2020. febr. 7.

Kárpáti Aurél (1884-1963): Tabáni emlék




Tavasszal mindig elvetődöm ide, magányos sétáló a horpadt-homlokú vén Gellért zöldülő lankáján. Leginkább úgy, mint most, a Nagyhét valamelyik napos délelőttjén. Talán mert ilyenkor lehet legjobban emlékezni. Megszökni a jelenből és holmi láthatatlanul kanyargó ösvényen visszalopózni a múltba, megkeresni azt, ami volt és ma már nincs, - gyakorlati cáfolatául a königsbergi bölcs híres elméletének, amely szerint az idő nem kézzelfogható realitás, csupán gondolkodásunk egyik formája. az igazság az, hogy az idő mégsem egészen elvont formula csak. Errefelé legalább meglehetősen csákányforgató és planírozó valóságnak bizonyult. Nemcsak mint „gondolkodási forma” működött, hanem magát a táj formáját is alaposan megváltoztatta. De egyébként sem olyan könnyű megbékélni ezzel a kanti „tiszta szemlélettel”. Mert vajon az idei Nagyhét, meg amaz ötven év előtti között például, amely most szinte álomszerű révületben színesedik ki emlékezetem lapján: nem tátong-e valóságos áthághatatlan szakadék, függetlenül minden változástól, amely azóta bennem és körülöttem végbement? Kivált, ha olyan kísérteties elevenséggel villan vissza a múlt az „eltűnt idő” távolából, mint ebben a pillanatban. Nem is tudom, hogy adjak erről számot?

Valami varázslat érzett a levegőben. Valami várakozó feszültség és fojtott izgalom. Böjtös önmegtartóztatás, amely csak annál ingerlőbbé tette a húsvét beteljesülő ígéretét. Délben spenótot ettünk, de éjszaka mindenki az ünnepi sonkáról álmodott. Csupa készülődés volt a világ. Az eget ezüstös szappanhab mosta még kékebbre, az árokpart gyenge fűbajuszt eresztett, a fűzág barkaszemeket nyitott, a házak friss mészruhába öltöztek s a szomszéd lánya börzsönnyel festett tojásokat gyűjtött a kamrapolcon álló, kerek szakajtóba. Az udvaron felásták a kör- és szív alakú, palmetta-formájú virágágyakat, félénk palántákat dugtak a porhanyó földre és elgereblyézték a homokkal beszórt utakat. Még a nap is másképp sütött, ha sütött, mint máskor. Könnyű szél rezgette sugarait. A reggeli árnyék pedig lassankint lilába melegedett, - holott akkoriban nálunk még senki sem festett igazi plein airt. Hangosabbak lettek a fecskék s a hamar száradó ágyások fölött megsokasodtak a rezgő bogarak aranypontjai. Néha úgy káprázott ez az egész otthoni, gyerekkori valóság, mintha álom lett volna. Tulajdonképpen meddő kísérlet róla értelmesen beszélni. Minden részletezés a lényeg kárára megy. Ilyesmire csakúgy lehet igazán emlékezni, gondolattalanul, szöveg nélkül, mint egy dalra. Valami elfutó melódiára, vagy régi délutánok verbéna-illatára a városkert vasárnapi hangulatában. Mint magára a szétfoszlott ifjúságra, amelynek porló részecskéi úgy pihennek itt lépteim alatt, a hajdani Tabán helyén, akár a temetőben.

Harminc évvel ezelőtt, mikor nyári estéken a fiatal Kosztolányival csavarogtam erre, ahol most ez a remek park virít, még érintetlen teljességében élt az egész múlt. Nagyapáink kora folytatódott a vaskosaras ablakú, copfos tetejű, szoborfülkés házakban, a fiókos almáriumok, fehér csipkefüggönyök, biedermeier-hangú spinétek és ovális rámába foglalt arcképek között. A görbe utcák néhol lépcsőre kaptak, másutt visszakanyarodtak önmagukba. A Kék ördögben gitár szólt s a „József főherceg hadastyán-egylet” címtábláján tollas kalapú, nemzetiszín-szalagos harcfi merengett a holdfényben. akkor – és most már soh többé. Mert közben eltűnt minden. Ahogy a drága, felejthetetlen költő is eltűnt azóta, s örökre kilépve gondolkodásunk egyik formájából”, valósággal egy másikba lépett át. A térbe – ó, micsoda kegyetlen formula! -, hol időtlen szállást vett magának, hatlábnyira a föld alatt. Nem temető-e hát a világ mindenütt, amerre nézünk? Hiszen minden nincs mélyén egy-egy volt alussza örök álmát. Mint itt is, a fiumei óváros imígy aposztrofált, budai testvérpárjának hűlt helyén, ahol most járok.

Sírokon mindig szebben nő a fű. Nyilván azért olyan ragyogó-zöld a Tabán gyepszőnyege is. Egy önmagába roskadt, régi városrész nyugszik alatta. Egy kivénhedt, öreg ember, aki úgy halt meg kerek hét esztendővel ezelőtt, hogy vidám-pajkos fiatalságát már maga is elfeledte. S most itt van eltemetve, a Gellérthegy, a Naphegy és Várhegy hármas lejtőjének összefutó völgyében. Sírján nem hirdeti fejfa, hogy kétszázötven évet élt. Csak a fű zöldell kövéren elporladt hamvai fölött, mint lehasított darabja a próféta zöld palástjának. Ez a hasonlat pedig itt nem egészen véletlen. Tabán: török szó és annyit jelent, mint vártalpa. A legtöbb olyan hódoltsági városban, ahol másfélszáz esztendőn keresztül lófarkos basák tanyáztak, megmaradt ez a név. Esztergomban éppúgy, mint Szegeden. Valamikor azt a helyet jelentette, ahol a szulákpalánkon kívül rekedt, váralja nép lakott. Budán is így lett a rácok lakta völgyből Tabán. S a múltat idéző név nem múlt el máig sem, amikor a hajdani félhold már csak égi valóságában aranylik elő a hamvas tavaszi estéből, Buda tornyai fölött. Különben törökidőkre emlékeztettek itt azok a középajtós, kőkerítéses, kétoldalt csapott tetejű, régi házak is, amelyeknek komor homlokfalába csak a későbbi lakók vágtak utcára néző ablakot.

Alig pár éve, hogy végleg eltemették ezt a furcsa, szinte érthetetlen, csatornázatlanul piszkos, de tagadhatatlanul hangulatos világot. Vedlett vályogviskóit, macskaköves sikátorait, oromfalas hárem-maradványait és tamburás kiskocsmáit lebontották. Zeg-zugai fölé széles autósztrádát húztak a kopárra beretvált hegyoldalon, „mélypincéit” betöltötték, hepehupás talaját szépen elsimították és bevetették fűvel, beültették fával. Jacobsen ábrándos novellájának címe jut eszembe, míg a hirtelen-támadt modern Gülisztán sétaútjain bolyongok: „Itt rózsák nyíljanak”… Illatukban hadd érezzük a múltat. Tövisük meg hadd karcolja enyhe sajgással a szívét mindannyiunknak, akik még az igazi béke romantikus éveiben, néhai Krúdy Gyula úr elbűvölő meséit hallgatva ültünk a Hét rózsaszál, vagy a Fekete remete piros abroszos asztalánál és ráértünk óramuzsikás táblabíró-korszakot játszani az üvegbúrás kerti gyertyatartók körül. Mert akárhogy meg is érett a csákányra a rozoga Tabán: mégis csak az életünk egy darabkája, ifjúságunk egész sereg színes élménye került vele a feledés hantjai alá.

Mikor utoljára mentem végig a Hadnagy utcán, a Kereszt téren, az Aranykakas- és Aranykacsa utcán - ahol a falakon Csibi emlékezetes levelezése folyt Petrovval -, már körös-körül törmelékes „grundok” fehér foltjai terpeszkedtek. Mintha tüzérségi harc szántotta volna végig a halálra ítélt Tabánt: a házak közt rom romra halmozódott. A Holdvilág utca még megvolt, de a Kőmíves-lépcsőt már lehordták. Csak a Fehérsas téren állt érintetlenül egy szürke kőoszlop, amelyet sokáig pellengérnek hittek. Az a legenda járta róla, hogy szájas kofák megbüntetésére készült Mária Terézia idejében, holott – amint a beléje vésett évszám is elárulta – 1857-ben állítódott oda, hivatalos plakátumok kifüggesztése céljából. Különben pedig közönséges lámpaoszlop volt. Hasonló legendának bizonyult a Hadnagy utcai „Casanova-ház” hírhedt históriája is. Ezt egyébként épp e sorok írója indította el, merőben ártatlanul, egy fiatalkori novellájával, amelyet némelyek utolsó szóig készpénznek vettek. – Isten tudja, miért. Az viszont igaz, hogy Jacopo mester valóban megfordult itt 1759 őszén. Köszvényét gyógyíttatta a törökfürdő meleg vizében. Egyúttal pedig olyan sikeresen udvarolt bizonyos Kosztjics Száva kisasszonynak, hogy a szép rác kocsmároslány féltékeny vőlegénye barátai társaságában, a Gellérthegy alján elcsípte a hajnali szöktetésre készülő lovagot s ugyancsak helyben hagyta. Casanovát a felbőszült legények rövid retekhámozó-késeikkel alaposan összeszurkálták és vérébe fagyva otthagyták az országúton, mígnem egy kora reggel kilovagló pesti huszárkapitány rátalált, fölszedte és hazavitte.

Mindeme szép emlékek fölött azonban már rég kinőtt a fű. A tabáni citta morteból valóban holt város lett. Egyszerűen elfújta a szél az egészet. S a helyébe álmodott budai fürdőváros zöldellő kerete – ez a csodálatos park – várva-várja, hogy milyen új városképet illesztenek bele. A Tabánból semmi sem maradt meg. Csak a rác-templom kecses-karcsú, sisakos tornya, a legszebb budapesti templomtorony őrzi emlékét, változatlan lendülettel szökkenve fel az áprilisi ég kék magasába. Mint egy itt felejtett, magányos felkiáltójel valamely ódon könyv lapján, amelynek szövege elveszett. Mert mindazt, amit századok írtak rá: olvashatatlanná fakította az idő.

Forrás: Új Idők XLVII. évf. 15. sz. Bp., 1941. – Húsvét

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése