2015. szept. 4.

Ferenczy Zoltán: Petőfi és Horatius






Abban, amit Petőfi átalakulásáról egész röviden megjegyeztünk, megtaláljuk annak okát i, hogy költészetén az ifjúkori elveszett kísérletek hiányában, Horatiu hatását majdnem hiába keressük. Egyenes idézést kettőt találtam csupán, egyiket Nagy Imréhez írt levelében: non si male nunc, et olim sic erit (Od. II.  10.)* (* Halasi: Petőfi-reliquiák. 46. l. Hasonló gondolat van kifejezve Barátimhoz című költeményében is:
S tán ha látja sors komám, hogy
Csüggedé nem ért:
Egykor annál bőkezűbben
Nyujtja majd a bért…
Bolond Istókban is u. e gondolat: „Mert annál szebb lesz jövendőm, Minél rútabb jelenem.” Az „Én” címűben is a 3-dik versszak rokon.), mely mindenesetre olvasmányának visszhangja. Ennél jellemzőbb a másik, t. i. a Felhők egyikében (Viseld egyformán…) a már ismertetett kedvelt ódájának első 2 sorát idézőjelben fordítja le s „a bölcs”-nek tulajdonítja, ellentétbe állítván saját természetével:

Hor.: „Aequam memento rebus in arduis
Servare mentem, non secus in bonis. (Od. II. 3.)
Petőfi: „Viseld egyformán jó s balsorsodat.”

Nem mondhatni azonban, hogy eszméikben a kifejezés és styl bámulatos eltérései mellett is, néha rokonság ne volna. Az a mód, mellyel Horatius költői halhatatlanságot jósol magának két ódájában (II. 20, III. 30.), s kivált az elsőben és a Petőfi Jövendölése közt a rokonság szembeötlő. Mert való ugyan, hogy hasonló jóslatokra számos költőnél találunk, de Petőfinek 1843. elejéig* (* 1848. márc. 5-diki levele mellett küldte el Szeberényinek. Ekkor tehát már meg volt írva s valóban e tavaszon írta Kecskeméten.) még nem sok költő hasonló helyeit volt alkalma olvasni,m ás részt a szárnyra kelés gondolata világosan rokon:

Hor.: … album mutor in alitem
Superna, nascunturque leves
Per digitos humerosque plumae.
Petőfi: Szárnyim növének, s átröpültem
A levegőt, a végtelent.

Maga az örökké élés gondolata (Petőfinél: „Dicső neve költő fiadnak, anyám, soká, örökké él” és Horatius: non ego pauperum Sangvis pareutum, non ego, quem vocas, Dilecte Maecenas, obibo, Nec Stygia cohibeor unda”) már sokkal általánosabb, szokottabb módú kifejezés. Ugyane gondolatot Petőfi megfordított alakban, gúnyosan használja fel A helység kalapácsa befejezésében (Petőfi: „élni fogok, míg a világnak szappanbuboréka szét nem pattan.” Horatius: „usque ego postera crescam laude recens dum Capitolium scandet cum tacite virgine Pontifex. III. 30.), mintegy visszhangként Horatius pár sorára.

Talán azok a gyönyörű sorok, melyekben Petőfi a szerelem természetszerűségét, önkéntelenségét a virágnyílással rajzolja, visszhangok s költői körülírás Horatius e mondására:


Naturam expetlas furca, tamen usque recurret.
(Ep. I. 10., 24.)
Petőfi: A virágnak megtiltani nem lehet,
Hogy ne nyíljék, ha jön a szép kikelet;
Kikelet a lyány, virág a szerelem,
Kikeletkor virítani kénytelen.

A Horatius Ep. I. 19-re, melyben az utánzókról beszél:

„O imitatores, servum pecus, út mihi saepe
Bilem, saepe jocum vestri movere tumultus! etc.

Petőfi, mintegy visszhangul, bárha teljesen más tartalommal, Az utánzókhoz c. költeményét írta, melyben „az élhetetlen nyomorú csoportról” emlékezik meg. Horatius a maga eredetiségéről így szól: „Libera per vacuumposui vestigia princeps; Non aliena meo pressi pede: qui sibi fidit Dux regit examen.” Petőfi is azt mondja, hogy a költés nem széles országutakon ballagó szekér, hanem sas, „hol nem járt senki sem, ő arra indul fennen, szabadon” s arra bíztat, hogy csak akkor írj, „ha van erőd haladni, merre más nem haladt.”

Továbbá az az állandóság, szilárdság (constantia), mely Horatius ódáinak sokszor magasztalt tárgya:*
(* III. 3. De viro Nonesto.
Justum, et tenacem propositi virum,
Non eivium ardor prava jubentium,
Non vultus instantis tyranni
Mente quatit solida, neque Auster,
Dux inquieti turbidus Adriae
Nec fulminantis magna Jovis manus,
Si fractus illabitur orbis,
Impavidum ferient ruinae.)

magasztalt eszménye Petőfinek is (Egressy Gáborhoz, Arcképemmel, Ha férfi vagy, légy férfi, Az apostol), habár a tárgyalás módjában nincs is hasonlatosság. Hasonló érzelmet és szenvedélyes ragaszkodást fejeznek ki a költészet iránt mindketten (Horatius: I. 3. r. III. 11. III. 30. IV. 3. etc. Petőfi: Verseim, A költészet, Jövendölés, Az utósó alamizsna, Vahot Sándorhoz, Költő lenni vagy nem lenni, Múzsám és menyasszonyom, Adorján Boldizsárhoz etc.)  s a költőnek mint vatesnek magas hivatását egyaránt hangoztatják, Horatius kivált az ódák III. 1-6-dikában mint a múzsák papja („Musarum sacerdo”) lép fel s a római ifjaknak és leányoknak azelőtt sohasem hallott dolgokról énekel: a legszükségesebb erényekről. A magyar költők által annyiszor és annyiszor elfoglalt álláspont ez, mint melyből leginkább nyilatkozik a nemzeti költő (jós, bír, táltos, tanító egy személyben) föladata. Petőfi nem kevésbé magasztosan gondolkozik a költők hivatásáról. Szerinte ők a népet vezető lángoszlopok (A XIX. század költői) és ő valóban fönntartotta azt a jogát, hogy nemzetéhez szóljon odaadással, intve, javítva, buzdítva, korholva, korbácsolva az érzelmek minden hangfokán: lágyan, szelíden, merengve, hevesen, tűzzel, szenvedélyesen vagy lázítva, az alkalom szerint. Horatius ez állásában is nyugodt bölcselkedő a tapasztalás higgadtságával és szenvedélytelenségével, - egészen ellentéte Petőfinek a különben rokon szerepben.

Több, egyébként korlátolt számú általános eszme, mint a megelégedés, gazdagságra nem vágyás, a hazáért való önfeláldozás, a falusi élet bájai, stb. mindkettőjöknél gyakran előfordulnak ugyan s kivált Horatiusnál mint költészetének alapeszméi; de ezek annyira általános emberi eszmék, hogy különösen senkiéi sem, csak a józan köztudatéi s ezekben csupán az a személyi felfogás és alkalmazás jellemző, amint a költő egyéni érzelmeinek színezetében  jelentkeznek. Bővebben hát nem szólunk rólok.

Nem jellemzőbb az sem, hogy ugyanegy c. alatt írtak költeményeket (Ad amphoram. Poharamhoz. – Ad sodales suos convivas. Barátimhoz. Azokhoz az én jó pesti pajtásaimhoz. – Ad fortunam. A sorshoz. – Ad amicos. A magyar ifjakhoz.), mert a címen kívül teljesen egyéb mindaz, ami bennök van.

Több a rokonság abban, amint a bort és a társas élet örömeit tekintik. Horatius magát a tisztult Falerni ivójának nevezi* (* bibulum liquidi de media luce Falerni.” Ep. I. 14., 34. és 18, 91.) s alapjában magát rajzolja a régi massicumibor kedvelőjében, amint a zöld szederfa árnyában vagy a mormoló patak mellett pihen (Od. I. 19-22.). Ezt issza ugyanis, midőn Messala Corvinust (Od. III. 21.), ifjúkori barátját, 44-dik születése napjára hívja meg vagy midőn a rég nem látott Pompejus Varust fogadja (II. 7.), akivel már Brutus alatt borivással rövidítette meg a hosszú napot. Borivásra bíztatja barátait is (Epod. XIII.) s kivált a szabadban ivást kedvelte egész életében,m ég késő ősszel is, midőn a koszorúhoz rózsa alig volt már található. (Od. II. 3. 7. I. 17. 3. 38.)

A borivást ajánlja tanítója, Alceus szerint, minden időben és minden kedélyhangulatban. A tél keménysége ellen legjobb a bor melege (I. 9. Epod. 13.) s viszont a tavasz és nyár melege ellen ez oltja legjobban a szomjat. (I. 17. III. 29. IV. 12.) A bor a vidámságra van teremtve (in usum laetitiac. I. 27.); tehát a bút s a gondot ezzel kell elűzni (I. 7. III. 12.); ezt tanácsolja Nunatius Plancusnak. Ő maga minden ünnepen bort iszik (III. 18.) s ha baj vagy öröm érte, megannyi alkalom volt ez a borivásra, midőn aztán addig ittak, míg csak a lámpa égett (III. 8. 21.). Erre nézve minden alkalmat fölhasznált: ha a tavasz eljött s az évszakok változása a korai halálra figyeltetett, élvezetre, mulatságra hív föl (I. 4.); hasonlólag szól az álnevű Taliarchushoz (I. 9.) vagy Delliushoz (III. 3.) és Leuconoé nevű barátnéjához (I. 11.), hogy mert a halál a vidámat és búslakodót egyaránt eléri, élvezni kell a jelent s nem kell elfeledkezni a borról (vina liques et spacio brevi spem longam reseces” I. 11. 6. II. 14. IV. 7.). Bort hoz elé, midőn Maecenas meglátogatja sabinumi lakában, s habár csak sabinmi bor az, de maga tette görög edénybe és maga pecsételte le, midőn Maecenast pár évvel előbb a színházban ünnepelték. (I. 20.) Ily vidám mulatságra alkalom Plotius Numida vagy Pompejus Varus szerencsés hazatérte (I. 36. II. 7.), az actiumi csata (Epod 9.), Kleopatra halála (I. 37.), saját halálos veszedelmének évfordulója, midőn Maecenast fölhívja, hogy 100 pohárt ürítsen ki szerencsés megmenekülésére (III. 7.); Augustus visszatérte a kantabriai csatából (III. 14.), Maecenas születésnapja (IV. 11.), a visszatérő tavasz (I. 4. II. 7. IV. 12.), Neptun (III. 28.) vagy a genius ünnepe, midőn késő ősszel a vén holló esőt jósolva károg (III. 17.),  Telephus történelmi és régészeti fejtegetései, melyeket hamar megun s legkedvesebb bordalai egyikében borért kiált, miközben az új holdra, az éjfélre s Murenára, az augurra iszik, mégpedig 9-szer, mert a lelkesült költő ebben a múzsák számát tartja szeme előtt; aztán fuvolát és lantot rendel, rózsákat hintet s megkezdődik a dal és tánc, hadd bosszankodjék a zajos lármán az öreg irigy szomszéd hozzá nem illő ifjú feleségével. Midőn M. Valerius Messala Corvinus barátja látogatja meg, legjobb massicumi borát hozatja fel, melyet születése évében szűrtek s egész szeretetreméltósággal így szól a kancsóhoz: „Oh te, ki velem együtt Manlius consul alatt születtél, akár panaszokat vagy tréfákat, akár verekedést vagy őrjöngő szerelmet vagy lágy álmot rejtegess, oh kegyes kancsó, őrjöngő szerelmet vagy lágy álmot rejtegess, oh kegyes kancsóm, akármiféle okból kiválasztott massicumi bort tartalmazol, te, ki méltó vagy, hogy valamely jó napon vegyünk elé, jöjj elé Corvinus parancsára, aki finomabb (languidior = régisége miatt nem oly erős, finomabb etc.) bort rendel”. S bárha, így folytatja, ő Socrates tanaival van eltelve, nem vet meg, sőt mondják (Cicero), hogy az öregebb Cato is gyakran iszogatott téged.

De sőt a bor előidézi a költői lelkesedést; a vízivók versei nem sokáig élhetnek s maga Homerus is borivó volt (Ep. I. 19. 1-6.) és Democritus joggal kizárja a józan költőket a Helikonról. Ezt kell innia a munkás szántóvetőnek (Epod. 2.) s a legegyszerűbb lakománál sem szabad hiányoznia a boroskancsónak.

De mindamellett a mérséklet barátja s midőn Quinctilius Varusnak azt tanácsolja, hogy Tiburban, hol talán éppen villát építtetett, mindenek előtt szőlőt ültessen, mert a bor veri el csak a gondot: egyszersmind mérsékletet javasol, mert a sok bor szörnyű bajt okozhat. (I. 18.) Ő meg nem barátja a bor miatti véres verekedésnek s inti a trákmódra ivó mulatókat*  (* T. i. mindig telt pohárral ittak), hogy hagyják a véres verekedést, s enyelgve inkább felhívja Megillát, hogy súgja fülébe kedvese nevét, mire aztán sajnálja szerencsétlen választásáért. (I. 27.

Ne feledjük azt sem, hogy Horatius a bor élvezetében míg egyfelől a római szokásoknak hódol, másfelől ínyenc is volt. Ezért ő a bort nem itta bizonyos szertartás nélkül s a bor ósága megfelelt a körülménynek, melynél fogyasztotta. Midőn Augustus visszatértét ünnepli, a marsusok elleni háború és Spartacus idejebeli bort kíván (III. 14.), mely nemcsak jó, de jelöli annak dicsőségét is, ki a polgárháborúkat megszüntette. Születése napjára magamagával egykorú bort iszik, míg a Bibulus consul korabeli bor*  (* 90-88-ból Kr. e. L. bővebben kivált Ribbeck: A római költ. tört. II. 151-154. és Grotefend: Des Horatius Weintrank. Philologus. IV. (1849.) 673-78. lap. Ez utóbbi kimerítőnek mondható e kérdésre nézve.) kedvesének  életkorát jelenti (III. 28.); élete megmentése évfordulóján pedig maga nevelte Tullus Vocatius idejebeli legrégibb borából iszik (III. 8.). Ha nagy örömöt akart kifejezni, akkor ezt az elfogyasztott bor mennyisége jelezte s ilyenkor a nők is tiszta, vegyítetlen bort ittak a lakomán, melyet különben rendszerint vízzel keverve fogyasztottak (I. 36. IV. 1. etc.) s télen megmelegítve ittak.

A bővebb részletekre ki nem térhetvén, az elmondottak eléggé jellemzik Horatius felfogását a borról.

Petőfi is gyakran és aránylag sokat foglalkozik a borral, noha egykorúak s kivált Jókai ismételve megírta, hogy a költő borivó éppen nem volt; ritkán fogyasztott el egy régi ¾ pint (ca. 0,3 l) bornál többet s teljesen távol állt a korhelység ama fokától, melyet költeményeiből kiolvastak s melyet utóbb rá is fogtak.

Természetes, hogy a bor élvezete nála is különböző érzelmek és hangulatok kíséretében jelenik meg. Első ily tartalmú ránk maradt költeményében, a „Dalforrás”-ban (1842), tréfásra fordítva énekli meg azt a Horatius-féle mondást, hogy a bor költővé teszen; de midőn rájött, hogy a kiürült hordó kong legjobban, a költői forrást az éhezésben leli meg: „Éheztem én is, s folyt a dal S enyém a myrtuság.” A bor gondűző; mellette neveti a sorsot, a világot; ez csal lantjára éneket s feledteti a csalfa lányokat; bor mellett nevetve dől a sírba (A borozó, Víz és bor). A bor a mámor anyja, mely mellett a költő szenvedélyes elkeseredéssel éltet mindent, csak ő maga vesszen (Felköszöntés), vagy vidám, ötletes hangulat szülője (Disznótorban). A bor elűzi a búbánatot, éleszt és éget, hatalmas kedvet ad; mellette a költő csak a jelen elveit tekinti (Víz és bor, Pál-napkor, Hejh nekem hát vigasztalást mi sem ád…, Az én torkom álló malom, Melyik a legvígabb temető?), sőt a világot csak mámorosan bírja szépnek látni (Mi lelt?!); a költő életét derültté és boldoggá csak a bor és szép leány teszi, kivált, ha mindkettő hevítő, lángoló (Hortobágyi korcsmárosné…, Dinomdánom, Pál-napkor, Szerelem és bor, Rég veri már a magyart…, Tűz); ez különbeni s a magyar természet, a magyar ember életét csak e kettő teszi tűrhetővé, kivált, ha a dal is hozzájok járul; ő a jövővel nem törődik, ha pénze van, elmulatja (Gazdálkodási nézeteim); borral ünnepli meg, midőn váratlanul barátaival találkozik (Barátimhoz), midőn tőlök búcsúzik (Azokhoz az én jó pesti pajtásaimhoz; Búcsú Kun-Szentmiklóstól); midőn hazafi bánata megnő szívében, iszik a hazáért (Honfidal), vagy a haza valamelyik nagy fiáért (Eger mellett); de a vidámságba hazafi bánat vegyül, mely újra meg újra áttör a jelen vidámságán s csak az enyhíti, hogy mámorában a hazát is boldognak látja (Egri hangok, Dáridó után, Részegség a hazáért). A szerelem éppen oly részegítő, mint a bor s csak úgy iszik, ha a lány szerelmét hozza a borban (Zsuzsikához), borral enyhíti hát a legény is szerelmi bánatát (A faluban utcahosszat…), ő is a borhoz fordul szerelmi bánatában (A borhoz); a bor bőbeszédűvé tesz, mely mellett a múlt emlékei zavart képekben merülnek fel (Ivás közben), s kesereg, ha pénze nincs, hogy bort hozathasson (Vizet iszom); úgy járhat ő is, mint egy híres borivó, ki meghalt a szűk szőlőtermés idején (Carmen lugubre); a borral betelni nem tud (Poharamhoz, De már nem tudom, mit csináljak…), oly jó, hogy nem is tehet róla, ha leissza magát akár jó, akár rossz időben (Meredek a pinczegádor); ha éppen nehezen megy a borivás, zsarnok szívnek nézi a kancsót, melyből a vért ki kell ontania s ekkor, ha feneketlen volna is, kiürülne (Furfangos borivó); ha bora nem lesz, inkább megöli magát (Sovány ősz) s már rég a sírban fekünnék, mert a sok szenvedés öngyilkossá tette volna, ha a bor nem lett volna jóltévő orvossága (A leánykákhoz). Legkedvesebb neki a bor, leány és haza (Élet, halál, Búcsú Kun-szentmiklóstól); Tompát ismeretlenül is szereti, mert ő is borivó, de a bor mellett csak csendesen vigad (Tompa Mihályhoz); a bor eloszlatja a szerető, a pénz s a bú miatti keservet (Igyunk); a bölcs ezzel vigasztalja magát, szemlélvén a világi rosszakat, a megvesztegethetőséget, az érdemetlenek felkapását, álbarátságot, a ravaszság győzelmét, a női hűtlenséget, a hazugság diadalát s az erkölcsi intések hiábavalóságát (Mit szól a bölcs?); szeressünk és igyunk, mert ifjúságunk, erőnk, pénzünk hamar oda lesz (Szerelem és bor); örömében és keservében egyaránt iszik, mert a bortól tarka jókedv születik (Dalaim), de midőn házasodni indul, lemond a borról;

Nem veszem már a bort gyógyszeremnek,
Ha a kígyók lelkemen teremnek,
Melyeket a bő szívembe zár;
Barna kis lyány ajka mézet árul,
Méuuel élek édes ajakárul…
Cimborák, ez a búcsú-pohár!
(Búcsú-pohár)

Ezzel valóban búcsút mond a bornak s csupán kétszer emlékezik meg róla: a Tűz (1847) c. versében, melyben az életet csak tüzes borral és tüzes lánnyal tartja valódi életnek, de azért szorosan véve mégsem bordal ez és egy „Bordal” c. költeményében 1848. áprilisában, melyben egy katonának fölcsapott vitéz jobb kezében kardját s baljában poharát tartva iszik a hazáért s erre barátait is felhívja; mert a bor adja meg a valódi bátorságot, a magyarnak pedig most ez kell.

Ezek a főbb ideák, melyek Petőfinél a borral kapcsolódnak, néha egyszerűen, máskor változatos képek során. Látjuk ezekből, hogy Petőfi abban, ami a bor mellett lelkében felmerül, gyakran rokon ugyan Horatiussal, de ebben sokkal változatosabb és többoldalú, mind ő s némely eszmének, mely egészen köztudatú, minő pl. hogy a bor a bánatban, szerelmi csalódásban gyógyító erejű, néha ugyan csupán játszi (Borozó, Igyunk!), de többnyire egyéni és sajátos kifejezést ad s emellett különböző hangulatok összeolvasztásával a mámort s a véle kapcsolt lelkiállapotokat mesterien rajzolja (Egri hangok, Ivás közben, Rég veri már a magyar a teremtő, Bucsú Kun-Szentmiklóstól). Továbbá ő a bor mellett nem annyira bölcselmi gondolatokkal, főleg kedélyi, hangulati momentumokkal foglalkozik s pedig alkalomszerűleg; innen a nagyobb változatosság. Ezért, habár tudjuk róla, hogy az életet könnyelműen, hivatását, kötelességeit felületesen, pénzbeli s hasonló tartozásait halasztólag, megalkuvó módon sohasem fogta fel, sőt éppen tartozásaiban nagyon scrupulosus volt* (* V. ö. levelét Baróti: Petőfi újabb reliqu. 105. l.): mégsem hiányoznak nála a könnyűvérűségnek, a momentan hangulati epicureismusnak a legtalálóbb nyilatkozatai (Gazdálkodási nézeteim), melyekből ellenei nem mulasztották el a túlzó következtetések levonását. Emellett Petőfi a bort sohasem említi ínyenc módra. neki a bor az az általános mámorító ital, mely felébreszti a szív optimisticus hangulatait, - semmi több. A bort nem különbözteti meg sem alkalom, sem hatása szerint s fajtájára nézve is megnevezve nála csak kétszer találtam, egyszer említi a rusztit (Kerényi Frigyeshez), egyszer az egrit, de különösebb vonatkozás nélkül s a savanyú borra szintén csak egyszer céloz (Hortobágyi korcsmárosné…). Nincs benne semmi gourmandság. Inkább az elfogyasztott bor mennyiségét említi gyakran, melyért a korhelység vádját emelték ellene s midőn a Versek I. megjelent, a bordalokat számra nézve is sokallta a kritika, bárha a Nemzeti kör bírálói többet kihagytak közülök, miről tréfásan az „Irtóztató csalódás”-ban és komolyan egy Tárkányihoz írt levelében panaszkodik. Már említettük, hogy ezt a sok bort nem kell szó szerint venni. Az a jókedv, az a kedélyi mámor, az a fékezhetetlen tombolása a léleknek, mely 1844-45-ben ilynemű költeményeiben kitör, reactiója azon szenvedéseknek és nyomorúságoknak, melyek ifjú korában meglepték, lenyűgözték, leláncolták, rabbá tették. Ezekben a szabadságát visszanyert lélek tombolja ki magát, midőn a költő kellemesebb anyagi környezetben az élet élveinek némi birtokába juthatott. Ezért a történelmi menetben a legkorábbiakban fogjuk csak azt találni, hogy a korhelykedést úgyszólván magamagáért rajzolja és dicsőíti; de már igen korán az a jellemző sírva vigadás jelenik meg bordalaiban, melybe egyéni, szerelmi, hazafi bánat vegyül, s ezekben a bor élvezete magasabb eszmék karján lép a költészetbe bárha csupán magának a mámoros, derűs jókedvnek valódi rajza, dalban megszólaltatása mindig nevezetes művészi föladat marad s csak ritkán sikerül úgy, hogy az eszmélkedés meg ne bénítsa, túlságos józanságba ne öltöztesse, ami néha megtörtént Petőfinél is (Bordal, Víz és bor, Borozó, Dinomdánom).

Általában a bordalnak kivált két gyöngéje van: egyik a túlságos józanság, bor melletti gyakorlati bölcselkedés ún. közhelyek versbe foglalása, némi szónokias modorral, vagy aztán a részegségig menő tobzódás rajza, mely egészen az ízléstelenségig megy s jellegzetes helyett nyers. Petőfi ritkán esik egyik-másik végletbe s az önkéntesség és jellegzetesség kiválóan jellemző vonása ezekben is. Ezért a Búcsú Kun-Szentmiklóstól c. dalát már kortársai is rendkívül bámulták, az Egri hangok jutalmat nyert s valóban e költeményben lírai cselekvés van, t.i. a hangulat folytonos változása és tovahaladása, a költő érzéseinek mozgása és emelkedő fokozódása. Kezdődik kitörő örömmel, mely a Dobó által védett hegy láttára hazafi bánatba megy át, majd költői elmellőzéssel újra a vidámság hangra uralkodó, míg a mámorosabb hangulat derűje összeolvad azzal, hogy e hangulatában több századon átugorva boldognak látja a hazát. A költemény lényegileg képek sorozata, de az érzelmek mozgalmassága elbeszélés alakúvá teszi, habár a különböző hangulatok még nem olvadnak is benne annyira össze, mint a Búcsú Kun-Szentmiklóstól c.-ben. A Rég veri már a magyar a teremtő… című pedig a maga különböző hangszíneivel, vegyes érzelmek összeolvasztásával páratlan kifejezése a magyar ember sírva vigadásának. A költemény némi elmélkedéssel indul meg a magyar emberről, aki azt sem tudja, hogy vigadjon, búsuljon-e? De ha búja van, adott neki az isten, amivel a bút meg is ölje, mert itt van a legtöbb jó bor és szép leány. A következő 3 versszakban aztán a mulatás legragyogóbb és legváltozatosabb rajza következik. Ide azzal a leánnyal, hadd számoljak le bajommal, kiált a költő; ide a piros borral, mely a kialudt életet is meggyújtja, s hadd húzza az a cigány, hogy repedjen meg szíve örömébe’ és bújába’… „így vigad a magyar ember, hiába!”

De bordalaiban vagy ilyszerű költeményeiben nem csak az eszmék és érzelmek változatossága jellemző, hanem a kifejezés nemének változatossága is. A bor mámora és hatása vagy az alkalom, melyben issza, hol vidám, hol komoly, hol merengő, hol csapongó és szilaj, hol borús, elkeseredett, hol enyelgő és gyöngéd hangnemben szólal meg a mámor rajzának különböző fokozataival s gyakran ugyanegy költeményben különböző fokozataival s gyakran ugyanegy költeményben különböző kedélyi elemek vegyítésével, tárgyról-tárgyra szökelléssel. Emellett hol elmés, ötletes dal, hol elbeszélő, mondhatnám drámai népdal, a dal e legmagyarosabb s legszebb formájában jelenik meg (Hortobágyi korcsmárosné, Rég veri már a magyart… etc.); hol ódaszerű (Honfidal), vagy rhapsodistikus magánbeszéd (Felköszöntés, Disznótorban, Egri hangok, Javulási szándék); máskor leírás vagy társasági dal (Kördal). Máskor a mulatás nemét és eredményeit s ebben a magyar ember jellemző vonásait életképekben, románcformában adja elé, mint a Szomjas ember tűnődése, A faluban utcahosszat…, Ambrus gazda, Csokonai, Falu végén kurta korcsma…, Pál mester, Orbán stb. címűekben. Most a mulatság közepébe visz (Egri hangok, Rég veri már, Ivás közben, Mulatság közben) s majdnem szemünk előtt játszanak le a mulatás jelenetei, majd a rá való felhívás szól hozzánk, vagy mulatás után mint visszaemlékezést rajzolja részleteit és eredményeit (Dáridó után).

De bárha Petőfi 1845-ben még magát a bordalok és csárdák költőjének tartotta és mondta: aránylag mégsem írt sok bordalt; legalább nem annyit, mint a saját korában hírlelték s az egykorú bírálatok megrovásaikban kiemelték. Ugyanis 1842-ből maradt ránk 4 bordala* (* Említi a bort „K… Vilmos barátomhoz” c-ben is éspedig kapcsolatban a hazával:
És ha néha jobb időkben a pohár
Bútemetni köztünk kézről kézre járt:
Ott is a hon éltetését zengte szánk,
Ott is a hon megvetőit átkozánk.),

1843-ból 5 (a Barátimhoz c.-ben inkább csak említi). 1844-ből 24 s többé-kevésbé ez a tárgya a Szomjas ember tűnődése, Ambrus gazda, Tompa Mihályhoz, Csokonai, A leánykákhoz, Pál mester címűeknek (Egy estém otthon, Kerényi Frigyeshez c.-ben csupán említi), 1845-ból 6 költemény (a bor a tárgya az Orbán c.-nek), 1846-ból 1, 1847-ből 2 (Bucsú-pohár) s ez a tárgya a Falu végén kurta korcsma… címűnek, 1848-ból is 1 (Bordal), eszerint összesen 52 költemény, melyből 42 dalnemű és a többi románc- és életkép-féle. E jelentékeny számból, amint látható, 1844-re esik a legtöbb, tehát e kit áttekintés is teljesen igazolja a költő hangulatáról elmondottakat. Amint lelkét Etelke, utóbb Mednyánszky Berta és kivált Júlia iránt komoly és mély érzelem foglalja el, amint hazafiúi, polgári és emberi látóköre kitágult: költészetének a bor többé alig tárgya s inkább kiegészítője valamely rajznak, része valamely jellemzésnek, csak úgy van odavetve, mint egy vonás* (* L. pl. Külföld magyarjaihoz: „Míg ő vért sír (t. i. a haza) poharaitokba  Kinn ti a bort töltitek”; A toronyban delet harangoznak, Tűz etc.); sőt maga mondja, hogy az élet nagy pillanataival szemben a bor erőtlen (A borhoz), a dorbézolás hazafiúi bűn (Fekete-piros dal).

Nem tagadható azonban, hogy a költő lelkében az a hatás, melyet a bor a vidám, derült, bánatos, komor vagy elkeseredett lélekállapotra gyakorol, mindegyikre meg-megjelen más-más költeményeiben is, mint vonatkozás vagy hasonlóképp. Így mondj Egressynek: „Lerészegítéd szomjas lelkemet Művészetednek édes italával”, Mednyánszky Bertának: „Szívem így, megtelve szerelemmel, Egy pohár, a mely csodultig áll… Drága bor!... s ha a lyány porba önti? Kár lesz… inkább idd ki te, halál! (Elnémult a fergeteg).

Máskor mintegy az ellentéte akarván rajzolni azon kedélyállapot közt, melyet lelke érzett a Mednyánszky Berta iránti szerelme előtt és után, így szól:

Fejér bor, szőke lyány, fényes nap
Hatottak egykor lelkemig;
Vörös bor, barna lyány, sötét éj,
Kedvem most bennetek telik.”
(Változás)

Saját kebléről meg azt mondja, hogy az szoba, melynek szíve az asztala s „ez asztalon nagy ezüst pohárba’ pezsgett, habzott a vidámság árja”, melynek gondatlanság volt a felhajtója (Mi vagy keblem?...); másutt keserű élete poharáról szól, amelybe az édes szerelem cseppenjen be (Keserű élet, édes szerelem); vagy az édes örömöt, keserű bút mint italt nézi, melyet fölhajtott már (Édes öröm, ittalak már…) s múlt idejének emléke oly borzasztó alak, minőt „pokoli bor hevétől égve” gondoltak ki a sors viszályai stb. A hasonlatok, a képek e sora mintegy öntudatlan elem vegyül be költészetébe, mint annak a sokszerű és mély hatásnak emlékei, melyet a bor kedélyére állandóan gyakorolt. Ez hát költészetének egy része, de nem uralkodó eleme; s 1846 végén egyik legcsodásabb költeményében, a Dalaim-ban, mely az ő páratlan költői lelkének valódi imaszerű megnyilatkozása, oly időben, midőn bordalt már éppen nem írt, még egyszer összefoglalja azzal a mámorral együtt, mely a pohár mellett lelkét elragadja, azokat a fenséges eszméket, melyek egész életében hevítették szívét s melyek költészetében halhatatlan erővel és érzelemmel dobognak, lüktetnek és lelkesítenek, s melyben Szemere Pál mondásaként: „midőn játszik is, komoly és meleg, dicső és szent érzelemben áradoz”:

Szeret a lyány? iszom örömömben;
Nem szeret? kell inni keservemben.
S hol pohár és a pohárban bor van,
Tarka jókedv születik meg ottan. –
Dalaim, mik ilyenkor teremnek,
Szivárványi haragos lelkemnek.

Oh de míg a pohár van kezemben,
Nemzeteknek keze van bilincsen;
S amilyen víg a pohár csengése,
Olyan bús a rabbilincs csörgése! –
Dalaim, mik ilyenkor teremnek,
Fellegei bánatos lelkemnek.

De mit tűr a szolgaságnak népe?
Mért nem kél föl, hogy táncát letépje?
Arra vár, hogy isten kegyelméből
Azt a rozsda rágja le kezéről? –
Dalaim, mik ilyenkor teremnek,
Villámlási haragos lelkemnek!

Forrás: Petőfi-Muzeum Kolozsvár, 1888. I. évf. 2. sz. (április-június)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése