1872-ben egy mű a szerző nevének feltüntetése nélkül érkezett a
Kisfaludy Társaság pályázatára. Műfaja – akárcsak Byron Childe Haroldjának vagy Puskin Anyeginjének – a verses regény volt. Nemes csengésű
stanzákban íródott, mint egykor Tasso Megszabadított Jeruzsáleme. Címe azonban szatirikus, ironikus műre
utalt: A délibábok hőse. Az
ismeretlen szerző alkotása pályadíjat nyert, meg is jelent, ám csak jóval a
könyv sikere után került ki, írója a nagy költő, Arany János fia, akit egykor
Petőfi bűvölt el ürgeöntő meséjével – Arany László.
Különös korszak terméke A
délibábok hőse, különös az írói életérzés is, amely benne kifejeződik.
Nyugat-Európában 1848 már csak emlék. A nemzeti liberális eszme, amelynek
jegyében fölzúgtak, majd elcsitultak forradalmai, kiapadóban. Párizs a
kommünnel csak éppen egy éve is valami ettől egészen eltérő gondolat jegyében
üzent a világnak, míg más oldalról a modern pesszimizmus, majd irracionalizmus
megjelenése jelzi, hogy Európa a szélsőségek irányában keres majd kiutat
modernizációs válságából. Már érlelődik a folyamat, amely a század fordulóján –
Ady szavaival – a „minden egész eltörött” alapélményét teszi majd
meghatározóvá.
Magyarország mindennek még csak a legelején tart. Ám a nagy
illúzióvesztés – ezt jelzi Arany László műve is – már megkezdődött. A kiegyezés
műve, a „deáki tett” bevégeztetett. Az önkényuralmi nyomás alól, a passzív
ellenállás bénultságából szabadulva egy pillanatra még úgy vélhette az ország,
mint még pár éve, hogy újra „benn vagyunk a fősodorban… / Vásznunk dagad,
hajónk előre megy!” S ez a hit, amely a forradalom helyett a kitartó munkára, a
fokozatos, szerves fejlődésre, benne a nemesség polgárosulására épített, épp abban a korábban meghatározó értelmiségi körben volt a
legerősebb, ahonnan Arany László
érkezett. Ám ez a nemes liberalizmus, amely Eötvöst, Deákot, de Aranyék
közvetlen környezetét is jellemezte, rövidesen teret vesztett az egyre inkább
meghatározó szerepű dzsentri álliberalizmusával szemben. A kötődés, vagy inkább
csak hivatkozás a reformkor és 48 nagy nekifeszüléseire egyre üresebb, egyre
szólamszerűbb, s egyre inkább a szűk és távlattalan dzsentriérdekek
elleplezője. A kiábrándultság mély, keserves és általános.
A kevés könyvű Arany Lászlónak, aki apjától kétségtelenül a kor
legkiválóbb irodalmi iskolázottságát kaphatta, A délibábok hőse a legjobb munkája A hunok harca (1873) sem gondolati, sem formai tekintetben nem
mérkőzhet ezzel. Kiemelkedőt alkotott viszont mint népmesegyűjtő és –feldolgozó
folklorista, (Eredeti népmesék, 1862.,
Magyar népmeséinkről – székfoglaló a Kisfaludy Társaságban, 1867.) Kiváló
tanulmányíró volt. (Lermontoff, 1866., A
magyar politikai költészetről, 1873., Hangsúly és ritmus, 1898. és nagy
bevezető tanulmánya az apja halál után kiadott Arany János hátrahagyott iratai és levelezése című munkához.)
**
A DÉLIBÁBOK HŐSE
ELSŐ ÉNEK.
Ifjúságára, elmúlt éveire réved
vissza az író; álmai a nemzet „reménykorára”, a szabadságharc idejére s az azt
követő évtizedekbe viszik vissza. Hőséül Hűbele Balázst választja, akinek nevét
Se kard, se szószék,
toll, ecset vagy íron
Nem tette naggyá, híre
nem ragyog
Müvészek, államférfiak
sorában,
Alant maradt biz ő,
közlét porában.
Hiába sarkalta dicsvágy, hiába
szőtt nagy terveket, a sors szeszélye folyvást csalódásokba vitte.
Korán árván maradt kisbirtokos.
Honvédezredes apjáról, a szabadságharc hősi halottjáról rá is lesütött némi
dicsfény, ám ő már csak rajong a honért, tettekre képtelen. A sok tanulás csak „rőzse-boglya”
a fejében. Jogász lesz Pesten, de csak úszik az árral, s a víg cimborákkal
iszik, kártyázik naphosszat. Tán így ment volna ez mindörökre, ha egyszer össze nem vész a
világgal, s félre nem vonul. Történt ugyanis, hogy „egy éjjel a vám hétfejü
sasára fentek fogat” társaival, ám amikor a rendőr közelített, magára hagyták,
ő meg az őrszobára került. A Múzeum-kertbe megy dohogni, ott akad össze egy
öreg színésszel, aki lángészt lát benne, s babért, tapsot jósol neki. Hősünk
fülébe ezzel bogarat ültet. Elhatározza, hogy tragédiát ír Csák Mátéról s az őt
eláruló Záchról. Jellemeket keres a darabhoz, elsősorban, mint legfontosabbat,
egy árulót. Réfalvyt, a szabadságharc egykori követét választja ki e szerepre,
kinek csodás meneküléséről annak idején sok homályos, furcsa történet
keringett. Árulónak bélyegezték, ő meg csak „fásultan tűrte, bár elátkozzák”. A
nyomok egy józsefvárosi kis házhoz vezetnek. Az illatos kis virágoskertben egy
szép lány jön elé. Az „áruló” Réfalvy lánya. Balázs zavarba jön: nem gyötörhet
rossz lelkiismeret olyan embert, aki ilyen lányt nevel s virágokat ápol. A mind
gyakoribbá váló látogatások s bizalmas beszélgetések során kiderül, Réfalvy jól
ismerte Balázs atyját s őt is gyermekkorában. Az ifjú részvéte a lány iránt
lassan szerelembe fordul.
MÁSODIK ÉNEK.
Balázsban tusakodik a dicsőség
utáni vágy a szelíd szerelemmel. Újraéled munkakedve, „tanul rakásra most
mindent, sokat”, s ír vagy hat drámát.
Csupán Réfalvyhoz megy néha-néha,
S el-elbeszélget, szívesen,
sokáig,
S biztatja, nagyhitű ifjúi hévvel,
Magát, hazáját, mindent, szebb
jövővel.
Etelkével ritkán jön össze, „s
szerelmiből egy hangot sem mutat”.
Eközben felkavarja a csendet a „zsarnok
kormányi kény”, s az olasz szabadságharc ellen küldi a magyarokat.
De nemzetünkbe ujra visszatértek
Az elröpült hit, a zsibbadt erő;
S már-már az égtől is segélyt
reméltek,
Egy új Csabát, ki légből száll
elő,
S lőn tüntetés, zavar, hűhó
tömérdek,
Hisz Csaba-mondánk oly szép,
megnyerő,
S a politikánk legmagyarbika:
A sült galamb-várás-politika.
Balázs ambíciója új irányba
fordul. Lesi a forradalmat, „és lelkesít, lázít, nyíltan s titokban”. Mikor átlátja,
hogy csak egy „felsőbb erő” játszik vele, akkor sutba dobva eddigi terveit,
Garibaldihoz készül szökni, reménykedve hazája szabadságában. Búcsúzni megy
Etelkéhez. Nehéz a válás, de anélkül megy el, hogy akár a lánynak, akár apjának
valamit is szólna érzelmeiről.
Réfalvy egy Tiszán túli
nagynénihez viszi lányát, mert félti az otthoni magánytól. Zsófi néni és Gerzsi
bácsi szívesen fogadják a pesti rokont. Húsz éve élnek békés családi életet,
melynek titka: nem zavarják egymás köreit. „A bácsi künn biráskodott a pusztán,
a néni otthon végezé pörét.” Sok barátjuk, vendégük, tisztelőjük mind
megszereti a szép leányt. Etelke lassan szokja meg a vidéki életet, ám beletörődik, s nagynénjétől
megtanul háztartást vezetni. „A képzeletből szőtt fátyol lefosztott…, tűzről
pattant leány lett Etelke, s idővel a Balázs „képét új érzelem halványra mossa.”
HARMADIK ÉNEK.
Balázs a sok „cudar, csavargó,
rongy, sehonnai” katona közt hamar érvényesül: „mivel le tudta írni a nevét,
káplári rangra mindjárt fölmagasztva, átvette tíz legény vezényletét”. De nem
sokáig. Otthagyta őket, s elszökött Milánóba, hogy a „vörösinges vezér” szavára
egy szebb kor ábrándjáért s a szabadságért hajóra szálljon. Szicíliáig meg sem
állnak, s pár hét alatt övék a szigetország.
Balázs előtt, vérmes
próféta-szemmel,
Nápoly, Velence, Róma, mind
szabad, -
Képzelme száll mint gyorsröptű
madár,
Nincs már előtte sem gát, sem
határ.
Ám harc helyett a „rest béke”
jön, egy új király, s „oszlik a rajongók édes álma”. Balázsnak eszébe jut Etelke, ővele szeretne
vigasztalódni elveszett illúzóiért. Egy nap találkozik régi barátjával,
Dezsővel, ki eldicsekszik, hogy megházasodott, falun él. Épp most jöttek ide,
Nápolyba nászútra asszonykájával.
Balázsban egy világ dől össze,
mikor megtudja, hogy barátja rajongásig szeretett felesége Réfalvy Etelke.
Bánatában Rómába megy, de nem tudja, mihez fogjon. Olvasni kezd vigasztalóul.
Vesszőparipája a munka, béke s
hazája üdve.
„Dolgozni kell, nem égből várni
mannát,
Sem mult időkről zengni bús
hozsannát. (…)
Hisz hol van oly jeles föld, mint
hazánké?
Van érce, fája, búzája, bora;
De közjólétet munka fejt csupán
ki,
Korunk a nemzetgazdaság kora.
Angliába megy közgazdaságtant
tanulni, járni-kelni, figyelni s tapasztalni. De ez sem tudja tartósan lekötni,
figyelme hamarosan másfelé fordul.
NEGYEDIK ÉNEK.
Hősünk örömmel tér haza: „örvend
a kiegyezés korának”. Megvénült, tapasztalt, nem az már, aki volt, de most is –
hűbele. Most nagybirtokos szeretne lenni, hogy reformokkal, gépekkel
felvirágoztassa az elmaradt vidéket. Bátyja ölelő karokkal fogadja, ám ő
elborzad a kietlen, idegen agglegénytanyán. Megismerkedik bátyja barátaival,
akik a névnapjára érkeznek egymást taposva. Horpasz koma, a peches agglegény,
Szij Muki, a kemény fiú, Vermes úr, a spekuláns, Szikár úr, ügyvéd és kupec, és
a
Sok jót kivánó Marci, Jóska,
Pista (…)
Majd jönnek a pap, rektor s holmi
kosta,
Egypár cigány is, névnapot leső:
Így egyesülve alkot szép egészet
Tiszazugban a tudomány s
művészet.
Balázs a „visszás mulatságban”
csak ímmel-ámmal vesz részt, s már „nemesb irányu mulatságokat” tervez
elméjében. De buzgalma hiábavaló, terveit megmosolyogják, a nép a számára
szervezett tanegylet elől szétszökik. Akármibe kezd, az befuccsol. Már nemcsak
hóbortosnak tartják, de meg is gyanúsítják: vajon milyen titkos céllal
tevékenykedik. Megunja hát a vidéket, s a fővárosba megy. Gyönyörködik az épülő
ifjú Pestben, a régi Budában, élvezi a pezsdülő bankéletet. De látnia kell a
dolgok fonákját is.
Így vesz fajunk s helyén a hont
elöntő
Jött-ment kalandorok vernek
tanyát. –
Kis népet elnyel a nagy; a
jövendő
Csak a nagy törzseké.
Kiábrándultan tér vissza
bátyjához. Egy nap nem utasítja vissza Dezső barátját, elmegy hozzájuk, hogy
Etelkét viszontlássa. Az asszony döbbenten ismeri fel a vendégben régi
szerelmét. Mikor a háziúr aludni tér, a mámoros Balázst átjárja „egy villanó
vágy”, s őrült szenvedéllyel ráront Etelkére. Végigkergeti a házon, végül
megbotlik s elterül a földön. Éjjel tér magához, s nem érti, mit keres itt.
Elindul, s virradat felé ér bátyjához. Mélyen megveti magát tettéért.
Úgy érzi, hogy szentségét meggyalázta,
Hogy istenére dobta vad kezét;
Hogy önmagát, lelkét, mélyen
alázta,
Önérzetét, jobb részét tépte
szét.
Ám a „gyötrelem kibékül”, Balázs „vigaszt
nyer egy kis öncsalástol”. S hősével együtt búcsút int a „szép délibábok elfutó
korá”-nak az író is.
Stark Ferenc és Szathmáry Éva
(Forrás: 44 híres
eposz, verses regény, elbeszélő költemény 513-519. old. – Móra Könyvkiadó,
1992, 1995.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése