I.*
(* Ez életrajz
forrásai: 1. Az eddigi szakirodalom, különösen Sipos Soma életrajza, /ebben
igen sok a téves adat/, Kéry Gyula közlései és Ferenczi Zoltán kitűnő Petőfi
életrajza. 2. Petőfi István ismeretlen iratai a Nemzeti Múzeum és a Petőfi
Múzeum birtokában. 3. Özv. Petőfi Istvánné, Gaylhoffer Antónia úrhölgy
őnagysága szóbeli és írásbeli közlései. 4. Petőfi István versei.)
PETŐFI
ISTVÁN, Petőfi Sándor testvéröcscse, 1825 augusztus 18-án született
Szabadszálláson s ugyanott keresztelték meg augusztus 31-n az ágostai
evangelikus egyház szertartásai szerint. Apja ez időben Félegyházán volt
mészáros és István úgy született mégis Szabadszálláson, hogy anyja itt volt
látogatóban hugánál.
A
család kedvező vagyoni viszonyok közt élt. Az öreg Petrovics ekkor volt minden
tekintetben a delelőn. „Háza, kertje, földje, pénze, mindene volt; alig tudta
számát ökrének, lovának.” Ugyancsak megörült hát, hogy gyenge, betegeskedő
Sándor fia mellé most olyan erős, kis gyermeke született, amilyen István volt.
A kis fiú szépen fejlődött, vígan játszott pajtásaival az utcza porában, míg
Sándor többnyire csendesen mélázva üldögélt otthon anyja mellett. Később is
Istvánnak több hasznát lehetett venni a gazdaság körül. Ott sürgött-forgott
mindenütt, aratásnál és cséplésnél, a mezei munkánál és szüretnél. Hat éves
korában már a legszilajabb paripákat is megülte, míg bátyja apjuk jámbor
Lengyel nevű lovára is csak úgy mert rá ülni, ha a kocsis tartotta.
Petőfi
István mindvégig hires lovas maradt. József nádor félszázados jubileumakor a
Jászberényben rendezett lóversenyen ezüst érmet nyert. Bátyja elkérte tőle az
érmet és pesti barátainak dicskedve mutogatta, milyen derék legény az öcscse.
Mivel az öregek már elszegényedtek s igy nem telt lótartásra, ő igért öcscsének
lovakat, hogy majd jobb kedvvel járjon a vásárra. De egy feltételhez kötötte
igéretét: előbb meg akar – gazdagodni. (Szülőimhez.)
Szelid iróniával irta erre válaszul István:
Attól tartok, hogyha majd
Gazdagságod várom,
A vásárra holtomig
Gyalog kell sétálnom.
A
két testvér között mindig a legszivesebb viszony volt. Fényes emléke benső
szeretetüknek az a gyönyörű költői levél, melyet Sándor intézett öcscséhez (István öcsémhez). István is többször
megemlékszik verseiben bátyjáról. Bátyja óriási szellemi fölényét nemcsak
készséggel ismeri el, de nem is irigyli, hanem büszke Sándorra. Szerénységére
és testvéri szeretetére egyaránt jellemzőek következő sorai:
Állj ki bátyám te a sikra!
Végzetünk könyvébe írva,
Hogy te a menny – s földe bejárd,
Én reám vár tagló és bárd.
De ha lelked megvagdalják,
Szived vérben-fagyban hagyják,
Bekötözöm sebeidet,
S felmelegülsz szivem felett.
Mikor
elvesztette bátyját, nem tudta elfeledni. Ismételten vissza-visszatér reá
verseiben és ilyenkor mindig lendületet vesz költészete. Féltő gonddal őrizte
Sándor iratait, egész lelkével nevelte volna bátyja egyetlen fiát, szóval
minden tettével elárulta azt a nagy kegyeletet és szeretetet, melyet iránta
érzett.
De
térjünk vissza a kis fiuhoz. 1830-ban szüleivel Szabadszállásra került újra Itt
kezdte meg a tanulást. Az elemiek után 1836 őszén őt is Aszódra vitte apja,
hogy az ottani kis gimnáziumban tanuljon a nyilt eszű fiú. A hagyomány szerint
bátyja e szavakkal mutatta be Aszódon öcscsét: „Tavaly tapasztaltam, hogy itt rólam
gondoskodnak, tehát elhoztam öcsémet is.” Mint Sándor, István is jó tanuló volt
és hamarosan első lett osztályában. Két évig tanult Aszódon. Mindig szeretettel
gondolt ez évekre vissza s még a szabadságharcz bukása után is derülten
emlegette volt osztálytársával, Brokken Lajossal, kivel együtt szolgált az
osztrák hadseregben, a Galga partját, a Gránerék gombavacsoráit, a Fischer
kovácsot, meg a kis Csörföly Herminát, akiért mindketten lángoltak.
1838-ban
tönkrejutott az öreg Petrovics. A nagy árviz, egy rokonának és egy székálló
legényének a csalása voltak a romlás okai. Nem győzte mind a két fiut
taníttatni. Az év végével elvitte őket Aszódról. Sándort, mint idősebbet,
Selmeczbányára küldte, hogy ott tanuljon tovább, Istvánt pedig otthon fogta
saját mesterségére. A jó fiú zúgolódás nélkül nyugodott bele sorsába. Szivesen
lemondott a tanulásról, hogy szülein segithessen. Amint évről-évre nagyobb
lett, mindinkább apja jobb kezévé nőtte ki magát. A terhesebb munkát magára
vállalta. Ő járt a vásárokra, szolgálta ki a vevőket, mívelte a veteményes
kertet, míg apja inkább csak a korcsmát kezelte. Bátyja, mint tanuló, katona és
vándorszinész évekig alig fordult meg otthon, addig ő folyton ott volt szegény
öregedő szülei mellett. Igaz, hogy később Sándor segítette szüleit és öcscsét
is, de jó hat évig István volt az öregek egyetlen támasza.
Szüleivel
1841-ben Duna-Vecsére költözött. Az öregek innen Szalkszentmártonba, majd
Dömsödre mentek, Istvánt meg 1842-ben apja Kunszentmiklósra küldte, ahol
1845-ig önállóan vezette apja egyik mészárszékét. Petrovicsot a sors üldözte.
Minden vállalatába belebukott. 1845-ben egészen visszalépett az üzlettől.
Petőfi
István 1845-ben Várpalotára, Veszprém-megyébe került mészáros legénynek. Nem
véletlenül vetődött oda, legalább egy 1857-ből való verse (Sokszor…) mást sejtet. Palotán lakott a „Bakony rózsája”, akit még
bölcsőjében jegyzett el számára apja s akivel most aztán kölcsönösen meg is
szerették egymást. Petőfi István szorgalmasan írogatta hozzá verseit és
alighanem minden jól ment volna, ha közbe nem jön a szabadságharcz.
Vihar támadt, forgó szele
Messze sodrott tőle;
S ifj’asszonytól feledve a
Lányka szeretője.
Petőfi
Sándor öcscse, bár egyszerű székállólegény volt, még sem vegyülhetett el
teljesen a nép között. Egyrészt bátyja növekvő hirneve, másrészt az Aszódon
nyert benyomások állandóan ébren tartották benne az érdeklődést a művelődés
iránt. Már Kunszentmiklóson verselgetett és verseiből világosan lehet látni,
hogy bátyja költeményeit alaposan ismerte. Elég gyakran megfordult Pesten is,
ahol bátyja mindig nagy örömmel fogadta és bizalmasabb barátainak is bemutatta.
Ezek rokonszenvvel ismerkedtek meg a csinos gyolcs-gatyás legénynyel, aki
gyönyörüen tudta a népdalokat énekelni. Amihez bátyja segítségével csak
hozzáférhetett, mindent elolvasott. Bátyja intézkedett, hogy az életképek és a
győri Hazánk járjon neki. 1848-ban már a nyilvánosság előtt is fellép az
Életképekben hat verssel és egy levéllel.
A
szabadságharcz kitörésekor azonnal beállott önként katonának. Mint közlegényt
vitték le a Délvidékre a ráczok ellen hadakozni. Vitézül viselkedett, úgy, hogy
Buda ostromában már mint főhadnagy vett részt és nemsokára századossá lett.
Jelen volt a világosi fegyverletételnél is.
A
kapitányt besorozták közlegénynek a császári seregbe és Zimonyon, Diakováron,
Ober-Drauburgon és Lienzen át Mötzbe vezényelték Tirolba. Jó katonának
bizonyult itt is, bár csak kénytelenségből szolgált. Rövidesen altisztté lett.
szülei és testvére halálán, kedvese hűtlenségén,a haza elvesztén érzett nagy
bánatát néhány jó barátja (Gaylhoffer János, Szathmáry Vendel, Brokken Lajos
stb.) és jó szivű mötzi házigazdája enyhítették.
Tirolból
Schleswig-Holsteinba vitték, ahol részt vett a két tartomány elfoglalásában,
mint a német Bund katonája. Életének ez a része különben nagyon homályos.
Biztos csak annyi, hogy egy versét 1851 márczius 20-án Oldesloeban,
Schleswig-Holsteinban keltezi. Jól teljesíthette kötelességét, mert 1851-ben
elbocsátották a szolgálatból. A sok hányatásnak megvolt az a jó eredménye is,
hogy növekedett világismerete és hogy elsajátitotta a német nyelvet.
Haza
jövén mesterségét folytatta. Hogy, hogy nem, Péterváradon telepedett meg. De
nem sokáig tartott szabadsága. 1853 elején bevásárlások végett Pestre jött és
ekkor sógorának, Horvát Árpádnak lakásán elfogták. Az elfogatás oka a következő
volt: Pataky emigrans-ügynök Schleswig-Holsteinban összeirta azokat a magyar
katonákat, akikre egy újabb forradalom esetén számítani lehetne, anélkül
azonban, hogy velük valami összeesküvést szőtt volna, vagy hogy a magyar
fiuknak határozott tudomásuk lett volna Pataky terveiről. Pataky kzrekerült és
a mit sem sejtő katonákat sorban elfogták. Köztük volt Petőfi István is.
Kétségtelenül épp olyan ártatlan volt, mint a többiek, de az bizonyos, hogy
Pataky nem alaptalanul számított rá. Verseiben nem egyszer találkozunk
antidinasztikus nyilatkozatokkal. Lisznyai Kálmánhoz írt költői levelében
büszkén hirdeti, hogy őt nem kenyerezi le semmiféle királyi kegyelem, mert
szive a zsarnok ellen bosszulánggal lobog.
Talán
nevének is volt benne része, hogy vele bántak társai közt a legkegyetlenebbül.
Azonnal degradálták, majd 1853 márczius 7-én három évi sánczmunkára ítélték s
neki mind a három évet ki kellett töltenie, míg a többi állitólagos összeesküvő
időközben kegyelmet nyert.
Theresienstadtban
és Prágában raboskodott. Ez a három év sem telt el haszontalanul felette. Az
önképzésre adta magát és amit iskolái abbanhagyásával elmulasztott, azt mind
helyre pótolta.
Minden
szabad idejét tanulgatva, olvasgatva töltötte, úgy, hogy börtönét, mint egészen
művelt ember hagyta el, akinek nemcsak magának vannak költői hajlamai, hanem
képes élvezni és ismeri is a világirodalom nagy remekeit. Ekkor tanult meg
francziául is.
1856-ban
megnyílt tömlöcze, de még egy évi utólagos katonai szolgálatra rendelték
Brünnbe. Szendrey Júlia, ki fogságában is fő támasza, ugyan folyamodott érte,
hogy ez évet engedjék el neki, de csak azt sikerült elérnie, hogy 1856 őszén
pár hetet Pesten tölthetett István. Gondolhatni, hogy Petőfi István alig várta,
hogy megszabaduljon a műveltségének most már annyira meg nem felelő
környezetből. 1857-ben a Vasárnapi Ujság több versét hozza és a még mindig
Petőfi-lázban lévő irodalom kellemes várakozással fordul a nagy költő öcscse
felé.
1857
május végén engedték haza. Szabad lett, rémségesen szabad, mint maga mondta, de
nem tudta, mihez kezdjen. Szendrey Ignácz és Horvát Árpád ugyan tárt karokkal
fogadják, de önérzete tiltja neki, hogy terhükre legyen. Amig jobb foglalkozás
nem került számára, másolásból élt, három hónapig Czimmerman Samu ügyvédi
irodájában dolgozott. Másolónak igen alkalmas volt. A hajdan oly rendetlen
irású ember u. i. a börtönben megtanult gyönyörüen írni. Valóságos élvezet
látni finom, szinte nőies betűit, melyek meglepően hasonlítanak a bátyjáéihoz.
Pesti
élete különben elég kedélyes volt Horvát Árpádék akkor még békés családi
körében és az írók társaaságában. Petőfi Sándor hajdani barátjai és újabb
utánzói nagyon szivesen látták az egyszerű, derék embert. Bizalmasabb lábon
volt Lisznyaival, Székely Józseffel,
Balázszsal és Bernáth Gazsival, de Gyulaival és Jókaival is.
1857
szeptember havában nevelőnek ment Dánosra Gaylhoffer János ottani
földbirtokoshoz. Ide Gaylhoffer veje, Bőhm János ajánlatára került, aki egy
ideig vele volt fogságban. Két kis fiut – Mihályt és Gyulát – tanitott az
elemiekre. Az előkelő, gazdag család nagyon megkedvelte Petőfi Istvánt és ő is
nagyon jól találta magát az új környezetben. Említésre méltó a dánosi életéből
ez a kis epizód: Ellingerné, a hires opera-énekesnő meglátogatta egyszer
Gaylhofferékat. Beszélgetés közben Ellingerné azt az óhaját fejezte ki, hogy
nagyon szeretné Petőfi Sándor verseit németül olvasni, mert magyarul nem ért.
Erre Petőfi István elhozta bátyja verses kötetét és a társaság bámulatára
minden fennakadás nélkül rögtön németre fordította bátyja bármelyik versét.
Ami
igazán fontossá teszi dánosi tartózkodását az az, hogy itt ismerkedett meg
későbbi feleségével, a család viruló szép lányával, Antóniával, vagy amint
otthon hivták, Tónikával. 1857 szeptember 25-én találkoztak először. Petőfi
István nemsokára heves szerelemre gyulladt iránta és a lánynak is felkeltette
érdeklődését. Egyre-másra írta hozzá verseit és pathetikus leveleit. Amilyen
csendes, hallgatag udvarló volt, olyan beszédes leveleiben. Roppantul féltékeny
volt nem kis gyötrelmére saját magának és Antóniának.
A
szerelem eléggé kilátástalan volt. Petőfi István már 32 éves és még semmi
biztos állása nincs neki, de meg különben sem az a férj,akit a család szivesen
óhajtott volna. Sok aggodalmat okozott ez a szerelmeseknek és a titkukba
beavatott Bőhméknek. Petőfi István nyilatkozni akart a szülőknek, Antónia
folyton halasztotta a dolgot. „Én augusztus 13-ára határoztam el magamban
szülőidnek bevallani szerelmünket – irja Petőfi István egy kiadatlan levelében
-, ezelőtt 9 évvel e nagyon a legnagyobb fájdalom ért, t. i. a világosi
fegyverlerakás, hol hazánk legszentebb ügyét tettük sírjába, érjen tehát 9 év
után ismét e napon a legnagyobb öröm, ha szülőid sem ellenzik szerelmünket,
vagy ismét a másod izbeni legszörnyűbb fájdalom, ha szülőid megtagadnak tégedet
tőlem s így e nagy emlékű nap kétszeresen emlékezetes lesz.” – Antónia kérésére
a megkérés újra elmaradt.
Hogy
legalább arra hivatkozhassék, el tudja tartani feleségét, Szendrey közvetítése
utján gazdatiszti állást szerzett magának Geiszt Gáspár csákói uradalmában.
1858 őszétől fogva állandóan Csákón is lakott. Az öreg Gaylhoffer azonban így
is megtagadta tőle lánya kezét Petőfi István nem mondott le, makacs kitartással
írogatta leveleit kedveséhez, aki pedig atyjának tett ígérete szerint sohasem
válaszolt neki.
Öt
évig tartott a huza-vona. Végre az öreg úr elbetegesedett, közeledni érezte
halálát és lánya sorsát még mindig nem látta biztosítva. Antónia nem akart
máshoz menni, kénytelen-kelletlen belenyugodott hát választásába. 1863
juniusában volt az eljegyzés és ugyanez év deczemberében Alsó-Nyáregyházán az
esküvő, hová időközben Gaylhofferék költöztek. Sárkány Sámuel, a későbbi
evangelikus püspök áldotta meg a fiatal párt. Násznagyok Gerenday Ambrus és
Hoitsy Sándor voltak.
És
most jön a tragikus fordulat. Öt évi küzdelem után végre egyesültek és Antónia
a házasság nyolczadik hetében örökre elhagyta urát. A vétkes Petőfi István
volt, de a baj alapoka az a hosszú öt évi várakozás. A pusztai magányban egy
asszony kerítette hatalmába Petőfi István érzékeit s a szivtelen teremtés nem
engedte szabadulni martalékát a házasság után sem. Petőfi István gyönge volt s
mikor a mit sem sejtő fiatal asszony a dologra rájött, azonnal távozott
Csákóról – édes atyja halálos ágyához. Petőfi István évekig írogatta
feleségének bocsánatért esdő leveleit, de hiába! Bár törvényesen nem váltak el,
soha többé nem találkoztak. A férj vétkéért, az asszony büszkeségéért két élet
boldogságával fizetett.
Szive
sajgó sebét munkával akarta gyógyítani Petőfi István. Egész erejét a
gazdaságnak szentelte. Felhagyott az irodalommal is, csakhogy annál jobban
teljesíthesse kötelességét. Gyorsan emelkedett rangjában. Pár év alatt ő lett a
3400 holdas uradalom teljhatalmú intézője. Szorgalma mintagazdasággá tette a
birtokot. A virágzó csákói uradalom országszerte hiressé lett és a
keresztezéssel előállított u. n. Geiszt-féle juh, meghozta a külföld
elismerését is.
A
Geiszt-család nagyon megbecsülte derék intézőjét. Családtagnak tekintették. Az
öreg Geisztnak bizalmas barátja volt s ennek halála után (1873) gyermekeinek
gyámja, mikor pedig Petőfi István meghalt, Geisztké a maguk nevében adtak ki
róla gyászjelentést. Jellemző a nagy szeretetre, melylyel iránta az egész
család volt, hogy mikor Geiszt leánya Szeniczey Ödön országgyülési képviselőhöz
ment férjhez, a fiatal asszonyka nem akart addig nászutjára elutazni, mig a
valahol a gazdaságban éppen elfoglalt Pista bácsitól el nem búcsúzott.
De
nemcsak Geiszték, hanem az egész vidék tisztelte, becsülte Petőfi Istvánt. A
környék urai vadászataikra mindig meghivták és ha vonakodott elmenni, külön
követség ment érte. Megesett az is, hogy maga Wenckheim Rudolf vitte el a
vadászatra. Legjobb barátja különben egy szomszédos földbirtokos, Wittmann
Ignácz volt, akivel versben leveleztek.
Még
egy nagy bánat érte Petőfi Istvánt: Zoltán öcscsének könnyelmű élete és korai
halála. A fiunak 1858 deczember 29-e óta ő volt a gyámja s mikor 1864-ben
Zoltán, mint hatodik osztályú gimnázista megbukott Pesten a piaristáknál, ő
vette kezébe nevelését. Mivel Zoltán azt mondta, hogy a gazdasági pályához van
kedve, lehozta Csákóra, hogy a gyakorlati évet az ő oldalán töltse el, aztán
majd Óváron vagy Keszthelyen tanuljon. Őszre azonban Zoltánnak kedve kerekedett
a gimnáziumot tovább folytatni, elvitte hát Szarvasra. Itt Zoltán hamarosan
újra a könnyelműségre adta magát s 1865 április 25-én egy csapat
vándorszinészszel megszökött. Petőfi István utána eredt és Mezőtúron utólérvén,
haza vitte. Zoltán szökése és újra visszatérése még többször ismétlődött.
Iskoláit nem végezte el, hanem 1869 nyarán kitört rajta teljes mértékben a
tüdővész. Petőfi István és Szendrey mindent elkövettek megmentésére, egymásután
küldték a Császárfürdőbe, Roznauba, Meránba és Gleichenbergbe. Későn volt.
1870november 5én Petőfi István a következő táviratot kapta Pestről: „Zoltánunk
ma reggel 6 órakor elhunyt. Temetése holnap délután 4 órakor. Szendrey.”
E
halálesetután nagyon elcsöndesedett Petőfi István. Vezette a gazdaságot,
olvasgatott történeti és gazdasági munkákat, de pusztájáról alig mozdult el. A
hatvanas években még sokszor megfordult a fővárosban, most már évekig nem
lehetett itt látni. Barátaival pipa és bor mellett még szivesen elbeszélgetett,
de a zajosabb mulatságoktól már tartózkodott. Valóságosan félve bujt el minden
alkalom elől, mikor őt neveért ünnepelték volna. Azt azonban még sem kerülhette
el, hogy a Petőfi-Társaság rögtön megalakulásakor tagjának ne válassza.
Halála
elég váratlanul következett be. 1880 elején mellgörcsökről kezdett panaszkodni
az eddig vasegészségű ember, de azért rendesen végezte dolgait. Mégis
halálsejtelmek lepték meg, mert április 28-án magához kérette Zlinszky István
és Dérczy Ferencz barátait és végrendeletet csinált.
Apróságait
barátainak, dévaványai 40 holdas birtokát, melyet az utolsó években vett
törlesztésre, feleségének,bátyja iratait pedig a Nemzeti Múzeumnak hagyta. A
végrendelet elkészítése után vidám beszélgetésbe kezdett két barátjával.
Egyszerre csak elsápadt, elakadt szava és csak perczek mulva tért magához.
Ekkor ugyan még jobban lett, de már negyednapra, május 1-én meghalt.
Temetésén
ott volt a vidék egész intelligencziája és népe. Megérkezett felesége is, hogy
zokogva boruljon a még mindig szeretett férj koporsójára. Gyászbeszédet felette
Áchim Ádám békési esperes tartott. A csákói uradalmi temetőben nyugszik. Sirját
diszes emlékkő jelöli, melyen csak ez egyszerű felirás olvasható: Petőfi István
sz. 1825 † 1880* (* 1908 őszén a
Petőfi-Társaság a Petőfi család többi tagjaival őt is a budapesti Kerepesi
temetőben temettette el.)
Vele
a Petrovics-Petőfi család fáklyája lefordult. Kétségtelen, hogy nem oly érdekes
pályafutása, mint a család többi tagjaié. Kétségtelen, hogy költői tehetség is
kevesebb volt benne, mint akár Szendrey Júliában,akár Petőfi Zoltánban, de
éppen ennyire bizonyos, hogy élete a mocsoktalan becsületesség mintája lehet és
hogy ő volt a család író tagjai közt az egyetlen, aki nem hozott szégyent Petőfi
Sándor nagy nevére.
II.
Nem
volna igazságos dolog, ha Petőfi Istvánnak e kötetben lévő összes verseit
egyformán kritika tárgyává tennők. Tulnyomó részüket csak a maga mulattatására,
vagy szorosan baráti körnek szánva írta, egyáltalán nem gondolva arra, hogy
valaha napvilágot fognak látni. De még az életében tudtával és akaratával
megjelent verseit sem volna méltányos szigorú birálat alá venni. Hiszen
ismételten hivatlan dalnoknak nevezi magát és nemegyszer nyilatkozik
kicsinylőleg verseiről:
Költő lenni bár szép dolog,
De e vágyról én lemondok;
Gyenge madár képzeletem,
Magasra nem röpíthetem.
Hogy
egyébként milyen szempontból kell költészetét megítélni, azt ő maga fejezte ki
a legjobban e két sorában:
Nem
minden madárnak dala szól a szivhez,
Bárha,
szegény! mélyen, melegen, hőn érez.
Valóban
versei költői lélekből fakadnak, de igazi teremtő-erő nélkül.
Első
ismert verse a Sándor bátyámhoz
czimű. Nagyon jellemző reá nézve, hogy költői pályáját egy bátyjához intézett
verssel kezdte meg. Bizonyára bátyja nagy hirneve buzditotta a verselésre és
mindvégig az ő hatása alatt is állott. A Petőfieskedők iskolájához lehet őt is
számlálnunk, mint az iskola egy nagyon is másodrendű tagját, aki azonban egy
tekintetben felette áll az egész iskolának: abban, hogy az ő egyszerű lelke
becsületesebben és őszintébben, mentem minden mesterkéltségtől és tulzástól
haladt bátyja nyomdokain, mint a többi Petőfi-utánzó.
Kifejezéseket,
képeket és fordulatokat annyiszor és annyira kézzelfoghatólag vesz át
bátyjától, hogy felesleges rá példát is idézni. Megesik, hogy egész verset
Petőfi egy verse nyomán készít (Hull az
akáczfa levele…), de mindezt oly nyiltan teszi, hogy nem lehet plágiummal
vádolni. A baj csak az, hogy az ilyen átvételek sehogysem tudnak szervesen
beilleszkedni verseibe, sőt erősen kirínak az ő sokkal szerényebb
költészetéből.
Bátyja
mellett hatott reá a népdal is. Folyton a nép között élt, bátyja is bizonynyal
nem egyszer hivta fel figyelmét a magyar nép nótáira, természetes tehát ez a
nagy hatás. A kifejezésmódnak azt a gyökeres népiességét, érzelmi világának azt
a közvetlen megnyilatkozását, melyet legjobb verseiben találunk, a népdal
befolyásának köszönheti. Rokon néplyrával költészetének az a vonása is, hogy
csak a rövid, pár szakaszos versei sikerülnek. Hosszabb lélekzetű verseket nem
tud megszerkeszteni. Rendesen jól indulnak meg ezek is, de aztán
összebonyolódnak és befejezésük nem a vers kikerekítettségét jelenti, hanem az
író kimerültségét. Ez árulja el, hogy Petőfi István költői tehetsége csak a tehetséges
dilettansé.
Ez
utóbbi tételt bizonyitja az is, hogy lyrájában igazi fejlődés alig
tapasztalható. A zivataros korviszonyoknak, a sok szenvedésnek és különösen
műveltségében az ötvenes évek derekán beállott mélyreható változásnak nyomai
ugyan fellelhetők verseiben, de ami a költői hangulatot illeti, az majdnem
változatlan, mélyülést nem nyer, sőt az irodalmi czélzat felléptével üdeségéből
folyton veszít és harmincz éves korában már csak önmagát ismétli.
A
negyvenes években a nép fia. A népélet egyszerű jelenségei ragadják meg
figyelmét, ihletik meg képzeletét: a csikós-élet, a betyár-világ, az évszakok
és az idő változása, a kútágasra szálló szarka, a sír felett álló szomorúfüz
stb. Ez egyszerű világnak, egyszerű hangon elzengett hangulatai a maguk keresetlenségében
meg-megrezdítik érzelmeink húrját. (Rég
nem láttam…, Leszállott a szarka…, Hideg széllel…, Hogyha meghalok…, Hull a
levél…) Ez az, ez lett volna igazán Petőfi István világa. Ha megmarad
továbbra is a paraszti sorban, tán értékesebb lesz költészete.
A
szabadságharcz eseményei teljesen hatalmukba kerítették lelkét s kezdik
megváltoztatni némileg költészetét. A hang még népies, de a tartalom már nem
tisztára az. Hazafias versei tulajdonképpen majdnem valamennyien ugyanazt az
eszmét variálják, az u. n.: Votum
Petőfianumot.
Szerettem és szeretem a rózsámat,
De még jobban szeretem a hazámat,
Bátran néztem én a rózsám szemébe,
Még bátrabban nézek az ellenségre.
Legsikerültebb
közöttük az Önkéntes dala.
Elnyujtottsága mellett is csinos a Bordal,
melyen erősen érzik Petőfi Hortobágyi
korcsmárosné-jának és Tompa Télen-nyáron
pusztán az én lakásom kezdetű népdalának hatása.
A
szabadságharcz bukása után őszinte honfibánatot mutatnak versei, de költői
emelkedettség alig akad bennük. Kivételt tesz a Sejtelmeim ritkán csalnak… kezdetű költeménye, mely a haza szent
földje után való sóvár vágynak és a szabadságért való rajongó lelkesedésnek,
őszintén megragadó kifejezése. Bár a külső technika itt is nagyon fogyatékos,
ezt mondhatjuk Petőfi István legszebb versének.
Szerelmi
bánata, a Bakony rózsájában való csalódás, rendesen egyesülten jelenik meg
hazafiui keservével és rokon is vele: őszinte, de nem költői. Itt is van egy
kivétel az Irtam a rózsámnak…, mely
bájos egyszerüségével a negyvenes évek szép kis dalaira emlékeztet.
Négy
évi szünet következik.
Midőn az ember rab, néma a bánattól,
Nem úgy mint a madár,mely fogva is dalol.
Ezzel
okolja meg 1856-ban hosszas hallgatását. A hosszú szünet nem vált költészete
előnyére. Börtönében minden irányban sokat tanult, igy jártasságot szerzett
magának a költői technika titkaiban is, de ennek meg lett az a rossz eredménye
is, hogy ezentul sokszor megrontják verseit a külső fogások.
Újra
a szerelmi dalt vette lantjára. Mikor 1856 őszén itthon volt pár hétig,
beleszeretett valami szép leányba, aki azonban egyáltalán nem viszonyozta
érzelmeit. Petőfi István érdeklődése sem lehetett nagyon mély, amint versei
hangjából látszik. Egy-egy kedves szakasz akad több versében (Reményhez.., Ablakomon…, Repülj lelkem,
repülj…), de különben gyöngék. Igen jellemző Petőfi István e szerelmére a Panasz czimű vers, mely inkább elmés,
mint őszinte.
Haladás
egy pontban érezhető: a természeti képek sokkal művésziebben vannak kivive. A
népdalból és bátyjától tanulta el az eszmetársítást s a negyvenes években
alkalmazta is,d e most ez alkalmazás öntudatosabb és hatásosabb lesz. A
természet nagy szeretete, különösen a pusztáért való lángolása predesztinálták
őt leíró-költőnek. A természeti képeket ügyesen is tudja egyéni hangulatába
olvasztani és hogy még sem lett kiválóvá e téren, annak oka az, hogy itt sem
tud komponálni. Leírásai elnyulnak és a legszebbek is ellaposodnak.
Milyenművészi pl. A temetőben czimű
versében a leírás, hogyan veszi a természet pártfogásába az elhagyott sírokat,
de mennyire tönkre teszi a hangulatot a vers hosszadalmassága. Legszebb leíró
verse tán a Hivatlan dalnok versei
cziklusának utolsója volna, de a szoros szerkezet hiánya itt is megbosszulja
magát, szakaszról-szakaszra lanyhul érdeklődésünk.
Jön
az igazi, az örök nagy szerelem Antónia iránt. Izzó szenvedélyt mutatnak
levelei, azt sejtetik versei, de csak sejtetik, mert különben kevés bennük a
melegség. Valami bágyadtság sugárzik belőlük s mintha mind régi ismerősünk
volna, újat alig mondanak. Az ihlet jobb óráiban egy-egy dala türhetően sikerül
(Nem mondhatom még…, Pirosan kél…,
Nyirfák alatt…, Elhullott a rózsa…), de zavartalan eszthetikai élvezetet
egy sem nyújt. Legszebbek e csoportban is azok a versek, melyekben a természeti
képek uralkodnak. Az ősz merengő bánatát némely szakaszában igazán költőien
érzékiti meg az Őszi galyak czimü
két vers.
Hogy
Petőfi István verseit nem annyira a benső szükség sugalta, mint a dilettans
kedvtöltés, mi sem mutatja jobban, mint az, hogy 1858 őszén, mikor Csákóra
költözött, egészen elhallgat. Pedig versre ok volna elég. Egyrészről az a
kemény küzdelem, melyet kedveséért vívnia kell, majd a felesége elvesztén
érzett epesztő bú, másrészről a magyar alkotmányosság csatái, vereségei és
diadalmas előnyomulása, végtére a folyton szemei előtt elterülő gyönyörű
puszta; mindez már nem készti dalra. Eltekintve pár alkalmi verstől, Petőfi
István 1858 őszén megszünt költő lenni, hogy csak becsületes, szorgalmas gazda
legyen.
Oda
jutottunk, ahol Petőfi István költészete elemzésének elején voltunk. Petőfi
István lelkében igenis volt költészet,elvétve akad egy-egy csinos dala is, de
jelentékenyebb alkotó képességgel nem dicsekedhetik és versei a maguk
összességében eszthetikai szempont alá nem vonhatók. Összegyüjtésükkel csak a
kegyelet adóját róttuk le, nem Petőfi István költői érdemei, hanem Petőfi
Sándor derék, rokonszenves öcscse iránt.
III.
Petőfi
István itt közrebocsájtott verseinek legnagyobb része most lát először
napvilágot. Kötelességemnek tartom tehát beszámolni, honnan közlöm a verseket.
Főforrásaim
két, a Petőfi Múzeumbirtokában lévő eredeti verses-füzet kézirat. Az egyik
1851-ből való és Versek és hadjárati s
úti jegyzetek czimet visel. Igen rendetlenül van irva és sok lap hiányzik
belőle. A hadjárati és úti jegyzetek egészen ki vannak tépve és a versek
sorozata is megszakad benne. Petőfi István versei mellett tartalmaz más magyar
költőkből – Petőfi Sándor, Vörösmarty, Kölcsey, Bajza, Garay stb.- kiírt
költeményeket, népdalokat és egy csonka német szójegyzéket. Mai alakjában
összese 53 Petőfi István vers van benne.
A
másik füzet czime: Költemények. Ezt
1858-ban későbbi felesége számára írta igen gondosan és csinos írással. 116
vers van benne, melyek közül azonban husz az előbbi füzetben is fellelhető, de
ezek itt némileg javítva vannak. E két füzetből tehát összesen 149 vers való.
Huszonhárom
verset merítettem más helyről, u. m.: hármat özv. Petőfi Istvánné úrnő
őnagysága, ötöt a Nemzeti Múzeum, négyet a Petőfi Múzeum, egyet a Váczi
Múzeum-egyesület kézirataiból. Ezeken kívül tiz verset adok még nyomtatás után,
anélkül, hogy kézirataikat sikerült volna megtalálnom, u. m.: Nem nézek én, Búcsú (Hölgyfutár 1858 és
1859), A huszár (Pesti Hirlap 1880,
121. sz.), Hull az ákáczfa levele
(Alföldi Képes Ujság 1887), Kedves
hugaimhoz, Gyulai Pálné halálára, A képzelet villámsebes szárnyán, Barátom neje
sírjánál, Wittman I. barátomhoz, Tengerentúli barátomhoz (Békésmegyei Lapok
1880, 57-64. szám).
A
verseket időrendben elrendezve adjuk, csak az első két verssel tettünk
kivételt, melyeke maga Petőfi István is versei élére szánt. A mottó Petőfi
Istvántól való, szintúgy a versek czime is.
Befejezésül
felsoroljuk Petőfi István nyomtatában eddig megjelent verseit.
Életképek 1848: Hideg széllel, Leszállott a szarka,Rég nem láttam, Csikós-dal, Hogyha
meghalok, Önkéntes dala.
Vasárnapi Ujság 1857: Hivatlan dalnok versei I-III., Csikós-élet, Temetőben.
1858:
Szérűn, Három rózsa.
1898:
Önkéntes dala, Csikós-élet, Temetőben,
Sándor estéjén.
Hölgyfutár 1858: Őszi galyak II., Bátyám Debreczenben, Nem mondtam még, Pirosan kél, Tél
végén, Nyirfák alatt, Búcsú.
1859:
Több ezredéves, Panasz*, Reszket a
lovam, Nem nézek én.
(*Ez 1860-ban újra Szivem búja czimen, mind a két esetben kiadásunk utolsó tizenhat
sora nélkül.)
Függetlenség 1880: Reszket a lovam (május 2.)
Alföldi Képes Ujság 1887: Búcsúm, Tavasz az életed, Hull az ákáczfa levele.
A
Békésmegyei Lapok hat és a Pesti Hirlap egy versét már fentebb
felsoroltuk. Szana Tamás a Koszorú
harmadik kötetében öt, Örök emlékek
czimű művében – a kis töredékeket nem számítva – hat (részben ugyanazok mind a
kétszer) versét adta ki, de „javitott” szöveggel. Végül Kéry Gyula a Magyar Szalon harmincharmadik kötetében
kiadta az Álmom czimű verset és
legújabban Tragor Ignácz a váczi könyvben az Akinek van kezdetűt.
Meg
kell emlékeznünk Petőfi István czikkeiről és leveleiről is. Életében négy
prózai dolga látott napvilágot, u. m.: egy
levele bátyjához 1848 július 13-áról (Életképek), egy czikk bátyja születési helyéről (Vasárnapi Ujság 1857), egy másik szüleiről (u. o. 1872) és egy harmadik bátyja arczképéről (Hon
1879. 211. sz.)
Feleségéhez,
illetőleg menyasszonyához írt levelei közül többet kiadott Kéry Gyula a Magyar Szalon harmiczharmadik kötetében
és Friss nyomon 1908 czimű művében.
Hentaller Lajos közölte egy Lisznyaihoz írt levelét (Vasárnapi Ujság 1900). A
Nemzeti Múzeumban van öt kiadatlan levele és a Petőfi Múzeumban néhány reá
vonatkozó irat.
Forrás: Petőfi-Könyvtár. Szerkesztik: Endrődi Sándor és dr.
Ferenczi Zoltán. XVII. füzet. – PETŐFI ISTVÁN VERSEI. Összegyűjtötte és
bevezetéssel ellátta Bajza József dr.- Budapest, 1909. Kunossy, Szilágyi és
Társa Köynvkiadóvállalat kiadása
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése