, az egyetlen igazságként fogalmazódik meg. És teremtődik meg
ezáltal. Csakhogy a teremtett isten létét tényként elfogadni illúzió lenne,
öncsalás. Az utolsó sor – „Már nem
halaszthatlak tovább” – váratlanul visszalendül a vers elejére. Isten
bizonyossága, az igazolható létezés utáni vágy csak vágy marad. A gyötrelem nem
szűnik, a kételkedő elme kételyeiből nem faraghat istent: csak sóvárgását
fogalmazhatja meg. Ám sóvárgása mögött mégis ott ül és néz örökkön Ekhnáton
paradox, absztrakt istene. A költemény úgy fogalmazza meg metafizikai kételyeit,
hogy „szenvedélyes feszültsége” kiemeli a kételyektől gyötört elmét
„veszélyeztetett közérzetéből”.
FERENCZ GYŐZŐ
NEMES
ANGY ÁGNES (1922-1991) költő, esszéíró. Középiskolai tanára Áprily Lajos. A második
világháború után jelentkezett verseivel, az Újhold című folyóirat körének egyik
vezető alakja volt. Az ötvenes években saját versei nem jelenhettek meg. Néhány
évig gimnáziumban tanított, közben fordított, gyerekverseket írt. A hetvenes
évektől több esszékötetet adott ki. Az 1986-tól újraindult Újhold-évkönyv
szerkesztője volt. Ekhnáton-ciklusa Napforduló
(1967) című kötetében jelent meg először.
(Forrás:
Száz nagyon fontos vers 393-396. old. – Lord Könyvkiadó Bp., 1995.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése