2015. máj. 3.

Déri Gyula: Petőfi Zoltán – V. Tanulóévek





1858. október 9-én kezdődött tehát Petőfi Sándor fiának gimnáziumi tanulói pályája.

Viszontagságos és válságokkal teljes volt ez is, mint az apáé. Abban különösen egyeznek, hogy az alsóbb osztályokat még csak kijárták minden nagyobb baj és hiba nélkül, de már a felsőbb osztályokban a fiúnál éppen úgy beálltak a váratlan fordulatok,m int az apánál. Zoltán is hol abba hagyja, hol újrakezdi a tanulást, néha teljesen elhanyagolja magát, úgy, hogy megbuktatják, máskor a bukás szégyenét lemosni összeszedi a lelki erejét, és csupa kitűnőre vizsgázik.

Iskolai bizonyítványai a legmeglepőbb gyűjteményei a jó és rossz érdemjegyeknek, mintha nem is egy ugyanazon tanulóra vonatkoznának. Mikor akart, mindig kiváló eredményeket tudott elérni, de ha kedvét vesztette a tanulástól, teljesen közömbössé vált rá nézve mire jut, és mit szólnak hozzá az emberek.

Különösen feltűnő, hogy mint magántanuló mindig szorgalmas és jól vizsgázik, de amint nyilvános iskolába jár, azonnal vége a szorgalmának és szánalmasan gyönge eredménnyel végzi az évet.

Mindjárt az első esztendőben így járt. Akkor rendes tanuló volt, és a II-ik félévben a következő bizonyítványt kapta:

Erkölcsi viselete  .        .        .     
Figyelme    .        .        .        .        ritkán a tárgyra irányzott
Szorgalma .        .        .        .        változó
Latin nyelv .        .        .        .        kevésbé kielégítő
Magyar nyelv      .        .        .       
Német nyelv       .        .        .        kevésbé kielégítő
Földrajz történet .        .        .      kielégítő
Mennyiségtan     .        .        .        kevésbé kielégítő
Természettanok .        .        .       
Írásbeli dolgozatok külalakja     szabálytalan
66 tanuló közt elsőrendű 43-ik.

A következő esztendőben magántanuló lett, és akkor már négy tárgyból részint kitűnő, részint jeles és három tárgyból jó. Egy jegye sem kielégítő vagy kevésbé kielégítő. És ez így tart egészen az ötödik osztályig. A harmadikban öt kitűnője, három jelese van, miért is a kitűnők közé sorolják, a negyedik osztályban mind a nyolc tárgyból kitűnőre vizsgázik, vagyis a legjobb diák az osztályban; ha nem lenne magántanuló, ő lenne az első.

Az ötödik osztályban már nyilvános tanuló és nyomban lehanyatlik. Nincs többé egyetlen kitűnője sem, jelese is csak három, a többi jegye: három jó és három elégséges. Ehhez képest visszaesik 57 pályatárs között a 29-ik helyre, vagyis az osztály éléről a közepébe került.

Még szomorúbb eredményű a következő esztendő, az 1863-4-ik iskolai év. Petőfi Zoltán ekkor tizenöt éves volt és a VI-ik osztályt járta.

Ekkor már az erkölcsi viselete törvényszerű, a figyelme szórakozott, a szorgalma csekély. Előmenetele a vallástanból és a magyar nyelvből jeles,a természettanból jó, a többi hat tárgyból elégséges, kivéve a görög nyelvet, amelyből: elégtelen.

Ebben az esztendőben már megzavarhatta valami a fejét. Valószínű, hogy tudatára ébredt apja nagyságának, és ehhez képest kivételes jogokat követelt magának. Tanulótársai e jogokat meg is adták neki s megkülönböztető magatartásukkal nagyra növelték elbizakodottságát. Annál inkább, mert már ebben az időben ő is verselt, sőt 1864. július havában addig írt költeményeinek javát egy Ifjukori kisérletek című füzetbe összeszedte, amely füzet természetesen kézről-kézre járt az osztályban, és nagy elismerésben részesült. E füzet élén áll a következő epigramm, mint kiválóan sikerültnek tartott alkotás.

GYULAI PÁL FIÁNAK

Nagy búm, ha szerető szüleit gyerek ütni merészli,
S mégis kivánom: üss az apádra fiú!
(Pest, 1864.)

Hogy a tanulást elhanyagolja, több okot is talált rá: azt hitte, a nagy ember fiának elég, ha hallja az előadást, az átörökölt nagy eszével már abból is sokat tanul, ha pedig a lecke tudása néha fogyatékos lenne: a tanárokon lesz a sor elnézéssel lenni a nagy Petőfi fia iránt. Hogy ez az elnézés kezdetben meg volt, éppen oly bizonyosra vehető, mint az, hogy nem tarthatott sokáig. Már az ötödik osztály első félévében szórakozottnak mondják a figyelmét és a szorgalmát csak éppen hogy elégségesnek, de a magaviseletből még jót kapott, sőt a második félévben dicséretest. Ez mind a tanárok jóindulatára vall, akik még bíznak bene és kedveznek neki ahol lehet, a magaviseletének legkisebb javulását észreveszik és jó helyett dicséretesnek mondják az év végén.

De mindez semmit sem használ. Petőfi Zoltán nem tud megállani a lejtőn: a hatodik osztályban már végképp eljátszotta a tanárjai szeretetét. Jóvátehetetlen mulasztásai is vannak, 13 óráról igazolatlanul maradt el: az iskolai és házi fegyelemnek már nem volt elég ereje arra, hogy kötelességeinek teljesítésére szorítsa. Így következett be az elkerülhetetlen katasztrófa: a nagy Petőfi Sándor fiát megbuktatták.



Mit jelenthetett ez a családban? Könnyű elképzelni. Hogy Zoltán hanyag a tanulásban, már két év óta tudták, e két év alatt talán minden nap szemére vetették neki és kétség kívül mindenféle kifogásokkal védte magát, amint ilyen esetekben történni szokott. De a bukással szemben nem mondhatta többé, hogy ő úgyis mindent tud, ha kezébe se veszi a könyvet, sem azt, hogy majd az év végén mindent rendbe hoz. A diáknak, aki szekundás bizonyítványt hoz haza, máról-holnapra kitelik minden becsülete a családnál; még tegnap szájaskodva verte a mellét, ma összetörve húzza meg magát a legsötétebb szegletben és szavát se hallani. Szemlesütve ül az asztalnál és aggódva lesi a szülei, testvérei, sőt a cselédek tekintetét, vajon van-e még valaki, aki jó arcot mutat neki?

Zoltán nem sokáig állotta ki ezt a megalázó helyzetet A nagy szüneteket azelőtt is rendesen a nagybátyjánál, Petőfi Istvánnál töltötte Csákón, most is oda vágyott. De hogy hasonló lenézésben ne legyen része és ott ne mint bukott diák szerepeljen, a 16-ik évében járó fiú kitalál valamit: ő beáll gazdatisztnek. Ha ez a pálya a nagybátyjának olyan szépen jövedelmez és tiszteletre méltó helyzetet biztosít, holott az még kevesebbet tanult, mint ő -, miért ne követhetné a példáját?

Az anyja, a mostoha apja, akik két esztendő óta tapasztalták, hogy nem igen bírnak vele, hogy a fiú őnáluk napról-napra romlik, és hogy nekik nincs eszközük, amivel jobb útra téríthetnék, beleegyeznek a tervbe. Hátha a nagybátyja, a pusztán, távol a jó pajtások káros befolyásától, embert fog nevelni a fiúból? Esetleg utódja is lehet a Geiszték nagy birtokán.

Így lett Zoltánból 1864. augusztus havában gazdasági gyakornok, népies nyelven: praxi.

Anyjának 1864. április 18-áról kelt leveléből tudjuk, hogy Zoltán ebben a sorban csak 1-2 évig maradt volna, s azután a magyaróvári gazdasági akadémiába akarták beadni.

Zoltánnak eléggé tetszett kezdetben az új pálya.

Augusztus 21-én Csákóról kelt levelében már dicsekedve írja az anyjának, milyen szorgalmasan dolgozik.

„Elkezdtem már a gazdatiszti hivatalomat. 15-én és 16-án a birkákat nyírták, énnekem kellett vigyázni; aki egy bárányt megnyírt, annak egy czédulát adtam (mert czédula szerint kapnak fizetést) s ha egy birkát megvágtak,  mi nyíráskor gyakran megtörténik, akkor a sebet kékköves vízzel bekentem, hogy a seb hamar száradjon. Másnap egész zöld volt e víztől a kezem. A gyerekeket is, kik a széthullott gyapjút szedték, nekem kellett dologra serkenteni. Sokat kellett nagyon lármázni. Este aztán a napi eredményt papírra írva kellett átadni Pista bácsinak, kinek a parasztok feletti dictátori hatalma Kelemennek igen tetszik.”

„Midőn a nyírást elvégezték, a cséplőgépnél az egyik ispánt helyettesítém, ha annak máshol dolga volt. Most is cséplőgépnél vagyok, csudálom nagyon, hogy e levelet bírom írni még, s nem olvadtam el, mint a vaj, vagy az a tyúkszemflastrom, melyet éppen most tettem lábamra, mert már igen fáj a tyúkszemem. De Pista bácsi mondása szerint már  paraszt leszek nem soká, s ki fogom a nap hevét állani, ép úgy, mint a nagy hideget.”

„Ha künn nincs dolgom: Kelemennel a görögöt tanulom”

„Minden szombaton este a napszámosokat fizetik szobám előtt, ekkor tisztem hatosokból forintos rakásokat rakni, hogy Pista bácsi hamarább bírjon




fizetni. Midőn elvégződik a fizetés, kezem egészen fekete a sok tiszta ezüst hatostól.”

„Ami a mulatságot illeti, jó volna, de nincs ló, s így csak nagy ritkán ülhetek lóra; mióta itt vagyok, ma lovagoltam másodszor.”

Testvéreihez, anyjához és az egész családhoz való viszonyát érdekesen világítják meg az alábbi sorok, melyeke levél második részében olvashatók.

„Mivel töltöttétek édes anyám az István napot? Itt igen unalmas volt. Nem írta-e Marika* (* Gyulai Pálné) a fürdőből, hogy hogy van? Igen szeretném tudni, már oly régen nem láttam, s még oly soká nem fogom látni. – Mit csinálnak a fiúk, mulatnak-e úgy mint én? egészségesek-e? Mit csinál az én angyal Ilonkám, kit úgy szeretnék látni? nem felejtette még egészen el Zoltánt? Én sokat gondolok rá. Ha egy piros almát vagy szép sárga körtét látok, úgy szeretném ha itt volna, legalább neki adhatnám, de így kénytelen vagyok magam megenni, az igaz, hogy nem nagy áldozatomba kerül.”

Utóirata is van a levélnek, s ennek vége így szól:

„Csókolom, tisztelem apát, nem is kérdem, hogy egészséges-e, tudom, hogy nem igen betegeskedik. Csókollak mégegyszer mindnyájatokat. Írjon Attila! Csókolom Iluskát!”

Ilyen levelet nem ír az, akit nem szeretnek és nem ír főképpen abban a helyzetben, amelyben Zoltán akkor volt. Ha mostoha atyja házánál nem érezte volna magát teljesen egyenlőnek a többi testvéreivel, ha csak legcsekélyebb idegenség férkőzhetett volna szívébe a mostoha atyja iránt: ki kellett volna ennek törnie belőle most, mikor már eltávozottabból az otthonból, atyja testvérének oltalma alá került, és oly foglalkozása volt, amellyel megkereste a kenyerét. De látszik, hogy eszébe sem jut különbséget keresni önmaga és testvérei közt, hozzájuk való erős ragaszkodását egyetlen mellékgondolat sem zavarja, még a sorsában beállt változás, a tanulói pályával való szakításért sem jut eszébe felelőssé tenni valakit, sem az anyját, sem a mostoha apját, sem közvetve, sem közvetlenül, és semmi sincs tőle távolabb, mint az az erőltetett okoskodás, amit dús képzeletű pártolói később kitaláltak, hogy ha Zoltán a családjában több szeretetet talál, ha nem érzi idegennek magát a mostoha atyja családjában, ha lett volna otthona szegénynek – nem jutott volna arra a mostoha sorsra, amely végre is korán sírba döntötte.

Ez a levele, valamint a többiek is, amelyek utána maradtak, mindenesetre másra vall; ha Zoltán új pályájával elégedetlen volt, aminthogy nemsokára az is lett, azért nem tett senkit sem felelőssé, egyedül önmagát, amint ez egy későbbi leveléből világosan kitűnik.

Egy hónappal utóbb, szeptember 19-én ugyanis azt írja az anyjának, hogy tovább szeretne tanulni. A visszahatás beállott nála: a gazdálkodással járó durvább munkákból, a parasztokkal való érintkezésből éppen elég volt neki annyi, amennyiben addig volt része. Vágyott vissza a művelt emberek társaságába, a múzsák közé az iskolába.

„Nagytata nálunk van – kezdi ezt a levelét -, s mivel hazamegy, ismét alkalom nyílik, édes anyám néked levelet írni. Amit írok olyan, hogy hiszem, miszerint meg fogsz ütközni rajta.

„Én elvégzem az iskolát. Föltett szándékom pedig: jól elvégezni. Hisz nagytata, Ádám bécsi (?) s Pista bácsi mindig azt javalták, hogy végezzem el az iskolákat, ha valami ember akarok lenni, s ennek igazságát elösmervén, magam arra határoztam, hogy mind a nyolcz osztályt kijárjam. Tudom édes anyám, hogy megütközöl rajta, már azt hivén, hogy megszabadulsz tőlem és ismét a nyakadba ülök. De hidd el édes anyám, hogy úgy fogom magam viselni, hogy nem fogod bánni, ha elvégzem az iskolákat. Nem ígérem, hogy jól fogom magam viselni, hogy jól fogok tanulni, az ígéret puszta szó, a szándékot tettel kell megmutatni.”

A bukott diák megalázkodását értené és magyarázná félre, aki e sorokból az anyai szeretetben való kételkedést akarná kiolvasni. Az a kifejezés, hogy te „már azt hitted megszabadulsz tőlem és ismét a nyakadba ülök”, csak a rossz magaviseletével számtalan keserűséget okozott fiú önbeismerését jelenti és semmi egyebet. Kétségtelenné teszik ezt a következő sorok is, melyekből kitűnik, hogy anya és fiú közt semmi egyéb visszavonás nem volt, mint amit a hanyag tanulás okozott és az ez ellen hiába küzdő szülő állandó izgatottsága.

„Ne neheztelj ezért rám, édes anyám – írja alább -, hidd el, hogy nem fogok okot adni arra, hogy megbánd, ha vissza megyek Pestre. Igen-igen szégyelleném, ha iskolába járásomat secundás bizonyítvánnyal kellene bezárnom. föltett szándékom a multat jóra fordítani.”

Ugyane levélből megtudhatjuk azt is, hogy maga Zoltán minek tulajdonította a bukását. Erről a következő felvilágosítást adja:

„De hidd el azt is, hogy sokkal jobban fog menni a tanulás, ha nem lesz tanítóm, mint taval, mert ez a legrosszabb, ha az ember arra vár, hogy más csinálja meg dolgozatait, mert, hogyha az, kire az ember támaszkodik, nem tehet eleget, a várakozó hoppon marad. Hányszor volt, hogy taval azért nem készítettem el föladásomat, mert azt hittem, hogy megcsinálja a tanító úr, ő pedig igen ritkán ért rá, s így se én, se ő meg nem csináltuk.”

A különös logikát, ami ebben az igazi diákos ízű védekezésben megnyilatkozik, maga is furcsának találhatta, mert nyomban magyarázgatni kezdi, bár nem sok szerencsével.

„Gondolom, hogy ezen kissé csodálkozol, de ne úgy értelmezd szavaimat, mintha én azt mondottam volna, hogy a tanító úr nekem ne parancsoljon, a világért sem, én csak azt szeretném, ha nem tanítana, s nem egyszersmind azt, hogy rólam kezét levegye, s így szabadon űzhessem rosszaságaimat. Ő maradjon nevelőm, ki hibáimat javítja, s megbüntet, ha rosszat teszek, de szeretném, ha tanulmányaimban magamra hagyna.”

A szépen kieszelt terv csak félig sikerült: Zoltán folytathatta a tanulást, de Pestre nem mehetett vissza, ahogy már számított rá.

Az anyja ugyanis hallani sem akart arról, hogy Zoltán ismét a fővárosba kerüljön. Október 25-én kelt levelében nagy hevességgel tiltakozik e terv ellen és Petőfi Istvánnak, kihez a levelét intézte, szemrehányást is tesz, amiért a fiút arról le nem beszélte. És csodálkozik nagyon, amiért elhagyta magát téríttetni attól a közös elhatározásuktól, hogy Zoltánt bizonyos ideig való gyakorlat után Keszthelyre adják. A fiú fogadkozásai őt, az anyát, meg nem téveszthetik, nála a javulás ígéretei csak arra valók, hogy Budapestre visszakerülhessen és itt folytathassa kicsapongó életmódját. A levélben keserű kifakadások vannak Zoltán ellen, kinek makacs, velebírhatatlan magaviselete, úgy látszik, az ideges anyát már-már igazságtalanná is tették. „Tanulni? Ő? Fájdalom, keserű fájdalom, hogy a bolondításnak a lehetőségén is túl vagyok vele; hogy már annyiszor hittem, reméltem és csalódtam benne, hogy most már áltatnom sem lehet magamat az ő javulási fogadalmaival. Bocsáss meg neki az Isten, hogy engem, édes anyját, ennyire vitt! Az iskola folytatásáról nála szó sem lehet, az csak ürügy nála, hogy Pestre feljőve, szokott korhelykedéseit és rendetlenkedéseit folytathassa. Elég volt abból annyi. Ha azon utolsó pár hónapra gondolok, mit vele töltöttem, elutazása perczére, midőn egyetlen köny nélkül vált el tőlem, érzem, hogy e gyermek még öngyilkosságra vihetné saját édes anyját, oly elviselhetetlen fájdalommal és keserüséggel tölti el szivemet. S ha még az javithatna rajta!” stb. stb.

Az efféle kifakadásokat azonban hiba lenne túlságosan komolyan veni, mint Róna Béla tette; aki közölvén a levelet, abból szintén nagyfokú elhidegülést, sőt az anyai szeretet hiányát is hajlandó kiolvasni. Nincs anya, akit türelme el ne hagyna, ha veszni indult fia megmentésére okosan kigondolt tervét egyszerre felforgatni látja.

Petőfi István a pusztán gazdálkodott, ő nem látta Zoltánt napról-napra zülleni, mint az anyja és nem tudta oly közvetlen tapasztalatok alapján megítélni, mint jelent rá nézve a fővárosi rossz társasággal való folytonos érintkezés. Elképzelhető, milyen izgalom fogta el az anyát, mikor az előtt állott, hogy minden elölről fog kezdődni éspedig a nagybátyja beleegyezésével. És valljuk be, ebben az anyának igaza is volt.

A szenvedélyes hangú levél  megtette hatását, a fővárosba való visszatérésről többé szó sem volt: Zoltánt a nagybátyja az 1864-5. iskolai évre a Csákóhoz legközelebb fekvő szarvasi főgimnázium VI-ik osztályába íratta be magántanulónak.

Zoltánnak tehát teljesült a vágya: házi tanító nélkül tanulhatott. A saját erejére támaszkodva mutathatta meg, mennyire tud ura lenni a szavának, miképpen váltja be ígéretét. És meg kell adni a fiúnak, hogy csodát művelt! Bár az is valószínű, hogy gyámjának és nagybátyjának a parasztidomításban megedzett kemény akarata is részes volt e csodában.

De a magábaszállásnak és megjavulásnak egyéb okaira is lehet gondolni. A tizenhat éves fiú a békési pusztán olyan társaságba jutott, amely a korhely diák előtt a fővárosban aligha nyílt volna meg. A csákói kastélyba vendégek érkeztek, gazdag, előkelő, úri népek, s egy család az egész őszt ott is töltötte, tizenöt éves, bájos leánykájával együtt. Petőfi Sándor fiát a pusztán nem lehetett észre nem venni, sem mellőzni, és így történt, hogy a gazdasági gyakornok mindennapos vendég lett a kastélyban, ahol mindenki szívesen látta, de legszívesebben Ilona, az okos, művelt és szép gyermek. Hogy minő természetű barátság fejlődött ki a fiatalok közt, egy levél s nehány vers mutatja, mely ebből a korból fönnmaradt. Bájos idill volt az, a fiatal szív első megnyilatkozása. A levél, melyet Zoltán Kornyiczky Frigyes nevű barátjához intézett, nem egészen tisztán állítja elénk a helyzetet: Petőfi Zoltán mélységesen beleszeret Ilonába, s a leány meghatottan vesz tudomást a csinos és érdekes fiú érzelmeiről, részvéttel hallgatja meg panaszait, de a szerelmét egyelőre aligha siet viszonozni. A barátjával bizalmasan levelező diákot a hiúsága arra ragadja ugyan, hogy effélét sejtetni engedjen, de további soraiban már kétségbe esik a jövőről, aggodalmai vannak, hogy amint a család fölutazik a fővárosi új és pompás palotájukba, Ilona ott meg fog feledkezni róla.

Kínzó gondolat” című versében sokkal szerényebben nyilatkozik s nincs kétség bene e dologban, hogy a teljes igazságot itt írja meg. E vers első sorai így szólanak:

„Egy gondolat bántja most lelkemet,
Hogy elfelejtesz lányka engemet,
Hogy elfelejtesz, s nem lesz senkisem:
Ki szánakozik vérző szívemen.

S a e gondolat mily gyötrő s kínozó,
Harap, miként egy mérges, rút kígyó,
Hiszen te voltál aki engemet
Meghallgatott s nyujtott reményeket.”

Igen, igen, így szokott ez történni és így történt most is. A lány meghallgatta a diákot, megszánta és reményt nyújtott neki. Tanuljon, küzdjön meg az élettel és ha valamire viszi, akkor keresse fel őt újra. Így szoktak beszélni a jól nevelt és okos úri kisleányok a szerelmessé lett diák pajtásokkal és ez a vers a bizonyság rá, hogy Petőfi Zoltán is így járt.

„Igen, mi még itt nékem éltet ad,
Mit el nem vettek, ami megmaradt,
Az a remény. Hűsítő árnyiban
Elfáradván, kinyugodom magam.”

A búcsú napján írta ezt 1864. december 17-én, mikor Ilonáék a karácsonyi ünnepekre visszautaztak a fővárosba.

A szerelmi idill ezzel véget ér; a remény jegyében ugyan, de ez a remény nemsokára szétfoszlik. Mégpedig nem a leány hibájából, hanem a fiú érzi, hogy mindinkább méltatlan lesz a leányra.

A magánvizsgálat fényes eredménye, melyről a leány kétség kívül értesült, volt utolsó közös örömük, - ami azután következik, méltán elkeseríthette Ilonát épp úgy, mint Zoltán egész családját és minden más jó emberét.

Ilona, a körülrajongott milliomos leány, még hat év múlva is leány volt, és Zoltánnak a meráni tartózkodás idején, nagy betegen, távol a hazától való elhagyatottságában egyszerre eszébe jut a kedves leány, kihez az első szerelem gyöngéd emlékei fűzték, de akiért a jó úton megmaradni nem volt elég lelkiereje. A Nemzeti Múzeum kézirattárában találtam 1870-ből egy vörös kötésű kis jegyzőkönyvet, melyet gondosan átkutatva, egyik lapján fölfedeztem az Ilona „kisasszony” vezeték és keresztnevét, teljesen kiírva.

De legyünk igazságosak Zoltán iránt: ő sokat vétkezett ugyan Ilona és önmaga ellen, de kezdetben, a búcsúzást követő első esztendőben, meg akarta és meg tudta tartani ígéretét. Testtel-lélekkel nekifeküdt tudniillik a tanulásnak. És ebben oly kitartást tanúsított, hogy a legjobb híreket írhatták felőle Pestre. Az anyját ezek nagyon megörvendeztették, s ennek kifejezést adott 1865. április 23-áról kelt levelében. Fia május 1-én felelt erre, hálás boldogsággal.

„Valahányszor tőled, édes anyám levelet kapok – írja – szavaiddal, melyeknek minden betűjéből anyai szeretet tűnik ki, belém vidámságot s buzgalmat öntesz; vidámságot, mert látom, hogy nem szűntek meg jobbulásom iránt táplált reményeid, a buzgóságot és igyekezett,mert azon vagyok, hogy reményeid valósuljanak…”

Szerencsének mondható, hogy ezek a levelek fennmaradtak, ezek nélkül aligha sikerülne megállapítani az utókor számára, hogy milyen körülmények közt teltek Petőfi Sándor fiának gyermekévei s hogy neveltetését a szeretetnek és szigorúságnak mily helyes elvei szerint igyekeztek intézni mindazok, akiknek ez kötelességében állott.

Az eredmény nem is maradt el, a csoda teljes lett: 1865.augusztus 20-án Petőfi Zoltán a szarvasi főgimnázium tanári kara előtt levizsgázott és mind a nyolc tárgyból kitűnő érdemjegyet kapott. A régi diákbecsület íme helyre volt állítva: a szép eszű fiú még egyszer megmutatta, mit tud: ismét első lett az osztályban, mint három év előtt a IV-ik osztályban volt.

Büszkén jelenti ezt anyjának augusztus 24-éről kelt levelében.

„Édes jó Anyám! – írja – István napkor letettem a vizsgát, jól sikerült; mindenből eminens vagyok. Most egy hetet Pista bácsinál töltök, volt correpetitorommal együtt. Az iskolák szeptember elején kezdődnek, akkorára visszamegyünk Szarvasra. Igen jól érzem magam, hogy végre lemostam a rajtam levő foltot, igyekezni fogok jövőben, hogy szorgalmasabb legyen mint voltam…”

Ne higgyük azonban, hogy az anyai szív ki tudta volna várni ezt az eredményt, s addig látni se kívánta a fiát. Az április és májusi gyöngéd hangú levelek váltása közben mindkettejükben fölébred a vágy, viszontlátni egymást és a gondolatot június 8-án megvalósítják. Zoltán a nagybátyjától útiköltséget kap és Pestre utazik. Itt az anya boldogan öleli szívére megjavult fiát és ezernyi jótanáccsal küldi ismét vissza folytatni tanulását. Zoltán ezután csak pár napig marad Csákón, onnan július 1-én a nagybátyja beviszi Szarvasra és teljes ellátásra adja Horváth Károly tanítóhoz, kinek két hónapi ellátásért 30 forintot fizet. Correpetitort is fogad mellé 24 forintért ugyanarra az időre. A tanpénz 16 frt 20 kr.; a vizsgadíjak 20 forintot tesznek ki és mindezen költségek fejében a fiú tanulói pályája ismét rendes mederbe zökken. A következő 1865-6-iki iskolai évben belép a VII-ik osztályba, mint nyilvános rendes tanuló.

A nyilvános iskolába járással való ez az újabb kísérletezés volt az első végzetes hiba Petőfi Zoltán életében. Szemrehányás ugyan ezért sem illetheti a nagybátyja emlékét, mert az kétségtelen, hogy ő a legjobbat akarta, és eléggé gondosnak is mutatta magát mindazokban az intézkedéseiben, amelyek az öccse iskolába járását illették. Közeli iskolába vitte, ahol szemmel tarthatta, tanárembernél helyezte el, aki figyelemmel kísérhette az iskolán kívüli magaviseletét is, ellátta mindennel, ami a tanuláshoz szükséges, könyvekkel, ruhákkal, zsebpénzzel, és mikor a fiú december végén megírja, hogy hegedülni szeretne tanulni, ebbe is beleegyezik és január 1-én 10 forintot küld a hegedűtanítója számára.

Forrás: Déri Gyula: Petőfi Zoltán - Petőfi-Könyvtár XV. füzet – Kunossy, Szilágyi és Társa Könyvkiadó Vállalat kiadása Budapest, 1909.









Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése