John
Milton 1608. december 9-én született Londonban. Anglikán vallású apja mint
jegyző és magánbankár szerzett vagyont. Milton gyermekkorától kezdve írónak
készült, apjától örökölte a zene és az irodalom szeretetét. Tanulmányait
Londonban és Cambridge-ben végezte. Az egyetem befejezése után további hat éve
szán arra, hogy az ókori irodalom tanulmányozásával felkészüljön a költői
pályára. Ovidius mellett Dante és Petrarca hatása érezhető leginkább a
költészetén. Teljesen elfordul a hétköznapi dolgoktól, és vallási-politikai
eszményekért él. Korai költészetét egy kitűnő elégiával zárja, melynek címe: Lycidas (aki az antik bukolikus
költészet pásztora volt). Egyes kritikusok szerint ez a műve a legnagyobb lírai
vers az angol nyelvű irodalomban.
1638-39-ben
hosszabb időt tölt Olaszországban: olasz humanistákkal és költőkkel köt
barátságot, s még a beteg, vak Galileit is meglátogatja. 1639 augusztusában
visszatér Angliába, hogy tanúja lehessen a skót felkelésnek, az angol polgári
forradalom nyitányának. Búcsút mond a költészetnek, s két évtizeden át a
forradalmat szolgálja. Ekkor írt pamfletjeiben a vallási, polgári és politikai
szabadság hármasságát hangsúlyozza, ezek megvalósulásában látja a társadalom
boldogulásának lehetőségét. Támadja az anglikán egyház püspökeit mint a hűbéri
államrend kiszolgálóit. Ezért foglalkozik a reformáció történetével, hazáját
mint a megújulás színhelyét dicsőíti, önmagát az új korszak megéneklőjének
tekinti.
1644-ben
megírja Aeropagitica című művét, amelyben a szólás- és sajtószabadságot
védelmezi, s így sok gondolatával előfutára lesz a francia forradalomnak is. A
forradalom katonai és politikai megerősödésének hatására (1645-48) elkezdi egy
új angol történelem megírását, de az események másfelé terelik érdeklődését.
1649-ben, miután kivégzik I. Károly királyt, egy politikai értekezésben
igyekszik bebizonyítani a zsarnok uralkodó kivégzésének jogosságát. Titkárként
az államtanácsban tevékenykedik, s ekkor megjelent írásaiban a forradalom ügyét
védelmezi. Politikai tevékenységét 43 éves korában kell abbahagynia, amikor
teljesen megvakul. Folytatja az angol történelem megírását, s az 50-es évek
végén kezd foglalkozni az Elveszett Paradicsom c. művével is. Még van annyi ereje, hogy egy röpiratában
(1659) védelmezze a végét jelentik. Oliver Cromwell meghal, s 1660-ban a
parlament visszahívja a kivégzett uralkodó fiát, II. Károlyt.
Utolsó
nagy prózai művében Milton még egyszer szót emel a királyság visszaállítása
ellen, de már tudja, hogy a forradalom ügye elveszett. A megtorlás előtt Milton
is menekülni kényszerül, két vitairatát hóhér égeti el, le is tartóztatják, és
csak amnesztia révén szabadulhat meg a további üldöztetéstől. A magányos, vak
költő ekkor érheti el költészetének csúcspontjait. Az Elveszett Paradicsom először
1667-ben jelent meg. Ezt követte 1671-ben egy kötetben megjelent két műve, a Visszanyert Paradicsom és a Samson Agonistes c. dráma.
Milton a nagy pestisjárvány elől családjával vidékre menekül, s 66 évesen
köszvényrohamban halt meg.
Milton a
XVII. századi angol irodalom legnagyobb költője, az egyetemes protestantizmus
nagy lírai képviselője, a maga módján barokk és klasszikus. Hatással volt a
holland és német barokkra, Klopstockra és Byronra is. Antik hangulatú soraiból
barokk vallásosság és barokk heroizmus csendül ki.
Milton
sohasem járt templomba, mert nem találta meg azt a szektát, amelynek papja
lehetett volna. A hétköznapokból a költészetbe menekül, aztán vallási-politikai
eszményekért él. Végül ezekből gyúrja össze legjelentősebb költői alkotásait
köztük az Elveszett Paradicsom-ot (Paradise Lost). Igaz, fiatalkorában Artus királyról
akart eposzt írni, de az angol történelem eseményei és saját életének tragédiái
a bibliai témához vezették el. Az Elveszett
Paradicsom 10.626 sorból áll,
mértéke a rím nélküli angol hősi
vers. Homérosztól és Dantétől eltérően Milton
az ember bűnbeesésének bemutatásával saját korának történéseit, önmaga
életvergődését igyekszik bemutatni. Milton, századának embere angol figurákkal
működteti a bibliai cselekményt, minden úgy történik, mintha Angliában lennénk:
Éva vegetáriánus ebédet készít, Rafael jóízűen falatozik, Rafael és Ádám
tudományos párbeszédet folytat, s a miltoni mennyországot nem a szeretet, hanem
az engedelmesség tartja össze. A mű főszereplője
a Sátán, aki évszázadokra helyet biztosított
magának a költők képzeletében. A vallásos Milton a Sátán alakjában fejezte ki
önmagát: a Sátán a rendíthetetlen protestáns, a puritán lázadó, a másvilági
Cromwell, akinek legfőbb kincse önmaga, amelyet nem veszíthet el. Mint ahogy
Milton is igyekezett diadalra vinni saját individualizmusát.
Milton
klasszikus stílusú, antik hangulatú sorainak, teológiai fejtegetéseinek
magyarul történő visszaadása nem egy fordítónknak gondot okozott. Már a múlt század
második felében lefordította Jánosi Gusztáv. Majd Szabó Lőrinc és Kálnoky
László magyarította Milton eposzát. Jánosy István fordítása 1969-ben jelent
meg, az idézeteket tőle vettük. Ő írja az Elveszett
Paradicsom-ról, hogy máig „Milton paradicsomi világa
egyenesen a Nagy Nosztalgia fókuszába került. Milton föléledt tetszhalálából.
Ma ő a jövő költője!” E megállapítás kissé talán túlzott, de azért
hozzátehetjük: a miltoni „bűnbeesés” története, a diadalmas individualizmus
angol megfogalmazása talán több figyelmet kívánna korunk emberétől, noha Milton
nem törekedett olvasmányosságra, hideg racionalitása figyelmet kér, követel
attól, aki út meg akarja hallgatni. Utolsó két művében (Visszanyert Paradicsom, Samson Agonistes) Milton már nem éri el első eposzának
magaslatait, de ezekben is a már ismert miltoni tematika jelenik meg: saját
sorsa, az angol politikai élet, a legyőzött lázadó törhetetlen daca.
ELVESZETT PARADICSOM
I. KÖNYV
Néhány légnyi angyallal Sátán fellázad Isten
ellen, akivel „egyenlő” akart lenni.
De a Mindenható „leszórta őt fejest a
légi égből”. Sátánt azonban nem töri meg a kudarc:
Nincs veszve minden! Él
a győzhetetlen
szándék, bosszú-hév,
örök gyűlölet
és mersz: sosem hódolni,
meghajolni –
törhetetlen erény mi
másbul áll?
Bukott angyalaival Sátán a Kháoszba kerül. Itt
gyűjti össze ismét seregeit. Sátán vigasztalja őket, hogy még visszanyerhetik
az eget. Szól nekik egy „ősi Jóslatról”,
amely szerint egy új világ keletkezik majd egy új teremtménnyel. Összehívja a
Nagytanácsot, hogy megvitassák, vajon igaz-e ez a Jövendölés. „A Mélységből hirtelen előtámad a Pandemonium”,
Sátán palotája. A Pokol fejedelmei ott tartják gyűlésüket.
II. KÖNYV
A Tanácskozáson megkezdődik a vita:
csatázzanak-e még egyszer az Ég visszanyeréséért. Végül Sátán indítványát
fogadják el: ki kell deríteni, mi az igazság a mennybeli jóslat körül. Ki
legyen az alvilág „kémje”? Végül is
Sátán vállalkozik e feladatra, és máris indul. De a Pokol kapuin nem olyan
könnyű kijutni. Az őrök végül engedelmeskednek, és kinyitják a kaput. Sátán már
tudja, hogy „feneketlen szakadék tátong
Pokol és Ég között”. S miután az alvilág ura ezen is átjut Kháosz
segítségével, elindul a keresett új világba.
Álnok bosszú terhével,
átkozott
órán ide siet az
Átkozott.
III. KÖNYV
De Isten meglátja Sátánt, amint az új világ felé
igyekszik. Megjövendöli, hogy Sátánnak sikerülni fog az ember megrontása, „mert csábszavára fület hajt az ember, / s az
egy-parancsot könnyen megszegi”. De az Úr nem akarja teljesen eltaszítani
magától az embert, aki nem szabad akaratából fog elbukni, hanem Sátán
csábítására. Azt is megjövendöli, hogy bűnéért az embernek „meg kell halnia, hacsak nem akad valaki, aki
kellő elégtételt ad e sértésért, és bünhödik asz ember bünéért.” Isten Fia
vállalkozik az ember megmentésére.
Útja közben Sátán a Menny kapujához érkezik,
innen a Napgömb felé igyekszik. A Gömb kormányzója, Uriel előtt egy „alantasabb
angyal” alakjában jelenik meg, „és buzgó
vágyakozást színlel: szeretné látni az újonnan teremtett világot és akit Isten
helyezett belé – az Embert”. Uriel megmutatja neki az utat. S ezután Sátán
Állatövről a Föld felé
suhan;
siker reményében
pimasz-csapongva
köröz, buckóz a légben,
s nem nyugodhat,
míg ki nem köt a
Niphates csucsán.
IV. KÖNYV
E hegy csúcsáról Sátán megpillantja az Édent,
ahova igyekszik. Kétségek közt hányódik vakmerő kalandja miatt, „amelyet
egymaga vállalt fel Isten és Ember ellen”. Ám „megacélozza magát a rosszra”, s elindul a Paradicsom felé. Átszökik
annak határain, és kormorán képében leszáll az Élet Fájára, amely a Paradicsom
legmagasabb helyén található. Innen pillantja meg először Ádámot és Évát, akik
„nem egyenlők, mint nemük sem az”.
a férfi erőre,
eszmélésre termett,
szelidségre a nő, csinos
varázsra.
A férfi Istené, a nőnek
ő
az Istene; nagy tiszta
homloka,
magasztos szeme uralomra
vall (…)
Sátán nem adja fel tervét, az embernek vesznie
kell. Az emberpár beszélgetéséből megtudja, hogy „tilos enniök a Tudás Fájának gyümölcséből, s halállal lakolnak, ha e
tilalmat megtörik”. Sátán eldönti, hogy itt fog próbálkozni. Ám Uriel
figyelmezteti a Paradicsom kapuját őrző Gábrielt, hogy „valamely gonosz Szellem szökött föl a Mélyből”, és a Paradicsom
felé igyekezett. Gábriel őrcsapatainak segítségével meg is találja Sátánt „Éva füle mellett, amint épp álommal kisérti
az asszonyt”.
Gábriel kérdőre vonja:
„Miért akartad álmukat
zavarni,
kiknek Isten itt adta
üdvhelyét?”
Sátán gúnyolódva igyekszik leszerelni az
angyalt, de ezúttal kénytelen elhagyni a Paradicsomot.
V. KÖNYV
Éva elmeséli Ádámnak gyötrelmes álmát. Ám az Úr
sem marad tétlen. Hogy majd az embernek ne legyen mentsége, elküldi hozzá
Rafaelt, hogy figyelmeztesse, engedelmeskednie kell az Úr akaratának, és jól
vigyázzon, mert ellenség ólálkodik körülöttük. Paradicsomi vendégeskedése
közben elmondja az első emberpárnak, hogy kitől kell félniük: Ádám így tudja
meg az első mennybeli lázadás történetét, Sátán kiűzetését a Mennyből és azt
is, hogyan akar bosszút állni Sátán.
VI. KÖNYV
Éva terített asztala mellett folytatódik a
beszélgetés. Emberőseink megtudhatják, hogyan küzdött Michael és Gábriel Isten
parancsára Sátán és angyalai ellen. Az első csatában Sátán nem egykönnyen adja
meg magát. Mire az Úr elküldi fiát, a Messiást, hogy övé legyen a győzelem
dicsősége. Sátán nem tud ellenállni a Messiás légióinak: a bukott angyalokat a
Menny faláig űzik, ahonnan lehullanak a Mélységbe, „a nekik készitett Büntetés helyére”.
Gábriel így fejezi be történetét:
„De csábitásának ne
hajts fület!
Intsd az esendőbbet!
Fordítsd javadra,
hogy hallottad, mi
szörnyü a lázadás
gyümölcse. Ők állhattak
volna híven,
s elestek. Emlékezz, s
remegd a bűnt!”
VII. KÖNYV
Ádám kérésére Rafael elmondja még, hogyan
teremtődött a világ. Miután Sátánt és angyalait kiűzték a Mennyből, az Úr
kiküldte fiát, hogy „Ő vigye végbe a
teremtés müvét hat nap alatt”. Ádám így tudja meg az angyaltól, hogyan
lettek ők ketten:
„(…) Isten képe mása
így lettél, élő szellem.
Férfinak
szerzett téged, míg
nőnek asszonyod:
fajtád miatt. S
embernemed megáldá:
„Nőj, sokasodj, és
töltsd be mind a Földet,
vessed lábad alá, s
legyél király
a lég madárain, tenger
halán
s mindenen, mi a Földön
él, mozog!””
VIII.
KÖNYV
Ádám kíváncsisága még nincs kielégítve, és az
Égitestek mozgása felől kérdezi az angyalt, aki azonban figyelmezteti, „hogy inkább egyéb, tudásra érdemesebb
tárgyak után kutasson”. Ezután Ádám meséli el az angyalnak, hogy mire
emlékezik teremtése óta: hogyan került a Paradicsomba, hogyan találkozott és
kelt egybe Évával. Itt véget ér beszélgetésük, de Rafael még egyszer
figyelmezteti Ádámot:
„(…) Tarts ki! Üdvöd és
veszted szabad,
szándékodban van adva.
Bévül teljes, ne várj
külső segélyre!
Kísértő bűnnel állj
csatát magad!”
IX. KÖNYV
Miután körüljárta a Földet, Sátán kigondolta,
hogyan rontsa meg az embert. Visszatér a Paradicsomba, és belebújik az alvó
kígyóba. Ádám és Éva reggel dolgozni indulnak. Éva azt szeretné, ha most
más-más helyen dolgoznának. De Ádám visszaemlékezik az angyal szavaira, félti
asszonyát a Gonosztól, és nem akarja magára hagyni. Évának nem tetszik, hogy
Ádám nem bízik benne:
„Engedelmeddel, így
megintve, s főleg –
mire csak célozott okos
szavad –
mivel a kisértés, ha nem
keressük,
minket csak
készületlenebbül ér:
még vígabban megyek. Bár
nem hiszem, hogy
a Gőgös elsőbb rám,
gyengébbre les…
Mégis? Annál nagyobb
szégyen bukása!”
Sátán így egyedül találja Évát. Ravaszul
közeledik hozzá, majd emberi hangon szólítja meg, mindenféle dicsérettel
illetve Évát. Éva elcsodálkozik, amikor a kígyót beszélni hallja. A kígyó
elmondja neki, úgy jutott hozzá az emberi szavak tudományához, hogy megízlelte
a kert egyik fájának gyümölcsét. S ekkor a tiltott Tudás Fájához vezeti Évát.
Sokáig tétovázik Éva, de az álnok szavai már megtették hatásukat:
„(…) Ugyan mi gátol,
hogy tápláljam testem s
eszem vele?”
Így szól, s e bal időn
kezét kinyújtja
az almáért, letépi és
eszi.
Sebét a Föld megérzi, és
a Tenyészet
szivéből felsóhajt
minden müve,
és följajong, hogy
minden elveszett.
Éva most tétovázni kezd: megkínálja-e Ádámot a
gyümölccsel. Elmondja neki, hogy miért evett a tiltott gyümölcsből. Ádám
megrémül, már tudja, hogy Éva elveszett, de mert nagyon szereti, úgy dönt, hogy
ő is vállalja Éva sorsát: nem tartja rettenetesnek a bűnt, és ő is megkóstolja
a gyümölcsöt. A hatás nem marad el: igyekeznek eltakarni meztelenségüket, aztán
veszekedés támad közöttük. Ádám keserű szavakra fakad:
„Igy jár, aki
fejére hagyja nőni
a nőt, értékét
túlbecsülve… a nő
nem tűr korlátot, és
magára hagyva
ha vész, okolja férje
gyönge voltát!”
Így teljesedik be férfi és nő sorsa:
Vádolja csak egyik a
másikát
sok meddő órán, önmagát
egyik sem
itéli el – s nincs vége
hiú pörüknek.
X. KÖNYV
Az ember vétke nem marad rejtve az Úr előtt. A
Paradicsomot őrző angyalok visszatérnek az Égbe. Az Úr jól tudja, hogy nem
akadályozhatták meg Sátán mesterkedését. Az Úr fiát küldi le, hogy ítélkezzen a
bűnösök felett. Ő azonban megkönyörül rajtuk, felruházza őket, és visszatér a
Mennybe. Bűn és Halál, akik eddig a Pokol kapui előtt ültek, megsejtik, hogy
Sátán csele sikerrel járt, ezért követik atyjukat, Sátánt, és az ember
lakóhelyére költöznek. A Föld felé vezető útjukon találkoznak a győzelemmel
visszatérő Sátánnal. A Pandemóniumban Sátán beszámol győzelméről a Nagytanács
előtt. Szavait a hallgatóság sziszegéssel fogadja, miközben valamennyien kígyókká
változnak, a Paradicsomban kimondott ítélet szerint. Megjelenik előttük „a tiltott Fa tündér-képe”, s ők is mohón
a gyümölcs után kapnak, de „csak port és
keserü hamut rágnak”. Ezután Bűn és
Halál lesz úrrá a Földön. De Isten megjövendöli, hogy mindkettőjüket végül a
fia fogja legyőzni. Ádám szomorúan veszi tudomásul, hogy elkárhoztak, nem
hallgat már Éva szavaira. Hogy ne érje utol az átok utódaikat, Éva azt
javasolja Ádámnak, hogy soha ne legyen gyermekük, s így csak ketten fognak
bűnhődni. De Ádám emlékezteti Évát az Úr ígéretére: „az Asszony Magva majd bosszút áll a Kigyón”. És bűnbánatra buzdítja
Évát:
(…) Hát visszamentek
az ítélet helyére, s
leborultak
előtte hódolón,
megvallva nagy
alázattal bünük, s
bocsánatot
kértek, a földet könnyel
öntve, jajjal
jeléül bús, igaz
alázatuknak.
XI. KÖNYV
Fia közvetítésével az első emberpár imádsága
eljut az Úrhoz, aki azt elfogadja, de megparancsolja Mihály arkangyalnak, hogy
űzze ki őket a Paradicsomból. Mihály
megjelenik előttük, és egy magas hegyről látomásszerűen megmutatja nekik az
emberek sorsát a Vízözönig. Miután Ádám meglátja az emberi nem kínjait,
megrettenve kérdezi Mihálytól:
„De hát a kín ösvényein
kívül
nincs más irány, hogy a
halálhoz érjünk,
rokonunkkal, a porral
elvegyülve?”
Válaszában Mihály a „semmi-tulzás-szabályra” hívja fel Ádám figyelmét: mindent mérték
szerint.
„Ne szeresd léted, ne
gyülöld, de míg
élsz, szépen élj! Hogy
meddig? Bízd az Égre!
………………………………………………………………
Éj és nap, vetés és
aratás, nyár s deres
fagy váltakozzék,
míg mindent tűz tisztít
meg és megújít
Eget, Földet, hol majd
az igaz lakik.”
XII. KÖNYV
Mihály azt is elősorolja, mi lesz majd a Vízözön
után. Mesél Ábrahámról és annak az Asszonynak Magváról, akit az Úr ígért a
bűnbeeséskor az első emberpárnak. Elmondja ennek a sorsát a Második
Eljövetelig. Ádám megnyugszik, majd lejönnek a hegyről, és felébreszti Évát.
Mihály kivezeti őket a Paradicsomból:
Előttük a Világ, hol
nyughelyet
lelnek, s vezérük lesz a
Gondviselés.
Kéz kézbe, lassú
vándorlépteik
magányban az Édenen át
vezetnek.
SIMON GYULA
Forrás: 44 Híres eposz – Verses regény – Elbeszélő költemény 289-298. old., Móra Könyvkiadó
1995.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése