2015. ápr. 11.

Lenkei Henrik: Petőfi és a természet 3. fejezet




Petőfi természetszeretete

Valamennyien érezzük a természet hatását lelkiállapotunkra s érzékeinkre. A tél végtelen havazása és hidege bánt, az ősz borúja búsít s untat, a tavasz bimbózása örömre kelt s a nyár heve gyújt és bágyaszt. Fergeteg dühöngése érezteti velünk gyengeségünket s feszíti idegeinket, kies völgy illata a legsivárabb szívben is megrezegtet egy érző húrt. Mennyivel élesebb e hatás ott, hol ezek a külső tünemények nem állandók, hol az évszakok folytonos változása foglalkoztatja úgy az érzékeket, mint a képzeletet, hol az égalji viszonyok folytonos nyomással vannak szervezetükre s ezt elfásulni, vagy elrenyhülni nem engedik. A külvilág e színfordulatainak azonban túlságos jelentőséget ne tulajdonítsunk.* (* Dr. August Koberstein: „Über das gemütliche Naturgefühl der Deutschen” c. értekezésében a németek természetszeretetének okát csak ebben látja.)

A természet szeretetéhez mindig a benső nyugtalanság, az önmagával s a világgal való meghasonlás viszi a kultúrembert. De az ily módon létrejött vonzalmat a külső jelenségek ellentéte, cseréje bensőbbé teszi. Mert a megszokás, az egyhangúság a legcsodálatosabb dolgoknak is letörli hímporát. Hiszen ismeretes és könnyen magyarázható az a paradoxon, hogy a déli vidék lakosai éppenséggel nem törődnek az „ő örökké mosolygó egükkel”. Ez volt egyik oka annak, hogy a rómaiak s görögök költészetében oly kevéssé olvad össze az ember a természettel, hogy keleten a legbujább természeti tünemények közt, ezek csak a költészet cifrasága gyanánt szerepelnek, nem úgy, mint északon, a tavaszt, zöld helyet s kék eget csak meg-megszakítva mutató vidéken. A tájfestészet is azért fejlődött északi mestereknél, kik a hosszú téli napokra mintegy valami virulást akartak megmenteni a rövid tavaszból. Amott egymás mellett, egyszerre fogadják a benyomásokat s ezért könnyen elmosódni is hagyják, itt egymás után jönnek létre s azért jobban becsülik meg s idejök van arra, hogy a lélekben határozott vonásokat teremtsenek.



A mi éghajlatunk s természetünk kiválóan alkalmas ezen rokonszenv ébrentartására, mert az ellentétes változatosság magukon az évszakokon belül is igen gazdag. A tél gyakran esős őszi napokkal, a tavaszi szellő havas fergetegekkel, az ősz tikkasztó nyári napokkal váltakozik s maga a föld külső alakja legkülönbözőbb, gyakorta egymás mellett feltűnő összevisszaságban homokbuckás síkokat, sűrű erdőket, hempelygő folyókat s hatalmas hegyláncokat mutat. Kivált a tavasz rövidsége kelt bennünk sóvár vágyat utána, úgy mint Indiában a hosszú esőzés mámorrá fokozza a nyár elérkezésén való örömet.

Csak egy elem hiányzik, ami különben csodálatosan bő kincsű természetünkből. Ez a tenger a maga szabadságával, végtelenségével, melynek az északi költészet legmegragadóbb termékeit köszöni.

Elsősorban e körülmények jönnek tekintetbe, midőn Petőfiről, a természet költőjéről akarunk szólani. Már gyermek- és ifjúkori viszonyai beléolták a hozzá való vonzódást. A Kunság vidékén született, a Duna-Tisza-köz azon részen, hol a nomád, a természetihez közelebb álló népélet nyomai máig is észrevehetők. A tatárfajú Kunság fiaival nőtt fel s mintegy öntudatlanul belopózott lelkébe a lovas nép heves fogékonysága és korlátlansági vágya. Megnyíló szemének első képei a szabad mező, a végtelen róna délibábjával, szőke folyamával, gazdag erdőivel, lankás dombjaival. Egész ifjúságát barangolva tölté, bejárva az országot egyik végétől a másikig s nyomorában más öröme nem lehetett, mint a ragyogó tavasz, a dús ősz, másnak nem panaszolhatta bajait, mint a fáknak s az úti madárnak, másban, mint a vándor felhőben, a hazátlan szellőben nem láthatta éltének hasonmásait. Rendkívül érzékeny képzelete s éles megfigyelése, mint a bromezüstlap a fényt, a nyert benyomásokat felfogta s megőrizte lelkében úgy, hogy később a szerkesztőségi rideg szobából mintegy Fortunatus köpenyével egy pillanat alatt ott lehetett széles ez országon, ahova kívánkozott.

Ne feledjük, hogy költői tehetsége mely talajból szítta első erejét. A népköltészet, kivált a népdal volt az első forrás, melyből teremtő géniusza éltető italát merítette. Jártában, keltében az egyszerű kebel naiv természetszeretete csengett fülébe, mely mint a gyermeki képzelet egyáltalán, ember, állat, növény, csillag közt nem tud különbséget tenni s mindannyit egyenlően érzéssel, élettel, bár csak általános vonásokban ruházza fel. Innen szíván táplálékát, önként következik, hogy mihelyt felkelt benne a tanulás vágya, ösztönszerűleg oly költőkhöz nyúlt, kik a természet evangéliumát, az ő lelkének is szent, bár még zavaros hitét hirdették. Látjuk, hogy ifjúkori költeményei között van fordítás Matthissonból, Claudiusból. Később kedves költői lettek Burns, Moore, Shelley s kétségtelen, hogy Byron, Heine és Lenau természet-költészete ellenállhatatlan hatást tett reá. Azt is észrevehetjük, mily nagyra becsüli Ossiant, a komor északi természet költőjét. Ha még mind e tényező nem avatja vala fel a természet dalnokává, megtette volna kora társadalmának felfogása s iránya. Akkor a természetért való rajongás már egész divattá vált. Hegyek megmászása, az utazás egész sporttá fejlődött, a déli és keleti vidék, különösen Olaszország magasztalása általános lett, a tenger csodálata, a mindinkább fejlődő közlekedő eszközök következtében minden szívet eltöltött. Petőfi is már ifjúkorában bevallja, hogy „csavargónak születtem én” s később is, mihelyt szerit ejtheti, utazni megy. „Volt a világon” – írja leveleiben – „egy segédszerkesztő, ki díszes hivatalába beleunván, utazni ment, faluról-falura, városból-városba”, akárcsak mint nagy költőtársa, Byron Harald lovag képében az egész kontinensen. Egyáltalán, ha tartózkodási helyeit figyelemmel kísérjük, kiérezzük, hogy volt valami lelkében abból az ősi nomád hajlamból, mely a maga féktelen szabadságvágyában s tudattalan természetszeretetében a legnyugalmasabb otthont feláldozta, csakhogy kénye-kedve szerint elkalandozhasson, a természetben gyönyörködhessék úgy, mint Byron, ki valóságos sportúszó volt imádott tengerében, mint Shelley, ki órahosszat ringatózott csónakában. Hiszen még a harci  zaj közepette is egyszerre lágy hangulat fogja el, mikor „pacsirtaszót hall megint”.

Magában a magyar költészetben is éreznie kellett ez új szellem szárnycsapásait. Nagy kedvelője volt Csokonainak, de kivált Vörösmartyt pályája kezdetén nagyon tisztelte s bár később elszakadt tőle, a vele való beható foglalkozás nyomait költészetéből ki nem törölhette. Ezeknél világosabban hatott rá Vajda Péter, ki prózában írt költeményeiben leglelkesebb dicsérője a természet, különösen a keleti természet szépségeinek. Petőfi költeményt is ír halálára, melyben őt a természet, mint leghívebb fiát siratja. Mindezen felül ismerhette a nálunk is leginkább Markó ideális Markó ideális képeivel virulásnak indult tájfestészetet s így születés, tehetség, életviszonyok, éghajlat, korhangulat, tanulmány hozzájárult, hogy ő lett a mi első költőnk, aki a bálványozásig szerette a természetet, s ennek reá való hatását minduntalan elénk tárja. Nincsen költeménye, alig van versszaka, hol legalább valami képben ezt el nem árulná. Minden érzése és gondolata önkéntelenül a természet ruhájában iparkodik megjelenni, amely öntudatlan tapintata szerint a legdíszesebb, legnemesebb.

Akárhányszor találunk is nála afféle nyilatkozatokat, mondhatnók szerelmi vallomásokat. „Oh természet, oh dicső természet, mely nyelv merne versenyezni véled”, kiált fel elragadtatva. Midőn elhagyja a várost, „azt a holt életet”, áldja sorsát, mely őt a természet ölébe tette, hol szép, harmatos fűvel, lágy rózsalevelekkel köti be sebeit. „A természettel mulattam, az én legkedvesebb barátommal” – írja levelében -, „kinek semmi titka sincs előttem. Mi csodálatosan értjük egymást és azért vagyunk olyan jó barátok. Én értem a patak csörgését, a folyam zugását, a szellő susogását és a fergeteg üvöltését – különösen a falevelek zörgését. Leülök egy magános fa alatt és órákig hallgatom, mint zizegnek lombjai, mint suttognak fülembe tündérregéket, melyektől a lélek mámoros álomba meghuzza a képzelet harangját s leharangozza az égből az angyalokat szivembe, e kis kápolnába!”

Már eleve is gondolható, ha már prózában ily lelkesedésre fakad, mennyire még magukban a természetfestő költeményekben!

Ilyen a természetnek általános hatása Petőfire. De mint minden igazi lírai költő nem az általánosra, hanem az egyesre szegzi szívesebben tekintetét, nem az egész természetben mulat képzeletével, hanem egyes részeiben, melyeket könnyebben elevenít meg s magához jobban tud viszonyba helyezni.

Teljesen aláveti magát a külső tünemények köztudatú felfogásának s nem iparkodik ez önként fejlődött egyéni vonások szeszélyes felforgatásával hatni, - de látni fogjuk, hogy annál gazdagabb színekkel árasztja el ezeket úgy, hogy a régi képek is úgy jelennek meg, mintha csak most keletkeztek volna.

A természet összes részei közül a lírikust a növényvilág érinti mindig leghevesebben. Az a, csak* (*„Die Pflanze hat nicht einen Mund, sie ist ganz Mund”, mondja herder /Ideen z. Phil. d. G. d. M.) érzésnek látszó élet, mely legfeljebb illatban tud kifejeződni, az a sok gazdag erős szín, az a sok csodálatos köralak, az a gyors, mintegy szenvedélyes fejlődés s a hangtalan hamaros vég, szemben a csak ösztöneinek élő, rideg alakokban mozgó, féktelen állatvilággal s a máris elhalt s élethiányuk miatt költőietlen kövekkel: ellenállhatatlan varázst rejt s könnyen tévútra is vezeti – mint a német romantikusok mutatták – a költőt. Petőfi is legszívesebben a természet e lényein jártatja szemeit. Virágok, szép virágaim, be kedvesek vagytok nekem! – szólítja meg őket s aztán okát is iparkodik adni e szeretetének: mert titkosan dalolnak illat nyelvén, melyet a lélek csak akkor ért meg, ha róla lefoszlik a durvábbik rész; a test. Fáktól vagyok körülvéve – kiált fel máskor – s mint édes fia fejére áldó keze az atyának, úgy hajolnak rám az ágak. Istenem, beh boldog vagyok, majd hogy sírva nem fakadok.

A beteges költészetnek sajátságát azonban, hogy a színtelen virágokban, az elhaló, vagy elszáradt fákban gyönyörködjék, éppen nem leljük nála, sőt ha hervadást lát, mindig panaszra kel s az elhalt növénytől mindig irtózik. Ezért legnagyobb örömmel a tavasz tüneményeit szemléli: Az újuló élet jókedvre deríti s a leánykának is azt kívánja, hogy teljesedjék neki, mit tavaszi séta után álmodott. Ezért búsul a pusztuló kert látására (Széphalmon), undorodik olyan haláltól, mint a virágé, melyen titkos féreg foga rág, ezért ébrednek benne is keserű halálgondolatok, midőn szeptember végén elhull a virág… Legszívesebben a természet vad virágával hasonlítja össze magát, s hasonlatait leggyakrabban a növények világából veszi.

Másrészről azonban Petőfiben is megvolt az a szeretet, mely Byront kutyája magasztalására késztette s Burnsből könnyeket fakasztott,midőn a mezei egér fészkét feltúrta. „Anyám tyúkjá”-ban megható humorral beszél a tyúkhoz, melynek oly jó dolga van édes anyjánál, hogy kendermaggal etetik s ki nem verik a szobából s kéri is azért, hogy becsülje meg magát s szorgalmasan rakja tojásait. Ugyanily naiv szeretet vonzza őt a gólyához, az Alföld e tipikus családi madarához, mint az ő legrégibb barátjához, kivel együtt ábrándozott, kivel együtt töltötte gyermeksége s ifjúsága éveit.

De az állatvilággal különben nem foglalkozik behatóbban, legfellebb a farkasok iránt mutat nagyobb rokonszenvet, összehasonlítván őket (A farkasok dalában) a bujdosó, vérező, de legalább szabad magyar néppel; s máskor is a „Farkaskaland”-ban a farkas, mint a morál védője öli meg a pásztornéra áhítozó úrfit, míg a kutyák tányérnyaló, farkcsóváló voltát megvetéssel énekli meg. Még ha leírásukba is bocsátkozik, akkor is inkább az állatok rossz tulajdonságait emeli ki: Ott van a strucc, a homokba dugta ostoba fejét. Ott a krokodil, a sásban sírja sátánkönnyeit, ottan ássa a hiéna a halottak lakhelyét, ott a tigris, üvöltözve, vérszemmel néz szerteszét. Önmagát az állatok közül csak az oroszlánnal vagy a sassal állítja párhuzamba.

A növényvilágon kívül a természetnek színes, gazdag, kozmikus jelenségeihez vonzódik legerősebben. Az ő erős hullámzású, szenvedélyes lelke a fényben, a melegben, a mozgásban találja legjobban magát. A nap az ő szeretője, melytől az ő szíve melegül, s arra kéri Istent, hogyha szabad a boltnak egy óra naponkint, délben nyíljék meg az ő koporsója, mikor a napot láthatja. Az éjet is csak akkor szereti, ha „fellegtelen, holdas, tiszta kék. De mikor hold és csillag nem ragyog, akkor ő végkép oda van és galléron csipi az unalom.” Sokkal egészségesebben hangzik ez, mint mikor Bajzáék végtelenül ábrándoznak a homályban. A csillagos ég alatt pihenve, képzelete természetes menetben lángra gyúl s más világok sejtelme ébredvén benne, kérdezi, milyen élet van azokon túl. Mindenütt az élet, a valóság érdekli őt. Csak akkor vágyódik oda, ha ott is szeretnek. A hold elégiájában pedig éppen a tárgytalan áradozást, az üres természetcsodálatot, illetőleg annak negélyezését teszi nevetségessé, nemes bosszújában a gúny ostorával kergetvén ki a természet templomából a tisztátlan s hamis érzésűeket, mint Heine abban az ismeretes epigrammjában, melyben a nap lementén búsuló kisasszonyt vigasztalja, hogy hiszen a másik oldalon újra felkel.

Aranynál ellenben inkább a csendes, vagy ünnepiesen komoly melankólia színezését látjuk s inkább „a puszta érzelmének metafizikáját tolmácsolja2. Mint legszebben kifejezi Bolond Istók, ki ha a kötelesség szúrásitól menekülhet, szeret a természet dicső templomában andalogni „a boltozatra fel, mely tisztakéken, éjből, sugárból szőve domborul, a zöld mezőn el, a rengő vidéken, mely délibábot öltve fátyolul, egy része alul leng, más fölül az égen” – „vagy elbocsátja lelkét ringatózni szellő fuvalmán bólintó galyon, felhők futásával versenyt hajózni…” s ő is hang, szín, sugár lett, tér és mozgalom stb. mint Byron mondja Don Juanjában: „Jussom van, hogy enyém a menny, oltáraim: föld, lég, hegy, csillagok, az oczeán az ős Egésznek részi, mely alkotott s lelkünk magához vészi.”

A panteizmusnak ez az átolvadása legszebben Petőfi a „Csillagos ég” című költeményének három első versszakában nyilatkozik, hol leírja, hogy a földön fekszik s annyira eggyé válva képzeli magát a természettel, hogy a fülébe érkező egyetlen dongást majd folyam harsogásának,m ajd távoli mennydörgésnek, majd égbe emelkedett lelke himnuszéneklésének tartja.

Ez a lángész imája a természet templomában. Az egyenlőség republikánus elve a természet összes lényeire alkalmazva. Ember, állat, növény, kő – egy lényegében azonos, csak fokozatra különböző skála a világegyetemben.

Most már gyanítjuk, milyen viszonyban áll Petőfi az ősszel és a téllel. Azt mondja ugyan elkeseredetten, életunt lelkiállapotban „ősszel szép csak a természet énnekem, a haldokló természetet szeretem!” Máskor pedig az őszt azért szereti, mert csak elaludt gyermeknek tartja, mely kikelet reggelén újra felébred. De mi inkább hiszünk neki, ha szidja az őszt „kellemetlen őszi reggel, kedvetlen borús idő” vagy ha őszi reggel járván a szabadban, panaszkodik, hogy hiába néz szerteszét, mert sűrű köd borítja a vidéket. A köd egyáltalán egyike azon természeti tüneményeknek, melyeket tőle telhetőleg üldöz. „Mint megfogamzott átok ül az óriási köd a puszta világ fölött”. Vagy: „Mint őszi alkonyon a félhomályú köd, fásult egykedvüség mereng szivem fölött”. A téltől még jobban irtózik. A vad téli éj, midőn szélvész ragadja a sűrű hópelyheket, benne rémes emlékeket, kétségbeesést idéz elő. A téli estéken elszomorodik, hová lett a tarka szivárvány az égről, a tarka virág, a patakzaj. Örül, midőn a zsarnok telet a föld legyőzi s elnyeri szabadságát: a tavaszt. Ugyanez okból a fergeteg iránt sem viseltetik barátságos indulattal. Erőszakos, romboló volta bántja az összhangot, boldogságot kereső szemét. A fergeteg süvöltő hárfájának éneke zordon őneki. Kegyetlennek tünteti fel s kárörvendőnek, midőn kitépi a hajó szárnyát, a lobogó vitorlát, hogy ne pihenhessen többé kikötőben, midőn lemetéli a bokrok lombjait, s elhervasztja a virágokat. Ily módon beszél a záporról, a szélről is. Gyakran a gúny nyelvén szól róluk s akkor ellenszenve irántok még világosabban rí ki. A zápor dühös tombolásán jóízűeket kacag Bolond Istók, úgy, hogy az megbosszankodik s még jobban szakad, de végre mégis csak kénytelen engedni s szégyent vallva távozik. A vándor legény pedig, midőn a szél, eső, hó és hideg összeesküdt ellene, előre örül az édes bosszún, midőn majd csendes tanyájából nézi a cudar szelet s olyat kacag a szemébe, hogy megpukkad mérgiben. Csupán szellő alakjában szereti a szelet, mert a csókot lehel a bimbók ajakára, s tenyerén viszi a fáradt bogarat…

Ugyanez a minden ízében egészséges, életkedvtől duzzadó a felfogása a természet minden egyéb tárgya és tüneményével szemben. Soha gyermekes elérzékenyülést, helyén kívül alkalmazott szeretetet, beteges rajongást nem vehetünk nála észre. Első költeményétől, melyben a vándor darvak V betű szerinti szállását írja le hű megfigyeléssel, egész addig, mikor a harci zajok után örömmel hallja újra a pacsirtaszót, mindig híve marad a természetnek. Soha egy pillanatra meg nem tántorodik e vonzalmában s épp ezért mindig új és új szépségeket fedez fel benne. Azért szereti ő a természetet, mert oly végtelenül szép, de azért is találja oly végtelenül szépnek, mert oly igazán szereti. Mint minden ép érzékekkel megáldott emberben, úgy őbenne is a természetnek kedves látványai, élő lényei, jókedvet, örömet, csodálatot gerjesztnek, míg a pusztító, sötét hatalmak, élettelen tárgyak, búsító visszataszító hatással vannak reá, a szétfolyó, alaktalan tünemények végre is merengésre késztetik. Épen abban áll az ő igazi költői ereje, hogy nem másképp érez mint mi valamennyien, csakhogy mélyebben, tartósabban tartja meg a benyomásokat és hogy minden benyomásra és mindenkor fogékony. Ahova mi csak futólagos pillantást vetünk, oda ő belehatol képzeletével, ahol mi meg vagyunk hatva egy pillanatra, ott ő könnyekre indul, ahol mi jókedvűen mosolygunk, ott ő örömre gyúl, s a legnagyobb gyönyöröket élvezi. Őreá a természet nemcsak színeivel, fény és árnyék ellentétével hat úgy mint a közönséges szemre szokott, hanem mindavval a tulajdonságával, melyet a modern ember öntudatlanul emlékezetébe gyűjt s szemlélet alkalmával önkéntelen felidéz. Mert a természet manapság csak a tapasztalatlan szemnek egy-egy zöld, kék darab föld ilyen és ilyen fákkal, patakkal stb-vel. Mi például a távoli erdőkben valami olyast látunk, ami tenyész, mozog, ami árnyékot ad, ahol a nyúl szalad, a vadász les, a madarak énekelnek s szellemek kísértenek. A vízhez hozzá gondoljuk a fickándozó halakat, a locsogó habokat, a sikamló hajókat stb.* (* Fechner: Vorschule der Aesthetik.) 

Petőfi gazdag s fogékony képzeletében mindezek a látás pillanatában az álom energiájához* hasonlóan felébrednek. (*Du Prel: Zur Analyse der dichterischen Phantasie.) Valóságos impresszionista, kinek lelke a természet minden legkisebb érintésére hosszan utánarezeg, mint az aeolhárfa a szellőtől és sebtiben, minden meggondolás, elmélkedés nélkül adja vissza a benyomást úgy ahogy fogadta, megtoldva avval a száz képpel, érzéssel, gondolattal melyeket, kora gyermeksége óta magába fogadott. S e tekintetben is korszakot jelöl, az előbbi költészet tettetett, beteges vagy felületes természetszeretetéhez képest. Ott, ahol az ő elődei s kortársai csak a régi megszokott képet, jelenséget látták, vagy ahol a természetben semmit sem vettek észre, onnan ő eleven, ragyogó életet nézett ki s mint a méh a legsatnyább virágból, a költészetnek édes mézét gyűjtötte. Hogy mert volna elődeinek egyike is királydinnyés homokról, tarka gyíkokról, duzzadó emlőkkel járó anyakecskéről, sárgapiros falevélről, pipacsról, gyalogbodzáról, vércséről, gólyáról szólani. Úgyszólván ő fedezte fel a mi hazai természetünket s mindjárt teljes szélességében értékesítette is a költészet számára. Petőfi azonban, mint minden realista a természet egyik tüneményét, képét sem hanyagolja el. Ha Byron a viharokban, sötét tüneményekben, Shelley a csillagokban, villám és hajnal fényében kéjeleg, ha Hölty a csalogánydalt s a patakcsergést hallgatja legszívesebben, Lenau a susogó nádas felé vonzódik s Heine a zúgó, majd köd borította tengert szereti, őreá az egész természet egyenlően hat. Hidegen sohasem áll vele szemben. Minden még a legkisebb s legigénytelenebb tárgyban is talál valamit, ami költői, akár szép, akár rút, akár felemelő, akár megdöbbentő hatású.

Ez az ő ép érzéke csak egy esetben válik – ha szabad mondanom – elfogulttá: ha arról van szó: kié az elsőség, a felföldé vagy alföldé. Itt részrehajló, szeszélyes, sőt igazságtalan bár mindig szeretetreméltó. Ő mindig az alföldnek kel lelkesült védelmére s amazt nekünk tréfásnak tetsző haraggal törekszik megalázni s minden szépségétől megfosztani, sőt ez ellenszenvet annak lakosaira is átviszi. Ez az oka annak, hogy a mi hegyes vidékünk a síksághoz képest mindig alantabb áll az ő szemében. „Oh felföld,” kiált fel úti-jegyzeteiben, „csak azért emelkednek bérczeid a felhőkig, hogy annál inkább szembe tünjék lakóid görnyedezése!” Máskor pedig: „Mit nekem te zordon Kárpátoknak fenyvesekkel vadregényes tája, tán csodállak, ámde nem szeretlek s képzetem hegy-völgyedet nem járja.” Hogy a Kárpátok szépségei nem voltak kedvére valók, nemcsak annak tulajdonítható, hogy tulajdonképpen nem ismerte őket – összesen csak egy-kétszer utazott tájukon -, hanem és főképp annak, mert szülőföldének szeretete uralkodott lelkében. Oly korban, midőn a nemzetiség eszméje, a honfiúi szeretet az anyaföldhöz kötötte, s az érte való rajongás szinte kötelessége volt mindenkinek, könnyen érthetjük, hogy Petőfi e szeretetét még szűkebb határokba vonta s éppen csak arra a vidékre szorította, melynek minden kövével, vonásával össze voltak nőve ifjúságának emlékei. Ezen egyoldalú túlzásában minden alkalmat megragadott, hogy kidicsérje az ő képzeletének legkedvesebb mulatóhelyét, az alföldet, „hol az emberi méltóság a legalacsonyabb kunyhóban is magasra tartja fejét.” Bizonyára nem akart visszaemlékezni Hallerra, Schillerre és Burnsre, kik épp az ellenkezőt hirdették, hogy t.i. a szabadság csak a hegyek közt honol.

Ki sem is merül a róna magasztalásában s a szülőitől örökölt, a szlávságot általában jellemző nagyítási hajlamához képest, mennél rikítóbb  színekkel iparkodik e szeretetét kifejezni s e magasztalást bármi keresett okokkal érdemesnek, jogosnak feltüntetni. Hortobágy dicső rónaság – írja Kerényihez -, te vagy az isten homloka! Megállok közepeden s körültekintek oly elragadtatással, melyet nem érez a schweizi az Alpeseken, milyet csak a beduin érez Arábia sivatagjaiban. (Ugyanezt a hasonlatot alkalmazza „A csárda romjaiban”.) Milyen szabadon lélegzem, mint tágul keblem! Megmérhetlen a láthatár s olyan mint egy kerek asztal, beborítva az ég üveg harangjával, melyet egy felhőcske sem homályosít… Miután gyönyörködött a pacsirtában, mely dalán úgy emelkedik az égbe, mint fonalán a pók, örömmel szemlélte a tó partján nyargalászó bíbiceket s a melankolikus gólyát, még nagyobb örömmel a kedves délibábot, mely a csárdát felemelte s úgy tartja ölében, mint gyermeket az anyja, végül elragadtatva kiáltja: „Mily egyszerű a puszta és mégis  mily fenséges!” s dicsőítő himnuszát így fejezi be: „Égő arczczal, ragyogó szemekkel, hullámzó kebellel néztem köröskörül.” Vagy más helyen: „Lenn az alföld tengersik vidékén, ott vagyok honn, ott az én világom. Börtönében szabadult sas lelkem, ha a rónák végtelenjét látom.” Pegazusa is a pusztára viszi legszivesebben, mert „a puszta az ő születési helye”.

A csárda romjai”-ban szintén nyíltan kimondja: „Te vagy ó szép alföld végtelen rónája, lelkem legkedvesebb mulató tanyája. Az a görbe felföld hegy és völgyeivel, könyv, melynek számtalan lapjait forgatni kell, de te alföldöm, hol hegy után hegy nem kél, olyan vagy mint a nyílt, a felbontott levél, amelyet egyszerre által olvashatok s vannak beléd írva szép nagy gondolatok”. A „Gólyá”-ban is védelmére kel: „Ne mondja senki, hogy nem szép! Vannak szépségei, de azokat, mint a szemérmes leány arczát sűrű fátyol fedi, melyet csak jó ismerősei, barátai előtt tett le s rajta vesz merően a megbűvölt szem, mert tündérkisasszonyt lát.” Szóval, összegezve, hogy miért vonzódik annyira a pusztához: „puszta, puszta, te vagy a szabadság képe és szabadság, te vagy lelkem Istensége.” A felföldet pedig azért nem szereti, mert szemei ott nem járhatnak, ahol nekik tetszik, „nem korlátoztatva semmitől. Mogorva sziklák állanak ott körüle mint fenyegető rémek, hányvavetve a csörgő patakot, mintha lánczot csörgetnének.”

Ennyire jut a költő a maga egyéni, de jogos szempontjából. A költő érzi, hogy ezen előszeretetét hazájának egyik része iránt igazolnia kell, s ő meg is adja oly természetes okát, hogy meggyőzve, tán mi is szidalomra kelünk a felföld ellen. Nem igaz talán, hogy a rónán végtelen a kilátás? A lélek szabadon csaponghat egyik szélétől a másikig. Ha a szabadságnak jelképet keresünk, lehet-e más vidék arra alkalmasabb mint az alföld. Állat, ember mehet napokon át anélkül, hogy valami akadály útjába állana. Azért élnek itt a betyárok, a puszta szegény, de szabad legényei, a korlátozó törvény, a romlott társadalmi viszonyok megvetői, az üldözöttek ótalmazói, a gőgösek és zsugoriak kérlelhetetlen büntetői; a régi dicső lovagkor e szerencsétlen utószülöttei. Íme a szenvedély dialektikája!

Még egy más oka is van e különös vonzalomnak, melyet ösztönszerűleg Orczytól Aranyig, Lisznyaytól Petőfiig mindenik nemzeti költőnk érzett. Valósággal pusztai nép vagyunk.* (* Jancsó Benedek „A puszta befolyása a magyar költészetre” c. értekezését. Koszoru, 1885.) Onnan ágaztunk szét lassan, mikor az elszaporodott nép rajta már elegendő táplálékot nem lelhetett a hegyes vidékre, ahol a bevándorlott és betelepített idegenekkel összekeveredvén, faji jellegünket nem tarthattuk meg oly szeplőtelen eredetiségében, mint az alföldön.

Ez fejti meg, hogy a magyar költészetben a mi gazdag függőleges tagoltságunk dacára hegyek tulajdonképpen nem szerepelnek.

Ugyan e forró ragaszkodásából származik Petőfi „A Tisza” című költeménye. Azért szereti annyira s azért énekli meg: mert tetőtől talpig magyar folyó, hazánkban születik és hazánkban hal meg és éppen az alföldön vándorol keresztül, az ő kedves alföldjén (Kerényi Frigyeshez írt levelében).

Ezért ha nála hegyek előfordulnak, rémekkel népesíti meg s komor színnel vonja be. Így a Salgó kezdetén: A hegytetői kősziklára ül borús napokban a pihenni vágyó terhes felhőknek vándor serege, ez a műhely, hol a dörgedelmes égi háború készítni szokta a villámokat haragvó isten égő nyilait stb.

De egy-két helyen még Petőfi is kiesik e felfogásából. Bizonyítják úti levelei, melyekben írja, hogy gyönyörittasan szemléli az álmából ébredő Tátrát, szépeknek tartja a fenyőket, amint a szellő rezgeti sötét, melankolikus lombjaikat, s szörnyen megharagszik Tompára, ki Murány vadregényes vidéken, míg ő a legköltőibb ábránddal mereng, elaludni bír és hortyogni kezd. Másrészt pedig szeretetében is van annyi nyugodtsága s tárgyilagossága, hogy gúnyosan említse az Alföld fertőit s hogy esőben, sárban ott utazván, jobb szeretné, ha érte nem ontaná (az Alföld) a búcsúkönyveket, s ha kocsijának kerekeit nem szorítaná úgy magához.

Szülőföldének e szeretetében leghatározottabb követője Moore-nak, ki legnyomatékosabban dicsőíti a zöld Erin természeti bájait, mély politikai célzattal, mintegy mondani akarván: ez a dicső föld nem tűrhet igát.

Béranger „Honvágy” című költeményének refrainjében, „Adjátok vissza falumat és a helyest, hol születém” pedig oly meghatóan nyilvánul szeretete szülőföldéhez, hogy Petőfi le is fordította a verset.

De minálunk is voltak Petőfi előtt, kik a szorosan vett szülőföld kultuszának hódoltak Berzsenyi könnyezve búcsúzik Kemenesaljától. Kis János a soproni vidéket dicséri. Kisfaludy Károly pedig „Szülőföldem szép határa” című dalában pedig panaszkodik, hogy oly messze esett szülőföldjétől!

A nemzetiség eszméjének ébredésével általában mindenütt intenzívebben ébredt fel a „natale solum” iránti szeretet s ennek mindenütt kifejezést is adtak a költők. De egyik sem oly behatóan s annyi erővel mint Petőfi. Ő nem elégedett meg az általános vonásokkal mint előzői, hanem a földrajzíró pontosságával s a lelkes ember odaadásával belemélyedt a részletekbe, melyeket megismerni alkalma volt s ezáltal nemcsak a szeretetet tette igazabbá s gazdagabbá, hanem a magyar költészetbe egy új s fontos elemet ültetett: az alföldet minden jellemző sajátságaival, mi annál is fontosabb, mert előzői, ha egyáltalán a hazai föld dicsérgetéséhez fogtak, német mintáik után csak a hegyes vidék vadregényességét tartották arra érdemesnek s az alföldön egyhangú unalmasságnál egyebet nem igen találtak. A magyar természetből vett tárgyak gazdaságában kortársai közül csak Tompa múlja felül, aki a szerető természettudós rajongásával a mi természetünknek majd minden sajátságát költőileg értékesíteni törekedett. Nála egyenlően fordul elő: a tengerszem, fenyvestáj, havasi rózsa mint a kertész, selyembogár, pók, hangya, úgy a meglippenő fürj s a habtörő szárcsa, mint a pitypang, kikerics és pimpó. Valóban belemélyedt a környékének tanulmányába, de babonán, mondán alapuló, szelíd elmélkedésében vagy regeszerű képzelődésével sokkal kevésbé ragad meg s indít vonzalomra a természet iránt, mint Petőfi szenvedélyes hevével s tündöklő képzeletével, nem is szólva arról, hogy művésziségben messze megette marad. Az ő természetszeretete inkább természetrajzi, nyelvi s pedagógiai mintsem költői szempontból érdekes.

Petőfi naiv képzelőtehetségének és bölcselkedéstől való irtózásának következménye, hogy a természeti elemekkel, mint az embert pusztító, csábító, titkos hatalmakkal nem foglalkozik. Panteista világnézetének megfelelőleg nem olvas beléjök – úgy mint az ős mithosz tette s amint ennek alapján Schiller és Goethe tárgyalták őket gyakran – határozottan kegyetlen lelket, hanem olyat, amilyen általában az embernek van. Ezért kis is rí költeményeiből a „Szerelmes tenger”, melyben ez kárörvendő féltékenységből feldönti az ifjú hajóját s magába fogadja a kétségbeesett leányt. Ez okból ez a szirénmondán alapuló költemény némileg a szertelenség hatását teszi, bár egyénítő személyesítésében már előre sejteti a később tisztán kibontakozó természeti felfogást.

Ennyiből állanak Petőfi természetszeretetének általános vonásai. Azt máris megállapíthatjuk, hogy egy friss, szabad röptű képzelettel bíró és a legábrándosabb elolvadástól a leglángolóbb rajongásig emelkedő, gazdag érzésű költő áll előttünk. Mint költő szereti az egész természetet, mint hazafi országát Isten kalapján bokrétának nevezi és mint kunsági, csak az Alföldért rajong. Kérdés, hogy ez a két kiváló költői sajátság miképpen érvényesül művészileg, mennyiben párosulnak egy harmadik nem kevésbé becses tehetséggel: a megfigyeléssel, melyik az a mód, melyen az ő szeretete kifejezésre jut, szóval miben áll Petőfi önállósága, miben különbözik előzőitől és társaitól.



Forrás: Petőfi-Könyvtár - Szerkesztik: Endrődi Sándor és dr. Ferenczi Zoltán - XXI. füzet - Bp., 1910. Kunossy, Szilágyi és Társa Könyvkiadó Vállalat kiadása



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése