Mióta
készülök, hogy elmondjam neked
szerelmem
rejtett csillagrendszerét;
egy
képben csak talán, s csupán a lényeget.
De
nyüzsgő s áradó vagy bennem, mint a lét,
és
néha meg olyan, oly biztos és örök,
mint
kőben a megkövesült csigaház.
A
holdtól cirmos éj mozdul fejem fölött
s
zizzenve röppenő kis álmokat vadász.
S
még mindig nem tudom elmondani neked,
mit
is jelent az nékem, hogyha dolgozom,
óvó
tekinteted érzem kezem felett.
Hasonlat
mit sem ér. Felötlik s eldobom.
És
holnap az egészet újra kezdem,
mert
annyit érek én, amennyit ér a szó
versemben
s mert ez addig izgat engem,
míg
csont marad belőlem s néhány hajcsomó.
Fáradt
vagy s én is érzem, hosszú volt a nap, -
mit
mondjak még? a tárgyak összenéznek
s
téged dicsérnek, zeng egy fél cukordarab
az
asztalon és csöppje hull a méznek
s
mint színarany golyó ragyog a teritőn,
s
magától csendül egy üres vizespohár.
Boldog,
mert véled él. S talán lesz még időm,
hogy
elmondjam, milyen, mikor jöttödre vár.
Az
álom hullongó sötétje meg-megérint,
elszáll,
majd visszatér a homlokodra,
álmos
szemed búcsúzva még felém int,
hajad
kibomlik, szétterül lobogva,
s
elalszol. Pillád hosszú árnya lebben.
Kezed
párnámra hull, elalvó nyírfaág,
de
benned alszom én is, nem vagy más
világ.
S
idáig hallom én, hogy változik a sok
rejtelmes,
vékony, bölcs vonal hűs tenyeredben.
Miért tétova? Radnóti Miklós 1943 májusában,
amikor ezt a versét írta, már rég nem „tétova” költő, csak néhány héttel
azelőtt fejezte be az alkotóerejének teljes gazdagságát megmutató Negyedik eclogá-t, s ezt a gazdagságot
(a következő szavakat itt valóban legszorosabb értelmükben használhatjuk)
utolsó leheletéig megőrizte.
De vajon lehet-e arról a bonyolult
érzelmi-intellektuális-akarati szövevényről, amit szerelemnek neveznek,
másképpen szólni, mint tétován, hacsak épp szövevényességét nem akarjuk
feláldozni a szavak racionális világosságának, Igaza van tehát a költőnek,
amikor szerelme „rejtett csillagrendszeréről” szól, hiszen minden mély
szerelemben külön világok, konstellációk sokasága szövődik egységgé.
Radnóti Miklós szerelmi lírája – erről keveset
szoktak beszélni – különösen gazdag, változatos, és ami a modern költészetben
meglehetősen ritka, egy-két, mélyebb nyomokat alig hagyó, epizodikus
fellobbanástól eltekintve mindvégig a Fanni iránt érzett boldog, harmonikus
szerelmének hangja csendül ki belőle. A sors, bár egyébként nagyon is kegyetlen
volt hozzá, azzal ajándékozta meg, hogy a Rossz legfeljebb kívülről, egy
ellenséges társadalom fenyegetésein keresztül komorlik be abba a napfénnyel
teli világba, ahová már első verseskötete előtt, a zsengék sorain át
beléphetünk, s ahová sohasem a szerelem megtörése, legfeljebb csak
megzavartsága, - a megélhetés gondjai vagy a kedves kényszerű távolléte miatt
szökik be szomorúság.
A Tétova
óda különösen csábít arra, hogy rajta keresztül próbáljuk megközelíteni
Radnóti szerelmi lírájának sokdimenziójú világát; ez itt most egyetlenegy
alkotás egységébe zárva jelenik meg.
A csillagrendszerek evokációja már a vers
kezdősoraiban Radnótinak abba az erősen vizuális, a természet mély jelentéseket
hordozó képeivel benépesített Universumába visz el bennünket, amelynek a nappal
és az éjszaka váltakozása, az ég, a csillagok, a hold kezdettől fogva szerves
tartozékai:
Fázol? várj, betakarlak
az éggel,
hajadra épül a hímzett
csillagok
csokra és holdat
lehellek a
szemed fölé…
- olvassuk már az első verseskötetében (Szerelmes vers Boldogasszony napján),
egy későbbi kötete pedig, mint ismeretes, az Újhold címet viseli. Radnóti világán belül maradunk tehát, ha a „csillagrendszer”
kifejezésnek nem pusztán a „valami bonyolult összességét” jelentő fogalmi
értéket tulajdonítunk, hanem a szó vizuális értéke által felkeltett természeti
képet is bevonjuk értelmezésünkbe.
Radnóti természetélménye – sokan megfigyelték
már – erősen mozgalmas elemekből tevődik össze; dinamikus tájaiban mindig
„történik” valami. Amikor ezt mondjuk, nem kifejezetten a szó epikus értelmében
vett elbeszélhető történésekre gondolunk, hanem az állandó egymásba olvadó
vizuális, motorikus, akusztikus megnyilatkozások mozgására, amelyek különösen
az első kötetek verseiben rohannak el gyors egymásutánban előttünk, de amelyek
képalkotó fantáziájának későbbi lehiggadása során sem tűntek el egészen. Amikor
most a Tétova ódá-ban szerelme
csillagrendszeréről beszél, magát a szerelmet máris ennek a mozgásélménynek a
jegyében ragadja meg, s ez a „nyüzsgő és áradó lét” és ellentétpárjának, a
„megkövesült csigaháznak” a megjelenítésével csak tovább fokozódik. A következő
sorokban azután a költőt körülvevő éj mozdul meg, s „zizzenve röppenő kis
álmokat vadász”: - ebben a sorban már nemcsak az igék sora, hanem még
akusztikájuk is részt vesz az egyre gyorsuló mozgásban.
Az erős mozgásélmény egyik gyökere kétségtelenül
pszichológiai természetű, s a költő testét-lelkét eltöltő erotika (sőt
alighanem ennek biológiai összetevője is) keresi bennük a megfogalmazást, de a
világ mozgásának az az intellektuális, filozofikus igényű átélése sem tűnt el
nyomtalanul felette, amellyel még diákkorában a marxizmus tanításaiból ismerkedett
meg, s amellyel maga is szerette kapcsolatba hozni képei dinamikus, sőt
dialektikus jellegét. És bármiképp vélekedjünk az 1940-es Radnóti verseinek
világnézeti kicsengéséről, az a Tétova
óda soraiból is világosan kiolvasható szemlélet, amely a szerelmet a
„nyüzsgő és áradó” lét megnyilatkozásaképp akarja megragadni, meglehetősen
távol áll a Kedvest sejtelmes, messzi lénnyé stilizáló, irracionális ködökbe
beburkoló idealista szerelemkoncepcióktól. Ha világnézeti rokonát akarjuk
keresni, leginkább József Attila sok vonatkozásban más költői eszközökkel
megfogalmazott, de látásmódjában költőnkhöz közel álló Ódá-jában találhatnánk meg. Radnóti Tétova ódá-jának képei a maguk sűrített módján szintén az örök
anyag mozgását érzékeltető képekkel beszélnek a szerelemről:
De nyüzsgő s áradó vagy
bennem, mint a lét,
és néha meg olyan, oly
biztos és örök,
mint kőben a megkövesült
csigaház.
A „kőben megkövesült csigaház” képénél külön is
érdemes elidőznünk. A kővek a líra története során alaposan kiaknázott, ősrégi szimbolikával
rendelkeznek, de ez a mi versünk értelmezése szempontjából alig ígér valamit.
Sokkal többet mond, hogy Radnóti erősen érdeklődött a kövek iránt, gyűjtötte
őket, és íróasztalán szép, lecsiszolt formájú kavicsokat tartott. Az ilyen
érdeklődésben a pszichológusok rendszerint a személyiség teljességre szóló
törekvésének megnyilatkozását ismerik fel, s ha ez igaz, akkor különösen
érthető, hogy miért épp a különben is a költő kedvtelésének intim világához
tartozó kövek merülnek fel képzeletében, amikor szerelme teljességéről akar
beszélni. Azt pedig szinte felesleges megemlítenünk, hogy a kövek
ősanyagjellege önmagában is a biztonság, az örökkévalóság képzetét kelti fel,
az viszont már sokat mond, hogy két („biztos”, „örök”) jelző még tovább erősíti
az előbbi képzetet, s az erősítést csak többszörösre fokozza, hogy a következő
mondatban „megkövesült csigaházról” beszél. De a csigaház ismét bonyolult,
többféle értelemmel rendelkező kép, a zártság és védettség hozzáfűződő
asszociációi a kő rokonává teszik, ugyanakkor erotikus hangulattal telítődött,
nemegyszer pedig az anyára utal. Bonyolultan egymásba fonódó jelentéseit nem is
szabad hideg racionalizmussal elemeznünk: elégedjünk meg annak a
leszögezésével, hogy valamennyi említett jelentésből ott rezeg valami Radnóti
szerelmi lírájában.
Egy ilyen szerelem valóban csak állandó
gazdagodást és állandóan megújuló ihletet jelenthetett a költő számára. A
romantika szótárából való ihlet megjelölést ebben az esetben azonban csak jobb
híján használhatjuk: Fanni egyáltalán nem múlt századi Múzsa; nem
sejtelmességével, titokzatosságával inspirál, hanem reális valóságával, azzal,
hogy osztozik a költő életében, gondjaiban, harcaiban:
A szeretőm harcaim társa
és
ösmeri életemet;
- írja róla még régebben Férfinapló-jában (Húszonharmadik
évem). Talán épp személyiségének állandóan jelenvaló, reális volta miatt
kell keresnie azt a képet, amely elmondaná róla a lényeget. Keresésében
különben nincs semmi kétségbeesés vagy keserűség, majdnem azt mondhatnánk, hogy
költői fogás csak: az egész világirodalomban járatos költő jól tudta, hogy a
szerelmi líra egész története a „Minek nevezzelek?” kérdésével van tele, s
ahhoz is eléggé érett férfi volt, hogy tisztában legyen a szerelem
multidimenzionális természetével. A költő mesterségéről való meditációnak
azonban mindenképp magától értetődő helye van ebben a szerelmes inspirációjú
versben: az igazi szerelem az egész embert áthatja, sőt magához húzza,
megvilágítja mindazt, ami jelentős benne. Radnóti világában különösen az utolsó
években kaptak erős hangsúlyt (Nem bírta
hát…; Mint észrevétlenül) a Tétova
óda alábbi soraival rokon gondolatok:
mert annyit érek én,
amennyit ér a szó
versemben s mert ez
addig izgat engem,
míg csont maradt belőlem
s néhány hajcsomó…
A mai olvasót különösen megrázza, hogy az életet
jelentő szerelem és költői hivatás képe hirtelen a halál képeibe torkollik
bele. Erosz és Thanatosz közeli rokonai egymásnak – mondhatná fel valaki a
pszichoanalitikus közhelyet; - a ma már kegyetlen jóslatnak tűnő szavakat mi
mégis inkább a háborús évek alatt állandóan életveszélyben élő költő ekkortájt
többször is megfogalmazott balsejtelmeivel hoznánk kapcsolatba. Talán elég, ha
a mintegy két hónappal azelőtt írt Negyedik
ecloga rokon soraira emlékeztetünk.
A halál felfeketedő képe mintegy kétfelé vágja a
Tétova óda szerkezetét. Az első rész
képeinek-jeleinek gazdag tartalmát már áttekintettük. De utalnunk kell arra is
(a problémára csak mostanában kezdenek felfigyelni), hogy a képek jellegéből
kibontakozó térszemlélet szintén nagyon sokat elárul a költő világából. A Tétova óda belső dinamikáját kétfajta
tér érintkezése, egymásba játszása adja meg: az egyik a vers első részének
kozmikus magasságokba ívelő, az ősidők kagylóit magába foglaló kőtömegtől a
hold és az ég felé emelkedő, a vertikális vonalak uralmával jellemezhető tér.
Azok, akiknek a fantáziája ilyen jellegű tereket alkot, valaminek a boldog
megtalálását, biztonságát s az adott pillanatban túlmutató állandóságának
érzését hordozzák magukban. Radnóti szerelmi vallomása tehát nem véletlenül
jelenik meg épp egy ilyen, felfelé ívelő térben. Bizonyos mértékig azonban
mégis absztrakt térről van szó, elemei vagy olyan elvont fogalmak, mint a lét,
vagy pedig valamiképp az elvontság határán állnak, mint a „csillagrendszer” vagy
a „csigaház”, de épp ez teszi lehetővé, hogy segítségükkel a szerelemről és a
költészetről filozofáljon. Mindez más szóval azt jelenti, hogy bár minden képet
a magát a képek megjelenési tervét is állandóan érzelem melegíti át, a Tétova
óda első része mégis inkább intellektuális jellegű meditáció a költő
szerelmének bonyolult „csillagrendszeréről”. Ez az intellektuális jelleg
egyébként az érett Radnóti egyre jobban elmélyülő tulajdonságai közé tartozik,
behatóbb elemzése azonban most elvezetne kitűzött célunktól.
A vers második része viszont egy zártabb,
ugyanakkor bensőségesebb és konkrétabb teret teremt mondanivalója köré: a
meditáció szinte időtlenséget súroló világából abba a vad jelenbe visz át,
amely az előbbiekben már megismert szerelmet 1943. május 26-án, a vers megírása
napján veszi körül, ami legelőbb abban nyilvánul meg, hogy a szerelem
filozófiája után most a társadalomban élő és dolgozó Fanni testi valósága felé
fordul, és a mindennapi munka prózájától meggyötört házaspár estéjének életképét
rajzolja meg:
Fáradt vagy s én is
érzem, hosszú volt a nap…
A rövid, egymondatos utalás mögött megélhetésük
nehéz körülményei húzódnak meg: amióta összeházasodtak, állandóan
szegénységükkel kellett küszködniük, s a háborús évek még azt a keveset is egyre
bizonytalanabbá tették, ami addig jutott nekik. Érthető tehát, hogy anyagi
gondjaik épp ezekben az években kezdenek a versek motívumai között is
előkerülni:
Lassu, okos vagyok én is
e lassu, okos ragyogásban,
féltelek én is a tél
hidegétől, tűzifa gondja,
téli ruhák vak gondja
növekszik, apad szemeidben…
- olvassuk például az Októbervégi hexameterek-ben, a Mint
észrevétlenül-t pedig teljes egészében idéznünk kellene.
A Tétova
óda sorai ugyan mindössze az esti fáradtságra utalnak, de az álom
sötétjéből meg-megérintett Fanni képe mögé valójában a rosszul fizetett
magánórák és egyéb más, bizonytalan pénzkeresési alkalmak örömtelen munkáját
kell odaképzelnünk, egy olyan helyzetet, amely rendszerint inkább
ingerlékenységet vagy lemondó passzivitást, mint szerelmes gyengédséget szokott
kiváltani. Radnóti gyengédséggel veszi körül hitvesét, s azt mutatja meg,
bármennyire fáradt is, puszta jelenléte poétizálja együttlétüket, s a szoba
csendjét egy nehezen közölhető, leheletfinom erotikus atmoszférával tölti meg.
Nem tudom eldönteni, hogy magának az atmoszférának vagy a megfogalmazásnak
rendkívüli finomságát hangsúlyozzam-e? – az alábbi sorokban ugyanis költői
fából-vaskarika valósul meg, hiszen egy banális esti környezet, a szerény
vacsora asztalon maradt nyomai változnak át gyengéd szerelmi lírává:
… zeng egy fél
cukordarab
az asztalon és csöppje
hull a méznek
s mint színarany golyó
ragyog a terítőn,
s magától csendül egy
üres vizespohár…
Az idézett sorok poétikus varázsát alighanem az
adja meg, hogy bennük az ételmaradékok megfosztódnak eredendő prózaiságuktól,
sőt Radnóti tájképeinek ragyogó, zengő mozgalmasságával telítődnek. A
leheletfinom, alig érzékelhető, de mégis jelenlevő erotikáról a következő
sorokban azután testi valóságában megjelenített asszony mozdulataiból sugárzik
tovább, amiben viszont az a rendkívüli, hogy egy álmos nő váltja ki:
álmos szemed búcsúzva
még felém int,
hajad kibomlik,
szétterül lobogva,
s elalszol. Pillád
hosszú árnya lebben.
Ez a hétköznapok prózájában is megőrzött, eleven
Erosz Radnóti költészetének egyik leginkább magával ragadó vonásai közül való,
s annál inkább értékes, mert egy olyan korban tudott megmaradni, sőt
gazdagodni, amely még a legalapvetőbb emberi megnyilatkozásokat is állandóan
széttöréssel fenyegette. És a fenyegetettség nemcsak a katonai szolgálat, a
munkatáborok kényszerű távolléteiben, a háború és a fasizmus életveszélyes
helyzeteiben jelentkezett. Ismeretes, hogy Radnóti Miklóst már előzően
állástalanság, kényszerű bérmunkák sora, a közéletben való részvétel lehetetlenülése,
másodrendű állampolgárság vette körül, és veszélyeztette elidegenítéssel az
élet s véle a szerelem értékeinek teljes átélését. Veszélyeztette csak, de nem
zavarta meg, ami viszont csupán azért válhatott lehetségessé, mert a férfi és a
nő olyan, az eddigiek közül méltán a legmagasabb rendűnek tartott kapcsolatán
alapult, amelyen belül a nő egyenrangú társként osztozik a férfi munkájában,
gondjaiban, politikai elképzeléseiben, véle együtt vívja szabadságharcát, s így
valóban szerves, oszthatatlan része annak a mikrokollektívának, amelyet most
nem a szó jogi, hanem biológiai, lélektani és morális értelmében szeretnénk
párnak nevezni. Egy ilyen páron belül végeredményben egyik fél sem külön
hódolatot vagy hódítást követelő „másik”, hanem egy szerves egésszé
összeolvadt, új entitás:
Kezed párnámra hull,
elalvó nyírfaág,
de benned alszom én is,
nem vagy más világ.
- olvassuk a Tétova óda vége felé járva. Tulajdonképpen az egész vers ezt, a két
test, két lélek egyetlen, közös ritmusából feltörő vallomást készíti elő, hogy
így mégis lényegeset tudjunk meg arról, hogy mit tart Radnóti szerelme rejtett
csillagrendszerének.
Az egyenrangú szerelmes pár költészetének a kor
magyar lírájában meglehetősen új hangot jelentő megszólaltatása Radnótit ahhoz
a férfi és a nő még ma is jórészt csak megszületőben levő bensőséges közösséget
megszólaltató modern lírához kapcsolja, amelynek legkiválóbb énekesei épp a
szocialista vagy a szocializmushoz közel álló költők közül kerültek ki (Éluard,
Desnos, Aragon). Azt pedig szinte felesleges leírnunk, hogy ez az egyén önzésén
túlmutató, egyetemes értékek felé kitáruló szerelmi líra s a belőle áradó
erkölcs mennyire időszerű.
BARÓTI DEZSŐ
Forrás: Irodalmi alkotások elemzése 338-4345 old.,
Szépirodalmi Könyvkiadó 1976.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése