2013. jan. 21.

CSIKY GERGELY (1842-1891): A nagymama






A XIX. század utolsó harmadának legjelentősebb magyar drámaírója kivételesen termékeny szerző, életműve (a műfordításokat és más műfajú alkotásokat is beleszámítva) mértékadó becslés szerint aligha férne bele száz kötetbe. Vállalta a fáradsággal és felelősséggel járó elfoglaltságokat: titkár a Kisfaludy Társaságban, drámákról tesz jelentést az Akadémián, tanít a színiiskolában, irányítja a nemzeti Színház dramaturgiáját.

A hivatalos irodalom és az ellenzéki fiatalok egyaránt becsülik. Színpadi szerzőként érték ugyan kudarcok is a pályáján, az összképen mégis a sikeres, népszerű drámaíró vonásai uralkodnak. Helyét a magyar irodalomban Lukács György jelöli meg pontosan: „Az ő sikerei adtak bátorságot fiatal íróknak, hogy a mai társadalmat vigyék színpadra, de bátorságot adtak az igazgatóknak is, hogy velük szerencsét próbáljanak, és igen sok tekintetben hozzájárultak ahhoz, hogy a közönségnek a magyar daraboktól való idegenkedését megszüntessék.”

Egyházi pályára készült, nagy teológiai és jogi műveltség birtokában választotta hivatásul az irodalmat. 1878-1879-ben öt hónapot Párizsban tölt, ez az élmény kötelezi el végleg a dráma és a színház hívéül. A tézisdráma, a polgári erényekre nevelő „hasznos színház” virágkora ez a francia fővárosban. A legkedveltebb szerzők az ifjabb Dumas, Sardou, Augier, dramaturgiájukban a társadalmi problémák családiakkal fonódnak össze. A konfliktusok figyelmeztető célzatúak, de nem végzetesek. A kifejlet kedvező, az intrikák és bonyodalmak után az erkölcsi norma diadalra jut. Csiky társadalombírálata (a magyar polgárosodás megkésettsége és a dzsentri általi hátráltatása miatt) állítólag élesebb, következetesebb, mint francia mintáié. A példák között A proletárok, Mukányi, Cifra nyomorúság, A Stomfay család, A kaviár, A vasember című darabokat emlegetik legtöbbször.

Elbeszélőként is számon kell tartanunk. Sisyphus munkája és Az Atlasz család című művei a magyar próza antológiaalapjához tartoznak. Nem szorul magyarázatra, hogy jórészt a hazai társadalmi életnek a görög mitológia alapképleteivel való ügyes társítás miatt.

A nagymama (1891) a színpad virtuóz mesterét mutatja be. Nem annyira Bródy Sándor társadalomkritikájának, hanem inkább Herczeg Ferenc és Molnár Ferenc rutinos technikájának előlegezőjére vall rá. Bővelkedik hatásos szerepekben, népszerűségét jogosítja, hogy a lehetséges melodramatikus interpretáción kívül a rendezés a humor, a jellem- és helyzetkomikum forrásait is fölfakaszthatja.

1891-ben, szerzője halálának évében mutatták be. Az elemzők, bírálók egyetértenek abban, hogy közönséget csalogató sikerjátéknak készült, és a szerző legszívesebben visszavonta volna a bemutató előtt. Bemutatását a sikerre joggal számító színház erőszakolta. A három felvonásos érzelmes vígjáték valóban megnyerte a közönség tartós tetszését.

Cselekménye egy nőnevelő intézetben és egy tengeri fürdőn játszódik. A szereplők zöme intézeti nevelőnő és növendék. E zártnak látszó világnak olyan arisztokratikus és katonai körökkel van kapcsolata, amelyeket rokoni, családi, szerelmi szálak érdekeltté tesznek az intézet életében: ez a dramaturgia (a szereplők kapcsolatba hozása) alapja.



*

A NAGYMAMA

Főbb szereplők:
SZERÉMI GRÓFNÉ; ERNŐ; ÖRKÉNYI VILMOS; KÁLMÁN; MÁRTHA; KAROLIN; TÓDORKA SZILÁRD; KOSZTA


I.                    FELVONÁS

A nőnevelő intézet mindennapjait megzavarja, hogy ismeretlen fiatalember jelentkezik francia nyelvtanárnak. A Bárány Jenő álnéven bemutatkozó Szerémi Ernő grófot egykori nevelője, a köztiszteletben álló Tódorka Szilárd jótállása segíti céljához, bár a becsületes tanár szorongva gondol a protekció lehetséges rossz következményére, és a nevelőnők, főleg pedig az intézeti lányok hamar megsejtik, hogy „lesz egy kis hecc ebben az unalmas életben”. Mártha tudja, hogy az áltanár őt bámulta és akarja meghódítani, de szíve mélyén egy bajuszos, körszakállas, ismeretlen hódolójára gondol. Márthának csak töredékes emlékei vannak az intézet előtti életéből. Elragadtatottan beszél édesanyja táncművészetéről, a maga színpadi gyermekszerepléseiről, de fiatalon meghalt apjáról jóformán semmit sem tud. Anyjára emlékezve lecketanulás helyett Mártha táncol a lányok előtt, büntetésül Seraphine eltiltja a közös uzsonnától.

A körszakállas álomlovag (Örkényi Kálmán) célját álcázva megjelenik a főnöknőnél A nagybátyját, Örkényi bárót jön bejelenteni, aki rokonát akarja beíratni az intézetbe. Valójában ez arra ürügy, hogy szót válthasson Márthával. Langó Seraphine nevelőnő együtt találja Márthát és Kálmánt, de föl sem ocsúdik, és máris megjelenik Örkényi báró, aki persze nem tud unokaöccse látogatásáról.

Seraphine, aki huszonnégy év óta jegyese Tódorkának (de csak akkor házasodnak össze, ha eleget félretettek önálló intézet alapításához), váratlanul tanúja lesz Tódorka „pedagógiaellenes” felháborodásának: a lelkiismeretes tanár leleplezi Ernőt, a széptevő arisztokratát, akit pedig ő segített be korábban tanárként az iskolába.

Örkényi együtt érkezik elválaszthatatlan barátjával és állandó vitatársával, a Koszta nevű nyugalmazott tábori lelkésszel. Most is heves összetűzés támad köztük, megbízta-e unokaöccsét az idősebb Örkényi, hogy bejelentse látogatását. A vitát az a Piroska csillapítja le bölcs diplomáciával, akit az agglegény idősebb Örkényi katonai felfogásához és nyelvéhez illően „rekrutának” akar besoroztatni a „kaszárnyába”, azaz bentlakónak az intézetbe. Amikor kiderül, hogy az intézet védnöknője, „a híres és köztiszteletben álló” Szerémi grófné, Örkényi dühösen elrohan, Piroskát is magával ragadva.

Az intézet tulajdonosa, Karolin váratlan vendéget fogad. Szerémi grófné látogatja meg nagy hirtelen, hogy – Tódorka figyelmeztetésére – megismerkedjék az új franciatanárral. Ernő rémülten ismeri föl a védnöknőben „a nagymamát”, a sajátját. A gófné szűkebb körben leplezi dédelgetett egyetlen unokája tervét, és felszólítja, hogy ha szereti, vegye feleségül Márthát. A házasság ugyan rangon aluli lenne, de a családban már öngyilkosság is történt hasonló helyzetű szerelmesek elválasztása miatt.

Karolin elmondja, amit Mártha előtörténetéről tud: anyja táncosnő volt, az apa – a még kiskorú gróf – megölte magát, mert „büszke, szigorú főúr” atyja megsemmisítette házasságát. Márthát az elcsábított színésznő külföldön hozta világra, és halálos ágyán bízta nővére, Karolin gondjaira. A grófnét saját családi tragédiájára emlékezteti a történet. És Mártha valóban az ő unokája. Egyetlenegyszer látták egymást. A találkozás részleteit megható beszélgetésben idézik föl, a ráismerés könnyes, boldog örömével. A nagymama és „új” unokája szenvedélyesen összeborul az intézet közössége előtt.

II.                  FELVONÁS

A grófné Márthával, a nevelőnő Seraphine-nal és a nélkülözhetetlensége miatt maga után hívott Galambosnéval egy tengerparti nyaralóban tölti a vakációt. A fiatal párt célzatosan szétválasztotta. Kálmánt Tódorka tanár kíséretében külföldre utaztatják, hogy legyen ideje gondolkodni érzelmeiről, terveiről. A „nagymama” többet tud, mint a gyerekek. A megérkező fiatalember vonzódik Márthához, hajlik a házasodásra. Mártha azonban rokoni szeretettel fogadja a fiút, és csak a nagymama kedvéért mondana neki igent. „Ó, édes nagymama, a te Márthád nem fog boldogtalanná tenni téged.”

Seraphine és Tódorka végre megtakarította az intézet megvásárlásához szükséges összeget. Eljegyzik egymást. Szűzies csókjuknak a váratlanul belépő Koszta lelkész lesz tanúja. A butácska Seraphine féltékenységében gyorsan elhurcolja vőlegényét, Tódorkát.

Mártha viszontlátja igazi szerelmét, de elutasító levelet nyom Kálmán markába: úgy határozott, hogy föláldozza boldogságát a nagymamáért. Kálmán még küzd érte A két vetélytárs párbajra készül az elhagyatott népkertben. Tervükről tudomást szerez Koszta és Tódorka. Összevesznek, melyikük felelős az „öngyilkos” fölneveléséért, a kiontandó vérért. Seraphine továbbra is félreérti a helyzetet, azt hiszi, őérte folyik a vetélkedés. Mártha tudja az igazságot, és a hozzá érkező Örkényihez (az idősebb báróhoz) fordul segítségért, közvetítésért, de az öregúr megint felbosszankodik Szerémi grófné nevének hallatán. Mártha kikosarazza az újra kezét kérő Kálmánt, mert annak nagybátyja gyűlöli a nagymamát. A grófné éppen Örkényi elejtett szavából tudja meg, hogy Mártha nem Ernőbe, hanem Kálmánba szerelmes.

III.                FELVONÁS

Az elalélt Márthát a grófné és Galambosné élesztgeti. A grófné belátja tévedését, boldoggá akarja tenni visszakapott lányunokáját, de közben még Seraphine tévképzeteit is ki kell igazítania párbajügyben és egyebekben. (A párbaj Seraphine közbelépése miatt maradt el, bár nem tudta helyesen, hogy kik lőttek volna egymásra.) Piroska lebeszéli Ernőt, hogy a szerelmét nem viszonzó Márthát ostromolja. Az ingadozó érzelmű fiatalember fölfigyelt rá. A grófné a „fiatal” párok egybekelését sürgeti, Kálmánét és Mártháét, Tódorkáét és Seraphine-ét, de Örkényi az ő kezét is megkéri. Egy év halasztást kér. „De mondja, nem jobb így?” (Hátra mutat.) Íme, a tél álmodott boldogsága valósággá lesz a szép tavaszban.”

Csűrös Miklós

(Forrás: 77 híres dráma 215-219. old. – Móra Könyvkiadó 1994.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése