1939.
március 15-én hunyt el Torkos László, a magyar tanároknak és magyar költőknek
Nesztora. Életének pályája egy jobb jövő felé tekintő Magyarországban indult el
és egy reménykedő, az isteni igazság győzelmében hívő Magyarországban ért
véget. Ez az Isten különös kegyelméből neki osztályrészül jutott száz évnyi idő
mennyi nemzeti vágyat, örömöt, gyászt hordozott magával. Torkos László mint
gyermek élte át a szabadságharcot, mint ifjú az elnyomatás nehéz esztendeit.
Férfi korában a békében fejlődő magyarságnak volt lelkes és buzgó munkása,
élete alkonyát a világháború vihara és a szétszakított magyarság gyásza dúlta
fel. De az Ég megengedte, hogy a hajnalhasadást is megérhesse. Gyermekéveiben
újdonság volt a technika hatalmas eredménye, a vasút, a százéves költő a rádió
csodáján keresztül is szólhatott a
közönséghez. Ebben az iskolában, ahol gazdag munkássága először bontakozott ki
s ahol nemes szelleme 15 esztendőn át lobogott, szenteljük ezt az estét az ő
emlékének.
Torkos
László olyan evangélikus papi családból származott, amelyben hagyomány volt az
irodalommal való foglalkozás és a tanítás ügyének támogatása. 1839. okt. 2-án
született Kőszegen. Atyja Torkos Ferenc táblai ügyész és egyházfelügyelő. A
családi kör nevelte belé az erős hazafias érzést és szülőföldjének gyönyörű
környéke szerettette meg vele a természetet. Iskoláit Kőszegen kezdte el, majd
a soproni evangélikus líceumban folytatta. Korán eljegyezte magát az
irodalommal. Nem volt még 15 éves, mikor nyomtatásban megjelent egy költeménye.
Sopronban buzgó részt vett az önképzőkör munkásságában. Itt Domanovszky Endre
vezetése mellett Lehr Albert és Lehr Zsigmond társaságában bontogatta szárnyait
az ifjú költő. Hajnal címen lapot
alapított s ebben sűrűen jelentek meg lírai költeményei, kisfaludias regéi,
drámai kísérletei. Ugyanakkor elindult a nagyobb nyilvánosság felé is. A Vasárnapi Ujság 1857-i pályázatán
dicséretet nyert egy népies elbeszélése. Gimnáziumi tanulmányait befejezvén a
teológiára iratkozott be, majd két évre Halle-ba ment. Az ottani egyetemen a
magyar társaság körében két boldog esztendőt töltött s egy nagyobb németországi
körutat téve 22 éves korában hazajött és beállt a magyar élet munkásai közé.
Itthon egy évi nevelősködése alatt sok tapasztalatot szerzett az előkelő lányok
akkori divatos, idegenszerű tanítási és nevelési módjairól. Talán épp ezért
szentelte később minden erejét olyan lelkesedéssel a nőnevelés ügyének.
1862-ben iskolánk tanárává választották meg s itt működött 15 esztendeig.
Majdnem egész itteni működése alatt vezetője volt az önképzőkörnek. 1872-ben
igazgatója lett iskolánknak s alatta egészült ez ki nyolcosztályúvá, akkor
tették benne az első érettségit. Alig volt még hároméves tanári múlt mögötte,
mikor már megjelent első tankönyve: Költészettana.
1862-től fogva állandó munkatársa Arany János folyóiratának, a Koszorunak s a többi magyar
szépirodalmi lapnak. Kétszer nyert a Kisfaludy
Társaságnál dicséretet. 1873-ban jelent meg első verseskötete, a Költemények. Két évvel később tagjává
választotta a Kisfaludy Társaság, 1876-ban részt vett a Petőfi Társaság megalapításában. Írói társaságokba azonban ritkán
járt el, családi körben érezte jól magát. Közben megnyílt Pesten az első állami
felső leányiskola és a Nőképzőegylet
vezetője, Veres Pálné mindjárt munkatársává választotta. 1877-ben meg is vált
iskolánktól s az említett iskolában folytatta áldásos munkáját 1899-ig. Mint
tanár igazságosságával, jóindulatával, tapintatával nagy szeretetnek örvendett.
Tanári működésének jellemzésére szolgáljanak a következő sorok, melyek a
nyugalomba vonulásakor rendezett ünnepségről szólnak a Tanáregyesületi
Közlönyben: Az ünneplés a tisztelő barátságnak és a tanítványi szeretetnek
olyan impozáns megnyilatkozásává fejlődött, amely szinte meglepő ebben a
gyorsan élő és érzelmi felületességgel vádolt korban… A becsületes tanári
munkának legszebb jutalma, az anyák és gyermekek versengő ragaszkodása
valósággal ostrommal vették körül az ünnepeltet… A Royal-szálló díszterme
szinte roskadozott a szorongó közönség terhe alatt, mégis nagyon sokan
szorultak ki… Sűrű soraik között csak nehezen jutott el székéig Wlassich
miniszter is…
Bár
célom az, hogy Torkos Lászlónak a költészetét ismertessem, mégis meg kell
említenem más irányú munkásságát is. Tankönyvsorozata majdnem az egész magyar
nyelvi oktatást felöleli. Könyvei több kiadást értek meg s 30-40 évig ott
találhatók a középiskolák tankönyvei
között bizonyságául annak, hogy a kor pedagógiai céljainak és
követelményeinek a legnagyobb mértékben megfeleltek. A magyar tudományos
folyóiratoknak állandó és buzgó munkása volt. Irodalmi és esztétikai dolgozatai
közül az elsőt 1864-ben írta, az utolsó 1914-ben jelent meg, de 1923-ból is
maradt egy hosszabb kézirata. .Foglalkozott a korabeli költészettel,
hangsúlyozta a nemzeti hagyományok megbecsülését, elítélte a világfájdalmas
hangot. „Akiben nincs hit, az valódi költő, különösen lírikus nem lehet.”
Vizsgálta a regény és novella viszonyát, a tragikum kérdését, a költői
igazságszolgáltatás szempontjait. De különösen sokat foglalkozott a magyar
verselmélet kérdésével. Ez az utóbbi volt az a terület, ahol legszívesebben és
legnagyobb eredménnyel búvárkodott. Mint a szépirodalom munkását vonzotta a
drámaírás is. A nyolcvanas évek színműírói törekvéseibe kapcsolódva több
darabot írt (Kigyóbőr, Lejtőn, A hivatalvadász,
Hármasszövetség). Mindegyik darabjának szép nyelvét, eleven, fordulatos
dialógusait dicsérték a korabeli bírálók.
A
magyar irodalomban Lévay József költői pályáját tartottuk eddig a
leghosszabbnak, mert kb. 75 évre terjed. Torkos Lászlót még hosszabb szellemi
frissességgel áldotta meg az ég. Ha a nyomtatásban megjelent első versétől
számítjuk, körülbelül 85 évig érezte a múzsa közelségét. Ez idő alatt négy
kötete jelent meg: Költemények (1873),
Újabb költemények (1886), Jó és rossz napokból (1898), Őszi harmat után (1923).
Későbben írt költeményei kéziratban maradtak, legfeljebb születésnapi
alkalmakkor közöltek belőlük az újságok. Az a félszázad, amelyre költői
működése esik, nem kedvezett a lírának. Az olvasó közönség érdeklődésében már a
regény foglalta le az első helyet magának, a kevésbé igényes olvasók
érdeklődését kielégítették a nagyra nőtt napi sajtó tárcarovatai. „A lírai
költészet, mely Vörösmarty, Petőfi, Arany és Tompa idejében még nemzetfenntartó
hivatást tarthatott magáénak, ebben a korban, mikor már nem fenyegette veszély
a nemzet életét, elvesztette korábbi küldetésérzetét.” Zajosabb sikert csak
baráti kapcsolatok keresésével, a napi sajtó és írói körök révén lehetett volna
elérni, egyszóval olyan módon, mely nem felelt meg a szelídebb, ideálisabb
lelkű Torkos László egyéniségének. Amint mondja: „aki az elismerésért küzd eget
poklot döngetve, olyan, min a pocsolyából ivó vándor.”
Önmaga
árulja el, hogy Arany János tanítványának tartja magát. A róla szóló kritikák
úgy jellemzik, hogy „bölcselkedő szellemű költő, a lelkesítés helyett
szívesebben elmélkedett. Lírájában nemes emberi eszmények csodálja, a családi
tűzhely énekese.” Költészetében annyit mond el magáról, hogy szerfelett
érzékeny, gyakran önmagába mélyedő, idealista, emberszerető. „Örökké az lesz
jelszavam, szeretni, csak szeretni”, írja. De amellett önérzetes is. A Fenyő és repkény című költeményében a
fenyőnek a szavai illenek rá:
Én nem jutottam oly magasra még,
De támaszom nincs s nem volt, csak magamban.
Kapaszkodásban kedvem nem lelem,
Mi másnak kára, nem haszon nekem.
Kifejtve, égtől mi erőm s javam,
Amivé lettem, magamtól levék.
csendes,
békességre hajló természetével szépen megfér a legnagyobb gyengédség. Már
idősebb korában írt költeményében, mikor egy temetést lát, amelyet egyetlen
öregasszony kísér, így sóhajt fel:
Óh, ezerszer inkább egyedül maradni,
Utolsó utamon egyedül haladni,
Mint egy drága lelket, ha sír mélye vár rám,
Egyedül itt hagyni, védtelenül, árván.
az
élet gondja, baja, a költői lélek szenvedései, vágyak meghiúsulása, nem törik
meg. Gazdag lelki kincsei, családi boldogsága könnyítik szíve terheit. Nagy
eszmék iránti lelkesedését élete végéig megőrizte. Öregszem? kérdezi egy hasonló című költeményében. Ha az ifjúság a
könnyelműséget, a léha életet jelenti, akkor mindig öreg volt, de ha szeretni,
lelkesedni az ifjúság jellemvonása, akkor mindig ifjú marad.
Nem szállt még sírba ifjúságom,
Virágit bőven szaggatom.
Az élet kertje nyujtja bőven,
Nem verte még fel dudva, gyom.
Mit gyenge korban barna hajjal,
Mint agg gondoztam fukarul,
A kincs enyém lesz akkor is még,
Ha főmre dér és hó borul.
Kerüli
az izgalmat életet, inkább pihenni vágyik. A lelket felrázó, de szívet
sorvasztó szenvedélytől gondosan óvja lelki világát. A céltalan vak indulatot
még álmában is elutasítja magától, nemhogy annak költői kifejezést adna.
Nagyra
értékeli a költészetet. Ebbe a külön világba csak akkor lép be, ha a földi élet
szennyét, porát lerázta magáról. A dal vigasztal. (Amíg bánaton dalba olvad,
mely a porból felemel, A lemondás harcaiban nem vérzik el a kebel.) A költőnek
nem az a hivatása, hogy gyönyört, kincset zengjen, hanem, hogy másokat emeljen,
riassza a gonoszt és enyhítse a szenvedőt. Külső rang, dísz nem adhat
emelkedést a költőnek, de a költő emelheti a legnagyobbat is. Ha van, akit
dalával nemes lángra gyújthat, meg van jutalmazva. A költészetnek azonban csak
akkor van értéke, ha tiszta és őszinte.
Ne vesd meg az őszinte dalt…
Ne vesd meg, mert igénytelen,
Kortól, divattól idegen,
Divat eltűnik, kor halad,
a szív örökre szív marad.
Jól
ismeri a saját költői tehetségét, bántja, hogy lantján minden elhalkul:
Oh, érzem, ajkam hangja gyarló,
Elzengni mind, mi bennem él,
Mi lelkemben gyorsszárnyú orkán,
Dalomban lomharöptű szél.
Családi
verseiben igazi, meleg érzés lüktet. Áldja szüleit, akik példát adtak neki,
„hogy életüknek erényben folytatása legyen az ő élete”, megható szavakkal emlékezik
testvéreire, akik „úgy érzi, benne élnek és szeretnek”. Feleségéhez végtelenül
gyengéd verseket ír hangsúlyozva a házastársi szeretet igazi értékét, mert
tudja, hogy „boldogítóbb földi kincs, mely annyi áldást szórna, nincs, mint a
hű hitves áldott kezei”. Mikor élete alkonyán eléje mered a közeledő elválás
pillanata, aggódva kérdi:
Év év után száguld, rohan
Új új tűnő tavasszal,
Minden perc közelebb ragad
A sírhoz egy arasszal,
Közelg, közelg a vég…
Mi lesz?
Elhagyni őt, elveszteni
Oh,melyik kínosabb?
Feleségének
1923-ban bekövetkezett halálakor Vérző
szívvel címmel egy egész ciklust ír a 84 éves költő. Minden sora teljes szellemi
frissességről tanúskodik. A kedveskedő, tréfás hang is családi költészetében
szólal meg leggyakrabban és legtisztábban.
A
nagyobb család, az iskola is sokszor megihlette. Láthatólag jól érezte magát az
ifjúság körében. Mikor tanári pályájának búcsút mond, egy tréfás hangú, meleg
költeményben mond istenhozzádot a tanulóknak. Jellemző rá, de azt hiszem,
minden tanárra és minden tanítványra is az a költeménye, ahol elmondja, hogy
tanítványaink bármennyire szeretnek is bennünket, az elválás utáni első években
gyakran kerülnek el, vagy a találkozáskor elfordítják fejüket. Viszont néhány
év múlva megint örömmel sietnek felénk:
Ki elkerül, vagy meg sem ismer
Léptét mosolygva követem,
Boldog vagy, látom, hála Isten,
Fájó seb nincs még a szíveden.
Az üdvözlőre résztvevően
Tekint szemem, míg elhalad,
Szegény! megsebzett már az élet,
Megismered barátidat.
Költői
működése arra a félszázadra esik, mikor nemzetünk életében észrevehető volt a
fejlődés, veszélytől nem kellett tartanunk, a technikai haladás, az anyagi
gyarapodás elkápráztatta a szemeket. Ez magyarázza meg Torkos László hazafias
költeményeinek alaphangját is. Örömmel zengi:
Hódít alant, fent a hon drága nyelve,
Hű terjesztői sajtó, iskola…
Magyar szív, szellem, mint tűz árja terjed,
Ármányon, gőgön győznek fegyveri…
Bércről a völgybe, völgyből bérctetőre,
Dübörgve, zúgva száz vonat vezet,
Gőz, villám dörgi a jelszót: előre,
Szomszéd határrá lett nyugat, kelet…
Nem tesped a haza!
Egészen
más hangon és sokkal nagyobb erővel szólal meg hazafias költészete a háború
alatt és az utána ránk szakadt megpróbáltatások idején. Addigi csendesebb
hangját, gondos formáit, kiegyensúlyozott eszmevilágát erő, felindulás,
formákat bontó érzelmi tartalom váltja fel.
Még sírom szélén is az égi hatalmat esengve kérem,
Csak addig, csak addig ne hívjon magához,
Egy új kor hajnalát, pacsirta új dalát
Míg, meg nem értem.
Ne döntsön sírba a fájó tudat:
Kimúlni megtört reménnyel,
Egy sugarat, csak egy sugarat,
Mielőtt elnyel az éjjel!
A
jó Isten végtelen kegyelme megengedte neki, hogy megérhette ennek a sugárnak a
fellobbanását is, a nemzeti ünnepen pedig már a második sugár fénye esett
kihunyt szemére.
Moralizáló,
bölcselkedő hajlama gyakran megnyilatkozik. Meggyőződéssel hirdeti, hogy a szív
hit nélkül nem tudná elviselni a reá omló földi kínt, bilincsbe zárt élő halott
a szív, mely nem szeret, jó tettért fizessünk jóval, de magunk ne számítsunk
hálára, tiszteljük a múltat, de ne vessük meg a jelent, tiszteljük a
halottakat, de ne feledkezzünk meg az élőkről. Ne játsszunk nagy szavakkal.
Mennyi életbölcsesség van a következő soraiban:
Gyenge voltál, megbotoltál,
Kelj fel, folytasd utadat,
De töröld le jól a szennyet,
Mely estedben rádtapadt.
Egy pillanat porszemétől
Megtisztulni könnyű még,
Évek szennyét letörölni
Egész élet nem elég.
A
lázongó szívet Isten dicséretére buzdítja. Mély megnyugvással hirdeti, hogy
„búból, örömből, kínból, gyönyörből a rész kijut mindenkinek. Ki tud szeretni,
hinni, tűrni, nem döntik meg a habok, szelek.”
Ne kérj az égtől földi kincset,
Való kincsnek csak azt tekintsed.
Mit el nem pusztít rozsda, moly,
Tűrj, higgy, szeress, na káromolj.
Az
eddig bemutatott sorokból is kitetszik, hogy Torkos László hívő lélek volt.
Akár a saját lelkének vívódásaira, akár mások kétségére keres választ,
megnyugtató balzsamot, mindig a hitben találja meg. A Dunántúli Énekeskönyvet négy szép éneke gazdagítja. Feltámadt! hirdeti húsvéti énekében s ez
a hit nagy vigasztalás azok számára, akik remegtek a sírtól, vagy akik
elvesztettek valakit kedveseik közül. Torkos László lenézi a világi bölcseket,
akik kacagnak a hívőkön, ő hő imában tud csak az ég felé fordulni. A háború
alatt, amikor ömlött a vér és pusztult a világ, amikor feltört a kérdés, lesz-e
még egyszer egyetértés a világon, él-e az igazságos Isten, csak hitért tudott
könyörögni. Talán egyik legszebb vallásos költeménye a Dicsérd az Istent című. Csak az Ember
Tragédiájában az angyalok kara tudja ilyen erővel áldani az Isten végtelen
hatalmát és jóságát:
Dicsérd hatalmát, erejével
mely áthat, végest, végtelent,
mely mindent fenntart és vezérel
S a rombolásban is teremt.
Dícsérd jóságát, mit magasztal
A zord észak és enyhe dél,
Mely boldogító szent malasztttal
Áraszt el mindent, ami él.
Oh áldjad lelkem nappal, éjjel,
Akiben élsz s ki benned él,
Teljes legyen dícséretével,
Mit kéz mivel, mit ajk beszél.
Szívemnek minden dobbanása
Egy-egy dícsérő szó legyen,
Nagy Isten, minden üdv forrása,
Fogadd, mit nyújtok, kegyesen.
Említettem,
hogy szinte utolsó napjaiig írt. Mikor látása meggyöngült, úgy mondta tollba
költeményeit. Nem mulaszthatom el, hogy ezekből is ne idézzek legalább egy
részletet:
Álmaim, hol vagytok, mért hagytok el
Fájdalmim mély tengerében,
Mikor lelkemnek küzdeni kell
A vakság poklának ördögivel
S ellenük nincs, aki védjen.
Százféle gondolat száll körülem,
Körülem, mint denevérek,
Remélem, hát egyet elfoghatok,
De üres marad a kapzsi marok,
Közelebb egyhez sem érek.
Százféle hang üti meg fülemet,
Lágy panasz sír az avarban,
Hangokká lesznek a néma rögök,
De dallá szövődni nincs erejök,
Megfúlnak a hangzavarban.
Miután
Torkos László költészetének eszmei tartalmát némiképp vázoltam, nincs más
hátra, minthogy annak formai gazdagságát, változatosságát, finom képekben és
szimbólumokban, pompás leírásokban való bővelkedését hangsúlyozzam.
Felemlíthetem még szép, magyar, kifejező és erővel teljes nyelvét, kitűnő
verstechnikáját, amelyen megérzik az Arany iskolájába járt poéta doctus
gondossága. Nem óhajtok a részletekbe bocsátkozni, csak felemlítem, hogy sok
kedves elbeszélő költeményt is írt s különösen nagyértékű munkát alkotott a 12
énekes humoros époszával, Hatvanival és hosszabb elbeszélő költeményével, a Bankó leányá-val. Mint műfordító, Byron költeményének, a Childe Harold zarándokútjá-nak
lefordításával szerzett érdemet.
Ha
Torkos Lászlónak külső, zajos sikerekben szerényebb, de belső értékben annál
gazdagabb életét nézzük, nyugodtan elmondhatjuk róla, hogy emlékét, mint az
igazi tanár képét őrizték meg a hálás tanítványok, tankönyvírói munkásságára
büszkén tekinthet a magyar tanárság, tudományos dolgozatait elismeréssel fogják
számon tartani a szakirodalommal foglalkozó tudósok. Mint költőnek pedig önmaga
jelölte ki a helyét az Arany Jánoshoz írt versében:
Muzsád előtt én indig meghajoltam,
Jól tudom, nem állok egy sorban veled,
Mást nem is óhajtok, csakhogy lábaidnál,
Mint méltó tanítvány, foglaljak helyet.
Forrás:
Evangélikus Gimnázium Évkönyve az intézet fennállásának 116. évéről. Budapest,
1939.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése