(Az eredeti helyesírás
megtartásával!)
I.
Tompa
Mihály a családi élet gyöngéd, mély érzésű költője. Ám a gyermeknek szülei
iránt való szeretete, valamint a testvéri szeretet teljesen hiányzik
költészetéből. S nemcsak az igazán saját lelki világát feltáró lyrai
költeményeiből, hanem még elbeszéléseiből is Csak az Eleimnek és Falusi kép
czímű költeményeiben akadunk némi nyomára. ennek magyarázatát megtaláljuk Tompa
életkörülményeiben.
A
Tompa-család nemesi sorban élő, de szegény földműves-család volt a borsodmegyei
Igricziben. Tompa György, a költő nagyapja (szül. 1768 szept. 3.) 1789 febr. 23-án esküdött meg Tóth Katalinnal
(szül. 1770 jun. 30-án). Két fiok született: Mihály; a költő apja, 1794 szept.
27-én, István 1801 okt. 20-án. Ez az István Igricziben maradt. Ott nősült meg
1837 febr. 1-én. Egyszerű földművelő volt s utód nélkül halt el 1849 okt.
26-án.* (* Fodor Bertalan igriczi ev.
ref. pap közlése)
Mihály
azonban mesterséget tanult. Mint csizmadia Rima-Szombatban telepedett meg, hol
1817 julius 19-én vette nőül Bárdos Zsuzsát (szül. 1788 decz. 1-én), Bárdos
János és Jakab Erzsébet leányát. Ettől született a mi költőnk már 1817 szept
28-án. A költő szülőháza a Máté-utczában van, melyet a költő tiszteletére ma már
Tompa-utczának hívnak. Az egyszerű hajlék specziális rimaszombati stylű régi
zsindelyfedelű házikó. 1878-ban egyszerű, minden dísz nélkül való négyszögű
márványtáblával jelölték meg, melyen e felirat olvasható: Itt született Tompa
Mihály 1817 szept. 28. (Közölve a Vasárnapi Ujságban, 1878.)* (* Dr. Veress Samu rimaszombati prot. főgymn.
tanár közlése az egyház anyakönyveiből. Tompa Aranyhoz írt levelében 1858 máj.
28-án azt írja, hogy szept. 29-én született. De az anyakönyvben világosan így
van bejegyezve: 1817 szept. 28-án született, szept. 30-án megkereszteltetett
nemes Tompa Mihály és neje Bárdos Zsuzsa fia: Mihály. Keresztszülők. Kozmay
Sándor és neje Foktövi Zsuzsánna.)
De az anya korán elhalt. A költő ekkor olyan kicsi gyermek volt, hogy később
nem is igen emlékezett anyjára. Maga mondja egyik Aranyhoz írt levelében (Beje,
1848 márcz. 2-án): „Anyám szegény, nyugodjék, igen korán elhalt aszkórban, oly
korán, hogy én, első szülötte, nem ismertem; csak homályos, álomszerű sejtelem
az, mit róla lelkem bír, és nem több; még azt sem tudom, valóságból van-e, vagy
csak a leírásokból, melyeket gyermekkoromban hallék, maradt meg”. Nyílt levél egy hölgyhöz czímű
költeményében mondja:
Lásd, jó anyám régen a sírba szállott,
Megértem én korán az árvaságot.
Mint gyenge hajtás a nyárnak hevén,
A szenvedést korán megismerém!
S mert nincs, ki vonna hű, meleg szivére,
Fájdalmam és örömöm osztva, értve:
Anyám helyett, óh mint óhajtanám
Jó hölgy, neked mondhatni ezt: anyám!
Apja
előbb Igriczibe ment, majd Hangonyban telepedett meg s 1825 jun. 7-én
Miskolczon nőül vette Bóka Juliát, Bóka András és László Klára 1803 decz. 8-án
született árva hajadon leányát.* (* Kónya
Ferencz miskolczi ev. ref. főgymn. tanár közlése az ev. ref. egyház
anyakönyvéből.) Fiával többé nem törődött. Különben is nem olyan ember
volt, a ki igazi becsültetést, tiszteletet kelthetett volna. Fiatal korában
valami lólopásba keveredett, a miért be is börtönözték. Költő-fiának lelkét
mindig nyomta e foltnak emlékezete.* (* Lévay
József közlése.) Mestersége csizmadiaság lett volna, de ezt nem folytatta
rendesen. A czéhen kívül álló kontár csizmadia volt, inkább csak foltozó vagy
hátaló. Közben-közben szőlőt kapált, kalendariumot, verses históriákat
árulgatott a ponyván. Felesége, egy félszemű asszony, kofáskodott a piaczon. A
költő néha keserűen említette Lévaynak, hogy boldogan tekinthet egyszerű
szüleire, míg ő semmit sem köszön az apjának; semmit sem adott neki, nem még
azt sem, a mit adhatott és adni tartozott volna. Sokszor restelte az öreg
különös viselését, nem szerette kapzsiságát, telhetetlenségét, örökös furfangos
panaszát.* (* Lévay József Tompa
Mihályról. Budapesti Szemle 61. kötet.)
De azért a költő pap korában mindig segélyezte szüleit, gyöngéden bánt
velük. Nemcsak maga emlékszik meg erről Aranyhoz írt levelében (Hamva, 1853
okt. 21.), hanem Lévay is bizonyságot tesz róla. Az öreg Tompa 1859 jul. 1-én
halt meg, szélütésben, felesége 1867 januárius 28-án, tüdősorvadásban, alig egy
évvel a költő előtt.* (* Kónya Ferencz
miskolczi ev. ref. főgymn. tanár közlése az ev. ref. egyház anyakönyveiből.)
Tompa
1821-ben ment Igriczibe nagy szüleihez. De hogy ezek milyen emberek voltak,
minő hatással voltak rá, ma már alig állapítható meg. Aligha itt is azt az
otthont találta fel, melyre az ő szíve sóvárgott. Egy Aranyhoz írott levelében
(Hamva, 1858 máj. 28.) csak két kellemetlen emlékét elveníti föl igriczii
gyermekségéből: „Egyszer elveszett a kisreszelő; ki vitte volna el más, mint
én? Nagybátyáim egyike azt mondta: „Fiu, ha elő nem lesz a ráspoly, a felhőbe
csinálj házat”. Ezen nagyon megilletődtem (nem láttam a ráspolynak színét sem);
hozzám akadt egy szintén száműzött, malecontent fiú s elbujdostunk az Oláhházba
(kis erdő Igriczi alatt), de haza éheztünk estére. Ez is Igricziben történt:
Míg a rector a templomban volt, mi a kisasztaltól
bementünk a fehérházat seperni.
Én levettem a rector puskáját és a fiúk közé durrantottam – nyúlseréttel. Igaz,
hogy nem akartam, de biz az mégis elsült. szerencsére nem lőttem agyon senkit.
Ekkor nem bujdostam el; bevártam a dühös tanítót (ki a könyörgés alatt hallotta
a durranást s jött haza, mint a fúria); a tanító úr aztán elkoptatott rajtam
három vesszőt. Kortársaim közt még ma is eldönthetetlen kérdés: vajjon 101-et
kaptam-e, vagy 102-őt, de hogy sok volt, azt tudom, mert nagyanyám (mikor
hazamentem) a kantárral szintén elő akart fogni; már fel is emelte azon
részemről a csurapét, a mely részéről Théorigne de Malicourt vagy Mericourt
húgom asszonynak a franczia forradalomkor a frakkot felemelték, de látván, hogy
véres vagyok, nem bántott; sőt más fejéret
adván, vette észre, hogy lábamon, mellemen, hasamon szép kék csíkok vannak,
azon vigyázatlanságot követvén el (én) az executio alatt, hogy hemperegtem.”
Elejimnek czimű költeményében
kedves képet fest az ősi házról, apát, anyát emlegetve a nagyapa, nagyanya
helyett. De, úgy tetszik, ez inkább a képzelem játéka, mintsem a való rajza.
Hisz Tompa mondja (Aranyhoz, Hamva, 1852 nov. 1.), hogy a múlt olyan, mint a
hegy, ha kopár és sziklás is, midőn messze van hátunk megett, szép kék színben
tűnik fel.
A
Falusi kép czímű idyllben egy öreg
földműves-pár boldogságát rajzolja, mikor tanult fiuk őket meglátogatja „nagy
nemből eredett” feleségével s két gyermekével. Hogy van-e ebben valami a
nagyszülőkből, ki tudná megmondani? Hogy nem a saját élményeinek hű rajza, az
bizonyos. Nagyapja 1840 márcz. 17-én,f elesége 1844 okt. 29-én halg meg* (* Fodor Bertalan igriczii ev. ref. pap
közlése.), mikor még Tompa deák, illetőleg nevelő volt. Az világos, hogy
költőnk Igricziben iskolába járt s 1829-ben végezte be a népiskolai
tanfolyamot, ugyanakkor konfirmálódott is. Az utolsó évben Bihari Györgynek, az
akkori három éves rectornak volt tisztogató inasa, a ki felismervén
tehetségeit, 1831-ben magával vitte a sárospataki collegiumba. 1879-ben
Kerékgyártó Elek kezdeményezésére, a költő tiszteletére a költő tisztelői Tompa
György házát, hol a költő gyermekéveit töltötte, emléktáblával akarták
megjelölni. De mivel ez a ház már akkor roskadozó félben volt s azóta el is
pusztult, ezt a táblát a ref. templomban a szószék falába helyezték el.
Felírata ez: E községben élt Tompa Mihály 1821-ik évtől 1830-ig. Megjelölték nő
és leány tisztelői.* (* U. a.)
Azonban a felíratban egy kis tévedés lesz, mert Bihari 1831-ben vitte Tompát
Patakra.
Itt
nyomorogva, de kitűnően tanult. 1838-ban lett togátus diák s 1838/9-1843/4
végezte a két évi bölcsészeti, két évi jogi és két évi theologiai tanfolyamot.
Mindenből kitűnő és a gradusban 3-ik eminens volt, csak V-öd éves togatus,
vagyis első éves theologus korában kapott a zsidóból „első osztályt”* (* Zsoldos Benő sárospataki ev. ref. főgymn. tanár
közlése.) Közben egy ideig, 1838 Gergely napjától 1839 Gergely napjáig,
Sárbogárdon tanító volt. Ekkor „becsületesen és az egész eklézsiának
megelégedésével elvégezvén esztendeig tartó tanítói hivatalát, tudománya
öregbítése végett visszament a sárospataki anyaiskolába”.* (* A sárbogárdi ev. ref. egyház 1839 márcziusi
jegyzőkönyve. Forgács Endre ev. ref. pap közlése.) Egy pár ember él még Sárbogárdon, a ki
személyesen ismerte Tompát. Ezek azt mondják, hogy zárkózott természetű volt, a
társaságot kerülte. Különben egy tanítót nem is igen vettek s ma sem veszik be
ott a társaságba. Ha mégis egyik-másik úri háznál megjelent, az volt a kedves
mulatsága, hogy a gyermekeket magához szedte s mesélt nekik. Azok egész estéken
nagy figyelemmel hallgatták a bizonyára kedves meséket. Különben leginkább a
szabad természetben szeretett bolygani, a rét füvén, a temető akáczfái alatt.*
(* U a.)
Tompa
meleg szerető szívével, így jó formán a családi élet körén kivűl nőtt fel.
Későn kezdvén az iskolát, a vénebb diákok közé tartozott. S tanulmányai
bevégezte után sem juthatott révpartra, csendes otthonhoz. Nevelőnek ment
Eperjesre. De látta, hogy a nevelősködés nem lehet neki életczélja, Pestre
távozott, hogy letegye a jogi vizsgálatokat s ezen a téren próbáljon
szerencsét. E vergődésében kétség kivűl a családi élet után való sóvárgás is
ösztönözte. Mintha csak a Beteltem
czímű szép versének refrainje szólana lelkünkhöz:
Csendes, boldog családi élet,
Feléd, feléd sóhajtozom!
Itt
mondja:
Eddig még úgy is mit sem adtál,
Adj sors, egy kedves nőt nekem!
Ki jó s rosszban osztozva, híven
Kisérjen át az életen!
Ki lágy kezével megtörölje
Munkában izzadt homlokom.
Ám
pesten a költő betegeskedni kezd s a Rókus-kórházba jut. 1846. febr. 25-én
vették fel s márcz. 11-én távozott gyógyultan.* (* A Rókus-kórház orvosi jegyzőkönyve 1846-ból, 245. folyó szám. Közölve:
Magyar Hirlap, 1896. 340. sz.) Ez idétt írta (januáriusban) Szemere Miklóshoz meleg költői levelét.
Itt is a család-élet képei rajzanak fel lelkében.
Nemsokára
sorsában váratlan fordulat állott be Még 1845-ben folyamodik tanári állásért a
miskolczi ref. gymn.-nál, de nov. 17-én nem őt, hanem Solymossy Sámuelt
választották meg. Most azonban a bejei (Gömörm.) ev. ref. egyház meghivta
papjának. 1846. szept. 27-én tartotta beköszöntő beszédét.* (* Sághi Sándor bejei ev. ref. pap közlése.) Pogány Karolina, a költő egyik nemes lelkű
tisztelője s pártfogója, levéllel keresi fel, kérdve: hogyan él s új hivatalát mikép
folytatja? Tompa költői levélben (1846 decz. 24.) gyönyörűen festi a papi
hívatás szépségeit. Aztán magára térve szól:
Midőn estennen megtérvén haza,
Nem fogad váró lény meleg szava;
Vagy fenn virrasztok csendes éjszakán,
S nincsen velem csak a késő magány;
Megvallom, ekkor úgy fáj valami...
Annyit szeretnék, tudnék mondani,
A család élet boldog keble ez,
Melyért borongva lelkem epedez.
Hová ragadsz bolyongó képzelet?
Kit én szeretnék,ki engem szeret:
Nem tudom, hol van; nem is keresem,
A természet az én szerelmesem!
Esztendő
múlva is (1847 decz. 1.) hallva Petőfi nősüléséről, örűl boldogságuknak, de így
ír Aranynak: „De bezzeg én, én hol kapok magamnak valamiféle asszonyi állatot?
Képzelhetetlen nehezen megy nekem ez a nősülés.”Később pedig (1848 márcz. 2.)
azt írja: „Saját tűzhelyünk boldogsága az csak, mit igazán boldogságnak
lehet(ne) nevezni.” Alább meg magyarázatát adja annak, hogy miért nem gondol
komolyan a nősülésre. Anyja tüdővészben halt meg. Most ő is szüntelen beteges.
Köhög, vért köp, lankadtság és életutálat lepi meg. Attól fél, hogy anyja
betegsége üt ki rajta. Nem mer nősűlni. Sovárgása egyre erősbűl. Érzi
elhagyatottságát:
Szivemhez egy igét
Nincs, a ki szólana:
S a tenger éjszakán
Velem virrasztana.
(Éjfélkor.)
A
Pusztán czímű költeményben leírva az
üvöltő vihart, ezt mondja:
Hej be boldog ember, a ki otthon lehet!
Más így sohajtana a zordon éjszakán;
Én nem sohajtok így, nekem nincs otthonom;
A mely nyugodalmas meleggel várna rám.
De
már A fecskéhez czímben, búcsuzva a
távozó fecskétől, így szól:
Szállj te boldog, szárnyaidnál
Magzatiddal; én helyet
Isten tudja, hol találok
Hol lerakjam fészkemet?
Ah pedig, ki lenne párom,
Holtaiglan tiszta hív
S magzatimnak édes anyja:
Megtalálta már e szív!
Meg
is találta, a kit szive oly régen keresett. A szomszédos Runyában lakott Soldos
Emilia, kivel 1848 decz. 16-án ismerkedett meg (Aranyhoz Hamva, 1860 febr. 1.).
T. i. Fügében egy úri háznál Etelka napját ülték; ott találkoztak először.* (* Csiziné Lévay Irén közlése.) S Soldos-család
ős-időktől birtokos család Runyában s magukat a Hunt-nemzetségből
származtatják. Soldos Benjamin (szül. 1799 szept 1., megh. 1860 szept. 24-én
vízkórságban), nőűl vette Losonczról lisznyai Damó Johannát, Lisznyai Ferencz
és Czaban Erzsébet leányát. (Megh. 1862 márcz. 12én 63 éves korában typhusban.)
Négy gyermekök volt: Amália (szül. 1820-ban), ki lévai Borbély Miklóshoz ment
férjhez s özvegy állapotban ma is él Runyában. Eleonora (sz. 1826) Susára ment
férjhez Losonczy Bertalanhoz. De két évi házasság után, 1853-ban özvegyen
maradt. Később maga is elhalt. József és Emilia (szül. 1831 április 1-én) ikrek
voltak. Ez a József rendkivűli erejéről volt ismeretes, híres birkozó; mint
csendbiztost agyonszúrták verekedés közben.* (* Kiss Károly runyai és Kálniczki Endre putnoki ev. ref. lelkészek
közlése.) A család különben ez idétt szegény, csekély vagyonkájú volt.
Emilia kicsi, sugár termetű, vékony, gyönge szervezetű, szép nő volt. Arcza nyájas, örökké mosolygó. Szeméből
derűlt kedély és szívjóság sugárzott. Haja gesztenyebarna színű. Természete
csendes, engedékeny, de a mellett akaratereje is nagy volt.* (* Lévay József közlése) Szilágyi Sándor is
azt mondja, hogy igen kedves, szeretetre méltó, mindig mosolygó asszony volt.
Bánatosnak, minő a későbbi csapások alatt lett, el sem tudja képzelni. A ki
ismerte, mindenki nagyon szerette szépségéért, jóságáért, szellemességéért.
Mert finom műveltségű, okos nő volt, tele szívvel, jósággal, kedéllyel. Annyi
kedély és melegség volt benne, mennyit ritka nőben találhatni.* (* Szilágyi Sándor közlése) Ezt a leány
szerette meg Tompa.
1848.
ápr. 10-15 körűl, mint maga az anyakönyvbe bejegyzé, a feldunai táborba ment.
Ekkor kérte meg Emilia kezét.* (* Lévai
Borbély Miklósné közlése.) Később, hogy keletkező szembaját orvosolja,
Gräfenbergbe indúlt. Aug. 20-án már maga osztotta ki az úrvacsorát. De
közvetlen ezután e jegyzés olvasható: „Az új borra osztott szentvacsorakor a
lelkész a feldunai táborba lévén, Ósváth Pál tornallyai pap tartott
consistoriumot.* (* Sághi Sándor bejei
pap közlése.) Gräfenbergbe indúltakor írja Messziről czimű költeményét. Piros hajnalban volt útnak indúlása.
Búsan tekint át a szűk völgy nyiláson, hol a leány lakik.
1849.ápr.
15-én tartja búcsú-beszédét Bejében* (* Sághi
Sándor közlése.) s 21-én beköszönt Keleméren, hová megválasztották* (* Ablonczi Pál keleméri ev. ref. pap közlése.).
Május 1-én veszi nőűl kedvesét. A költő valóban boldog. Tavaszkor czímű költeményében előbb egy borús, viharos képet
rajzolva, idyllikusan folytatja:
Mit beszélek? hisz tavasz van! stb.
Teljes
boldogsága szól a Hozzá czímű
költeményből.
Boldogságuk
még teljesebb lett, midőn 1850. márcz. 10-én Kálmán nevű fiok született.
Örömmel mondja a költő:
Szerény hajlékomnak kedves, kis vendége!
Jer, jer hadd tegyelek anyád kebelére!
Együtt hadd lássalak...
Úgy szeret ő téged – pedig mit szenvedett...
Az Isten tudja csak, stb.
De
a boldogsága nem tartott soká. Fia máj. 18-án, pünköst szombatján meghalt,
felesége betegen fekszik.* (* Ablonczy
Pál keleméri lelkészü közlése.) Ekkor írja Pünköst reggelén czímű megható költeményét, melynek refrainje:
Kórágyon fekszik szenvedő nőm,
Terítőn kedves gyermekem!
Mély
fájdalommal végződik:
Hová nézzek? szeretteimből
Egyik beteg, másik halott,
Nem enged álmot annak a kín,
Emez végkép elszúnyadott,
Ott a bús zaj, itt a halálcsend
Egykép sebet vág lelkemen...
Letört fájáról életemnek,
Letört az egyik lombos ág;
Enyészetes forgó szelével
Szárítja a kór másikát,
S ha még ez is... száradj ki akkor
Lombatlan bús fa, életem...
E
veszteség azonban nem volt végkép leverő. Megnyugodtak, sebeik begyógyúltak.
Isten, ki elvette, ad mást helyébe. 1851. szept 6-én elbúcsúzik keleméri
hiveitől s Hamvára megyen át.* (* Ablonczy
Pál keleméri lelkész közlése.)
1853.
jan. 13-án születik Géza nevű fiok.* (* Keresztszülők:
Losonczy Bertalan földbirtokos és neje Soldos Eleonora. Dusza János hamvai ev.
ref. lelkész közlése.) A gyermek gyenge, beteges ugyan s betegeskedik az
anyja is. Aranyhoz írja Tompa (Hamva, 1853. máj. 17.): „Feleségem jobban van
már, de most meg fiam beteg, sír éjjel-nappal s midőn maga nem alszik, apját,
anyját sem engedi aludni; így igen szép életet élünk. Vinni kell az embernek
hívatalos foglalatosságait s eljönnek az urak és dámák a templomba, imádkozni?
nem meghallgatni: szép prédicatiót mond-e a pap? persze a háznál akárhogy van a
dolog, neki szép prédicatiót kell mondani. Eljönnek a szerkesztők verset kérni,
szép, jó verset; és az embernek, ha esze helyén nincs is bajai miatt, kell írni
szép és jó verseket! Látogatók jönnek, boldog mosolygó képpel, és az embernek
mulattatni kell őket, ha az ördög elviszi is. Ez jelenleg az én életem. Tegnap
múlt el a robotos ünnep, ma az eső szakad, a víz beiszapolta ugyan már a
kertemet, rétemet, de még nem elég, ismét esik, - tökéletesen megveszett a
természet, barátom! Tehát az eső esik, a legátust a káplánhoz csaptam, beteg
gyermekemet dajkástúl és anyjostúl kihajtottam a cseléd-házba s írok neked
nehány sort. Fülem nem, de lelkem egyre hallja, hogy sír, de már mindegy, benne
vagyok.”
Junius
5-én is azt mondja: „Fiam még mindig rosszúl van s temérdek crisisen kell
szegénynek átmenni. Még nem látom a felhőket oszlani. De hát, édes barátom, mit
tegyen az ember? Más is szenved, ti is szenvedtek, hát mivel volnánk mi jobbak
és érdemesebbek nálatok? Majd eljön az idő, mikor egyikünk sem szenved! Azonban
nem folytatom, mert félek, hogy levelemből utoljára vagy vers lesz, vagy
predicatió. Egyikhez sincs kedvem, vershez másféle állapot kell, a holnapi
predicatiot pedig tennap végeztem be.” Augusztusban felesége a hajnácskői
fürdőbe megy, hogy dagadt lábát gyógyítani próbálja. De aztán csak kéiépűl anya
és gyermek. 1854. jun. 17-én írja Aranynak: „Kis fiunk megvan, igen kicsiny, de
eleven.” Egy darabig sok baja volt A
gólyához czímű híres és kiválóan szép hazafias verséért, melyet az egész
nemzet nagy gyönyörűséggel olvasott. Már 1850-ben megjelent ugyan a Szilágyi
Sándor szerkesztette Magyar írók füzetei-ben,
de csak 1852. jul. 6-án idézték érte a kassai cs. kir. hadi törvényszékhez.
Aug. 5-én Kassáról írja Aranynak: „Már egy hónapja, hogy ide beidéztettem,
azóta hozzám sem szóltak, azt sem mondják, miért vagyok itt? Isten tudja, még
meddig fog ez az állapot tartani. Elég az hozzá, hogy a Gólya tojt nekem elég
bajt és költött kellemetlenségeket; utána minden irataim lefoglaltattak, ide
hozattak és olvastatnak, magyaráztatnak, applicáltatnak stb. Meddig fog ez az
állapot tartani? Feleletűl látok itt 8-9 hónapos, sőt egy-két éves
kihallgatatlan foglyokat. Holnapután itt lesz a császár; ad-e az a magam-forma
embereknek vigasztalást? nem tudja senki.” Ez úttal nem sokáig volt vizsgálat
alatt. Már aug. 25-én hazulról ír, jó kedvvel s hívja Aranyt látogatóba
Hamvára, jelentve, hogy a pulykát, kacsát, malaczot már öleti tiszteletökre.*
(* Arany László jegyzete. Levelezések I.
k. 272. lap.)
Kassai
fogságában írta egyik legszebb költeményét, a Távolból-t.
Nyugszik a nap, alkonyodni készűl,
Haza megy a lelkem e vidékrűl,
Hogy az estét édes lakta földe
S kedvesinek közelébe’ töltse. stb.
De
már 1853. januárius 31-én Putnokról írja Aranynak, hogy ismét Kassára idézték:
„Sors mala, nihil aliuid.” Azonban febr. 24-én újra Hamváról ír: „Szidsz már,
tudom, ne szidj! nem feledtem el válaszolni leveledre, de nem lehetett;
hirtelen össze kellett szedni irataimat s köztük leveledet is, mert nálunk és
nálam ismét tűz akart kiütni. Tán nem fog már! Igazán az ember nem lehet elég
óvatos ilyen szeles időben, a minő most jár!” Mondja, képletesen értve a
politikai viszonyokra. Megint behivják s összesen 14 heti kassai tartózkodása
ápril 3-án ér véget, mit még az nap tudat Szilágyi Sándorral.* (* Jegyzetek Tompa összes költeményeihez.)
Ugyanazon a napon Szilágyi Ferencznek is ír Kassáról, megköszönvén érette
(kétségtelenűl) tett szíves fáradozásait.* (* Eredetije a kolozsvári ev. ref. koll. könyvtárában.) Ítélet nélkűl
Albrecht főherczeg kegyelme mentette fel egy márcz. 28-án kelt leíratban.
(Levél Aranyhoz. Hamva, 1853. máj. 17.) Ekkor mondotta az auditor azokat a
szállóigévé vált szavakat: Most frei, hanem több Gólya nem írni! Vagy a mint
paptársa, Szádeczky Sámuel a kékedi fürdőben (Abaujm.) magától a költőtől
eredeti formában hallotta: „Na Tampa! most lehetni menni, de nem kell tepp
kólamadár megcsinálni.”* (* Szádeczky
Lajos szóbeli közlése.) Azonban tovább is rendőri felügyelet alatt maradt.
A csendőrség szigorúan meghagyta a falusbírónak, hogy vigyázzon rá, nehogy
kimenjen a faluból. Sőt Barátaim
emlékezete czímű verséért, mely a Jókai szerkesztette Délibáb 1853-iki
folyamának 17-ik számában jelent meg, s melyben Petőfiről és Kerényiről
emlékszik, a lapot elkobozták. Megint fél a hercze-hurczától, sőt kenyere
elvesztésétől is. (Aranyhoz 1853. nov. 25.) De nem történik semmi baj. Úgy
látszik, 1854. május elsejével megszünvén az ostromállapot, Tompa
internáltatása is megszünt.
Szóval
a bajoskodások futó felhők. A költő boldogan él nejével. Bizonyság erre Itthon vagyok czímű költeménye is,
melyet akkor írt, midőn másod izben kerűlt vissza Kassáról.
Itthon vagyok...! haza jöttem valahára,
Lelkem ezt az édes órát alig várta;
Megpihenni csendes élet hű öledben:
Jöttem, int a siető hab, hogy jöhettem stb.
(Forrás: Erdélyi Muzeum XX. kötet 1903. 3. füzet)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése