A századforduló magyar
polgári irodalmának kiemelkedő egyénisége. Székely származású apja, aki a 48-as
szabadságharcban honvédként harcolt, vasúti tisztviselő volt. A család 1871-ben
Debrecenből került Pestre, Ambrus itt folytatta középiskolai és jogi
tanulmányait, majd tisztviselő lett a Földhitelintézetben. Újságcikkeit,
kritikáit joghallgató korától szívesen közölték a fővárosi lapok. elsőként
Arany László figyelt föl írásaira, ő egyengette útját az irodalomban.
1885-ben – mint
nemzedékének minden tagja, aki tehette – Párizsba ment, hivatalosan mint laptudósító,
de sokkal többet jelentett számára, hogy a Collége de France-ban és a
Sorbonne-on irodalmi tanulmányokat folytathatott, a francia színjátszást és a
modern művészetet tanulmányozhatta. (Nem véletlen, ha a Midás király hősnője, Galanthay Masa
élete egyik fontos pillanatában Baudelaire-t idézi kedvenc költőjeként, s a
„tristesse étrange”-ra, a „különös busongás”-ra hivatkozik.) Bejáratos volt a
párizsi magyar festők szegényes-regényes műtermeibe, ahol Munkácsy és Paál
László, a kélt „nagy” művész mellett a „kisebbek”: Karlovszky, Koroknai,
Somsich, ifjúkori festő barátai éltek és dolgoztak. Az ő személyiségüknek,
művészsorsuknak nyoma mindenütt jelen van a Midás
királyban, a párizsi mesternél tanult s
Párizsban komoly művészi sikereket elért Bíró Jenőnek történetében.
Írói pályája kezdetén
ezzel az első regényével Ambrus nem
titkoltan a modern regény magyar változatát akarta megteremteni. Évekig érlelte
a témát, íróbarátainak részleteket mesélt belőle, s mindent belegyúrt az eszményi
mű lassan-lassan kibontakozó masszájába: érzést, világszemléletet, élet- és
olvasmányélményeit. Az első változat a Magyar Hírlapban jelent meg 1891-92-ben
száznegyvennégy (!) folytatásban. A kor divatos tárcaregényeivel ellentétben
egyre többfelé ágazott, egyre több témával, kor- és környezetrajzzal bővült,
míg végül a kiadó maga erőltette mielőbbi befejezését Könyv alakban tizenöt
évvel később, 1906-ban jelent meg; szövegén a szerző alig változtatott, csak a
belső fejezetek figyelemfelkeltő címét hagyta el, s végére illesztette a főhős
naplóját, nem annyira a cselekményt, mint inkább a magyar művész lélektanát
kiegészítendő.
Az első két rész
szerkezete, történése, atmoszférája egységes; a századvégi Pest életét és
kisembereit ábrázolja, egy bérkaszárnya lakóit, akiknek sorsa egyformán szürke
és eseménytelen, akikkel soha nem történik semmi rendkívüli. Az új, realista
regényírás arcképvázlatai ezek a fejezetek, amelyekben néhol már a pesti
„fekete” humor is megszólal, miközben a csípős hang mögött az olvasó mindvégig
érezheti az író együttérzését, szánalmát és emberszeretetét e sok kis
hajótörött világában. Ebben a környezetben bomlik ki a festőművész-rajztanár
Bíró Jenő és a lenyűgöző szépség dzsentrilány szerelme (akinek az éhezés és a
fagyoskodás határain járó cifra nyomorúságát senki sem sejtheti a ház lakói
közül). Egymásra találásuk és házasságuk története is afféle keserédes idill,
amelyben a szegénység és a szerelem ikercsillagát kezdettől befelhőzi a
törékeny leány korai halálának megsejtése.
A regény súlyosabb mondanivalóját
a második házasság története hordozza: a művész főhős harca a Gazdagság, a Pénz
csábításával. Az arany átkos hatalmát példázza a címben szereplő Midás király
is, akinek kezében a monda szerint minden arannyá vált. A műben még a Sátán is
szerephez jut – évtizedekkel megelőzve a Thomas Mann Doktor Faustus-ában megjelenő
Kísértőt. Ennek a résznek a tanulsága azonban halványabb és vitatható. A
romantika (sőt: a szentimentalizmus) cselekményfordulatait és ízlésvilágát
idéző levél- és naplórészletek, belső monológok, miniesszék nem adnak igazán
hiteles képet a „becsületes művész vagy boldog polgár” erkölcsi
szétszakítottságáról. Annál inkább szétzilálják a tervezett „nagyregény”
kompozícióját, s a változó mélységű gondolatok nem kárpótolják a mai olvasót.
De a mű minden egyenetlensége, a be nem váltott nagy tervek ellenére valóban
„határkő az egész századvégi próza fejlődésében”.
További művei közül a Solus eris (1901)
regényének latin címe a feloldhatatlan művészmagányt már-már metafizikai
törvényszerűségként mondja ki. A Giroflé és
Girofla (1901) a dzsentriéletbe ad
bepillantást. Művészetének igazi területe a novellaírás: több darabja
irodalmunknak mindenkori értéke marad (Téli
sport; A fületlen ember). Elbeszélésköteteiben
és tollrajzaiban megtaláljuk a századforduló magyar társadalmának minden
jellegzetes alakját: újgazdagokat és kis pénzű, kis horizontú hivatalnokokat (Budapesti mesék, 1908; Berzsenyi báró és családja, 1902), hozományvadász dzsentriket és hirtelen meggazdagodott
parvenüket (Nagyvárosi képek, 1913;
Régi és új világ, 1913).
1900-ban az Új Magyar Szemlét
szerkeszti, a Nyugat egyik előfutárát. Később a Nyugat köre is magához
tartozónak érezte, szívesen adott helyet írásainak. Irodalmi munkássága
elismeréseként 1911-ben az MTA levelező tagjának választották. A Nemzeti Színháznak hosszú
éveken át dramaturgja, majd 1916-tól 1922-ig igazgatója volt. Választékos ízlése a műsorválasztás színvonalának
biztosítékát jelentette. Élete utolsó évtizedében fokozatosan visszavonult az
irodalmi élettől, olvasóközönsége is meggyérült. Életében egyszer jelent meg
nagyobb válogatás írásaiból (A. Z. Munkái. I-XIV. k.,
1906-1913), jó részük azonban a
századvégi lapokban elszórva várja az újrakiadást.
MIDÁS KIRÁLY
Egy
pesti bérház lakóit ritka esemény tartja lázban: az első emeletet bérlő Polgári
Körben bált rendeznek. A készülődés száz apró izgalom forrása: tarka zászlók
lengenek az ablakokban, bútorokat tologatnak a leendő ruhatárban, a
táncteremben díszeket aggatnak. Öregasszonyok az udvari ablakokból, cselédlányok
a konyhából lesik: kik jönnek-mennek? Mit hoznak? S várják: ugyan miféle
elegáns, vidám, ismeretlen népség érkezik majd a fényesnek ígérkező mulatságra.
A folyosókon, a lépcsőházban gyerekek rohangásznak. Mindenütt láb alatt vannak;
az őket pásztoroló tizennégy éves fruska, Terka minden erélyességét összeszedi,
hogy e különleges napon is kordában tudja tartani a nyüzsgő siserehadat. Terka
apja, az özvegy vasúti ellenőr csak negyednaponként van otthon. Az ő gondozása,
két apró szobácskájuk rendben tartása mellett a lányka bőven ráér játszani a
kicsinyekkel, vigyázni a totyogókra, fegyelmezni a nagyobbakat. De gondja van
az öregekre is; ha kell, beteg ápol, orvost, bábát hív, gyógyszerért szalad.
Semmit sem utál, mindenre ráér, mindenütt ott van, és mindenkin tud segíteni.
Most ő is az estét várja. Sóvárgásába nem vegyül irigység, pedig jól tudja, ő
csak kívülről, az ablakon át lesi majd mások mulatságát, csak képzeletbeli
táncossal fog keringőzni a lépcsőfordulóban.
A
ház lakóit egyetlen család képviseli a bálon: a harmadik emeleti Grunovszkyék.
Grunovszky papa lecsúszott lengyel nemes; előkelő ismeretségeiről mesélget a
kávéházban, zsebkendőjén hétágú korona díszlik a monogram fölött, pénze azonban
sosincs, az is előfordult már vele, hogy az elkártyázott lakbért –
szégyenszemre – bizonytalan eredetű kölcsönből fizette ki az ordítozó
háziúrnak.
Grunovszky
úr kisebbik leányával, Margittal készül a Polgári Kör mulatságára. Hátha arra
jár a királyfi, a férjhez menendő lányok álomlovagja… Ha már a másik lány, a
vénlányság felé zokszó nélkül közeledő „nagy Vanda” elszalasztotta az efféle
lehetőséget, legalább a kicsi hadd próbáljon szerencsét! Margit tiltakozik a
ráerőltetett Hamupipőke-szerep ellen: nem tartja magát vonzónak, az idegen
társaság feszélyezi, a hitelbe csináltatott – s egyre késő – báli ruha miatt
szégyenkezik. Apja azonban még egy nyaklevest sem sajnál, csak hogy meggyőzze,
családi érdek az estélyen ott ragyognia. A nagy Vanda pofon nélkül is
meggyőzhető; hátha a húga, akit korán meghalt anyjuk helyett szeret és
babusgat, csakugyan éppen most talál majd rá arra az emberre, aki boldoggá
fogja tenni, azaz „el fogja tartani szépen és tisztességesen”! Az önfeláldozó,
jólelkű leány szerény képzelete szerint pontosan ennyi a boldogság: valamivel nagyobb
lakás, hosszú családi asztal, körülötte sok apró gyerek, s regényhős helyett a
derék férfiú, aki egy szál perkálszoknyájában is oltárhoz vezeti a kis
Margitot.
Az
utolsó pillanatban végre meghozzák a „puffra”, azaz hozomra rendelt csipkés
ruhakölteményt. Margit főpróbát tart: érzi, hogy a temérdek fodor „gyilkos
dísz” az ő számára, „tejbe esett légy” lesz, hiszen törékeny termete, halvány
szőkesége elvész a színpadias alakokra, tüzes szépségeknek tervezett
estélyiben. Terka Völgyessy Bellát, a házban lakó előkelő kisasszonyt hívja
segítségül, nyugtatná meg a szorongó Margitot; Grunovszky papa Bíró Jenőt, a
festőt kéri ugyanerre, sőt a jólelkű művészt arra is rábeszéli, legyen a bálban
Margit kísérője. Bíró Jenő becsülettel eleget tesz a kérésnek: a vendégek
között felbukkanó ismerőseit sorra bemutatja a lánynak, táncosokat küld hozzá;
tapintatos figyelme teszi elviselhetővé az estét a vásárra vitt, ám szerénysége
és titkolhatatlan szegénysége miatt most sem kelendő Margitnak. Közben azonban
bosszús is, amiért Grunovszky atyai erőszakossága miatt újabb és újabb
lovagiasságokra kényszerül, végül egy születésnapi családi összejövetelre szóló
meghívást is kénytelen elfogadni.
Bíró
Jenő tehetséges festő, akire azonban aligha vár nagy jövő: a napi kenyérgondok
miatt szétforgácsolja, aprópénzre váltja magát. Pedig remekül indult, talán
túlságosan is szerencsésen – tizenkilenc évesen festett egy Pietát, ami szakmai körökben ismertté
tette a nevét. De a Pietával
szerzett megbecsülés egyre kopott, azóta akármit próbált, első művével
hasonlították össze, s szemére vetették, hogy nem tudja magamagát
túlszárnyalni. Erkölcsi igényessége is különc a siker elérésében. Párizsban
tanult, a világhírű Danzers mester tanítványa, sőt kedvenc tanítványa volt.
Csakhogy önként száműzte magát a mester köréből, amikor annak ifjú és kacér
felesége kivetette rá a hálóját. Mások bezzeg nem voltak ilyen jellemesek! A
közepes tehetségű spanyol festőnövendék az asszony befolyása révén, a
szemérmetlenül megcsalt Danzers támogatásával már világhírt szerzett magának…
Bíró inkább hazatért Magyarországra, s a kőbányai nebulók jobb sorsra érdemes
rajztanáraként keresi a kenyerét. A festést ugyan nem hagyta abba, de jobbára
csak önmagának festeget. Most is hiába készült el igényes, tisztességes műve, a
megrendítő szépségű Koldusgyermek, Weinberger úr, a műkereskedő nem vásárolja
meg még féláron sem az „ijesztő” képet, csak csendéletet rendel, polgári
lakások falaira illőt.
A
Gurnovszkyéknál megismert „előkelő hölgyet” az első találkozáson még idegenkedve
szemléli Bíró. Tizian múzsájára emlékeztető vörös hajával, ragyogó sötét
szemével, Gioconda-mosolyával Bella elbűvölő jelenség, csakhogy fölényeskedően,
az alattvalóihoz leereszkedő hercegnő módjára viselkedik. Bíró azonban
csakhamar észreveszi, hogy szerepet játszik, s hogy vén szamár létére „egy
kislánynak ült fel, aki föltette a nagymama szemüvegét, s azt kívánja, hogy őt
ezentúl komolyan vegyék”.
Völgyessy
Bella kastélyban született, a Sacré-Coeurben nevelkedett, apja szeme fénye volt
– de az apa meghalt, a kastély és a birtok dobra került, s a lecsúszott
dzsentrilány most nővérével, Gabriellával tengődik, előkelő nyomorúságban,
annak katonaözvegyi járadékából. Míg mondénul cigarettázik a társaságban –
elvégre az orosz cárné is cigarettázik! -, magában nevet: senki se hinné, hogy
ma csak kávét evett, s még három hétig csak kávét fog ebédelni, mert ki kell
fizetniük boldogult bátyja adósságait.
Bíró
Jenő egyre jobban vonzódik a lányhoz. Engedélyt kér, hogy lefesthesse. Bella
szívesen beleegyezik, Gabriella azonban feltételt szab: a festő adja szavát,
hogy nem lesz szerelem a dologból. Bellának mielőbb férjhez kell mennie egyik
derék kérőjéhez, nehogy beteges nővére – halála után éhen pusztuljon. Bíró
mindent megígér, még abba is belemegy, hogy amíg Bella modellt ül a képhez,
Terka legyen a gardedám, s védencei, a házbeli gyerekek is körbeüljék
délutánonként a festőállványt. Míg lassan festeget, húzva az időt, csak hogy
minél tovább tartson a boldogító foglalatosság, szebbnél szebb mesékkel kötik
le a gyerekek figyelmét. Az egyik mese Bellának szól, aki egyre halogatja a
végső választ kérőjének: hogyan szeretett bele a szépséges Güdül nem kívánt
férjébe, a kakastollas hegyiemberkébe.
Bella
nem okul a meséből: elutasítja a nővére választotta jövendőbelit, sőt – mivel ő
semmire nem adta szavát Gabriellának – egyre kedvesebb lesz Bíróhoz.
Kapcsolatuk a kép elkészültével sem szakad meg, míg egy tavaszi séta során
eljutnak a kölcsönös vallomásig: réges-régen szeretik egymást.
Házasságuk
a megvalósult boldogság, a tökéletes harmónia. Szegénységük csak a festőt
zavarja, őt is csak azért, mert még az egyszerű életvitelhez is sok-sok
különmunkát kell vállalnia, s ilyenkor nélkülöznie kell imádott felesége
társaságát. Munkája: a nem szeretett tanítás s az áron alul eladott
csendéletek. Művészi sikerei nincsenek; az őszi kiállításra hat-nyolc képet is
fest, de az utolsó héten visszavonja őket, verseny nélkül átengedi a pálmát
azoknak a pályatársaknak, akiknek jutalmazását a zsűri már úgyis előre eldöntötte.
A
házaspár boldogsága az első gyermek, Palika érkezésével teljessé válik.
Születése előtt Bíróék egy kis házat vásárolnak: földszintes, kertes házacskát.
Milyen jó lesz ott játszadozni Palikának s az eljövendő kistestvéreknek! Milyen
csöndes, nyugodt műterem vár ott Bíró Jenőre! A beköltözésre azonban nem kerül
sor: Bella csak egyszer sétálhat végig kisfiával és férjével a tavaszi utcán:
csomagolás közben rosszul lesz, láza magasra szökik. A professzorok
klímaváltozást ajánlanak, az talán még segíthet. A festő minden kélsz képét
elkótyavetyéli Weinbergernek, csak hogy utazhassanak. Új alkotását, a berlini
kiállításra festett Angelust ingyen
sem veszi át a műkereskedő.
Júliusban
három levél is érkezik a délvidéki Ilmavölgybe: a kép első díjat nyert –
Weinberger úr már dupla pénzt is ígér érte -, Dom Alfonso alcantarai herceg
viszont bármi áron megvenné magánmúzeuma részére. A siker, a világhír
elérkezett, csak éppen nincs, aki örüljön neki. A szépséges, kedves Bella
meghal fiatalon, ahogyan többször is megjósolta.
Galanthay
Masa grófnő fiatal, szép, és huszonötmilliós vagyona van. Egy elegáns
fürdőhelyen tölti napjait, s keresi önmagát. Sokoldalú tehetség: énekelni
tanul, meg görögül, hogy eredetiben olvashassa Homéroszt, próbálkozott már a
szobrászattal is – most éppen festeget. Kérők között válogat: a
hozományvadászokat megveti, de az őszinte érzelmek sem hatják meg. Legfőképpen azonban unatkozik,
így hát naponta levelet ír Pestre öreg nevelőnőjének, s ezekben beszámol minden
programjáról, még a helyi pletykákról is.
A
fürdőhelyre érdekes társaság érkezik: négy különc-bohém megjelenésű férfi.
Kilétük találgatása végre valami izgalom! Masa hamarosan elújságolhatja: az
egyik hírhedt párizsi szépfiú és divatdiktátor, a másik nem kevésbé ismert
angol Don Juan, a harmadik Dom Alfonso, Alcantara jövendő uralkodója, akit
gáláns kalandjai miatt Gardénia hercegnek nevez az előkelő társaság. A negyedik
– Bíró Jenő. Véletlenül került Dom Alfonso társaságába. Az Angelus után a herceg újabb és újabb képeket rendelt tőle, végül
nagyúri gesztussal udvari festőjévé nevezte ki. A megbízatás a festőnek biztos
megélhetést és művészi szabadságot jelent, kisfia nevelésének, majdani
egzisztenciája megteremtésének alapját.
Évek
teltek el felesége halála óta. Akkor végtelen kétségbeesésében utána akart
halni az asszonynak, de amikor pisztolyát halántékához szorította, a szomszéd
szobában felsírt a kisfia… Bíró Jenőnek élnie kell: Palikát fel kell nevelni,
Bella gyermekét nem dobhatja az árvák sötét nyomorúságába.
Masa
grófnő vonzódik a magányos, szomorú férfihoz, művészetének is régi csodálója.
Először véletlenül, majd némi ügyeskedéssel találkozik vele, később arra is
alkalmat teremt, hogy képeiről a híres mester véleményét kérje. Bíró nem
udvariaskodik: a grófnő művészinek vélt festményei egy lelkes amatőr munkái
csupán. Maga megdöbben a nyers bírálattól: arisztokrata társaságában eddig
csupa hízelkedővel találkozott. Úgy érzi: életét éppen ezzel a minden
hamisságtól mentes férfival kell összekötnie; színlelni maga sem tud, így egy
merész elhatározással levelet ír neki, férjül kéri. Ha igent mond, hűséges, jó
felesége lesz.
Bírót
nem lepi meg a levél. Éjszakai tűnődései közepette váratlan vendég jelent meg
nála, maga a Sátán. Elegáns megjelenésű fiatalember képében személyesen jött el
Bírót rábeszélni a házasságra. Tudja, hogy Bírót magánemberként nem vonzza a
vagyon – bár 25 millió előtt a Sátán is kalapot emel! -, de ha a művészet karöltve járna a gazdagsággal?
Ha a művésznek csak az igazán ihletett percekben kellene dolgoznia? S a
gyermeknek is mennyivel többet érne egy második anya, mint akárhány nevelőnő!
Masa bájos, eszes, fiatal – az legyen a kivetnivaló benne, hogy gazdag is? A
hajnalig tartó vita végén Bíró még nemet mond a Sátánnak, de mindketten tudják,
hogy Masa levelére igen lesz a válasza…
A
második házasság után minden arannyá válik Bíró Jenő körül. A milliós
hozományhoz nem is kell nyúlnia, a vagyon „tudja kötelességét… szerez egy
másikat, amelyhez már hozzányúlhat minden aggodalom nélkül”. Képeit óriási
összegekért versengve veszik a műkereskedők, a kritikusok egymást túllihegve
dicsérik művészetét. Gazdasága hozzáértés nélkül is virágzik, s ha ifjú
felesége Monte-Carlóban elrulettezik 17 aranyat, ő vigasztalásul bankot
robbant, s százezreket söpör be a játékteremben. Mégis egyre boldogtalanabb, s
egyre kevésbé tudja megbocsátani magának az árulást, amit művészi
érvényesülésére és Palika jövőjére hivatkozva elkövetett. Masa legszentebb
érzéseit megcsalta: elhitette vele, hogy szerelemmel szereti, ahogyan meg is
érdemelné. Palika nevelésére nem alkalmas: miféle erkölcsről beszéljen neki?
Egyetlen menekülése a múlt, Bella emléke, aki még egész embernek ismerte őt.
Masa
érzi, hogy férjének valami titka van, s a végére akar járni. Egyszer a Körúton
pillantja meg: egy szegényesen öltözött lánnyal beszél szokatlanul figyelmesen.
A jelentéktelen lány – öt-hat gyerek veszi kerül – nem lehet a vetélytársa, de
talán nyomra vezethet! Bíró gyakran eltűnik egy elegáns lakásuktól távoli
negyedben, valami Kismező utca 123-ban. Oda Masának el kell mennie! Amíg Bíró a
temetőbe látogat kisfiával Bella márványmauzóleumát megmutatni a gyereknek,
Masa fölkeresi a titokzatos házat, és besurran. Hálószoba – kispolgári módon
egymás mellé állított hitvesi ágyakkal. Gyermekszoba, benne két kiságy s egy
bölcső, játékok – de hogyan lehet egy gyermekszobában ilyen rendet tartani! A
nappaliban teázáshoz készítve a csészék, egy barna hárászkendő a szék karjára
vetve – de hol vannak a lakók? Az utolsó szobában kiderül a titok; a műterem
közepén Bella képe áll, tizennyolc éves szépsége beragyogja a helyiséget, haja
fénye mellett elfakul a napsugár. Sok-sok más képen is az ő tiziani arca
mosolyog. Masa szívébe hasít: róla a festő egyetlen vázlatot sem készített
soha! Most már bizonyosan tudja: a családi ágyban soha nem alszik senki, a
kiságy, a bölcső a meg nem született gyermekeké, s vetélytársnője
legyőzhetetlen, hiszen maga a múlt, emlék, álom.
A
műterem ajtajában váratlanul Bíró jelenik meg. Titka lelepleződött, most már
egy másik ember is tudja – s éppen egy hozzá közel álló ember -, milyen
nyomorult, hazug, szerencsétlen.
Hiába
jelenik meg még egyszer a kísértő, hogy az aranyélet folytatására biztassa –
dolgozószobájában a művész főbe lövi magát.
KARKOVÁNY
JUDIT
Forrás: 99 híres magyar
vers és értelmezése 107-115. old. – Móra Könyvkiadó 1995.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése