2013. jan. 25.

Mikszáth Kálmán: A Noszty fiú esete Tót Marival





I.
a)        Mikszáth helye a magyar irodalomban
b)        Regénytípusai
c)         Mikszáth viszonya kora társadalmához
II.
a)        A regény szereplőinek nevei
b)        A cselekmény
c)         Alapötlet
d)        Szerelő – jellemek
e)        Mikszáth utópisztikus álmai
III.      Összegzés

Mikszáth Kálmán Jókai mellett a legolvasottabb 19. századi író, a magyar prózaírás egyik mestere, de a legvitatottabbak egyike is. A századvégi Magyarországon egymásra torlódva élnek együtt a több évszázados feudális maradványok és a megkezdődött polgárosodás jelenségei.

A megkésettség és az időszerűség kérdései fogalmazódnak meg Mikszáth műveiben. Volt ő már a liberalizmus utolsó mohikánja és a liberalizmus csődjének tanúságtevője, 1848 hagyatékának őre és ’48 tévedésének belátója, az utolsó nagy romantikus és a kritikai realisták egyik elsője, a dzsentri társadalom kiváló jellemzője és a nép védelmezője.

Regényeinek világában az eszmények és a valóság ellentéte a fő téma. Mikszáth azt kutatta, hogy milyen szerepet tölthetnek be a magasrendű eszmények a századforduló felé közeledő magyar társadalomban. Az írót sokat foglalkoztatta az a sajátos kettősség, mely nemcsak a kort, de az emberek életét is alapvetően meghatározta. Regénytípusai is így két csoportba sorolhatók. Egyrészt a mások eszményeihez való simulékony, felületes alkalmazkodás, mint a társadalmi érvényesülés legbiztosabb módja: ilyen pl. az „akarnok” Noszty Feri típusa. Másrészt azok, akik eszményeik védelmében nem hajlandók tudomást venni a valóságról, s megsebzett, sértett emberként a dédelgetett eszményeket vitatják, mint például a Beszterce ostroma című regény főszereplője.

Mikszáth regényeiben sorra veszi a különböző társadalmi rétegeket, s akarva-akaratlanul azt vizsgálja, melyik képes helytállni az országért. Az összes réteg közül leginkább a dzsentrik, a középnemesség foglalkoztatja. A reformkorban, illetve a szabadságharcban játszott szerepe folytán ez az a réteg, amely a leghitelesebben vezethetné az országot. A passzív ellenállás, illetve az önkényuralom őket lehetetlenítette el legjobban. Az újrapolgárosodó Magyarországon tőke híján az adminisztrációban kaphattak helyet, s ebből fakad ellentmondásos szerepük is.

Mikszáth dzsentrikhez való viszonya kettős. A polgárosodó Magyarországon egy élhető kultúra és életforma hordozói ők, ellentétben a polgári világ racionális szemléletével, életvitelének egyhangú szürkeségével. Szatirikusan ábrázolja viszont azt a törekvést, igyekezetet, ahogy a történelem fordultán is felszínen akarnak maradni fogyó erkölcsi és még kevesebb anyagi tőkéjükkel. A mikszáthi világlátás kettősségéből fakad a többi társadalmi réteg megítélése is. Elismeréssel adózik a Tót Mihály-i polgártípus töretlen munkakedvének, erkölcsi tisztességének.

Társadalomszemlélete legkomorabban élete utolsó nagy társadalmi regényében, A Noszty fiú esete Tót Marival című művében jutott kifejezésre, melyben egy megye egész nemessége fog össze egy polgárlány vagyonának megszerzéséért, hogy fenntarthassák idejétmúlt életformájukat. Itt már nincs megbocsátó, cinkos összekacsintás, az író kedélye elsötétült, kiábrándultsága olyan keserűvé vált, hogy lesújtó kritikája olykor már túlzásokba is átcsap. A polgárság és a nemesség útjai nemigen találkozhatnak – sugallja a regény, amely anekdoták sorozataként is felfogható. Fanyar humor hatja át e regényes történetet, amelyben Mikszáth az addiginál élesebb kritikát mond a magyar birtokos osztályról s az általuk formált történelemről. Nagy szerepet játszik a regényben az idő és az érték törtneti problémája. Ami érték volt egykor, miként lesz értéktelenné, sőt károssá, s a régi érték helyébe lép-e más? Az írót e kérdések foglalkoztatják.

Már a regény címe két osztályt, kétfajta ízlést állít szembe: az „ősi” nemesi, dzsentri Noszty és a köznépi, egyszerű Tót Mari nevekkel. A nemesi nevek általában y-ra végződnek, akkor is, ha hangzásuk idegenül hat. A polgárosodó, meggazdagodó rétegek képviselőinek neve magyaros hangzású, nem hangzik előkelően.

A regény cselekménye: Noszty Feri huszárhadnagy, akinek feltétlenül pénzre van szüksége, szemet vet a környék leggazdagabb lányára, Tót Marira. Cselszövésekkel, kompromittáló helyzet teremtésével, a szívhódítás minden eszközével igyekszik elérni, hogy a lány a felesége legyen. Ám Mari finomságával, romantikus egyéniségével egy tisztább világot képvisel. Az apa, az amerikás Tót Mihály átlát a cselszövényen, és az utolsó pillanatban megakadályozza a házasságot.

A mű alapötletét az Ady által írt Az öreg Ungár esete című hírlapi szenzáció szolgáltatta. A századfordulón egy milliomos bácskai polgár leányát megszöktette egy dzsentri fiatalember. Miután az ifjú hölgyet ily módon „kompromittálták”, az apa látszatra beleegyezett a házasságba, az esküvő napján azonban külföldre küldte a lányát, s a hozományvadász így hoppon maradt.

Az ilyen néven nem létező, de nagyon is valóságos eseményszálon indítja az író a cselekményt: a Bontó vármegyében élő, szerteágazó rokoni kapcsolatokkal rendelkező Noszty család szépreményű sarja, Feri is hozományvadászatra indul. Ez a vidám, könnyelmű ifjú előbb nyalka, huszár hadnagyként egy dúsgazdag felvidéki polgárlány kezét akarja elnyerni, ám egy váltóhamisítás miatt el kell tűnnie a színről. Másodjára az Amerikából multimilliomosként hazatért Tót Mihály leányára veti ki a horgot. A dologba be van avatva a Noszty család összes öregasszonya, akik szövik-fonják a szálakat: minden részletében kimunkált haditervet készítenek, különös tekintettel arra, hogy Tót Mari gyanakvó természetű, s az a rögeszméje, hogy mindenki csak a vagyonáért akarja feleségül venni. Már majdnem sikerül nyélbe ütni a dolgot, amikor a véletlen közbeszól: Feri egykori ezredparancsnoka leleplezi a könnyelmű, sőt a becstelenségtől sem visszariadó fiatalember múltját. S  most, hogy a család praktikái csődöt mondtak, Feri is a „kompromittálás” bevált módszeréhez nyúl. A dzsentrivilág íratlan törvényei szerint immár szabad az út a milliókhoz. Tót Mihály, a kemény gerincű polgár azonban közbelép, úgy véli, itt az ideje, hogy szakítson ezzel a korhadt elvi tétellel: lányát az anyjával együtt külföldre küldi.

Az író keserű kritikája Noszty Feri alakjában összpontosul. Feri valódi kalandorjellem: legfőbb vonása a felelőtlenség. Lovagias, csiszolt modora, jó külseje aljas cinizmust takar. Léha, könnyelmű hozományvadász. Az erkölcsi érzék teljes hiánya és az érzelmi üresség jellemzi. A regény végén érvényesül az írói igazságszolgáltatás: Noszty Feri megszégyenül, célját nem tudja elérni, de Mikszáth tétovasága, a jövőt illető bizonytalansága is jelentkezik. Noszty Ferit a kudarc nem rázza meg, nem töri össze, sőt még magába sem száll, nem vívódik, egy vállrándítással tovább éli aljas, cinikus életét.

Mari minden tekintetben a romantika kellékeivel megrajzolt regényhős, a Jókai-regényekből ismert szerelmes lányalak, olyan, aki naiv, bájos és érzékeny, tiszta teremtés, akinek ártatlansága alatt öntudatlan érzéki forróság bujkál. Egyértelműen, pozitívan bemutatott nőalak. A korabeli viszonyok között „modern” lány, aki csakis önzetlen szerelemből kíván házasodni. Tapasztalatlansága miatt szeret bele a cinikus Noszty Feribe, s ez az egyoldalú érzelem is személyiségének értékes vonásait emeli ki.

A regény központi szereplői között csak egyetlen pozitív hős, értékes jellem található: az egyszerű iparosból milliomos polgárrá lett Tót Mihály, az ő alakját azonban Mikszáth romantikusan eszményíti. Tót Mihály az értékrend csúcsán áll. Ő az író eszményeit képviselő ideáltípus, de nem a magyar valóságból nőtt ki. Két évtizedig az öntudatosan polgári, demokratikus Amerikában élt, ott lett természetévé a nyakas demokratizmus. Bár nagy vagyonnal rendelkezik, idegen tőle mind a pénzhajhászó mohóság, mind a kuporgó zsugoriság. A munkát jobban szereti, mint a pénzt. Szabadidejében még most is tajtékpipákat esztergál. Miután apósa halála miatt vissza kellett térnie Magyarországra, többé nem tud elszakadni a magyar földtől. Felszámolja virágzó amerikai üzleteit, s megvásárolja a rekettyési uradalmat. Az ottani értékrendet képviseli, ennek alapján száll szembe az úri cinizmussal. Romantikusan eszményített jellem, akinek hibái is ideális elveiből következnek.

Tót Mihály birtokán valóságos utópisztikus állapotokat rajzol az írói ábrándozás és a fantázia. Modern, iparosított mintagazdaság, egy kis paradicsom teremtődött az elhanyagolt földeken. Újfajta növényeket honosított meg, s a mezőgazdaság terményeit helyben feldolgozó gyárak kéményei jelezték az okos, szakértelemmel vezetett gazdálkodás módszerét. Munkásait, béreseit jól megfizette, öreg napjaikra nyugdíjat helyezett kilátásba nekik. Ideális polgár, de még nem önző, pénzhajhászó burzsoá. Szembe mer szállni lánya érdekében a pöffeszkedő dzsentri gőggel, de csak a magánéletben volt cselekvő, a közélet kérdéseibe nem szólt bele. A közéleti visszásságok mintha érintetlenül hagynák. A megyei közgyűléseken nem szól bele a vitákba, passzív, félrehúzódó ember. Tót Mihály is „különc”, mint Mikszáth oly sok regényhőse.

Időszerű volt nálunk ez a típus, de megkésett is. Történelmi szükségletet fejezett ki, mégis történelemellenes volt. Időszerű volt, mert a feudális maradványok elleni harc, a küzdelem a polgári átalakulásért, a nemzeti fejlődés központi kérés volt. De megkésett is, mert a polgárság ebben a küzdelemben már nem képviselt igazi történelmi erőt. Mikszáth ezt az ellentmondást nem tudta feloldani.

Mikszáth egész írópályája a van és a lehetne pólusai közt feszült. Ő maga sem tudott szakítani egészen osztályával, a dzsentrivel: szerette eleven mesélőkedvéért, virtusra fogékony magatartásáért, életélvező hajlamaiért, s megvetette parazita, úrhatnám tékozló viselkedéséért.

A 19. század utolsó harmadának Magyarországáról Mikszáth műveiből kapjuk a legpontosabb képet.

(Forrás: Varga Zsuzsanna: Házi dolgozatok könyve – A realizmus irodalmából 29-32. old. – Szerkesztette Maczák Edit – ITEM Könyvkiadó)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése