A Cid-ének (szid) (Poema de mio
Cid vagy Cantar de mio Cid) Kasztília nemzeti eposza s a középkori Európa
költészetének egyik kiemelkedő alkotása. Az első összefüggő spanyol nyelvű
irodalmi szöveg, amely csaknem teljes egészében egyetlen kézirat formájában
maradt fenn.
A
költemény a történelmi valóság és a költői képzelet ötvözete, amely Rodrigo Díaz de Vivar – más néven Cid el Campeador, vagyis „A hős Cid” – életének mintegy
két évtizedét öleli fel. Cid, a történelmi személy 1040 és 1099 között
élhetett, köznemes volt, akit ez a hősköltemény tett nemzeti hőssé. Ferdinánd
király szolgálatában kitűnt a mórok elleni harcok során. Nagy tekintélyre tett
szert nemcsak a keresztények, de a mórok között is, akik Cidnek, azaz úrnak
nevezték el.
Életének
fontosabb eseményeit megőrizték a latin, spanyol és arab krónikák. Az idő
távlatában természetesen igen nehéz különbséget tenni a költői képzelet szülte,
illetve a valós elemek között, hiszen ezekben az írásos dokumentumokban
maradtak fenn az utókor számára a Cidről kialakult legendák, hősköltemények is.
A keresztény krónikások a hős alakját a legkedvezőbb fényben tüntették föl, míg
az arab dokumentumokból inkább hiányzik a legenda jelleg, s jobban kirajzolódik
előttünk a valóságos történelmi figura.
A
legismertebb arab krónika, az Historia de Valencia szerzője, Ben Alcama maga is a városban élt, amikor a hős
Cid elfoglalta Valenciát. Feljegyzéseit 1110 körül készítette.
Az első
keresztény dokumentum, amely említést tesz a hős Cidről, a Carmen Campidoctoris 1090
táján latinul íródott. Ebből szerezhetünk tudomást Cid első háborús
hőstetteiről.
Az Historia Roderici
(1144-1147) többek között közli Cid családfáját, s őriz néhány apró részletet
élete történetéről.
Az 1160
körül született, szintén latin nyelvű Crónica
Najerense lapjain gyakran
fölbukkan Cid alakja. Hőstettei azonban erősen kiszínezett, legendás formát
öltöttek.
A spanyol
nyelvű krónikák sorából kiemelkedik a XIII-XIV. században keletkezett Crónica de Veinte Reyes, valamint
a Primera Crónica General (1289), amelyekben bőségesen találunk utalásokat a hős Cid
életére. A legutolsó kutatások azonban megállapították, hogy mindkét dokumentum
– csakúgy, mint a későbbiek – az Historia
Roderici és Ben Alcama krónikáján
alapszik, vagyis nem tartalmaz sok új adatot Cid hiteles történetéről.
Az eposz a
hős száműzetésével kezdődik. A főurak megrágalmazták, hogy hűtlenül kezelte a
móroktól beszedett adót. Ettől kezdve a cselekmény mozgatórugója: a becsület
visszaszerzése. Hőstetteivel végül visszanyeri uralkodója kegyét, s elégtételt
kap a családja becsületén esett foltért.
A 3730
sorból álló eposz az énekmondók szabálytalan verselését követi, s a középkori
spanyol költészetben elterjedt asszonáncban íródott. A leggyakoribbak a
tizennégy szótagos sorok.
A realista
ábrázolási mód, történelmi korhűség, a személyek és a helyszínek részletes és
pontos leírása alapján akár rímbe szedett krónikának is nevezhetnénk.
Stílusából teljességgel hiányzik a hősi eposzokra jellemző fennköltség. Az
egyszerű, tárgyilagos elbeszélő modor megkülönbözteti a Cid-et a műfajteremtő nagy
francia eposztól, a Roland-ének-től (Chanson de
Roland), amelynek szerzője egy legendát dolgozott fel, s a költeményben nagy
szerepe van a mesés, csodás elemeknek. A Cid-ének hőse hiteles figura, akinek cselekedeteit a korára s általa
képviselt társadalmi rétegre oly jellemző morális tartás, életfilozófia
vezérli: a becsület megvédése mindenekfölött áll.
Rodrigo
Díaz igazi eszménykép: bátor harcos, agyafúrt
stratéga, jószívű, kegyes nemesúr, gyengéd férj és gondos apa. De
megismerhetjük emberi arcának kevésbé tetszetős vonásait is: olykor túlságosan
is elbizakodott, gőgös.
Vele
szemben áll a két infánsnak, Carrión grófjainak a figurája. Minden erényük
kiváltságos rangjukban rejlik. Mindenben Cid ellentettjei ők: éretlenek,
gyávák, állhatatlanok, az egyetlen értéket számukra a pénz, a gazdagság jelenti.
Az utókor
számára homály fedi az eposz keletkezésének pontos történetét. Nem kizárt, hogy
még Cid életében születhettek hőstetteit megörökítő énekek. Meglehet, hogy volt
egy latin nyelvű hősköltemény, amely a mórok felett aratott legendás
győzelmének állított emléket. Az újabb irodalomtörténeti kutatások szerint az
első Cid-ének a hős
halála után mintegy húsz évvel íródott Kasztíliában, ezt követte 1140 táján egy
második változat, majd egy végső forma 10ö7-ből, amelynek eredetije elveszett,
s amely Per Abbat 1307-ben keletkezett másolatában maradt fenn ránk. Költője
ismeretlen, akiről csak feltételezik, hogy Burgosban, Ó-Kasztília központjában
élt.
Az ősi Cid-ének-et követte az 1300
táján egy másik ismeretlen költő tollából született hősköltemény, a Mocedades de Rodrigo (Rodrigo
ifjúkora), amely Cid fiatal éveit énekli meg.
A XIV.
század végén az epikus költészet
hanyatlásnak indult, témái azonban tovább élnek a XV. század románcaiban. Az
eredeti Cid-ének helyett elsősorban a hős fiatalkorát idéző eposz öltött románc
formát. A Cid-témát a XVII. században Tuillén de Castro színdarabban is megírta
(1612-1615), s ez a drámai feldolgozás ihlette később Corneille-t a Le Cid megírására (1636). A
Cid-motívumra Victor Hugo és José María Heredia is írt egy-egy verset, Guillén
de Castro drámáját pedig J. G. Herder
fordításában (1802) ismerhette meg a közönség a német nyelvű színpadokon. A legutolsó
feldolgozás 1961-ben filmvászonra készült. Anthony Mann amerikai filmjében
Charlton Heston játszotta Cid szerepét, Sophia Loren pedig Jimena figuráját
elevenítette meg. A szuperprodukció zenéjét a magyar származású Rózsa Miklós
szerezte.
Magyarul
csak néhány részlet jelent meg a Cid-ének-ből Gáspár Endre, Nemes Nagy Ágnes, Kőrösi András és
Tótfalusi István fordításában.
CID-ÉNEK
I. ÉNEK A
SZÁMŰZETÉSRŐL
VI. Alfonz, Kasztília királya elküldte Rodrigo
Díaz de Vivart, hogy szedje be az adót Sevilla királyától, Motámidtól. A vidéken
azonban háború dúlt, mert Motámid ellensége, Modáfar, Granada mór uralkodója
pár tucat kereszténnyel az oldalán betört Sevillába. Az uralkodójához hű Don
Rodrigo nem tehetett mást, mint hogy maga is fegyvert fogott, s alattvalói –
mórok és keresztények – kíséretében a sevillai mór király megsegítésére
sietett, hiszen csak így teljesíthette királya parancsát. Az összecsapásból Don
Rodrigo – vagy ahogy alattvalói nevezték: a hős Cid – került ki győztesen,
Modáfar és emberei csúfos vereséget szenvedtek. Cid a hadizsákmánnyal Sevillába
sietett, ahol Motámidnak átadta a részét az ellenségtől elkobzott javakból.
Sevilla uralkodója nem maradt hálátlan a hős
Cidnek, aki végül a behajtott adóval hazaindult Kasztíliába, Alfonz király nagy
tetszésére. Ám egyre szaporodott Cid ellenségeinek tábora, akik féltékenyen
figyelték a hűséges alattvaló hőstetteit, s csak az alkalomra vártak, amikor
felszíthatják ellene a király haragját.
Rodrigo alighogy hazaérkezett, Alfonz király
hadba indult a betolakodó mórok ellen Andalúziába. Cid nem követhette urát,
mert megbetegedett. S amíg Alfonz idegen földön csatározott, az ellenség betört
Kasztília földjére is, ha nincs Rodrigo, óriási veszteséget okoz a keresztény
uralkodónak. Don Rodrigo azonban Toledónál fényes győzelmet aratott a mórok
fölött, s ezzel végleg kihívta ellenségei haragját. Azok elhitették Alfonzzal,
hogy Rodrigo lázította föl a mórokat, így akarta mindnyájuk vesztét okozni. A
király maga is megirigyelte Cid fényes győzelmeit, no meg a hiúságát régtől
fogva bántotta valami. amikor meggyilkolt öccse után León trónjára lépett,
Kasztília képviseletében Rodrigo megeskette a királyt, hogy nem volt köze a
merénylethez. Így aztán Alfonz nem habozott, levelet küldött Rodrigo Díaz de
Vivarnak, a hős Cidnek, amelyben száműzi őt Kasztília földjéről.
Don Rodrigo alávetette magát ura parancsának,
összehívta alattvalóit, és tudatta velük a király ítéletét. Barátai mind készek
voltak vállalni vele a földönfutó keserves életét. Felkerekedtek hát, s
fájdalmas búcsú után Burgosba indultak.
A városba érve újabb megaláztatás várt Cidre és
kíséretére: a király szigorú parancsot adott, miszerint senki sem fogadhatta
őket házába, de még az ellátásukhoz szükséges élelmet sem adhattak el nekik.
Továbbmenni sem tudtak, hiszen nem volt egy árva fityingjük sem, hogy vághattak
volna így neki a világnak? Pénzt kellett hát szerezniük. S ehhez szükség volt
Don Rodrigo összes furfangjára. Lakott a városban két zsidó kereskedő, gazdag
ember hírében álltak. A hős Cid homokkal teli ládákat hagyott náluk zálogban –
némi pénz fejében. A nagy üzletet szimatoló kereskedők boldogan fizettek
valamicskét a vélt kincsekért.
Cid ezután a San Pedro de Cardena kolostorba
kísérte feleségét, Kimenát és két leányát, Elvirát és Solt. Ott biztonságban
tudhatta őket. Mert nem nőknek való volt a kalandos sors, amivel a hős Cidnek
meg kellett birkóznia.
Útközben csodás álom lepte meg Don Rodrigót:
Gábriel arkangyal megjósolta neki, hogy vándo9rlását siker koronázza, és a
sorsa bizony jóra fordul. Cid isteni üzenetnek vélte a különös látomást, s
eztán a győzelem ígérete sarkallta tetteit.
Elfoglalta Castejónt, s a hadizsákmányt nemes
lelkű úrhoz méltóan szétosztotta csapata között. Fejében nagy terveket szőtt:
addig folytat háborút a mórok ellen, amíg hadi vállalkozásaival ki nem érdemli
Alfonz király bocsánatát, s vissza nem szerzi az ő és a családja becsületét.
Gyorsan gyarapodó csapata élén Aragónia felé
vette az útját. Azon a földön a valenciai mór király uralkodott. Don Rodrigo
bevette Alcocer várát Győzelmének hallatán a valenciai uralkodó két mór
herceget küldött, hogy állítsák meg az előrenyomuló Cid seregét. Az ellenséges
csapatok véres ütközetben mérték össze erejüket. Don Rodrigo azonban
megsemmisítő vereséget mért a mórokra, s adófizetőjévé tette a Turueltől
Zaragozáig terjedő vidéket.
A sikeres hadvezér ekkor elérkezettnek látta az
időt, hogy egy gazdag ajándékkal engesztelni próbálja VI. Alfonzot. Harminc
válogatott, felszerszámozott lovat küldött a királynak.
II. ÉNEK
CID LEÁNYAINAK MENYEGZŐJÉRŐL
Végül a hős Rodrigo legnagyobb hódítására
indult: nem mást, mint magát Valenciát készült elfoglalni. A bekerített város
lakóit már-már éhínség fenyegette, amikor segélykérő küldöttséget menesztettek
Marokkó uralkodójához. A mór király azonban maga is hadban állt, így hát nem
segíthetett. Cid pedig eközben hírnököket küldött szerte, s felhívást intézett
Navarra, Aragónia és Kasztília lakóihoz, miszerint mindenki, aki gazdagságra
vágyik, csatlakozzon a seregeihez, és vegyen részt Valencia ostromában.
Tódultak is a pénzre éhes, buzgó lelkű keresztények, a feudális élet béklyóitól
szabadulni vágyó parasztok, s az ostromgyűrű bezárult a város körül. Valencia
kilenc hónapon át ellenállt, ám hiába várta a külső segítséget, így aztán a
tizedik hónap elteltével megadta magát.
Cid óriási győzelmet s hatalmas gazdagságot tudhatott immár a
magáénak. Nem félt és tisztelt úgy az egész félszigeten senkit mór és
keresztény, mint a hős Cidet.
Amikor Sevilla kalifája hírül vette Valencia
elestét, tüstént harmincezer harcost menesztett a város visszafoglalására. A
véres ütközetben Cid seregei állták a sarat, végül maga a sevillai uralkodó is
megsebesült, katonái meg fejvesztve menekültek.
Don Rodrigo háborgó szívét azonban a hallatlan
siker és hírnév sem nyugtatta meg. Száz pompás paripát küldött Alfonz
királynak, s azzal a kéréssel fordult urához, hogy bocsássa el Kasztíliából
feleségét, Jimenát és leányait, hadd jöjjenek hozzá Valenciába.
Alfonz haragja megenyhült hűséges alattvalója
iránt, megengedte hát, hogy Don Rodrigo családját Valenciába kísérjék, s mi
több, kegyelmet hirdetett mindazok számára, akik Cid kíséretében elhagyták
Kasztíliát.
Ekkor Carrión grófjai számítón azt fontolgatták
magukban, hogy ha frigyre lépnek a dúsgazdag és híres Cid leányaival, az bizony
fényes megélhetést biztosítana számukra. A csábító jövő fényében hamar kész is
volt a titkos terv.
Jimena asszony és leányai eközben megérkeztek
Valenciába. Milyen boldog viszontlátás! Nem kellett többé szégyenkezve,
megalázottan lesütni a szemüket, a hős Cid neve visszanyerte régi rangját. S a
mór csipkepalota, az Alcázar teraszáról meghatottan szemlélték a lábuk előtt
elterülő várost, és nem győztek hálát adni Istennek az őket ért nagy
dicsőségért.
Eltelt a tél, s a tavasz beköszöntével újabb
ostrom fenyegette a várost Juszuf, Marokkó királya seregei élén Valencia
visszafoglalására készült. Ám Isten és a sors Cid oldalán álltak, Cid véres
ütközetben megfutamította az ellenséget. S a győzelem hírével meg kétszáz
paripával újabb követet küldött Alfonz királyhoz.
Carrión álnok grófjai elérkezettnek látták az
időt, hogy kérésükkel a király elé merészkedjenek: házasítsa össze őket
Rodrigo Díaz de Vivar leányaival! Alfonz semmi
kivetnivalót sem talált az ifjak óhajában, így hát üzenetet küldött Don
Rodrigónak, amelyben kérte, hogy királyi kíséretében fogadja a két ifjút.
Felvirradt az áhított nap, amikor a hűséges
vazallus, a hős Cid újra szemtől szemben állhat királyával. A sorsdöntő
találkozásra a Tajo partján került sor. S a király, aki a szívében már
megbocsátott Don Rodrigónak, most meghatódottan emelte föl a lába elé omló
hőst, s kimondta végre a legszebb szót, mit Cid füle valaha is hallott:
„Visszajöhetsz a földedre!”
A király aztán előadta jövetele célját: Carrión
grófjai számára feleségül kéri Cid két szép leányát, Elvira és Sol kisasszonyt.
A hajadonok noha még zsenge korban voltak, a hős Cid boldogan egyezett bele a
házasságba, hiszen nem volt oka kételkedni Alfonz jó szándékában.
Visszatért hát Valenciába, oldalán a két
ifjúval, s nyomban nekiláttak a fényes menyegző előkészítésének. Tizenöt napon
át tartott a pompás esküvő, a két álnok gróf tehát elérte a célját, boldogan
fürödtek az áhított gazdaságban.
III. ÉNEK
A CORPESBEN MEGESETT SZÉGYENRŐL
Egy napon, amint Cid békésen aludt, egy oroszlán
kiszabadult ketrecéből. A hős szolgái védelmezőn uruk köré álltak, ám a kélt
híres gróf azt sem tudta, hová bújjon ijedtében. Fernando González egy pad
alatt, Diego González pedig egy szőlőprés mögött keresett menedéket. A nagy
riadalomban talpra ugrott a hős Cid, az oroszlánhoz lépett, s a megjuhászodott
fenevadat visszakísérte a ketrecbe. Nagy sokára előbújt a két halálra rémült
lovag is, s megszégyenülten kullogtak el a csúfolódó szolgák elől.
Búcar, a marokkói király nem adta fel a reményt,
hogy uralmát Valenciára is kiterjessze, hatalmas erőkkel ismét a város ellen
kelt. Kellett-e ennél kiválóbb alkalom, hogy a kélt gróf végre tanúbizonyságát
adja bátorságának? Ám az álnok lovagok újra csak gyávaságukat igazolták. Egy
hűséges szolga, Pedro Bermúdez mentette meg a becsületüket: a megfutamodó
Fernando helyett ő állt ki a mór Aladraf ellen, s az ellenség zsákmányul ejtett
lovát átadta a remegő grófnak.
A h ős Cid végső csapást mért a rettenthetetlen
Búcar seregére, a mór király Don Rodrigo kardja által lelte halálát.
Hazatérve Valenciába, a két „bátor” gróf nem
átallott dicsekedni a harcban szerzett kincsekkel és hős haditetteikkel. Jimena
asszony és a feleségek már-már el is hitték szavukat, de a szemtanú katonák
csúfolódása leleplezte a szájhősöket. Fernando és Diego ekkor elhatározta, hogy
odahagyják Valenciát, és visszatérnek Carriónba. Minek hallgatnák tovább az
emberek gúnyolódását? Pénzük, gazdagságuk már volt elég, Cid udvarához pedig az
érdeken kívül úgysem fűzte más. Előálltak hát nagy alázatosan a kérésükkel,
hogy Don Rodrigo engedje velük a leányait, hiszen mellettük ugyanolyan
biztonságban és becsben élnek majd, akár az apjuk házában. Cid miért is
kételkedett volna a szép szavakban? Beleegyezett az utazásba. Elküldte velük
azonban egyik bizalmas emberét, Félix Munozt, hogy a mór Abengalbóntól
segítséget kérjen, s biztosítsa számukra az utat. Abengalbón nagyrabecsülése
jeléül gazdag ajándékkal kedveskedett Cid leányainak és férjüknek. Amikor a két
gróf megpillantotta a kincseket, gonosz tervet eszeltek ki. Megölik a mórt,
megszerzik a kincseket, vagyonát, aztán feleségüket hátrahagyva, hazasietnek
Carriónba. Abelgalbón egyik embere azonban kihallgatta a szövetkező grófokat,
azon nyomban urához sietett, és leleplezte a gonosztevőket. A mór nem késlekedett,
elzavarta az ármánykodó ifjakat.
Fölkerekedtek hát Carrión felé, és kisvártatva
megérkeztek a corpesi sűrű tölgyesbe. Elérkezett a bosszú pillanata: Fernando
és Diego selyemingre vetkőztette Elvirát és Solt, megkorbácsolták a két halálra
vált asszonyt, elvették mindenüket, aztán vérbe fagyva a sorsukra hagyták őket,
és sietve ellovagoltak. Cid embere, akit a grófok gondosan előreküldtek, nem
bízott a kélt álnok lovagban, s elbújt a sötét erdőben. Nem is kellett sokáig
várnia, megpillantotta – feleségek nélkül – Fernandót és Diegót. Rögtön rosszat
sejtett, egy percig sem habozott, azonnal visszaindult Elvira és Sol
keresésére. Majd kővé vált, amikor rábukkant a két eszméletlen asszonyra. Nagy
üggyel-bajjal fölsegítette őket a lovára, és a közeli városba siettek.
Szélsebesen terjedt a hír a kélt gróf gaztettéről, hamar eljutott Cid fülébe,
de még Alfonz király is tudomást szerzett róla. Don Rodrigo azonnal a lányaiért
küldetett, s megfogadta, hogy példás bosszút áll a családját ért szörnyű
szégyen miatt.
Késlekedés nélkül a király elé terjesztette a
vádját, s kérte a bűnösök megbüntetését. Alfonz Toledóban összehívta az
országgyűlést, hogy megvitassák az ügyet. Megidézte az érintetteket, az udvarba
várta Cidet és a grófokat is.
Százan és százan érkeztek az udvarba a királyság
valamennyi tartományból, s a tanács előtt kénytelen-kelletlen megjelent a két
gazfickó is. Don Rodrigo ismertette az ellenük szóló vádat, majd követelte,
adják vissza neki a két kardot, amelyet bizalma és tisztelete jeléül a vejeinek
ajándékozott. Azok szíves örömest teljesítették apósuk kérését, mert titkon azt
remélték, ezzel le is zárul az ügy.
Csakhogy melléfogtak az okoskodók, mert Cid
ezután azt követelte, hogy szolgáltassák vissza az összes javakat, kincseket,
amelyekhez ő juttatta a grófokat. Az udvari tanács jogosnak ítélte Don Rodrigo
kérését, s kötelezték a kélt bűnöst tartozásuk megfizetésére. Mivel a pénznek
már a nyakára hágtak, nem maradt más hátra, mint megváltak összes ingóságuktól,
mindenüktől, ami csak velük volt.
Cid azonban nem érte be ennyivel sem, utoljára
azt követelte, hogy a kélt „bátor” harcos vívjon meg vele, bizonyítsák be az
udvar előtt, hogy a vád, miszerint gyáva kutyák, hamis. Szűkölt a két gróf,
csak ezt a próbát ne kelljen kiállniuk, de a bírák helyt adtak Cid óhajának,
így aztán hiába fogadkoztak, hogy feleségüket ők oly annyira tisztelték, hogy
asszonyukká sem tették őket, ha tetszett, ha nem, el kellett fogadniuk a
párbajra a kihívást.
Eközben két hírnök érkezett az udvarba, s az
egyikük Navarra, a másikuk pedig Aragónia grófja számára megkérte a hős Cid
leányainak a kezét. Így tehát kiköszörülődött a csorba, amely Elvira és Sol
becsületén esett.
A király kijelölte a párbaj napját. Hárman is
jelentkeztek Cid kíséretéből, hogy megvívjanak a gazfickókkal. A megadott időre
felvonultak a szemben álló felek, hogy összemérjék erejüket. Carrión grófjait
elkísérte néhány rokonuk, akik rút cselt agyaltak ki: titokban majd belopóznak
Don Rodrigo emberei sátrába, és megölik őket. A király azonban árgus szemekkel
vigyázott, hogy minden az előírások szerint történjék.
Elsőnek Pedro Bermúdez hívta ki Don Fernandót.
Néhány roham után Fernandón súlyos sebeket ejtett az ellenfél lándzsája,
leesett a lóról, s amikor Don Pedro előrántotta a kardját, hogy lesújtson vele,
rémülten megadta magát.
Nem kevésbé dicstelen volt Don Diego párharca
Martín Antolínez ellen. A végén már is csak az életéért könyörgött.
A harmadik kihívásra a grófok kíséretéből a
bátor harcos h írében álló Asur González állt elő. Ám Muno Gustioz jobb
viadornak bizonyult nála, nemhiába tanulta a kardforgatást a hős Cidtől.
Beteljesült hát Don Rodrigo Díaz de Vivar
leghőbb vágya: visszanyerte a saját és a leányai becsületét. Most már jöhetett
a második menyegző, amelyet Valenciában ültek meg. Évek múltán ő maga is
tisztességben hunyhatta le a szemét.
Forrás: 44 Híres eposz – Verses regény – Elbeszélő
költemény 203-212. old., Móra Könyvkiadó 1995.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése