Ha újkori költészetünk élén nem állna oly
látványosan, oly váratlan csillogással Balassi Bálint, akkor bizonnyal Rimay
Jánost mondanók a magyar reneszánsz legnagyobb magyar nyelvű költőjének. Nevét
és költői egyéniségét elhomályosítja Balassi közelléte. Személy szerint is
Balassi közelében nőtt fel.
A nemes Rimay család familiárisként (azaz
szolgálónemesként) élt a főúri Balassi nemzetség árnyékában. És Balassi Bálint
fedezte fel a tizenkét esztendős Rimay János értelmességét, tehetségét és
lelkes tanulóhajlandóságát. Maga mellé vette, lelkének nevelője lett; a serdülő
ifjú afféle ifjú titkárként, majd egyre inkább bizalmas barátként élt a túl
kalandos életű nagy költő mellett. Majd egész életében eltellett mesterének
bámulatával.
Pedig emberi, művészi egyéniségük miben sem
emlékeztet egymásra. Legföljebb a költészet és a műveltség feltétlen
szeretetében osztoznak. De a féktelen Balassival szemben Rimay nemcsak szelíd
és békülékeny, hanem mások ellentéteit is mindig elsimítani igyekvő embernek
bizonyul. Ez a tulajdonsága teszi később igen alkalmas diplomatává. Nem szereti
a Habsburgokat, de igyekszik békességet szerezni nemzete és uralkodója közt.
Még a törökök iránt is a megbékélés híve. Ez teszi nagyon is indokolttá, hogy
több ízben is ő legyen az erdélyi fejedelem konstantinápolyi követe. Lelkesen
szolgálja Bocskait is, Bethlent is, később jó barátságban van I. Rákóczi
Györggyel, de közben levelező jó viszonyban áll a protestánsok fő ellenfelével,
Pázmány Péterrel is. Alsósztregovai kúriája a Balassi utáni magyar költészet
otthona. Ha a gazda nem jár éppen hivatalos megbízatással Konstantinápolyban
vagy Velencében, akkor szinte irányítója az egész magyar irodalomnak. Mindenki
kedveli, mindenki józan bölcsnek tartja. Ő pedig hirdeti feledhetetlen
mesterének, Balassi Bálintnak költői nagyságát, pompás latin levelekben írja
meg úti élményeit, köztük a török szultáni udvar életét, írja gondosan
cizellált verseit, neveli az ifjabb költőket, köztük unokaöccsét, Madách
Gáspárt. Idővel tőle örökli a sztregovai otthont a Madách-nemzetség, amelynek
majd kései leszármazottja lesz Az ember tragédiája költője.
Fontos történelmi és kultúrtörténeti jelenség a
latin levélíró és a békülékeny politikai író is. De már a maga kora is
mindenekelőtt a példaszerű költőt látta benne, aki a legméltóbb folytatója
Balassinak.
Balassi halálakor lépett az irodalom terére.
Huszonnégy éves fiatalember volt akkor. Versciklust ír Balassi emlékezetére.
Majd ő adja ki Balassi összegyűjtött verseit, és előszót ír hozzá. Ebben
mintegy irodalompolitikai programként jelenti ki, hogy Balassival kezdődik az
új korszak a magyar irodalomban.
Közben latinul is versel. Ő írta például Bocskai
verses sírfeliratát is. Magyar versei jó ideig főleg vallásos jellegűek, a
zsoltárok témavilágában. De egyre jobban megtalálja a saját hangját. A
veszedelemben élő nemzet aggodalmát fejezi ki, legnagyobb erővel az Oh
szegény megromlott s elfogyott magyar nép kezdetű elégiában. Furcsa módon
ezt a verset sokáig Balassi művének tekintették, holott Balassi hiteles versei
között nincsenek ilyen kifejezetten politizáló tárgyúak. Ez a nemzetféltő
költészet már-már Zrínyit előlegezi.
Költészete akkor bontakozott ki teljes
gazdagságával, amikor közéleti tevékenységet már ritkábban vállalva, javarészt
otthon él Sztregován, könyvei és barátai körében. Itt alakítja ki azt a bölcs
és bölcselkedő irodalmi magatartást, amely egy gazdag élet tapasztalatai
alapján mintegy példát akar adni a művelt emberhez méltó életre. Szinte
természetes, hogy egy ilyen mértéktartó életbölcsesség Horatiusban találja meg
a maga klasszikus példaképét.
Látszólag el sem lehet képzelni nagyobb
különbséget életeszmény, költői példaadás terén, mint a lángoló, féktelen
Balassi személyes emlékezete és a programszerűen mértéktartó, derűsen
békülékeny Horatius között. Rimay egyik igen egyéni sajátossága, hogy
összhangot teremt a vitézi élet és az elhúzódó élet eszménye között. Számára a
vitézi halál ugyanolyan szép, mint a harcok elől való óvatos elhúzódás.
Ilyenformán persze a világ minden jelensége inkább figyelni való látvánnyá
válik, mintsem beavatkozásra hívó életalkalommá. Rimaynál minden össze tud
békülni. Az élet nála szüntelen szerelem, de óvakodik a pusztító szenvedélytől.
A nagy érzésekből nagy rímlehetőségek lesznek. Balassinál az élet a fontos, azt
fejezi ki szép versben; Rimaynál az élet is jó alkalom arra, hogy szép versen
munkálkodjék a lélek.
Közben két szemmel figyeli a világot. Tudja, mi
van a világpolitikában, tudja, mi van a tudományban. Nem érdektelen, hogy az
egyik versében arról beszél, hogy a világ gömbölyű, mint egy labda, és minden,
ami van - mozog. Ez Galilei világnézete, és Rimay első kézből tudhatott erről,
hiszen járt Velencében, ahol Galilei kísérletezett abban az időben. A tudomány
és a hatóság még sokáig vitatkozott a Föld gömbölyűségén, de Rimaynak ez már
természetes. Alighanem ő volt az egész világirodalomban az első galileiánus
költő, anélkül, hogy ezt hangsúlyozta volna. De soha semmit sem hangsúlyozott,
ami másokban megbotránkozást kelthetne. Még haladó is feltűnés nélkül tudott
lenni.
Rimay igazi késő humanista költő. Már nem az
eszmékért harcolók fajtájából, még kevésbé a tudós kalandorokéból. Ő azt
keresi, hogy miképpen találhatja meg az ember a földi boldogságot. És ezt a
visszahúzódó, művelt, tudománynak és múzsának élő magánéletben véli feltalálni,
a veszélyek kerülésében, a bensőséges otthonban, a békülékenységben. A magyar
történelem egyik legveszélyesebb korszakában a veszélyek elkerülését tudja
életeszménynek. Miközben politikusabb költő, mint a csatatéren életét adó
Balassi; miközben tudományos világnézete haladóbb, mint ebben a korban nemhogy
nálunk, de egész Európában a legtöbb emberé; miközben diplomataként egymásra
fenekedő hatalmak között igyekszik békességet szerezni, nemegyszer veszélyekbe
sodorva magamagát is.
S mindehhez tegyük hozzá, hogy igen-igen kellemes
költő. Verseit jó olvasni: szerelmes képei elgyönyörködtetnek, rímei
elbájolnak, ritka szavai és keresett szóképei derűs meglepetéseket szereznek.
Verseinek hitelességével idővel sok bonyodalom
támadt. Költeményeinek egy részét Balassinak tulajdonították; viszont Madács
Gáspár eléggé lapos költeményeiről azt hitték, hogy Rimay írta. Levelei és
politikai iratai olyan kultúrtörténeti dokumentumok voltak, hogy mellettük
később alig vették észre a maga korában népszerű költőt; majd elsősorban latin
nyelvű verseire figyeltek. Így azután homályba borult költői arca. Latin versei
meg sem közelítik Janus Pannonius nagy költészetét. Magyar verseire pedig
árnyékot vetett Balassi túlontúli közelsége. A tudománynak kellett kibogoznia
ebből a szövevényből Rimay János hiteles verseit. Nyilván sok el is veszett
azok közül, amelyek életében vagy röviddel halála után nem jelentek meg
nyomtatásban. Hanem az a gyűjtemény, amely most már a birtokunkban van és bárki
olvashatja, bizonyító erővel rajzolja elénk ennek a kitűnő költőnek jelentékeny
művészetét. 1570-től 1631-ig élt. Csak Balassi halála után lép az irodalom
terére, és amikor meghal, Zrínyi még kisfiú. A két túl nagy árny elhomályosítja
az övét, de azért ne feledjük el, hogy Balassi után és Zrínyi előtt ő volt a
legjobb magyar költő.
(Forrás: Hegedűs Géza: A magyar irodalom
arcképcsarnoka 17-20. old. – Móra Könyvkiadó 1976.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése