Erdélyi József egy Bihar megyei pusztán:
Újbátorpusztán született, ahol román származású apja, akit még Árgyelánnak
hívtak, urasági kulcsárként dolgozott. A pusztán ismerkedett meg a paraszti
társadalom legelesettebb rétegének életével és hagyományos kultúrájával. Petőfi
és Arany költészete nevelték a vers szeretetére. Középiskolai tanulmányait
Nagyszalontán, Déván és Mezőtúron végezte. Középiskolai tanulmányait
Nagyszalontán, Déván és Mezőtúron végezte. Miután érettségi és tiszti vizsgát
tett, mint tartalékos tiszt az orosz frontra került. 1918-ban a debreceni
egyetem jogi karán hallgatott előadásokat, majd Lévánál harcolt a Vörös
Hadsereg soraiban, később pedig az egyetemi zászlóalj tagja volt. Leszerelése
után írói munkájából próbált megélni, szörnyű nyomorban tengődött, közben
gyalog járta be az országot, titokban szülőföldjére is hazalátogatott. A román
határőrség azonban elfogta, Fogaras várába internálta, csak hosszú hónapok
múltán térhetett haza.
Először a Gondolat és a Szózat című „fajvédő” lapokban, majd a Nyugatban és Az Est-lapokban
közölte verseit. Első verseskötete, az Ibolyalevél 1922-ben Szabó Dezső előszavával jelent
meg. A költői népiesség hagyományait újította fel, Petőfi példájához tért
vissza, s ezzel óriási feltűnést keltett a nyugatos szimbolizmus vagy éppen az
avantgárd hívei között. Erdélyi a népdalok poétikai egyszerűségét, könnyed
verselését, világos szóképeit követte, a hagyományos formát ugyanakkor
modernebb érzékenységgel és nyugtalansággal újította meg. Versei mitologikus szemlélettel
közeledtek a világhoz, érzékletes képekben teremtettek kapcsolatot az emberi
érzelmek, indulatok és a természet jelenségei között. Testvéri érzéssel vegyült
el a természet dolgai és a szegények között, a közéletben viszont mint lázadó
lépett fel: a nyomorba süllyedt paraszti tömegek keserűségét és vágyait
szólaltatta meg. Ezzel a népi írómozgalom előfutárai, majd a harmincas években,
midőn a népi tábor megszerveződött, annak neves képviselői közé került. Versei
miatt több alkalommal is bírósági eljárás indult ellene, s a méltatlan
bánásmód, amelyet tapasztalnia kellett, keserű sérelemérzetet keltett benne. Ez
a sérelemérzet vezette azokban a csatározásokban, amelyekkel igen sokakat
magára haragított az irodalmi élet szereplő közül.
Élete folytonos harcokban telt, közben mind
elismertebbé vált a népi mozgalom költői között. 1925-ben megházasodott, és
Pápán telepedett le, ahol felesége mint óvónő dolgozott. Három évvel később Pilisszántóra
költözött, innen már jobban részt tudott venni a főváros szellemi életében,
végül 1939-ben Budapesten talált otthonra. Ebben az időben is gyakran járt
vidékre, s összegző nagy versekben (Cölöpverők, Csatorna, Fekete Körös) hívta fel a
figyelmet a falusi szegénység nehéz sorsára. A korábbi dalformától részben
eltávolodva, epikus jellegű költeményekkel, ahogy ő nevezte: „rapszódiákkal”,
illetve jelképes értelmű verses mesékkel tett kísérletet. Verses
elbeszéléseiben (Halevők) délibábos nyelvészeti ábrándjainak adott hangot,
ezeket aztán könyvekben is kidolgozta (Eb ura fakó; Egy költő gondolatai a
magyar nyelvről, Árdeli szép hold). Gyermekkorának és ifjúságának történetét A harmadik
fiú és a Fegyvertelen című könyveiben beszélte el. 1938-ban Fehér torony címmel
válogatott verseit, 1940-ben Emlék címmel összegyűjtött költeményeit adta
közre.
Ösztönös egyénisége és az irodalmi életben szerzett
sérelmei következtében a radikális jobboldalhoz csatlakozott, egy ideig az
egyik szélsőjobboldali pártban is szerepet vállalt. A háború végén ezért
Nyugatra menekült, majd visszatérve egy ideig szülőföldjén bujkált. 1847-ben
önként jelentkezett a rendőrségen, a bíróság mint háborús bűnöst háromévi
börtönre ítélte. Kiszabadulása után évekig hallgatásra kényszerült, 1954-ben
jelentek meg újabb versei, majd kiadták Visszatérés című
kötetét. Ettől kezdve rendszeresen közreadták műveit, s 1955-ben Csipkebokor címen
napvilágot láttak összegyűjtött versei is,amelynek szövegközlését ezúttal is
mértékadónak vesszük. Kései költészete azután a természet bensőséges rajzában
és ifjúságának felidézésében bontakozott ki.
E korszak termése 1972-es Aranylakodalom c.
retrospektív válogatott kötetében található; ugyanitt a költő átírta korábbi
költeményeinek egy részét, így az alábbi verset is.
LOVASPÓLÓ A VÉRMEZŐN
Robog az
ócska villamos velem.
Az őszi
Vérmező mellett robog.
A Vérmezőn
ma lovaspóló készül,
nemes
játék, nagyúri, szép dolog.
Előkelő
közönségére vár
a
rögtönzött emelvény nyáriszéke. -
Volt már
itt más emelvény: vérpad is!...
De
"jobb kor" ez és béke van ma, béke...
Robog az
ócska villamos tovább.
Ott várnak
a bokavédős lovak
s ott
álldogálnak, ütővel kezükben,
pólódreszben
a játékos urak.
Sárga
csizmában és fehér nadrágban,
cigarettázva
állnak és beszélnek. -
Szép időnk
lesz a mérkőzésre mégis,
s más ily
lovagi eszméket cserélnek.
Hát szép a
nap, szép tér a Vérmező,
történelmi
tér s a budai vár:
történelmi
háttér. Játékhoz illőbb
teret az
úrlovasság nem talál.
A lóimádó
történelmi osztály
s a
lézengő világfi ritterek.
Igazi
történelmi levegő!
Lovagi
tornák arany fénye leng!
Lovagi
tornák, hősi rohamok,
Buda
vívása... Látom Petneházyt,
látom Nagy
Sándor huszárait, látom
török és
német császár katonáit...
Csak ez a
jármű ne zörögne úgy,
a mába
vissza ne zökkentene,
világháború,
forradalom, inség
új
rémlátása ne kisértene!...
Huszár,
kozák lekényszerült a porba,
de titeket
kivetni nem lehet
a
nyeregből. Urak maradtatok,
lóháton
ültök az Idő felett.
Ti
győztetek Berlintől Bagdadig,
Csikágótól
Pekingig győztetek.
Ha mást
nem is, de legyőztetek egyet:
a
parasztot, a magyar nemzetet.
Istenért
és hazáért, ugye, mindent,
csak zabot
nem: az kell a paripáknak!
A
magyarságból nektek az öröm kell,
kötelessége
másoknak a bánat.
Ha nagyon
bánatos a jó proli,
ugye,
menjen ki a Városligetbe,
ott a
ringlispil, üljön a falóra
s
vágtasson vissza tündér Napkeletre!
Nyargaljon
vissza boldog Ázsiába,
álmodja
lovasnemzetnek magát,
büszke
magyarnak, úrnak és szabadnak,
csak ne
érezze, ne tudja jogát,
jussát az
élet minden öröméhez,
lovasjátékhoz
és versenyző géphez.
Ne
számítsa a nemzethez magát,
tartozzon
csak az istenadta néphez!
Csak a ti
lovatok kapjon zabot,
forduljon
fel éhen a más lova,
áll a
világok legjobbja szilárdan,
nincs
egyéb kérdés, nem is volt soha.
Száguldjon
csak a ti gépkocsitok,
úrvezetők!...
Ha zökken, bizonyára
gázol
valakit a silány tömegből,
szóra sem
méltó, pénzbírság az ára...
Robog az
ócska jármű Pest felé.
Nem izgat
a meccs kimenetele,
látom:
verik a labdát az urak,
s a labda
egy bolond fráter feje:
Martinovics
mészbehullt feje ugrál,
pattog a
Vérmező tiprott füvén,
míg, -
hogy is végződik e régi játék? -
jeltelen
sírba nem gurul szegény...
Csak
játsszatok, sárgacsizmás, fehér-
nadrágos
jó urak, csak játsszatok!
Ne
halljátok a villamos dübörgést,
ne
lássátok a sápadt lázadót,
kinek a
szíve gyermekek szívével
fáj, hogy
a fűre lépni nem szabad,
s a
korláttól is rendőr hajtja el:
ne nézze,
hogy az urak játszanak.
Csak
játsszatok, ti gyarmatos urak,
pólódresszes
balkáni angolok,
ne
izgasson benneteket, hogy én,
együgyü
költő, mit is gondolok.
Hisz
messze vagyok, messzebb tőletek,
én, én, a
puszták felszakadt fia,
mint
lovatok csutakolója és mint
a
maharadzsától a pária.
Éljetek a
szép napokkal, urak,
játsszatok
míg be nem borúl az ég,
sáros nem
lesz a Vérmező és csúszós
törvényhozó
kezetekben a fék.
Míg meg
nem ered az őszi eső,
a
Vérmezőre le nem hull a hó,
míg el nem
fogy a zab, a türelem,
s ki nem
döglik alólatok a ló!...
A népköltészet
hagyományait követő, az ösztönös lázadás indulatai nyomán született versek után
Erdélyi József költészetében a harmincas években következett be nagyobb
fordulat, midőn a kialakuló népi írómozgalom sodrásába került, és maga is a mozgalom
követeléseinek és eszméinek képviseletére vállalkozott. Költészete eben az
időben mondanivalójában és közéleti jelentőségében egyaránt gazdagodott,ekkor
születtek azok az emlékezetes versei, amelyek szenvedélyesen ostoroztak a
korabeli magyar társadalom vezető rétegeit, az úgynevezett „történelmi
osztályokat”, egyszersmind küzdelemre szólították fel a szegényeket. Ő maga is
kilátástalan szegénységben élt, így személyes keserűséggel adott képet a
paraszti és munkásrétegek súlyos megélhetési gondjairól, és szólaltatta meg a
társadalom igazságtétel vágyát. Költeményei szinte politikai programversek módjára
foglalták össze azokat a gazdasági és szociális követeléseket, amelyeket a népi
mozgalom politikusai és szakértői (Veres Péter, Féja Géza, Erdei Ferenc, Jócsik
Lajos, Somogyi Imre) is megfogalmaztak.
A versekben
megjelenő politikai számvetést mindig valamilyen tapasztalat rögzítése előzi
meg. A Csatorna és a Fekete Körös című versek az alföldi táj rajzától jutnak
el az országos tennivalók tisztázásához, rámutatva arra, hogy az elmaradott
magyar vidék korszerűsítését csakis a kétkezi dolgozók alkotóerejének szabad
kibontakoztatása teheti lehetővé. A Cölöpverők és a Tiborc a villamoson pedig
a nyomorúságba süllyedt paraszti rétegek képviselőinek érzékletes ábrázolását
egészíti ki lázadó indulattal. Erdélyi mindig népe jogos képviselőjének érezte
magát, akinek számon kell tartania az elszenvedett sérelmeket, és elő kell
készítenie a történelmi igazságszolgáltatást.
Elhivatottságának tudata emelte önérzetét és tüzelte lázadó indulatait. Egyik legismertebb verse, a Lovaspóló a Vérmezőn így bátor és harcos vádirat lett a nép nyomorúságával szemben közömbös nagybirtokos osztály, illetve általában a társadalmi hierarchia csúcsán helyet foglaló úri rend ellen. A vers először a Népszava 1930. október 28-i számában jelent meg, később azonban cenzurális okok miatt még a költő összegyűjtött verseinek kötetéből is ki kellett maradnia.
Elhivatottságának tudata emelte önérzetét és tüzelte lázadó indulatait. Egyik legismertebb verse, a Lovaspóló a Vérmezőn így bátor és harcos vádirat lett a nép nyomorúságával szemben közömbös nagybirtokos osztály, illetve általában a társadalmi hierarchia csúcsán helyet foglaló úri rend ellen. A vers először a Népszava 1930. október 28-i számában jelent meg, később azonban cenzurális okok miatt még a költő összegyűjtött verseinek kötetéből is ki kellett maradnia.
Miként több lázító
hangú költeményét, ezt is meg akarta torolni a politikai hatalom. Először 1937-ben állították bíróság elé Hörcsög című verse miatt,
mivel a mások munkáján élősködő mihaszna hörcsög képében a nagybirtokosokat
állította pellengérre. A budapesti büntető törvényszékekkor két hónapi
felfüggesztett fogházbüntetésre ítélte. Még ugyanebben az esztendőben Találkozás
Lőrinc pappal és (a Híd című folyóirat 1937. évi 2. számában ismét
megjelentett) Lovaspóló a Vérmezőn
című versei miatt újra bíróság elé állították a birtokos osztály elleni izgatás
vádjával, de a törvényszék ezúttal felmentette. Végül 1938-ban Fehér
torony című verseskötetét koboztatta el az ügyészség, s a költőnek
megint a bíróság előtt kellett védekeznie. A harmincas évek elején született
nagy társadalompolitikai költemények, így a Lovaspóló a Vérmezőn is
egészen más poétikai igényekről tanúskodtak, mint a pályakezdő évek versei.
Korábban Petőfi és a népköltészet hatása nyomán dolgozott Erdélyi, módszeresen
tanulmányozta a néphagyományokat, a népköltészeti gyűjteményeket. A
népköltészet az ő számára valóban „tiszta forrást” jelentett: eleven poétikai
hagyományt, amelytől természetes versbeszédet, arányos formát, fegyelmezetten
összefogott kifejezést tanult. A népdal egyszerű nyelvezetét mindazonáltal
tartalmas mondanivalóval, drámai érzékenységgel, jelképteremtő erővel tudta súlyosabbá
tenni. Közéleti szerepvállalásának növekedését költői hangjának és
formavilágának átalakulása is követte. A lírai dal viszonylag kevésbé teherbíró
műfaja nem lett volna képes hordozni a túlfűtött indulatokat és a részletesen
kifejtett szociális és politikai követeléseket. A költői beszédnek olyan
szélesebb ívű változatait fejlesztette ki, amelyek mindenképpen gazdagabb és
összetettebb élményanyagot tudnak közvetíteni, elbírják az érzelmek sokszor
parttalannak tetsző hullámzását. A lírai dalok után ezért retorikai
motívumokkal gazdagon átszőtt leíró vagy elbeszélő költeményt hozott létre,
amely személyes emlékekben, történelmi utalásokban és társadalompolitikai
érvekben gazdag, epikus jellegű beszámolót adott a tárgyról, és végül emeltebb
hangú lírai meditációval vagy publicisztikai jelentéssel zárta le a szöveget.
Ezek közé a nagyobb
ívű epikai-publicisztikai költemények közé tartozik a Lovaspóló a Vérmezőn is.
A vers alaphelyzetét az adja, hogy a költő egy „ócska villamoson” utazik a
budai Vár alatt elterülő Vérmező mellett, s látja, hogy a nagy, szabad térségen
lovaspólót játszanak. A lovaspóló kifejezetten „úri” sportnak számított a két
világháború közötti korszakban: kétszer négy fős csapat játszotta, ezeknek a
tagjai lóhátról, faütővel igyekeztek a labdát az ellenfél kapujába juttatni.
Eredetileg indiai játék volt, a maharadzsáktól tanulták el az angolok, s
mindenütt elterjedt a brit birodalom gyarmati tisztjei és tisztviselői között.
A múlt század második felében került Angliába, néhány alkalommal az olimpiákon
is szerepelt, s a két világháború között vált népszerűvé Magyarországon, természetesen
csak a rendkívül tehetősek között. A lovaspóló ilyen módon nem egyszerűen
játéknak és sportnak számított, hanem „státusszimbólumnak”: akik részt vettek
benne, többnyire lenézték a társadalom alacsonyabban elhelyezkedő osztályait, a
népi érdekek képviselői pedig az úrhatnámság és a gőg gyűlöletes
megnyilvánulását látták benne.
Ilyen érzelmekkel
figyelte a villamosból Erdélyi József is a Vérmezőn kibontakozó játékot.
Személyes indulatainak minduntalan nyomatékot adott már azzal is, hogy
szüntelenül érzékeltette jelenlétét és haragját: a versben több alkalommal is
utalt arra, hogy amíg ő szegényen és kopottan egy zörgő villamos
kényelmetlenségeinek kiszolgáltatottan utazik, addig a lovasok kihívó gőggel űzik
kiváltságos sportjukat. Ebben az összehasonlításban a rendkívül feszült
társadalmi ellentétekre vetül fény, s a költemény valóban ezeket az
ellentéteket kívánja megvilágítani. A vers gondolati felépítését és indulati
ívét is a lovaspólójáték mögöttes terében felismert kegyetlen társadalmi
ellentéteknek a fokozatos kibontása szabja meg.
Az egymással
ellentétes helyzetek bemutatásának három szakasza és rétege van. Először, mint
láttuk, a költő önmagát: saját szegénységét és elesettségét méri össze azzal a
dölyfös gazdagsággal, amelyet a vérmezei lovasok képviselnek. Ez a
szembeállítás, a későbbi, már társadalmi érvényű megállapítások és ítéletek
lírai forrásaként több alkalommal is visszatér. Az ellentmondásos helyzet
következő szintjén a költő által szemlélt látvány és a történelmi hőskor, tehát
a jelen és a múlt szembeállítása található. Erdélyi József a gőgös, lovaspólózó
urak ellenében régi lovagi tornák bajnokaira, nagy történelmi lovas csaták hajdani
hőseire: a török kiűzésében vitézkedő Petneházi Dávidra, az 1848-49-es
szabadsághős Nagy-Sándor Józsefre hivatkozik, akik nem holmi szórakozásból,
hanem a nemzet szabadságának szolgálatában ültek nyeregbe. Ennek az
összehasonlításnak a következtében jut arra a meggyőződésre, hogy a Vérmező
úrlovasai gőgös közönnyel néznek el a magyar nép szomorú sorsa felett. Ez a
következtetés alapozza meg a helyzetben rejlő ellentmondások harmadik és
legfontosabb szintjének kibontását. Itt ugyanis arról van szó, hogy milyen
igazságtalan és fájdalmas különbség tapasztalható a lovaspóló játékosainak
mérhetetlen gazdagsága és a magyarság nagy tömegeinek megalázó nyomora között.
Erdélyi József ezt a felháborító társadalmi különbséget már – több más népi
íróhoz (a „második szárszói beszéd” Németh Lászlójához) hasonlóan- azzal a
mélységes ellentéttel érzékelteti, amely a gyarmati urak és a mindenükből
kifosztott bennszülöttek között található.
A Lovaspóló
a Vérmezőn, mint az eddigiekből is látszik, elsősorban politikai
költemény, amelyet nem annyira költői, inkább retorikai eljárások alakítottak.
Ilyen az imént vázolt fokozás, amely mind erőteljesebb érvekkel irányítja a
figyelmet a kétpólusú magyar társadalom igazságtalanságára, s ilyenek a
szövegben igen gyakori kérdő és felkiáltó mondatok, amelyeknek inkább
publicisztikai, mint poétikai szerep jut. Erdélyi József verse igazából nagy
ívű politikai vádirat, ehhez igazodik a szöveg megformálása is. A vers
kijelentésekből, érvekből és vádakból épül fel, szóképekben viszonylag szegény.
Egyetlen nagy hatású, látomásos képe a Vérmezőn kivégzett jakobinus Martinovics
Ignác vértanú sorsát idézi fel: a költő úgy látja, hogy a lovasok ütője nyomán
már nem is a labda, hanem a rebellis apát „porbahullt feje ugrál, / pattog a
Vérmező tiprott füvén”. Ugyancsak egyszerű és dísztelen a költemény ritmikai
felépítése és rímelése: a tizenhat nyolcsoros strófát ötös, ritkábban
hatodfeles jambusok, az xaxa xbxb rímszerkezetet szinte kivétel nélkül egyszerű
asszonáncok (olykor ragrímek) alkotják. Az egyre emelkedő harag és indulat ívén
Erdélyi verse végül hatalmas átokban tör ki: a vers záró szakasza a magyar nép
keserves sorsának előidézőiként átkozza meg az úri rend tagjait.
Forrás: 99 híres magyar vers és értelmezése.418-427.
old., Móra Könyvkiadó
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése