I.
A
széles, hosszú pusztai ház elöljáró ajtaja be van csukva. Szép ajtó, nagy külső
závárral, amelynek egy vasból kovácsolt liliom a kilincse. Régen meghalt már az
unokája is annak,aki csinálta. Ezt onnan lehet tudni, hogy a külső sarokvasaira
rá van verve, miként az egész eszközt Frantzia Mihály eszközölte, annak pedig
az unokáját éppen most egy éve ütötte agyon a Jézus olyképp, hogy rászakadt az
útszéli kereszt, mikor alatta imádkozott. A keresztet azóta helyre állították,
sőt meg is pántoltatta vassal a pusztai kapitány, ellenben Frantzia Péter fejét
hiába pántolták e találkozás után a tanyai orvosok, biz az ahogy szétvált, úgy
szétmaradt. Két kicsiny árvája meg a felesége siratá, ha volna okuk siratni, de
nincsen. Az asszony bement a városba szolgálni és ott is szolgál valami vén
úrforma magának való embernél (ő az egész háznak keze-lába), az egyik gyereket
megfogadta itt a külső gazdaság a juh mellé, míg a kisebbik, a Péterke, ebbe a
házba jutott.
Ez
olyképp történt, hogy midőn ment volna be szolgálni az anyja a városba, előbb
bizonyítványt kért és mikor ezt kiállította a Sátán tanyai kapitány, elfakadt
sírva. (Már hogy az asszony.)
Sátán
írta a papírost és gyakran mártogatá a kalamust azon edényhez, amely minden
dolgok eredendő rosszaságát, a tintát rejti magában és csak írta, írta a
levelet, mígnem egyszer kérdezé:
-
Miért írsz, asszony?
-
Hogyne sírnék – felelte az asszony.
-
Nem tudom pedig, mely ok alapján sírnál. Íme, a fiad föl van fogadva a juh
mellé, már mellette is koncsorog és úgy elbánik vele, hogy gyönyörűség azt
nézni. Az urad pedig már, akárhogy siratod, föl nem támad, mert hiszen akit a
Szélpál Gergely megvág ólmos bottal, az is agyon van ütve, hát hogyne volna agyonütve
az olyan, akit maga a tulajdon réz Jézus üt agyon?
-
Dicsértessék a szent neve – rebegé az asszony.
-
Valóban dicsértessék – mondta Sátán -, mert mi mindnyájan általa és őbenne
vagyunk. Azonban íme, férjed elhalván, elhalt, ellenben gyermeked élvén, él. És
mi őt mindenféle gondozásban tartjuk, mint gazdaság.
Az
asszony egy zsebbe való kendővel törölgette a szemeit.
-
Mint gazdaság… - ismétlé. A szavak értelme idegen volt előtte, bár magyarosan hangzott. – Mint gazdaság! –
fakadt ki most és teljesen erőt vett rajta megint a sírás.
-
Igen – felelte Sátán tanyai kapitány -, bár voltaképp nem tudom, mi sírni-ríni
valót találsz ezen.
Zokogott
egy darabig a nőcseléd, Sátán pedig nézte. A nő fel volt öltözködve rendesen,
bár hiszen ha a padlásról dobták volna reá a ruhát, az akkor is rendesem
megállott volna rajta. Mezítláb volt, de hiszen éppen ez a tetszetős. A háta
megett rakta le a fehér eberlaszting cipőit a halovány-kék harisnyákkal,
mivelhogy az ilyesmit csak akkor lehet hordani, ha kemény talajon jár az ember.
Ezen a könnyebb földű vidéken ugyanis az asszonycipőbe belefut a homok, mert a
kicsi lábak igen könnyen elmerülnek benne. Sátán nézte a cipőket, melyek tanyai
tökéletlenséggel voltak varrva, de nézd el csak, nézd, szépek, formásak és
tetszetősek mégis. Nézte továbbá a harisnyákat, a lábak felső részeit szintén
hozzájuk gondolván. Ugyanis egyik harisnya a véletlen esélye folytán a maga
teljes mivoltában terült el a földön. A lába fejétől egészen a sarkáig kicsiny,
a sarkán kissé megdudorodott és ha a szem innen följebb követte, láthatta,mint
válik apródonkint vékonyra. Oh, be kedves. utána meg ismét szélesül, de ismét
csak úgy porcikánkint, szelíd és módfelett bájos vonalakban… Akár illetlenség,
akár nem, de így van, Sátán nézte sokáig a harisnyát s mérte hozzá a belevalót.
A teljes látnivaló nem oly szép, mint ami a fejdítéssel van összekötve, Sátán
szeme végigszaladt az asszony meztelen bokáin s aztán feljebb kereskedett. Biz
az szomorúság, lelkeim, hogy a harisnyába való dolgokat eltakarta a szoknya. A
szoknyáig érvén, Sátán szeme megállapodott, s eszébe jutott a hivatal.
-
Valóban nem tudhatom, mely oknál fogva sírsz?
Mondhatta
volna Sátán azt is, hogy asszon, beszélj, mert sírásból szót nem ért az ember,
de nem mondta. A író asszony testén, amint megrázkódott a zokogásban, oly szép
vonalak futottak végig, hogy ezt szóval elmondani nem lehet. (Boldogok, akik
nem látták és mentve a kísértésektől.)
-
Hát hova legyek – panaszolta most a nő -, mikor még egy fiam van apátlan?
Kicsinykét
éles, de tetszetős hangja úgy zúgott végig a szobában, mint mikor a cimbalom
azon húrját ütik meg, amely az emberi hanghoz legjobban hasonlít.
-
Van még egy fiam apátlan, a Pétörke – ismételte -, s azzal én most már mit tevő
legyek?
Amaz
nézte egy darabig, azután a tolltokból kiverte a tintát, azt módosan az asztal
lábához ütvén.
-
Hát – mondta – én özvegyember vagyok ugyan, de azért egy apró gyermek
elténfereghet itt a ház körül. Van cseléd, aki gondját viselje.
Fölállott
s megcirógatta az asszony állát.
-
Hagyd itt nálam. Majd el lesz valahogy. Ha már te olyan nagyon el akarsz menni
a tájról.
Az
asszony ránézett csodálkozva.
-
Hát megtenné?
-
Meg én.
-
Oh, hogy áldja meg az isten.
A
kezét kereste az elhagyatott asszony, hogy megcsókolná, de biz azt amaz eldugta
a háta mögé. Ahelyett inkább körültapogatta a derekát s azt mondta:
-
Ne sírj hát, no.
Így
maradt Péterke a házban.
II.
A
Miska gyerek a juhok őrizésében szerfölött sok jártasságot tanúsított s mert
mindenek megelégedésére végezte a dolgát, nyilvánvaló volt, hogy attól ugyan
már senki el nem veszi ezt a hivatalt.
Péterke
pedig nőtt, járta az iskolát s hamar fejlődött az olvasás tudományában. (Ki sem
nézné az ember egy ilyen árva gyerekből.) már csak így voltak. Amaz tökéletesen
kiértette magát a juhban, emez pedig tanulta a betűket, ahogy egymás után
következnek a tanító úr tudománya szerint.
Fölfelé a szára,
Jobbrul a pofája:
Bö, bö, bö.
Továbbá:
Kis egyenös
Egy puntum van fölötte:
I, i, i.
Az
ember ily módon következik a tanulmányokhoz. Lám, mily egyszerűség. Péterke így
növekedett és haladt előre. Valóban a ház ékességévé növekedett.
Mindenre
tudott verset. Mert mindent megtanult.
-
Jó fogalma van neki – mondták a cselédségbeli népek.
Mihály
csak gatyában járt, ellenben Péterkén piros bugyogó büszkélkedett. Mihály nem
irigyelte ezt. Mihály szabadon fetrengett a füvön, vagy a kos hátán versenyt
futtatott a többi e fajta juhbeli gyerekkel, amidőn Péterke a könyvet bujdosta
a szemeivel, bár hiszen aligha a könyvből tanulta azon verset is, hogy azt
mondja:
Czini, czini, Péter bácsi,
Kendnek hegedülnek.
Se nem pénzér, se nem borér,
Csak az szép lányájér…
Esténkint
összetalálkoztak s kissé idegenül néztek egymásra. Sátán kapitány ugyan
egyforma gonddal ajnározta őket, de Péterke már tudott különbségeket tenni.
-
De juhszagú vagy – mondta Miskának egyszer.
A
pásztorfiú ránézett szótalan. A szeme végigszaladt öccse cifra ruháján s lassan
jutott odáig, hogy szemtől-szembe tekinthessen. Nézése alatt Péterke elpirult.
-
Az ám – mondta a juhász -, én az vagyok. Egy kis bárányt az anyabürgék
bekergettek ma a tóba, úgy hoztam ki ölben. Te ki mernél-e a mély tóbul egy
bárányt hozni, Péterke?
-
Én? – kiáltotta Péterke tüzesen. – Én, hogyne! Bizon én is utána mennék.
Miska
megvetőleg nézett rajta végig.
-
Még föl se tudnád emelni a bárányt – mondta.
Péterke
ugyanis gyenge volt. Ha ő lett volna az erősebb, ő ment volna juhásznak. Sátán
azonban úgy okoskodott, hogy a tudományokhoz tisztán csak fej kívántatik.
Miska
vágására egy ideig Péterke nem tudott mit felelni: hallgatott. Sátán nézte őket
szeretettel és szíve bensejében önmagával tülekedett, hogy vajon melyik a kettő
közül a kedvesebb? Ki tudná azt megmondani, emberek? Az egyik, lám, máris
gazda, a másik, lám, máris tudós. Aminthogy ezt is vágja vissza Péterke
Miskának:
-
Ha nem bírom is a bárányt – szólt diadallal -, de tudom Magyarország
földrajzát. A nyugatról határoltatik az ausztriákiai ország által, a dél felől
pedig a rácország és az olájország, kelet felől pedig a Moldovánság…
-
Nono – mondta Sátán tanyai kapitány – valójában… Engem is az öreg Nyáry Mátyás
tanított, de nekem soha az ilyesmihez nem volt pakszióm. Inkább a lovakon
nyargalásztam.
Miska
hálásan tekintett reá e szavakért.
III.
Negyedévre
történt, hogy az asszony nemcsak egy napra jött ki a városból fiai látására,
hanem egy egész hetet kint töltött. Már Sátán engedelmével, mivel Sátán ezelőtt
is igen hívta, hogy miért nem több ideig marad.
-
Jaj, kapitány uram – szólt az asszony dévaj mosolygással – sok ám a dolog
odabent az olyan öreg embernél…
-
Jaj, lelkem – vélte Sátán -, én is öreg ember vagyok. Apátlan, anyátlan. A
gyerekeiden kívül senkim sincsen.
A
nyomorúság már régen lefoszlott az asszonyról és asszonyabb volt, mint valaha.
Az öltözködés módját is mindinkább eltanulta a városban. fehér ruhában volt
ezúttal, fekete gyász a derekán. Nézte Sátán és mondta neki ismét:
-
Voltaképp senkim sincsen…
-
Hát – szólt az asszony – hát…
Hallgattak
egy darabig. Végezetül egymásra néztek. Ahogy
Sátán tekintete az asszonyéval találkozott, az asszon hirtelen lehunyta
a szemét. Akkor odament hozzá Sátán.
-
Nem maradnál itt? – kérdezte.
-
Kendnél? – adta föl a szót félénken az asszony.
-
Nálam is – válaszolta Sátán -, fiaidnál is.
Lassan
felé nyúlt. Az asszony pedig lassan illeszté felé a derekát, hogy átkarolhassa.
-
Anyám! – kiáltotta Miska. – Maradjék kend ideki.
-
Lásd – szólt Sátán -, a fiad is hívással van. Miért ne maradnál.
Elpirult
az asszony, ahogy a nagy erős öregember keze szárát érezte a derekán.
-
Jaj, hát – mondta – a mi Istenünk mit szólna ehhez?
Sátán
komolyan nézett reá. Egyszerű ember volt ő, ócskás gúnyában s egy pár nehéz
papucsban, amiket elkopott csizmákból szabtak (csak tisztán ily módon
növekedhet a vagyon. A szíve és a becsülete azonban tiszta, nyílt és egyenes s
hasonlatos ama jegenyenyárfákhoz, amelyek a tanyaudvarok szikes földjében
szinte önmagunktól nyőlnek. Most is csak azt mondta:
-
Isten és ember előtt fogadlak páromul… én mint özvegyember.
Az
asszonnyal nagyot fordult a világ. Ím, itt a mód, a gazdagságban lenni, a fiai
mellett. Miként is adhat az Isten ekkora szerencsét. (Valószínű, hogy az urán
való hibás tevékenységet pótolja vissza.) Mi. Én uram, teremtőm.
-
No? – kérdezte hízelegve Sátán.
Az
asszonyból kitört a háladat.
-
Hát mit mondjak? – mondta. – Hát, hogy mondjam? Hát mivel érdemeltem?
-
Nono – mondta Sátán -, sok beszéd: szegénység. Minek errül tárgyalni, maradj
itt, ha jónak látod. Ne legyek ily nagy idegenségben.
Az
asszony ott maradt. Ez igen nagy öröm volt. Péterke azonnal hozta neki a
rajzfüzeteit, dicső Mátyás királyunkat most rajzolta meg éppen a vizsgákra,
borostyánnal a homlokán.
-
Ájnye, de csúnya német – vélte Miska, mikor meglátta.
Péterke
feddé érte:
-
Ez nem német, hanem magyar. Ez Mátyás, magyar vérből való nemzeti királyunk,
fia ama Hunyady Jánosnak.
-
Ha magyar, hun a bajusza? – évődött a juhászkölyök.
Péterke
erre nem tudott felelni, azonban mutatta további rajzait.
-
Nézze, anyám – szólt dicsekedve. – Kalap Mihály szögedi huszár a szolnoki
csatában levág öt valizsér némötöt. Ezt ábrázolja ezen kép.
Nézték.
Sátán az asszony nyakába hajolva. Valóban vágja Kalap Mihály az öt valizsért,
de igen kegyetlen vágja. Idő múltán azt mondja Sátán:
-
Van ott a komrába az első rúdon egy küssebb forma sonka. Vidd el holnap a
tanító úrnak. Úgy löhet, az üvé mán elfogyott.
IV.
Nem
telt bele három hónap, már kénytelen volt az asszony kegyetlen embernek nevezni
Sátánt. Mert alighogy ő kijött a városból, most már Péterke megy be, hogy járja
az iskolákat tovább. Arra való a garádics, hogy azon fölfelé haladjon az ember.
Bizony Péterke bement e garádicshoz, ahol minden lépcső egy esztendő, s járta
az iskolákat. Növekedett. Úgy tudott már diákul, mint a parancsolat. A
vakációkat mind ideki töltötte, de még vasárnapokon is kihozták. A Mihály
szokott ilyenkor érte bejárni. Éjféltájon indult ki mindig a tanyából, hogy
időre odaérjen. A ház előtt, ahol Péter lakott,megállt s az ostor nyelével
bezörgött az ablakon.
-
A Sátán Péter ifjúrért jöttem.
A
kosztadó asszony sietett ilyenkor fölkölteni Pétert.
-
Péter úr, Péter úr – mondta neki -, az édes tata beküldte a kocsit magáért.
Keljen föl, siessen.
Péter
ilyenkor sietett. Magára kapta a ruhát, az ócskát (tanyára olyasmi való).
Mihály
ismét zörgetett az ablakon.
-
Siessen már, Péter úr – nógatta
háziasszony -, a kocsis türelmetlenkedik.
Péter
fogta a botját s kilépett az utcaajtón.
-
Te vagy az, Mihály? – kérdezte.
-
Én vagyok – mondta Mihály.
Az
ifijur föllépett a kocsiba, a hátsó ülésre ült s azt mondta:
-
No, mehetünk.
Szép
az, így a hátulsó ülésben menni. Mihály az ostorral a Badár hasa alját
érintette, a Fecskének pedig az ostorheggyel csinosan megcsípte a füle hegyét.
Melyik akadémikus professzor tudná ezt utána csinálni? Badár az érintésre nagyot rántott a kocsin s mikor a
kerék mozgásban volt már, beleékelte magát a hámba a Fecske. Jó ló ám ez mind a
kettő, csakhogy kezelésükhöz ilyfajta furfang szükséges. A lovak közt szintén
vannak Péterek és Mihályok.
-
Kell-e szivar? – kérdezte Péter a hátulsó ülésből.
-
Nem köll – mondta Mihály. – Itt a pipám.
-
Jaj – mondta megint Péter -, ugyan hogy szívhatod azt a pipát?
-
Gyü! – szólt a lovaknak Mihály s megütötte a gyeplővel a Fecske hátát.
Repültek.
Az útszélen pipacsok intettek Mihály elé, továbbá a vadrozs, amely épp most
kezdte hányni a fejét, bólintott neki. Mihály mindezt nyugodtan fogadta s talán
el is várta ez ismerőseitől. Péter nem látott mindebből semmit. (A hátulsó
ülésen az ilyesmit egyáltalán nem lehet meglátni).
V.
Telik
az idő, múlik a nap – amint mesebeszédben mondani szokás. Tényleg múlnak a
napok. Ím, ifjú Sátán Mihály pusztai birtokos ember ül estére kelve a nagy
eperfa alatt a családjával. Tuskókon ülnek, az asztal pedig, amely a
birkapaprikás terhét emeli, elhasznált malomkő. Igen jó asztal ez. A legjobb
asztal a világon, mivelhogy kerek és nem kell évődni azon, hogy ki üljön az
első helyre, mert első helye nincs is neki. Így aztán elfér ott az öreg Sátán,
a felesége, továbbá Mihály felesége is, a Földi Teca. (Bizonyosan ismerik, igen
jó táncos volt leánykorában.) Ma is olyan csudaszép a haja, mint akkor, pedig
már két gyerek szopta a vérit. No, hanem nemhiába szopták. A nagyobb kölyök,
akiből Isten szent segedelmével majd ember lesz, valóságos bikabornyú, a
kisebb, a lány pedig szelíd, mint az esthajnali csillag fénye. Így vannak ők a
fa alatt a malomkövön. A pusztacsendes és emberhangtalan. Ritkán, igen ritkán
szól néha a szélkiáltó madár a barázdák között. Továbbá néha a kutyaházból némi
kaffantások hallatszanak. Az ártalmas legyek leginkább esténkint támadnak föl
és ezeket a kutyák vadászni szoktak. A kerítés mögül egy napraforgó hirtelen
erre tartja a virágát.
-
No né – mondja az öreg Sátán – ez is belenéz a tálba.
Ezen
nevetnek egy darabot. A gyerek fölkiált:
-
Apám, a napjafojgó vijág bejenéz a tájba.
-
Úgy, úgy – szól az apja és bicskaheggyel halász a húsdarabok között. – Nézze
kend apám ezt a csontost e, ez éppen a kend fogára való.
-
Adi no – mondja az öreg Sátán. Bicskahegyről, bicskahegyre megy át a hús s
talán beszélnének is róla pár szót, amidőn egyszer csak azt mondja az öreg
Sátán:
-
Nem t’om, jól hallom-e, de mintha kocsi zörögne, fiam?
Hallgatnak.
Valami zörög. A jegenyéken keresztül egészen idáig szolgál a hangja.
-
Úgy szól, mintha városi fiáker volna – véli az öregasszony.
-
Úgy… úgy.
-
Hát vastengelyű kocsi, az bizonyos – szól Mihály. – Mit kereshet ezen a tájon.
Hamar
megmutakszik pedig. Egyre közelebb a zörgés s egyszer csak a ház sarkában
befordul a tanya udvarára a városi bérkocsi. Ül benne egy katonai tiszt úr,
fényes ruhában.
-
Péter – kiáltja az öregasszony -, Péterke! Jaj, hogy már egyszer mihozzánk is
eljössz…
Megáll
a kocsi az udvar közepén. Benne a sápadt ember, a dr. Sátán Péter
százados-hadbíró. Lassan lép ki a homokra s talán elesik, ha közben az anyja
oda nem ér, aki általfogja és öleli oly módon, ahogy anyák a gyereküket ölelni
szokták.
-
Péter, Péter – mondja az asszony s tapogatja körül a sovány, elesett fiát – hát
a feleséged?
-
A nőm? – sóhajtja a katona. – A nőm megcsalt. Elkergettem.
Az
öreg Sátán elsápadt s nagyot kiáltott:
-
Hát a kisfiad?
-
Meghalt! – zokogta az ember. – Az a kutya nem törődött vele. Bálakba járt és
azt megölte a torokgyík… Nincsen senkim és semmim most már.
Sírt
az ember a katonaruhában. Soványos képén lassan haladtak végig a könnyek,
amiket a szeme eresztett. Talán el is esik, ha apja, anyja nem támogatják.
-
Fiam… Péter… rítt az anyja – én édességem… Majd jóra fordul minden…
A
sovány katona szomorúan nézett a homokra. Ugyanezen homok volt az, melybe akkor
merítette a lábujjait, amidőn még mezítláb járt.
-
Nincs már nekem senkim – szólt szomorún -, nincs már énnekem éppenséggel
senkim.
Mihály
ekkor fölállott, odament az elhagyotthoz és átölelvén, a mellére fogadta.
-
Nem, Pétörke – mondta. – Én még itt vagyok. Én mindig a te bátyád maradok,
öcsém.
-
De a boldogságom! – fakadt ki a katona – a boldogságom? Hova lett? Miért
dolgoztam akkor ennyit?
Ifjabb
Sátán Mihály gondolkozva szólt:
-
A boldogság nem lakik a városokban.
Két
kezét kiterjesztette a táj felé. A nap már lebukott a Kártyás erdő alján s
fénye messziről szilánkolt a fák között.
Valahol messze, valamelyik pusztai iskolánál harangoztak Mária üdvözletéről.
Forrás: Almanach az 1898. évre 65-80. l. – Egyetemes
Regénytár. szerkeszti Mikszáth Kálmán – Budapest, 1898. Singer és Wolfner
kiadása
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése