Strobl Alajos Aeany-emlékműve a Nemzeti Múzeum előtt |
Arany János utolsó
napjai
A város Petőfi szobrának leleplezésére készült.
Gyulai (…) azzal „rontott be” Aranyhoz: „János! Eljössz-e a leleplezésre? Ha
nem jössz, a petőfisták azt mondják, irigységből maradtál itthon.” Arany
hasonló tréfás hangon felelt: „Hiszen megyek! Már varrja is a szabóm a
meggyszín mentét és a buzavirágszín nadrágot.” Készült is az ünnepélyre, de
beteg lett.
(…)
Október 10-én hűvös, szeles időben (…) kimegy. A
delet akkoriban a budai reáliskolában egy kis ágyú elsütésével szokták jelezni;
Arany, hogy zsebóráját megnézze, pontosan jár-e, kigombolja kabátját; a szél
átjárja. Másnap nátháról panaszkodik véletlenül meglátogató orvosának, de
gyógyszertől húzódozik (…). 13-én láza van, s maga küld orvosért. Orvosa napról
napra leírja a betegség tüneteit; a láz folyvást 38-39 0C között
volt, a légzés nehéz, fulladozó; a beteg ereje szemlátomást hanyatlott. (…)
22-ére virradóra az éjszakát nyugtalanul tölti; fia virraszt mellette.
Az utolsó órákat így írja le orvosa: „Reggel még
átment a másik szobába. Leült a díványra: előtte az asztalon ott voltak a
reggeli újságok. Felolvastak belőlük, de nem figyelt rá. Megkérdezte: hány óra;
„különben mindegy”. Háromnegyed tizenkét órakor fia segélyével, botra
támaszkodva még önerejéből tért vissza kiszellőztetett szobájába. A szobába
érve leült az ágy közelében levő székre; sötétségről panaszkodott…” (…) „3/4 12
után 5 perccel egy erős, mély sóhajtással, vagyis légvétellel végképp megszűntek
nála az élet minden jelenségei.”
Vasárnapi nap volt; egy héttel azelőtt leplezték
le Petőfi szobrát, neveik megint egymás nyomában jártak a megilletődött
elmékben.
Voinovich Géza
Arany János egyik öregkori képe |
Isten veled!
Ó, halhatatlan halott, mielőtt elhagynád e
csarnokot, küzdelmeid, szenvedéseid és dicsőséged színhelyét, fogadd búcsúját a
Kisfaludy Társaságnak is, mely először koszorúzta meg lantodat, s melynek
kebelében zengted el hattyúdalod is! Egy nagy költő és egy jó ember hunyt el benned; nagy elmédet csak nagy
szíved múlta felül. A hazafi, férj, atya és barát példányképe voltál. A költő
és ember egy volt benned. A képzelet magas röptét s a szív mély érzéseit, a
szenvedély erejét s az örök erkölcs igaz kultuszát egyesítéd műveidben. A
népköltészetből merítéd ihleted, régi hagyományaink lelkesítettek, s az
egyszerű népének formájában ki tudtad fejezni az ó- és újkor remekíróin mívelt
szellemed egész gazdagságát. A magyar nyelvművészet felülmúlhatatlan mestere,
az irodalom méltóságának képviselője s a magyar népjellem valóságos típusa
voltál minden erényével, gyöngeségei nélkül. Ó, mennyit vesztettünk benned, ó,
mennyi mindent takar e koporsó. A fájdalom elfojtja a szót, csak könnyeink
omlanak. Isten veled! Isten veled! Isten veled!
Részlet Gyulai Pál búcsúbeszédéből
Arany Jánoshoz
(Egy
megzavart verselő a XX. században)
Hunyt
mesterünk! tehozzád száll az ének:
ládd,
léha gáncsok lantom elborítják
s
mint gyermek hogyha idegenbe szidják
édes
apjához panaszkodni tér meg:
úgy
hozzád én. E nemzedék szemének
gyenge
e láng, bár új olajak szitják:
cintányérral
mulatnak már a szittyák
s
rejtett kincset sejteni rá nem érnek.
S
kiáltanak: Nincs benne tűz, sem érzés!
nem
takart seb kell, inkább festett vérzés!
és
jönnek az új lantosok sereggel,
sebes
szavakkal és hangos sebekkel:
egy
sem tudja mit mond, de szóra bátor,
magát
mutatni hősi gladiátor.*
Babits Mihály
Etelei álmú Budai király
(…) Szemérmes magyar úr-paraszt volt, kálvinista
teológus, fegyelmezett és önvesztére visszatartott, önmaga előtt rejtegetett
lírikus. Igen, lírikus, mert minden más csak ennek a lírának elfajtázása, s Arany
János boldogabb ember lett volna, ha nem Eteléék és Budáék által, de önmaga
által s önmaga belső eposzaival nyilatkozhatik. Talán, talán, mert nagyon
lehetséges, hogy ez a rendkívüli ember a legátlagosabb embertípusra ütött,
csupán hogy véletlenül a versírás ajándékoztatott neki.
Ez nyugtalanít, ez fáj, ez gyanús: nem volt
boldog ember még ama határok között sem, amelyek mögött boldogságot szoktunk
szimatolni másoknál. Ilyen szép, rendes, okos, tanult, java idejéig egészséges,
nagyszerű tehetségű, puritán, magyar ember, s esetleg – boldogtalan volt.
Vannak ám az életnek, mondjuk létnek ilyen furcsaságai: Arany Buda irály volt,
s önlelkében támasztott egy irigyelt Etelét, s evvel megölette magát. De az
etelei álmú s olykor erejű Buda királynak, nagy Arany Jánosnak minden hódolat
megadassék. S hogy az ő nevében, az ő birtokán évtizedekig csupa gaz termett a
kis bérlők lelketlensége miatt, azért is Aranyé a hálánk. Mi várt volna
irtásra, s mi adott volna forradalmi reakcióra okot, s mi csinálta volna meg a
fiatal Magyarország irodalmát?
Ady Endre
Arany Jánoshoz
Falusi
csöndben, termékeny magányban
Megint
utódod lettem, nagy előd,
A
nyugalomban gazdag aratás van
És
én megállok csűreid előtt:
Te
vagy a költő most nekem, ki messze
viharban
jártam, hol jég és vér esett.
És
elpártolt a hűtelen szerencse,
Hogy
káromolnom kelle az eget.
Ha
visszatértem álmok falujába,
Hol
ákác bólog és szunnyad a zaj
És
elcsitul a balga macskajaj.
Magyar
vagyok. Szegény költője árva
Derék
fajtámnak s ez ma több nekem,
Mint
világhír és világszerelem.
Juhász Gyula
Gazdagság és mélabú
Aki Arany költészetét élete adataival,
levelezésével hasonlítgatja, megdöbben. Az a benyomása, hogy elvarázsolt embert
lát; aki, ha enyhül fölötte a varázslat, egy Lope de Vega* termékenységével
dolgozik, aztán, mintegy pálcaütésre elernyed, s visszaroskad a tehetetlen
elégedetlenségbe. Nincs lehetetlen az akarata számára, csak az akarata bénul el
hónapokra, évekre, évtizedekre. Ha felbuzdul, minden a rendelkezésére áll, nincs
olyan vállalkozás, melyben készletei kimerülnének; csak épp a felbuzdulás
képessége akadozik. „Nem dolgozom, csak ha valami hajt. Egyébkor lusta mélabú
termet, Mely elefántnak néz szúnyognyi bajt.”
Mi ez a mélabú, melyre Arany se talál
magyarázatot anyagi és testi bajokon, a „sors szemverésén” kívül? Ha a
mesterség nehézségei felől nézem: a kísértetek könnyűségével dolgozik, mintha a
kakasszót érezné a háta mögött; ha a lelke felől: csodálatos nehezen, belső
gátlások éjfele és hajnala közt. Amikor meglódul, régi építészre emlékeztet,
aki munkászászlóaljakat mozgat a márványbánya és a dóm közt; amikor elernyed,
van benne valami a keleti fejedelemből, aki bánatosan gubbaszt palotájában, s
szinte nem is tudja, micsoda országnak, micsoda kincsnek az ura. Megértettünk
valamit Aranyból, amíg ezt nem értjük? Gazdagság és mélabú, úgy érezzük,
valahogy rokonok benne. De ki magyarázza meg, hogyan?
Németh László
Arany
Lombozott
a por még, ám elült a zaj,
elfult
a homokban a sziklamoraj.
Köt
a karcsú füst is, e szelíd virág
s
gond érleli termőn a puszta fiát.
Édes
burgonyát föd darabos talaj –
Téged
is födött így a gond meg a baj
s
gondoltad, mit gondolt csendjében a táj –
a
hős el van vetve, teremni muszáj.
S
míg szél nyalta, tépte a rét bokrait,
lassan
lépve hoztad komoly ökreid.
Verseidre
raktál szép cseréptetőt
s
homokot kötöttél, a futó időt.
Hadd
csellengjünk hozzád, vagyonos Atyánk!
Házhelyünk
a puszta, kóbor a kutyánk.
Hadar
a szárazság, pusztít az egér
s
gőggel fortyog kásánk, de hát az mit ér?
József Attila
Arany életműve a magyar
művelődés termékenyítő része
Aranyt joggal sorolják irodalmunk legnagyobb
összefoglalói és legmerészebb kísérletezői közé. Mindent meg mert tanulni, mert
mindenből ki tudta választani azt, ami újjászületve az ő művét is táplálta.
Mélység és magasság értékei úgy ötvöződtek egybe keze alatt, hogy, legalábbis a
saját költészetében, feloldotta mindazt az ellentétet, amely előtte is, utána
is újra meg újra feltűnt a népies és városias irányok harcaiban. Ritka
tágasságú kísérletet tett arra is, hogy mindazt, amit múltunk emlékeiből eleven
értéknek tartott, a maga korának igényeivel és kényszerűségeivel összhangba
hozza. A klasszikusokon* nevelődött, lényegre törő realizmusa* és az általános
fejlődéssel ösztönösen együtt mozduló kísérletező kedve mindig összekapcsolta
az európai élet mozgásával. Eredményei azért nem különösen kiötlők, mert
zajtalan természetességgel lettek részei a magyar fejlődésnek. Amire ma mint
előzményre utalunk, arra nagyrészt az ő fénye irányítja figyelmünket. Nyelvét,
fordulatait azért érezzük a századok és az egész nép személytelenségével
szólónak, mert öntudatlanul is rajta nevelődünk.
(…)
Halála óta száz év telt el. Ennek a századnak
viharos magyar közéletében Arany látszatra hallgatag életműve kivételesen nagy
szerepet játszott. Voltak, kik ezt tették meg minden idők magyar költészetének
példájává, s
Borsos Miklós Arany-plakettje a költő halálának 100. évfordulójára |
voltak, akik kitiltották volna az iskolákból. A
reakció* és konzervativizmus* erői érvül és bunkóul használták a
halaszthatatlan reformok sürgetői ellen; a változás emberei a haladás valóságos
korlátaival együtt az ő művét is el akarták hárítani útjukból. Tekintélyével
visszaéltek, s ezért nagyságát is nemegyszer megtagadták. De az utána következő
nemzedékek kiváló szellemi újra meg újra megtalálták művében azt, ami őket
erősítette. Ezért is tűnik föl emlékképe mindig új alakban. Így marad életműve
élő, termékenyítő része a magyar művelődésnek.
Keresztury Dezső
Az én Arany Jánosom
Zavarban vagyok, furdal a lelkiismeret, és
szégyellem magam. Eszembe jut, hogy különféle nyilatkozataimban, amikor
mestereimről esett szó, amikor azt firtatták, kik voltak rám hatással, Arany János
nevét talán egyetlen alkalommal sem említettem. Pedig a valóságban Arany
számomra változatlanul afféle vastartalék volt. Ha már mindenből kifogytam,
üres és nagyon fáradt voltam, az ösztön rejtelmes bölcsességével mindig az ő
kötete után nyúltam.
Nem úgy jött velem, mint mondjuk Ady vagy még
inkább József Attila. Hiányzott kapcsolatunkból a szokvány-rendszeresség. Az
állandóság valahogyan megvolt. Érzelmes hasonlattal olyasféleképpen, mint a
tékozló fiú és apja között. A vérség biztosítja a kötelék elszakíthatatlanságát,
de élővé, érzékelhetővé csupán a fiú csődjei teszik. Mikor visszakényszerítik a
szülőház küszöbéhez.
De ha így van, akkor esetleg nincs is annyira
komoly okom a szégyenkezésre. Az evidencia* süllyed a legkönnyebben a tudat
alá. Éppen mert szöveteink mélyéig bennünk van.
Mulasztásaimért most lelkendezéssel törlesszek?
Könnyen tehetném: ad rá elég okot Arany költészete. Költészetet mondtam?
Helyesebb volna azt mondanom: teremtett világa; sőt szívem szerint:
világmindensége.
Nem lelkendezem. Ünneprontás lenne. Maradok vele
úgy, ahogy eddig voltam. Még azt sem ígérem, hogy ezután fölsorolom, ha
mestereimet, kedves költőimet kérdezik.
Petőfi azért a nyálért akarta megcsókolni Aranyt,
ami a bujdosni indult és a száraz nádasban álomba zuhant Toldi szája végén
kicsordult. Jelentem, hogy én sok egyébért megtenném ugyanezt. Egyebek közt
ritka emberi nagyságáért, hátborzongatóan látomásos realizmusáért, elképesztő
mesterségbeli mindentudásáért, lélektani bravúrjaiért, versei varázslatos
zeneiségéért (akad olyan verse, amit olvasni nem is tudok, csak énekelni),
shakespeare-i humoráért… Aztán például a Szondi
két apródjáért, a Vásárbanért, a Sejtelem és a Piroska betegségében négy-négy soráért, az épp csak elkezdett Juliska emlékezetéért, a Népdalért, az Őszikékért és még sok-sok kedvencemért.
Igen, megcsókolnám hálával és tisztelettel. Még
a kezét is.
Csorba Győző
*
Felhasznált és ajánlott irodalom
Arany János Összes Művei I-XVI. Akadémiai Kiadó,
1951-1982.
Arany János válogatott művei. Szépirodalmi
Könyvkiadó, 1975.
Arany János Balladái. Magyar Helikon, 1957.
Arany János Leveleskönyve. (Szerkesztette Sáfrán
Györgyi.) Gondolat Kiadó, 1982.
Arany János Népdalgyűjteménye.
(Közzétette Kodály Zoltán és Gyulai Ágost.) Akadémiai Kiadó, 1952.
*
Ady Endre: Strófák a
Buda haláláról. Nyugat, 1912.
Arany János
Tanulmányok. (Szerkesztette: Novák László.) (A nagykőrösi Arany János Múzeum
Közleményei II.) – Keresztury Dezső: Előhang – Orosz László: Arany János: Toldi
estéje – Losonci Miklós: Arany János: Tengeri-hántás – Tóth Tibor: A versmondás
ürügyén Arany balladáiról. Nagykőrös, 1982.
Arany László Összes
művei I-II. Franklin, 1900-1901.
Az el nem ért
bizonyosság (Szerkesztette: Németh G. Béla) – Korompay János: A kompozíció
harmóniateremtő szerepe az elegico-ódában. Akadémiai Kiadó, 1972.
Barta János: Arany
János. Művelt Nép, 1953.
Benedek Marcell: Arany
János. Gondolat Kiadó, 1970.
Debreczeni István:
Arany János hétköznapjai. Gondolat Kiadó, 1969.
Gergely Pál: Arany
János és az Akadémia. Irodalomtörténeti füzetek, 1957. 11. sz.
Gyulai Pál:
Emlékbeszédek. Franklin, 1914.
Hegedűs András: Arany
János a katedrán. Tankönyvkiadó, 1957.
Horváth János:
Tanulmányok. Akadémiai Kiadó, 1956.
Illyés Gyula: Petőfi
Sándor. Szépirodalmi Könyvkiadó, 1971.
Keresztury Dezső: „S
mi vagyok én…” Szépirodalmi Könyvkiadó, 1967.
Keresztury Dezső: Így
élt Arany János. Móra Könyvkiadó, 1974.
Németh László: Az én
katedrám. – Arany János. – Arany János, a fordító. Magvető Könyvkiadó, 1969.
Péterfy Jenő: Válogatott
művek. Szépirodalmi Könyvkiadó, 1962.
Riedl Frigyes: Arany
János. Szépirodalmi Könyvkiadó, 1983.
Sáfrán Györgyi: Arany
János és Rozvány Erzsébet. Budapest, 1960.
Sőtér István: Nemzet
és haladás. Akadémiai Kiadó, 1964.
Szilágyi Ferenc: Mint ha pásztortűz ég… Móra Könyvkiadó, 1965.
Tolnai Lajos: Sötét
világ. Athenaeum, 1942.
Törös László: Arany János
Nagykőrösön. Nagykőrös, 1974.
Voinovich Géza: Arany
János életrajza I-III. Révai, 1929-1938.
Forrás: Aranytól –
Aranyról, Tankönyvkiadó,
Bp. 1984. A kötetet
összeállította: Tóth Tibor
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése