1889.
július 11-én a Szentkirályi-utcai klinika egyik szobájában egy szegény, sokat
szenvedett ember, egy nagy költő hunyta le örök álomra szemét. Tombolt benne a
keserűség, hogy élte virágán, 34 esztendős korában kell meghalnia, mikor „vágy még
hevít, kedv még emel.”
Míg
élt ez a fiatal költő néhány jó barátján, kevés tisztelőjén kívül alig ismerte
valaki. Temetésén a komoly egyházi férfiú megmosolyogta azt a beszédet, melyben
Komócsy halhatatlanságot jósolt a „Nirvána altató ölébe” tért léleknek.
Nem
telt el 15 esztendő, s munkái a remekírók sorában foglalnak helyet.
Reviczkyt
megilleti ez a kitüntetés. A világ ezer baja, szenvedése nem tudta költészetét
a bájos tisztaság, az ábrándok magasztos honából kiűzni. Az a férfiú, kinek
néha alig volt betevő falatja, mikor kezébe vette meghitt pennáját, csak úgy
ontotta a boldogságról, ábrándos, ékszemű szőke leány szerelméről a legszebb
dalokat. Pedig
Azóta nagysád lett belőle
Hideg és büszke, mint szokás.
S a rege szól: „Volt egyszer egy lány,
Ábrándos, szőke, kékruhás…”
Első
szerelme néma ábránd, a másodika szenvedélyek rövid lobogása után hosszan tartó
emlékezet volt; a harmadik akkor éreztette vele az izzó vágyak perzselését, mikor
már minden késő…
Álmodozó
lelkét mi sem bizonyítja jobban, mint szerelmi költészete. Legszebb dalaira a
szerelem édes óráira visszaemlékezés, az elmúlt gyönyörök visszasírása ihlette
lelkét. E dalok nem az érzelem szilajságában, hanem a merengő bánat idején
születtek. Ami szerelmeiben földi volt, azt elmosta az idő csendes folyása, s a
nemesebb gyönyörűség emlékezete nála dalba olvadt.
Fogékony
lelkét sokszor foglalkoztatták a vallás eszméi, különösen csodálta a szeretet
megtestesülését, a Jézus Krisztust.
Gyűlölte
a népieskedést, s költeményei közt sem találhatunk népies formában írtakat.
Sohsem hitte, hogy a pörge kalap, fokos meg a sarkantyús csizma magyarrá tehet
valakit. Ezért akadtak, kik kozmopolitasággal vádolták őt, pedig szíve mélyén
magyarabb volt mindannyiuknál. Nem
vitte ki érzelmeit a piac vásári zajába, mert egész lénye a visszavonulás, a
kicsiny körnek élő lélek megtestesülése volt.
Egy
időben, midőn második, tépelődő szerelme lezajlott, hajlott az irodalmi
titánoskodás felé. Ekkor írta Jób c.
drámáját, mely az Akadémia pályázatán csúfos kudarcot vallott. Meg is elégelte
vele költőnk ezt az irányt, s visszatért a csendesebb érzések, a filozófiai
elmélkedések világába. Ilyen költeményeiben szépen fejezte ki életnézeteit.
Hirdette, hogy
Füst az élet. Elenyészünk,
Mint a kicsi cigarett.
A
világról való felfogása finoman elmés kifejezést nyert abban a sorban, melyet
Költő M. síremlékére is rávésett: „A világ csak hangulat.”
Reviczky
azt hangoztatta, hogy a költő ne a múltban, hanem a jelenben keresse énekének
tárgyát, s ez a felfogás nagyon jellemzi líráját. Nem zárkózott el a külföld
nagy szellemeinek hatása alól, különösen Baudelaire-t. Heinét és más német
költőket, meg Turgenyevet, Dosztojevszkijt szerette. De ezek hatása nem tudott
lírájában érezhető magasságra emelkedni. Formaérzékét, eszméit fejlesztették,
de nem nyomták el benne az eredeti szellemet.
Temetésén
volt egy koszorú „Dem Bruder im Heine und Schopenhauer” fölírással. Ezt azért
kívántam felemlíteni, mert ma is vannak, akik Reviczkyben a magyar Heinét és a
Schopenhauert hívő pesszimistát látják. Pedig ezek nagyon tévednek. Heine
Janus-fejű geniejét nehéz volna Reviczkyben föltalálni. Nincs meg benne sem az
a gyöngéd, álmodozó fájdalom, mely a Buch der Lieder költőjét pályája elején
jellemezni, sem az a cinikus, rosszakaratú kacaj,mely miután az egész világot kigúnyolta,
önmagából is gúnyt űzött. Ez az ú. n. heineismus ismeretlen volt R. előtt. Az Emma ciklus egy-két dalában csendül meg
ehhez hasonló keserű hang, de ez egészen más természetű. Ebből hiányzik a gúny
maró szándékossága, mely Heinével oly ismerős; a csalódott R. lelkének
legfájóbb jajszavai ezek. Míg Heine kedveseiből is gúnyt űzött minden
lelkifurdalás nélkül, s az ideálok magas honában nem tudta elfeledni a valóság
szemetében alant hagyott nevetséges alakokat, a tisztátalan vágyakat, addig
Reviczky sohasem tudta szerelmesét az eszményi fenségből a pocsolyába
lerántani, s mindig a hódoló tisztelet egyik nemével közeledett feléje. Hiszen Emmáról
is, akiben oly nagyot csalódott, azt írja szerelmük elmúltával:
Isten hozzád, zord életemnek
Egyetlen rózsaszála!
Míg ajkam egy betüt rebeghet
Jóságos lelked áldja.
Pesszimista
sem volt soha. Ismerte Schopenhauer tanait, de egészükben el nem fogadta. Egész
költészete kiáltó tiltakozás ez állítás ellen, de elég, ha eszünkbe jutnak „Sch. olvasása közben” c. költeményének
utolsó sorai:
Sötét lapok, mély komor eszmék!
Takarjon el most rózsafátyol.
A boldogságban én hiszek még,
Bár tőlem minden perce távol;
S lelkem, bár szomorú halálig,
Örömre, boldogságra vágyik.
S bár könnyem látja minden óra,
Szivem rajong, szeret, remél még.
S illatlehellő, mint a rózsa,
Bár eltaposták, összetépték.
S ha nem leszek is soha boldog:
Szeretek, álmodom, rajongok!
Gyönyörű
szavak, melyek jobban jellemzik őt minden dicséretnél. Szeretett, álmodott,
rajongott egész életében, vágyott a boldogságra, melyet nem talált föl soha!
A
kiváló lángelmék sajátsága, hogy mindig újabb meg újabb vonásokat találunk
rajtuk, melyeket első tekintetre nem veszünk észre. Ilyen Reviczky Gyula.
Költeményei mesterművek, melyek lassankint bűvölnek el csodálatos bájaikkal.
Első olvasásra egy nem közönséges tehetség benyomását teszik lelkünkre, s csak
fokozatosan leplezik le titokzatos fátyolukat. Aki egyszer megszerette R.
költészetét, annak ez egész életén át üdítő kútforrássá lesz, s nem tudja
elfeledni a kékruhás szép szőke lányt,Emmát,Rezedát, kik mind kedves ismerősei
maradnak. Reviczky azok közé a nagy emberek közé tartozik, akiket az idő
távolsága nem kicsinyít; sőt, csodálatos mértékben megnövel.
Amíg
lesz ifjú, ki a szerelem magasztos tisztaságát meg tudja őrizni a vágyak
perzselő hevében, amíg lesz ember, ki nem csügged ezer szenvedés közt, Reviczky
bizalmas otthont talál ezek szívében, s az ő nevére emlékükben
Édes dalok csengnek-bongnak
Még édesebb szerelemről.
Forrás: Kiskunhalasi
Ujság III. évf. 1. sz. Kiskunhalas, 1906. január 1.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése