FIATAL
KÖLTŐK VERSEINEK több gyűjteménye jelent meg az utolsó évtizedben. Egyre
fokozódó elkedvetlenedéssel lapoztuk végig ezeket a szép kiállítású és
önérzetes bevezetőjű köteteket. Mind világosabban láttuk, hogy szakadnak el a
magyar irodalom történelmi vonalától, az egykorú magyar élettől és az egyetemes
emberi közösségtől. Soha korszerűtlenebb költészet, soha korszerűtlenebb
költők! A trianoni ország oly sok gazdagsági és szociális nyomorúósága, az
elszakított magyarság nehéz sorsa, az egyre sürgetőbben fellépő és megoldást
követelő népi problémák, s mindezek eszméi és érzelmi velejárója semmi
visszhangot nem vertek fel bennük. Épp ily néma maradt ez a költői csoport a
felszabadulással kapcsolatban is. A régebbi kiadványok közül az Új Anthológia (Nyugat, 1932.), az
újabbak közül az Új Auróra
(Cserépfalvi, 1940.) volt legjellemzőbb megnyilatkozása ennek a költői
magatartásnak. Ezek a versek az egyénieskedő és öncélú költői iskola legtúlzóbb
árnyalatához tartoznak. Költőik teljesen elszakadva a gyötrődő és vajúdó
földtől, ahol anyag és szellem, test és lélek legtragikusabb válságát élte, a
hírhedt „elefántcsont-torony” magasságából, az alattuk elterülő világ iránti
fölényes és hűvös közönnyel írták költeményeiket. És még ennek az
„elefántcsont-toronynak” a talapzata sem a valóság talajába volt beágyazva,
hanem az előző költői nemzedék – Babits, Kosztolányi – művészi felfogásába és
gyakorlatába. Valósággal az űrben lebegtek ezek a költők, és az űrben lebegett
ez az egész költészet. Mivel pedig valóban nagy mesterei voltak a formának, a
verselésnek, annál inkább sajnálhattuk bántóan korszerűtlen és a közösséggel
szemben közömbös magatartásukat. De éppen ennek a magatartásuknak lett a
következménye, hogy az olvasóközönség körében úgyszólván semmi érdeklődést nem
tudtak kiváltani. Mert amint a költő megtagadta a közösséget, éppen úgy
megtagadta az is őt, és semmi figyelmet nem szentelt törekvéseinek,
alkotásainak.
Ha
a fiatal erdélyi költők nemrég megjelent gyűjteményét (Üdvözlégy Szabadság,
1941.) az előbbi anthológiákkal, összehasonlítjuk, igen örvendetes változását
találunk. Már maga a cím is olyan program, amely egy közönség nagy élményét
szólaltatja meg, azt az érzést, amellyel Erdély felszabadulását nemcsak az
ottani, hanem az egyetemes magyarság is fogadta. Azonkívül, hogy ily hatalmas
közösségi élményt fejeznek ki, különös jelentőségük, hogy ma, amikor egyre
sürgetőbben hangzik fel a decentralizáció megvalósításának a követelése, ők a
maguk területén nagy lépéssel előbbre vitték ezt az ügyet. Költészetüknek
nemcsak anyaga való az erdélyi talajból, hanem megjelenése is egészen a
decentralizáció helyes célkitűzései szerint történik. Maguk a költők is hűek
maradtak a tájhoz, amelyben születtek és felnőttek, s ott adták ki
verskötetüket is. Előttünk még értékesebbé teszi vállalkozásukat, hogy azt
minden idegen szellemi és anyagi befolyástól szabadon akarják megvalósítani.
„Ezzel az anthológiával – olvassuk a borító lapon – a kiadó az erdélyi magyar
írás minden idegen érdektől független, keresztény, magyar alapon álló
megjelenését indítja el. Így válik ez a könyv ebben a vonatkozásban is a magyar
kulturális élet olyan biztató eseményévé,mely írónak és olvasónak egyaránt
megelégedésére szolgálhat.”
Éppen
ilyen tudatos az a törekvésük is, amellyel a magyar irodalom nagy hagyományait
követve, vállalják a nemzeti közösség szolgálatát. A kötet bevezetőjében erről
a hivatásérzetükről a következőket vallják: „Ez az anthológia tanúságtétel akar
lenni arról, hogy Erdély fiatal költőiben – a nagy elődökhöz méltóan – elevenen
él a történelmi lelkiismeret s a nemzet sorsának szüntelenül vigyázó gondja.”
Ezzel a múltra való hivatkozással bekapcsolódik ez a nemzedék a magyar irodalom
történelmi folyamatába, éspedig annak minden korban érvényesülő gyakorlata
szerint úgy, hogy amikor „belekerül a régi magyarok rendjébe” a költői magatartásával
és hivatástudatával, tartalmával és formájával a jelen élő valóságból
táplálkozik. így a költő a maga korát és nemzedékét is kifejezi, s egyúttal
tanúja azoknak a nagy eseményeknek, amelyeknek maga is cselekvő vagy szenvedő
hőse volt: „Ez az anthológia nyolc fiatal erdélyi költő verseit foglalja
magában. Magyarország és Erdély uniójának, a nagy történelmi pillanatnak
szülöttje.”
Bármennyire
is a korszerű közösségi élmény a fő táplálója ennek a költészetnek, nem merül
ki a történelmi pillanat megéneklésében, hanem az emberi lélek és az emberi
élet teljes gazdagsága kifejezésre talál benne. Sokszínűvé és változatossá
teszi ezeket a verseket maga az erdélyi táj is. Amint az ismertető is mondja:
„Az erdélyi költők haza-élménye olyan sokszínű, olyan változatos, mint maga a
föld, amelyből vétettek: kiáltó boldogságra való fennsíkok és szénafüvek zordon
fenségű szurdukokkal, jeget szikráztató ormokkal váltakoznak költészetükben.”
De nemcsak a táj képe és természeti viszonyai, hanem a rajta végbemenő emberi élet
is sokszor szolgál tárgyul verseiknek. A tájköltészet az emberi élet
ábrázolásának a bekapcsolásával válik csak valóban teljessé. Nagyon jellemző,
hogy erre a tényre legutóbb éppen egyik legértékesebb népi írónk, Veres Péter
is igen határozottan rámutatott: „A tájban nemcsak a füvek és fák, nemcsak a
virágok és pacsirták, nemcsak a brekegő békák és böngésző gólyák vannak, hanem
emberek is és Petőfi, de minden nagy költő bele is látta őket. A világirodalom
egyik legszebb tájverse a „Puszta télen” éspedig nem azért, mert a táj
természeti szépségeit, hanem mert a táj szintézisét, teljes életét, teljes
valóságát adja.” (Ember és írás. 69. l.)
De
kitágul ez a költészet a történelmi pillanat és a táj megéneklésén túl mind
egyéni,m ind közösségi vonatkozásban egyaránt. Nemcsak a felszabadulás, tehát a
történelmi esemény, és nemcsak a táj, tehát a külső világ ihleti őket, hanem az
egyén belső élete, eszméi, érzelmei is, amint erre már a bevezető is utal: „De
vannak e gyűjteményben szép számmal nem éppen történelem ihlette költemények
is: a költő szerelmet vagy emléket énekel meg, mintegy annak bizonyságaképpen,
hogy nehéz telek szakában is egyre virul kis sorsunk vidékén az élet
teljessége.” És itt ezen az utolsó két szón van a főhangsúly. Így szabadul meg
ez a nemzedék az előbbi anthológiák költőinek egyoldalúságától, a közösség és a
kor iránti érzéketlenségből eredő csonkaságtól, másfelől pedig a tájköltészet
gyakori veszedelmétől a szűk-látókörűségtől is. A külsőségekben kimerülő,
egyoldalú tájirodalom legnagyobb gyengéjére Veres Péter is rámutatott már: „A
programszerű regionalizmusnak nincs létjogosultsága, ez csak menekülés az
egyetemes elől, melyet vagy nem tud, vagy nem bír, vagy nem mer az író
kifejezni. Az igazi nagy embernek, a nagy művésznek a szűkebb haza, a táj csak
arra kell, hogy élményanyagát a valóságból vegye, hogy művészileg megvethesse a
sarkát s így ideológiailag meghódítsa a tágabb hazát s végső soron a
nagyvilágot.” (Ember és írás.
168-169. l.). Szükséges tehát a táj, mint természetes tápláló talaj, de a
költőnek nem szabad benne elvesznie, megrekednie. Ez azonban már nem is a
centralizáció vagy decentralizáció elvének a követésén múlik, hanem elsősorban
a tehetségen. Ha a költőnek van igazi alkotóereje, és a nagy összefüggéseket, a
dolgok és történések lényegét meg tudja érezni és ki tudja fejezni, akkor
vidéken éppen úgy felemelkedhetik a művészet legmagasabb fokára, mint a
fővárosban. A magyar irodalomtörténet sok példát mutathat fel ennek a tételnek
az igazolására. Csokonai, Berzsenyi, Madách stb. vidéken el tudtak jutni a
legáltalánosabb és leglényegesebb valóságok megsejtéséhez és művészi
kifejezéséhez. Arany Jánosról sem lehet azt állítani, hogy nagyobb szabású
műveket írt volna, s akár az örök magyar, akár az egyetemes emberi lényeget jobban
megszólaltatta volna Budapesten, mint Nagyszalontán vagy Nagykőrösön írt
költeményeiben. És hány írónk van, aki Budapestre került ugyan, de alapjában
ott is „vidéki” ember maradt, s voltaképpen mindvégig vidéki élményeiből és
azok emlékeiből írta műveit. (Mikszáth.) Másfelől hány budapesti író merült ki
egy városrész vagy egy társadalmi réteg szűk körű ábrázolásában és épp oly
kevéssé tudott a nemzeti vagy emberi közösség lényeges kérdéseihez felnőni,
mint a vidéki féltehetség.
Az
erdélyi fiatalok az egyoldalúságnak és szűkkörűségnek ezt a veszedelmét
szerencsésen elkerülték. A tájból és a pillanatból indulnak ki és veszik a
megindító élményt. azonban bármily erősen bele is vannak gyökerezve ebbe az
erdélyi talajba, költészetük túlnő a táj keretein az örök magyarság és az
egyetemes emberiség felé egyaránt. Így számol be ennek az egy tájnak egy
nemzedéke mindenről, ami az életben a költő számára fontos és ihlető lehet, s
így jut el a tér és idő alkalomszerű benyomásaitól az időtlen és határok
feletti lényeg kifejezéséig.
Ha
az élményeknek ezt a kitágulását nyomon követjük, az Üdvözlégy Szabadság
verseiben egyre jobban elmélyülő és mind szélesebben kiterjedő gyűrűződést
találunk. ennek a gyűrűzésnek közepén az egyén áll a maga saját élményeivel és
problémáival. Mind a nyolc költő külön egyéniség, s arcuk határozott
körvonalakkal domborodik ki a kötet lapjairól. De azért mégis nagyon rokonai
egymásnak. Összefűzi őket a tájnak, a fajnak, a környezetnek, a művelődési és
történelmi élményeknek közösségén kívül életkoruk hasonlósága is. Átlagosan
harminc évesek, a legfiatalabb 23, a legidősebb 35 esztendős. Ott él a
versekben a fiatalság, mégpedig egy erősen megpróbált fiatalság lendülete,
frissessége, fogékonysága, s kifejezésre jut mind a tartalomban, mind a megformálásban.
Saját egyéniségükön kívül megéneklik azokat az érzelmi kapcsolatokat, amelyek
közvetlen környezetükhöz fűzik őket: Derzsi Sándor: Apámnak, akit elveszettnek mondanak, Varró Dezső: Anyám, Hegyi Endre: Olvasd el, ha van időd, Horváth Endre: Halott barátom. Sok húron zeng a szerelem is: Derzsi Sándor: Tavaszi ború, Nyitott szemmel, Hegyi Endre: Kert
füvén, Anikó, A fehér teremben, Jékely Zoltán: Alkonyati szimfónia, Testamentum, Szabédi László: Tilalom, Varró Dezső: 40 Celzius stb. De még ennek az egészen
közvetlen és személyes érzelemnek, a szerelemnek a kifejezésében is megérezni,
mennyire a valóság talaján áll a költő, begyökerezve a tájba és a mába, s
mindez mennyire hatással van a szerelmi élmény előadásának hangulatára és
színezetére. Így érezzük meg Jékely
szerelmi költeményeiben a felszabadulás lelkes hangulatát, Szabédinél viszont a
komor és megrázó koresemények kesernyés utóízét, és valamennyiükén a táj üde
leheletét. És éppen ilyen téren van a táj ihlető hatásának az igazi szerepe és
jelentősége. Az igazi tájirodalomnak nem az a legfőbb hivatása, hogy tájképi
érdekességeket és néprajzi furcsaságokat bogarásszon össze és verseljen meg,
hanem a tájból kiindulva a teljes élet és az egész ember kifejezésére
törekedjék. Ez természetesen nem annyit jelent, hogy a tájleírás egyáltalán nem
tartozik a költészet körébe, hanem csupán azt, hogy nem egyetlen és nem is a
legfontosabb műfaja a tájirodalomnak. Az erdélyi költők és írók mindig
különösen szerették szűkebb kis hazájuk tájait, természeti szépségeit
megörökíteni írásaikban. Ezt a hagyományt követik a mai fiatalok is, s ők is
gyakran megszólaltatják édes szülőföldjüket költeményeikben: Hegyi Endre: Májusi kék ég, Horváth István: A Bükk szele, Jékely Zoltán: A Maroshoz, Kiss Jenő: Lila után sárga stb. Találkozunk a
versek között pompás városképekkel és épület-leírásokkal is, s ezeken még
jobban megérződik a nagy korélmények színező hatásának az eredménye. (Kiss
Jenő: Szent Mihály templom, Varró
Dezső: Dés, Jékely Zoltán: Nagyvakáció az enyedi kollégiumban.)
Megjelenik azután az ember is a tájban, főleg a következő költeményekben: Hegyi
Endre: Pusztai lovas, Szórvány-magyar, Horváth István: Favágók, Szabédi László: Sárkányölő, Elhasadt a hang a fénytől.
Nagyon
érdekesen érvényesül a táj ihlető hatása azokban a költeményekben, amelyek ezen
a vidéken lejátszódó nagy eseményekkel kapcsolatosak. Nincs a kötetben egyetlen
költő sem, akinek verseiben a legutolsó sorsfordító változás nyomot nem hagyott
volna. A felszabadulás sokféle érzelmet váltott ki a költők lelkéből.
Mindenekfölött ujjongó örömmel köszöntik az egyén és a nemzet visszanyert
szabadságát s a közös hazába való visszatérést. A felszabadulás fakasztotta
öröm azonban nem zavartalan. A sok megpróbáltatás és szenvedés nagyon
meggyötörte itt a lelkeket, ott kísért még bennük a közelmúlt annyi rémes
emléke, s elfátyolozza boldogságukat. (Derzsi Sándor: Magyar rabok fognak kezet, Horváth István: A menekült.) És felsír szívükben a fájdalom azok miatt, akik már
nem élhették meg a felszabadulás boldog napját. (Hegyi Endre: Olvasd el, ha van időd, Szabédi László: Üdvözlégy, szabadság!), vagy még most
sem szabadultak fel (Horváth István: Üzenet
Uzod unokáinak, Jékely Zoltán: A
Maroshoz, Kiss Jenő: Húsvét után),
s a legfájdalmasabb veszteség: az eloláhosodó, a magyarság számára elvesző
testvérek (Hegyi Endre: Szórvány-magyar,
Öt név). Néha elkedvetleníti a költőt
az is, hogy nem minden úgy történt a felszabadulás után, ahogy ők a rabság
idején remélték és elképzelték. Ennek a csalódásuknak is őszintén kifejezést
adnak, de nem lázongó elégedetlenkedéssel, hanem inkább szomorú megütközéssel.
(Kiss Jenő: A vereskakas meséje.) Az
elkedvetlenedésnek az ilyen hangjai azonban csak ritkán szólalnak meg a
kötetben.
Kitűnik
ezekből a versekből az is, hogy a több mint két évtizedes rabság az ellenséges
államhatalom minden kegyetlen erőszakoskodása ellenére sem tudta kiirtani a
magyarságból a faji öntudatot, a nemzeti múlthoz és kultúrához való
ragaszkodást. A felszabadulás után azonnal magára talál a magyarság, s az
idegen máz egyszeriben eltűnik a meggyalázott tájról. (Horváth Imre: Elszállott madarak.)
De
egy nagy tanulságot és szereztek a költők a megpróbáltatások nehéz idejében a
maguk és magyar testvéreik számára. A jövőben jobban kell vigyázni a
felszabadult ősi földre, és ha ismét veszély környékezné, minden módot, minden
eszközt és minden fegyvert igénybe kell venni megvédésére és megtartására.
(Derzsi Sándor: Harci ének, Horváth István: Üzenet Uzod unokáinak, Kiss Jenő:
Induló, Péter-mozdulat.) De ez a magatartás nem ellenségeskedő, nem támadni
akar, csak megőrizni, ami a mienk. Valósággal megható, hogy ezekből a
költőkből, pedig mennyi jogtalanságot és kegyetlenséget kellett elszenvedniök
fajtájukkal együtt a megszállás alatt, teljesen hiányzik a gyűlölet és a bosszú
hangja. Talán egy helyen tör ki az ellenszenv, de itt is inkább csak megvetés
érződik ki belőle, mint igazi gyűlölködés. És éppen az a költő, a kit legtöbb
egyéni veszteség ért, emeli fel tiltakozó szavát a bosszúállás ellen:
Azért, szabadság, üdvözlégy! jövendő
magyarokat tápláló szent gyümölcs!
Kíméld éltető nedved, a veszendő
poharába pazarolva ne töltsd,
nehogy, kin a keserű rabkenyéren
kiütött az utálatos csömör,
váljék rabból, feledve a szemérem
parancsát, bosszúálló börtönőr.
(Szabédi László: Üdvözlégy, szabadság!)
A
felszabadulás gyönyörű napjának emléke felejthetetlenül él a lelkek mélyén, és
felidézése elsimít, feledtet minden csalódást és minden veszteségért kárpótol.
Így énekel erről a költő is a nagy esemény évfordulóján:
Tavalyi Ősz, hadd hulljak le előtted,
miként a lomb a szép őszök előtt –
mi fölemelt, most leborulni késztet,
engedd hódolni az emlékezőt!
Egy év múlt már, egy esztendő azóta,
hogy testvér-kéz a testvért átkarolta,
hogy a Kárpáttal izmos drága Kar
ölelésében izzott a magyar.
Tavalyi Ősz – magyar szabadság ősze,
vagy inkább szabadságunk avasza
(ahogy tavasza van a későn nyíló
virágnak) újra vezess most haza!
Ragadd el édes mámoroddal lábam,
hogy ismét hazaérjek a hazában,
feledjem el, mi bánt, mi felemás –
töröljön mindent a találkozás!
(Kiss Jenő: Tavalyi ősz)
Ezekben
a sorokban jut talán legtisztábban kifejezésre ennek a fiatal költő-csoportnak
a felszabadulással kapcsolatban megnyilatkozó érzülete, felfogása és
magatartása.
Költészetük
legszélesebb köre az egyetemes emberi problémákat öleli át. Elsősorban korunk
általános, nagy válsága és ma már szinte az egész földkerekségre kiterjedő
hatalmas küzdelmei foglalkoztatják a költőket és szólalnak meg verseikben.
Átélik a közös emberi sors gyötrő vajúdását, fellelkesülnek az új életet formáló
erőfeszítések és áldozatvállalások hősiességén, de eltelik a szívük részvéttel
és keserűséggel a harccal járó rengeteg szenvedés és pusztulás láttára. Igazi
emberséges felfogás és magatartás ez, mert bár átlátja a küzdelem történeti
szükségszerűségét és értékelni tudja nagyszerűségét, mégis megborzong a sok
veszteségtől és attól a nagy pusztítástól, melyet ez a kérlelhetetlen harc a
kultúra alkotásaiban végbevisz. (Derzsi Sándor: Harci ének, Hegyi Endre: Retrogenezis,
Horváth Imre: Nekik jobb, Varró Dezső:
Ecce homo.) Nincs terünk itt
teljességre sem a tárgy kifejtésében, sem a felsorolásban, de a fontosabb
tárgykörök megemlítése és néhány verscím megnevezése is megmutatja, hogy ezek a
fiatal költők ezen a területen is mily sokoldalúak és változatosak: Isten
(Derzsi Sándor: A kezdet balladája,
Jékely Zoltán: Seol ellen, Szabédi
László: Válassz!, Varró Dezső: Zsoltár); mulandóság, halál (Hegyi
Endre: Halál, Szabédi László: Halál-házasító, Varró Dezső: Mors imperator, Tetem, Circum-dederunt me,
Kiss Jenő: Lila után sárga, Egy léggömb lezuhant); az emberi
gonoszság (Kiss Jenő: Hónapok Ádámja,
Szabédi László: Nihil humanummi alienum
puto); józan életbölcsesség (Horváth István: Tornyot raktam, A világ nem
érted forog); a költő sorsa és hivatása (Hegyi Endre: Olvasd el, ha van időd, Szabédi László: Az olvasóhoz, Az egészet akartam).
Ez
a változatosság és teljesség nemcsak a tartalomban tapasztalható, hanem a
kifejezésben, a formában is. Mindnyájuknál megtaláljuk a szűkebb haza hatásának
érvényesülését a színekben, képekben, hangulatokban, s bizonyos fokig még a
ritmusban is, és természetesen főleg a nyelv erdélyi ízeiben. De egyikük sem,
még a népi származású és sorsú Horváth István sem tömi tele mondatait
különcködve szokatlan tájszavakkal, minthogy a tartalomban is kerülik a népies
„mütyürkék” vásári kirakatolását. Az erdélyi sors, az erdélyi táj és az erdélyi
ember nagyon valós színekben és vonalakban él verseikben, de minden mesterkélt
és különlegességeket hajszoló eredetieskedés nélkül. Stílusuk és formáik által
is bekapcsolódnak a történeti és az élő magyar irodalom egységes áramába. A mai
magyar líra változatos hangjai mind megjelennek költészetükben.
A
fiatal erdélyi költők anthológiájának legfőbb jelentősége abban van, hogy
világosan kitűnik belőle, mit jelenthet a táj a költőnek s mi a szerepe a
helyesen értelmezett tájköltészetnek egy-egy tájegység s egyúttal az egész
magyar nyelvterület szellemi életében. Ma már az irodalmi decentralizáció
kérdéséről folyó vitában nem annyira elvi kérdésekről van szó, hanem inkább a
megvalósítás, a gyakorlati megoldás eszközeiről és módozatairól. Az erdélyi
fiatalok versgyűjteménye igen szerencsés kísérlet ezen a téren, olyan, mint a
jövő felé utat hasító ék, s remélhető, hogy az általuk hasított nyíláson
hamarosan megindul a többi irodalmi műfaj hasonló fejlődése. Ugyanilyen
próbálkozás indul meg éppen most a Felvidéken is, itt azonban nem egy
anthológia, hanem egy folyóirat, az Uj
Magyar Museum az úttörő ék az új fejlődés számára.
Sokat
írnak és beszélnek mostanában arról, hogy mi a szerepe és jelentősége a
tájköltészetnek az írók és általában az irodalom fejlődésében, de kevés szó
esik arról, milyen hatása lehet az olvasó számára. Pedig ha a kérdést ebben a
vonatkozásban is felvetjük és megvizsgáljuk, még inkább indokoltnak és
jogosultnak fogjuk találni a decentralizáció megvalósítására irányuló
törekvéseket. Hiszen az irodalom nemcsak az írók ügye, hanem az olvasóké is.
Minden igazi írónak az a természetes törekvése, hogy szellemi megnyilatkozásait
másokkal is közölje és velük az olvasók minél nagyobb tömegére hasson. Éppen
ezért a tájirodalomnak is igen lényeges problémája, hogy mit tud nyújtani a
saját vidéke és mit az egész ország olvasóközönségének. Egyetemes szempontból
fő feladata az, hogy az illető tájat és annak életét az ország többi részein is
megismertesse, s egyúttal alkotásaival hozzájáruljon az egész magyar szellemi
fejlődés elősegítéséhez s az irodalmi termelés gazdagításához, változatosabbá
tételéhez. De még jelentékenyebb hivatás vár rá a maga vidékén. Ha valahol, itt
kell többre törekednie az írónak a puszta szórakoztatásnál. A vidéki emberben
általában nem nagy az érdeklődés az irodalom és főleg a költészet iránt, még az
értelmiség sem sokat törődik vele. Komoly irodalmi műveket a kisvárosban is
kevesen olvasnak, falun még kevesebben. Ha a napilapokon és a hivatalos
közleményeken kívül más nyomtatott szöveget is kezükbe vesznek, olvasmányaik
majdnem kizárólag a hazai vagy külföldi ún. kolportázs-irodalom alkotásaiból
kerülnek ki. A folyóiratok közül inkább csak a képeslapok, a színházi és egyéb
könnyű fajsúlyú magazinok érdeklik őket. A nők még aránylag többet olvasnak, de
ők is többnyire csak a divatos és felszínes, híg regényekig jutnak el. Az ne
tévesszen meg senkit, hogy vidéki városok és falvak úri házaiban szép üvegajtós
szekrényekben hazai és külföldi írók értékes sorozatait is megtalálhatja. Ezek
igen gyakran olvasatlanul hevernek polcaikon, s csak a könyvügynökök ügyességét
dicséri, hogy egyáltalán odakerültek.
A
tájirodalomnak és a vele együtt megerősödő szellemi életnek éppen ezért egyik
legfontosabb feladata lesz olvasóközönséget nevelni s azzal a valóban értékes
szépirodalmi alkotásokat is megkedveltetni. ennek elengedhetetlen alapfeltétele
azonban magának a tájirodalomnak színvonalbeli emelkedése. Ma még vidéken igen
gyakran jelennek meg selejtes művek, kezdetleges műkedvelői próbálkozások. Ezek
most szabadon érvényesülnek, rontják az irodalmi ízlést, s gyakran gátolják az
igazi értékek érvényesülését, mert hiányzik a tárgyilagos kritika, amely
rámutatna gyarlóságaikra s gondosan kigyomlálná őket a valódi irodalom
termőföldjéről. A komoly és magas színvonalú vidéki irodalomnak egyik
legsürgősebb feladata éppen ennek a szellemi gyomnak az elfojtása lenne. A
tájköltészet alkotásai ui. közvetlen személyes természetű kapcsolataikkal s a
helyi érdekesség és érdekeltség varázsával sokszor jobban közel tudnak férkőzni
az otthoni olvasókhoz. Ha pedig egyszer sikerül bennük a fogékonyságot az
olvasás iránt felkelteni, feltámad majd érdeklődésük a teljes magyar és a
külföldi irodalmak remekművei iránt is.
Az
bizonyos, hogy korunk szellemi válsága nemcsak az írók válsága, hanem az
olvasóké is. Ha a tájirodalom megfelelőmódon megszervezve eredményesen
közreműködik ennek a válságnak enyhítésében, már ezzel is igazolta
létjogosultságát. Mert amikor mi a vidéki olvasóról beszélünk, nemcsak a városi
és falusi értelmiségre gondolunk, hanem a népre is. Ma mindenki jól tudja, hogy
az ország sorsa milyen szorosan egybe van kapcsolva a parasztság gazdasági és
szociális problémáinak a megoldásával s e tekintetben a nép szellemi
fejlettsége is jelentős szerepet játszik. A parasztság szellemi életének a
kiművelésére a rádió és a népművelés mellett az irodalmat is nagyobb mértékben
fel lehetne és fel is kell használni. A tájirodalomnak az is egyik hivatása,
hogy megszólaltassa a népet, de egyúttal szóljon is hozzá. Semmi esetre sem
gondolunk azonban valami mesterséges és mesterkélt, külön a nép számára
gyártott irodalomra. A falut és népét valóban ismerő íróink újabb megállapításaiból
kétségtelenül kiviláglik, hogy a nép „megbirkózik” a komoly és legmagasabb
színvonalú irodalmi alkotásokkal is. Illyés Gyula pl. azt írja nagyapjáról, egy
pusztai bognárról, hogy Kossuth, Klapka, Görgey, Szemere iratait olvasta, de
ugyanezeket a kocsisgazda, a két elsőbéres, egy közönséges béres, egy
juhászgazda mind olvasgatták. (Mint a
darvak. 14. l.) Azt is ő mondja el, hogy mikor egyszer az Alföldön írók és
egyszerű parasztok megbeszélésre jöttek össze, az egyik paraszt kiküldött James
Joyce, Sommerset Maugham nevét emlegette, s mások is hivatkoztak a legmodernebb
külföldi írókra, pl. Huxley-re, Gide-re, Giono-ra. (I. m. 51. l.) Ebből persze
nem szabad arra következtetni, hogy a nép széles tömegei olvassák az ilyen írók
műveit, de ha legértelmesebb tagjai a világirodalom ilyen legfelső rétegébe is
fel tudnak emelkedni, nem kell attól félnünk, hogy az átlag a hozzá szelleménél
és tárgyánál fogva mégis csak sokkal közelebb álló, a saját környékén élő író
irodalmi színvonalú alkotásait nem fogja megérteni, különösen akkor, ha mai
súlyos gazdasági helyzetéből is kiemelik.
A
tájirodalom egyik feladata végül az igazi népi tehetségek érvényesülésének
elősegítése. Nemcsak azért lenne erre szükség, hogy az elkallódástól megmentse
őket, hanem hogy ott tartsa a maguk vidékén, mert ha valaki, elsősorban ők
hivatottak arra, hogy a magyar parasztság lelkiségét és életformáját a maga
valóságában megismertessék. Már eddig is igen sok értékes adattal járultak
hozzá, hogy a falu népéből igazabb kép alakuljon ki a köztudatban. Különösen az
lenne fontos, hogy a vidéki értelmiség, a közigazgatás és a köznevelés ügyének
intézői ismerjék meg végre közelről azt a népet,amelyet kormányozniok és
nevelniök kell, s éppen ezért elsősorban nekik kellene a tájirodalomnak ezeket
az alkotásait tanulmányozniok. Ha így az értelmiség és a nép a kölcsönös
megismerés révén közelebb kerül majd egymáshoz, könnyebben létrejön talán a
nemzeti egységének manapság annyira kívánatos megvalósulása.
Forrás: Uj Magyar Museum I. kötet I. füzet. Kassa, 1942.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése