2013. jan. 20.

KARÁCSONY BENŐ (1888-1944?): Napos oldal




(regényismertetés)


Gyulafehérváron született Klärmann Bernátnak. Kolozsváron élt és alkotott mint Karácsony Benő, s végül Klärmann Bernátként halt meg egy koncentrációs táborban. (Talán Auschwitzban, ahogy többen is tudni vélik.) Azoknak a Cserépfalvi kiadásában 1947-ben megjelent Magyar mártír írók antológiájá-ban szereplő szerzőknek tragikus sorsában osztozott, akik ízig-vérig magyar írók voltak mind nyelvükben, mind gondolkodásukban, mind érzelmeikben, mégis zsidóként pusztultak el.

Karácsony Benő egyébként sem tartozott a sors kegyeltjei közé. Romániai magyar íróként – csak az első világháború után kezdett el publikálni – jóval kisebb figyelemben részesült a korabeli Magyarországon, mint amekkorát érdemelt volna, s mint amekkorában a vele rokon s azonos színvonalú magyarországi kollégák részesültek. Az erdélyi kritikusok jobbára csak fanyalogtak, mert fanyar humorát, iróniáját illetlennek, majdhogynem szentségtörésnek ítélték az adott helyzetben, vagyis az elszakítottság reménytelenségében. A publikum egyébként nem sokat törődött azzal, hogy Karácsony túl könnyűnek találtatott a kritikusi mérlegeken, és lelkesen, sőt hálásan fogadta az ügyvéd író zamatos nyelven, élvezettel és élvezetesen megírt regényeit. Persze ez a közönségsiker nemhogy kedvezően befolyásolta volna a szigorú ítészek álláspontját, ellenkezőleg, még fölényesebb hangot ütöttek meg.

Nem azzal vétkeztem én, hogy népszerű vagyok (voltam?), nem, nem vagyok!, mindennek ellenére, nem kívánatos emberként is? Vagy az lenne bennem az ’olcsó’ (…) hogy szeretem ezt a büdös életet? Mindegy, most már mindegy, csak megbocsáthatatlanul érdekel: magvas, pesszimista és olvashatatlan műveket kellett volna írnom a kritika kedvéért? Ha így van, rosszul van. Nem vagyok jós, de meg merném jósolni, hogy nincs messze az idő, midőn nem lesz bűn az érthető szöveg és az élet szeretete. Ha csalódnám, felkötném magam (stílusosan: ama fűzfára!)” – írta Osvát Kálmánnak, az egyetlennek a „komoly emberek” közül, aki igazán méltányolta és értékelte írói kvalitásait, az egyetlennek, aki később monográfiát szentelt volna Karácsony Benőnek, ha hirtelen jött halála nem akadályozza meg ebben.

Karácsony Benő nem sejthette, hogy ha a korábbi szempontok elvesztik is érvényüket (ahogy megjósolta), jönnek majd helyükbe újak, amelyek alapján életműve megint csak elmarasztalható. 1848 után mind Romániában, mind Magyarországon túlságosan kispolgárinak minősült, sőt a legkeményebb ötvenes években, ha egyáltalán szót vesztegettek ár, akkor közveszélyes cinikusnak bélyegezték. Bár 1956 után a hazai kiadóknál már meg-megjelentek művei (sőt Romániában is), Karácsony Benőnek az irodalomtörténet változatlanul adósa egy, őt a rágalmak alól tisztázó, ideológiáktól mentes, alapos irodalmi szempontú elemzéssel, azoknak az értékeknek a megmutatásával, amelyek mindig léteztek, ha nem is vettek róluk tudomást.

Karácsony egy színművel, úgynevezett polgári drámával indul (Válás után, 1923), majd 1924-ben egy novelláskötete jelenik meg Tavaszi balladák címmel Marosvásárhelyt. Első regénye a Pjotruska (1927). Főhőse az önéletrajzi ihletésű Balthazár György vidéki újságíró. Érzékeny, jó szemű hírlapíró, aki a társadalmi igazságtalanságokat nemcsak meglátja, de szóvá is teszi, s ezért számtalanszor meggyűlik a baja a kisváros hatalmasságaival. Balthazár mégis révbe jut; befutott író lesz, és boldog házas

A második regény, az Új élet kapujában (1932) már kesernyésebb hangvételű vagy inkább fanyarabb, mint a Pjotruska; Tunák Árpád mint háborús rokkant, mint férj és mint mérnök, aki felkarolná a rászoruló szegények lakásgondját, bizony kemény tapasztalatokra tesz szert. Mégsem adja fel, hogy átjusson a napos oldalra.

A Napos oldal (1936) a legsikerültebb Karácsony-regény. Hőse, Felméri Kázmér szobrász és életművész csak nagy kerülővel jut el az annyira vágyott napos oldalra. Sokszor becsapja a látszat, s ameddig nem próbálja ki a rosszat, nem mindig ismeri fel, hogy már jó helyen volna. Szerencsére derűje, humora, egészséges életszemlélete jó iránytű, és elvezeti az igazi napos oldalra, a természetbe.

A Napos oldal után Karácsony megint egy darabbal jelentkezik, ezúttal egy vígjátékkal (A rút kiskacsa, 1937), mert ő sem adja fel. Az 1940-ben kiadott Utazás a szürke folyón című regény főhőse, Sebestyén, a patikussegéd mintha tanult volna Balthazár, Tunák és Felméri tapasztalataiból, s másképpen, másban, de mindenképp a természettel eleve szoros kapcsolatban keresné a boldogulás útját. Az utolsó, 1946-ban, tehát már posztumusz megjelent regényében, A megnyugvás ösvényein címűben a falujába visszatért Felmérivel talákozunk, aki végül megtalálja élete értelmét egyrészt a természettel kötött új kapcsolatában, másrészt fia nevelésében.

Karácsony Benő – művei tanúsága szerint – megrögzött moralista volt, de nem az idealisták, hanem a realisták közül való, aki azért meg tudta őrizni toleranciáját, veleszületett devianciáját, s ami egyedülálló: jól fejlett mizantrópiája ellenére – vagy inkább mellett – derűjét, mi több, humorát is mindvégig megtartotta.



*

NAPOS OLDAL


Felméri Kázmér és barátai, úgy is, mint Tömzsi (tisztes polgári nevén Csókai), a nagy fejbőrmozgató és hazudozóművész, Lólábú (eredetileg Bodza), az elcsapott sánta mozihegedűs és nagy reményű költő, továbbá Fapofa (született Feketics Gáspár), a kiváló légycsapkodó és umtatázó, tehát e kisvárosszerte közismert, de nem éppen közkedvelt Felméri-kvartett minden sezrdán és szombaton tekézik. Egy alkalommal azonban, egészen pontosan 19223. május 23-án, Lólábú nagy lendülettel és egy dobásból nem a bábukat, hanem az ott bóklászó szomszéd leghornt teríti le. Hiába az eltévedt golyó a felelős mindenért, mégis jókora botrány kerekedik a dologból. Szerencsére Felméri Kázmér legény a talpán, s mancsát úgy a tyúkászati felügyelő képére ejti, hogy az nyikkanni sem tud, nemhogy kártérítést követelni a kimúlt kakasért. De Felméri is megkapja a magáét, igaz, csak szavakban, a pompás és erkölcsös porcelán-hölgytől, azaz Dukics bankigazgatónak – a tyúkászat tulajdonosának – külföldről frissen hazatért s először alig kélt órája szemrevételezett lányától.

A naplopók – jóllehet Lóláb után immár Fapofa is munkanélküli -, vidáman töltik napjaikat, olykor ellátogatnak Ridélinéhez, a fiatal özvegyhez, akinek dézsanagy szíve van, s falatozójában héba-hóba szívesen megvendégeli mesterien készített gyöngykásalevesével Felmérit és barátait. Miss Mabel, az angolnyelvtanárnő is be-betér Ridélinéhez, s ha éppen ott találja a léhűtőket, szívesen elidőzik társaságukban, még ha ugratják, sőt kinevetik is csetlő-botló magyar nyelvtudásáért. Viszont senki sem veszi tőle rossz néven, ha szívesebben táncol Felmérivel, aki pedig mindig szóvá teszi lógó cipőfűzőjét és harisnyáját, mint Lólábúval, aki pedig verseket ír hozzá, és azt sem, hogy mindig bejelenti, hamarosan hazautazik Birminghambe, aztán mégis itt van.

Rövidesen Felméri Kázmér is az utcára kerül. A Fedőcserép- és Alagcsőművek igazgatója megelégeli rendszeres késéseit, általános nemtörődömségét, de legkivált a számonkérés pillanataiban tanúsított hetykeségét, tenyérbe mászó ártatlanságnak álcázott pimaszságát, és persze az igazgató úr bizalmas viszonyban van Dukics bankigazgatóval is. És egyáltalán, igazgatók és hivatalnokok valahogy nem igazán értékelik Felméri kicsattanó humorát, egészséges életkedvét. Bezzeg a cimborák! Bezzeg Miss Mabel! Kázmér otthon, vagyis Bogdánné, a szállásadónője előtt megpróbálja eltitkolni, hogy kidobták, mert bármilyen szőrösszívűnek mutatja is magát, Bogdánné iránt, aki őt elvesztett fia helyett fiának fogadta, igenis gyengéd, megértő szeretetet táplál. Már csak azért is, mert Bogdán urat, a könyvkötőt egyre gyakrabban kell a kocsma elől, az árokból részegen, törött orral hazacipelni.

Felméri Kázmérnak az éhezés, a munkanélküliség sem szegi kedvét; ha színház jön a városba, jól kimulatja magát cimboráival, s éli világát, de azért pénzszerzéssel is megpróbálkozik. Patyipak cukrászdájában közszemlére állítja még korábban, kedvtelésből faragott szobrocskáit, hátha akad rájuk vevő. De nem akad. Aztán váratlanul Tömzsit is menesztik a villanytelepről, ahol addig dolgozott. Felméri gyanút fog: „Azt hiszem, megint a döglött leghorn kakas kukorékolt egyet. A Dukics lány apja részvényese a villanytársaságnak.” Kukorékolt-e valóban az a kakas, vagy sem, valamit mindenképpen csinálniuk kell, mert különben éhen vesznek. Zsigmondi borbélynál favágó gépet hirdetnek eladásra. Felméri nagyszerű vállalkozás lehetőségét szimatolja benne. Csakhogy Péntek, a galambtolvaj előleg nélkül nem adja sem bérbe, sem megvételre a gépet. Felméri Ridélinével köt alkut: egy vele töltött éjszakáért cserébe az asszonyság megveszi a gépet, és bérbe adja a négy pernahajdernak. Kázmér számítása beválik, a kezdeti nehézségek után jól keresnek a faaprítással. Egyik nap azonban Felméri kezébe alaposan beleszalad a fűrész, s nem tud tovább dolgozni. Épp Patyipak cukrászdájában lábadozik egy pohárka keserű pálinka mellett, amikor betoppan a Dukics lány. Vásárlás közben szemrevételezi a szobrocskát, és a Patyipak lánynál érdeklődik alkotójuk iránt. Ám amint kiderül, hogy Felméri az, a lány gyorsan fizet, és abban a tükörben, amelyik előtt a fiú ül, de hangsúlyosan ügyet sem vetve rá, gondosan megigazítja kalapját, majd mint aki jól végezte dolgát, köszönés nélkül távozik.

Kázmér a Karamazov testvérek utolsó lapjainál tart – még mindig „betegállományban” -, amikor üzenetet hoz otthonról Veronka, a kis cseléd. Apja leesett a padlásról, tisztelteti és kéri, ha ráér, nézzen egy kicsit haza. Kázmér máris indul. Alighogy leszáll a vonatról, összetalálkozik Éberlein doktor úrral, aki egy Goethe-idézetbe csomagolva tudtára adja, hogy apja közben meghalt. Felméri Kázmér megsiratja, eltemeti apját, s ott marad a malomban. Egyelőre van miből élnie, lógathatja naphosszat a lábát, esetleg a háborúból hazahozott látcsővel kémlelheti a falut, az udvarokat, a szemhatárt, s kedvére figyelheti, hogy a papnétól a volt bajtársig ki mint szorgoskodik vagy éppen pajzánkodik. Lassan visszaszokik a falusi életbe, egyre otthonosabban érzi magát családja, vagyis Veronka, a 13 éves kis cselédlány, Katalin kecske, Maszat kutya, Flórián kakas és a rigó körében.

Éberlein doktoron és Ferencen, az egyik volt bajtárson kívül nemigen szívelik Kázmért a faluban. Kiváltképp a tiszteletesné nem állhatja, mihasznának tartja, s ráadásul paráznának, mivel nem küldte haza Veronkát, s egy fedél alatt él vele. Felméri a jegyzővel is hadilábon áll, ugyanis nem adja el a malmot annak, akit ő küldött hozzá. Todor, a másik volt bajtárs, akivel annak idején a fronton négy napig feküdt együtt éjjel-nappal egy olasz kavernában, furcsán tartózkodó, mintha elfelejtette volna az egykori barátságot. Sőt, amikor az írnokot kíséri hivatali minőségben Kázmérhoz, számba veendő a szegényes örökséget, majdhogynem ellenséges. Kitavaszodik, és Kázmér egyre jobban élvezi a falusi életet, az erdőt járja, hazaviszi a sebesült kis nyusztot, ápolja, egyszóval elmerül a természetben, és szobrászkodik is. Keresni viszont semmit sem keres, feléli, amit lehet, s fizetség helyett a termésért Kati kecskét adja az öreg tiszteletesnek. Arról nem tehet, ha a Kati visszaszökik hozzájuk.

Közben szerencsét próbál a városban is – már végképp nincs mit enniük -, a kendőgyárban, a mozisnál, de elszántságát semmiféle siker, azaz munka nem koronázza, mindössze egy babos kendőt vihet haza Veronkának. Találkozik egykori cimboráival, nagyot vigadnak, összeakad Miss Mabellel, aki továbbra is készül haza Birminghambe, és persze ellátogat Bogdánnéhoz is, ahol a végképp elázott Bogdán helyett gyorsan elvégzi a munkát, beköt néhány könyvet.

Miután Veronka nagy megkönnyebbülésére és boldogságára visszatér a malomba, a kis cseléd buzdítására végre nekiáll, és rendbe hozza a zsindelyes tetőt, a baromfiketrecet, a gátat, a malomkereket, esténként pedig, de legkevésbé sem a Vakarcs biztatására (sőt inkább ellenére, ellenében) rendbe hozza érzelmi é letét is. Ágnest látogatja, a vízimolnár lányát.

Nincsen öröm üröm nélkül, persze hogy meggyűlik a baja a hatósággal, közelebbről helyi képviselőjével, Todorral a be nem fizetett hagyatéki illeték miatt. Aztán ez az ügy is rendeződik a frissen lekaszált szénával. Kázmér annyira belejön a munkába, hogy átveszi apja örökét, s szorgosan, vidáman őrli a falu búzáját.

Jön Veronkáért az apja, de a kis cselé dinkább a patakba fekszik, a levelek alá, semmiképp nem akar az apjával hazamenni. Tüdőgyulladást kap, de Éberlein doktor és Kázmér áldozatos ápolásának hála, meggyógyul.

Egyik alkalommal, amikor Ágneshez „szökik”, Felméri alaposan  megüti a bokáját, pontosabban a térdét, és úgy lesántul, hogy napokig járóképtelen. Telnek-múlnak a napok, a falu  megbékél Kázmérral és ő is a világgal, a Kati kecske ugyancsak, merthogy végre anyai örömöknek néz elébe. Veronikáért másodszor is eljön az apja, s most el is viszi magával. Úgy hírlik, tavaszra  új, modern malom épül, és Dukics is részvényes benne. Ágnest eljegyzik egy asztalossal, de különben is elköltöznek malmostul az épülő új miatt még a tél beállta előtt. Kázmér és Ágnes búcsút vesznek egymástól.

A jámbor báró csődbe megy, árverésre bocsátott erdejét és fűrésztelepét Dukics veszi meg. Egy társasággal felbukkan a Dukics lány, de nem ismeri meg Felmérit. Másodjára a lány beóvakodik a faragószínbe, miközben Kázmér dolgozik. Felméri kiadja az útját, de a lány nem hagyja magát sem kidobni, sem lerázni, s végül eléri, hogy felkísérheti Kázmért a hegyre, a beteg suszterhoz, akit Felméri és Éberlein küldött oda korábban tüdőbaját gyógyítandó. Visszafelé Kázmér szándékosan eltéved, és holtra fárasztja a lányt és piperkőc fiúját.

Todoré lesz a Felmériével szomszédos kaszáló, újra összemelegednek. Kázmér berohan a városba, hogy új inget, nyakkendőt vásároljon, tetszeni akar Dukics Annának. S bár a nyakkendőt végül a kiskecske nyakába köti, hiába kapálódzik, már menthetetlenül szerelmes a lányba. Egy csodálatos és ígéretes estét és éjszakát töltenek együtt, de aztán Anna nem jelentkezik. Kázmér elunja a várakozást meg a pénztelenséget. Eladja a kaszálót, bemegy a városba. Mindenfélét összevásárol, kiöltözik a viszontlátás reményében. Csakhogy Anna nyolc napja elutazott. Kázmér régi barátaival bút felejt a kocsmában, aztán Bogdánnénál kialussza magát, reggel pedig hazamegy a faluba. A cipész közben meghalt. Levél várja Annától, hogy el kellett utaznia, de Kázmér csak írjon neki, számoljon be magáról.

A derék természet-, irodalom- és zenebarát Éberlein doktort végleg elhagyja, javaiból kifosztja kikapós felesége. Éberlein és Kázmér gyakran üldögélnek együtt magányukban. Felméri hiába írogatja szorgalmasan a leveleket Annának, válasz nem érkezik. Ferencre bízza a malmot, a kis megmarat föld és erdőrész értékesítését. A nyuszt iszonyú vérengzést visz végbe, elpusztítja egykori barátait (a kakast, a csízt, a fürjet), és elpucol. Kázmér felszámolja otthonát.

Felméri Budapesten Anna címét kutatva a rendőrségen összetalálkozik egykori osztály- és szobatársával, Péntek Péterrel, akivel, ha leplezetten, sőt öntudatlanul is, de mindig utálták egymást. A kölcsönös ellenszenv még jobban megerősödik a rövid, de velős beszélgetés, majd egy későbbi kávéházi este után.

Dukics Anna kedvesen és finoman, de annál határozottabban eltanácsolja magától Kázmért; menyasszony, s Felméri egyetlen levelét sem olvasta el. Kázmér egyik szobát a másik után veszi ki, mert a háziasszonyok bármennyire is különböznek méretre, vallásra, emeletre, két dologban megegyeznek: sajnálják a villanyt, és letagadják a férgeket. Felméri összeismerkedik fiatal szobrászokkal, Bagival és Kadarkútival. Szorgalmasan dolgozik, aztán Bagdival meg egy botcsinálta naiv-népies festővel Kadarkúti szervezésében kiállítást rendeznek. Meglehetős sikert aratnak, és egész szép kis summához is jutnak, de a pénz nem sokáig tart, ugyanis az egyik szállásadónál rendezett, a gangra terebélyesedett botrány eredményeképpen felcsípett fűzőkészítő lány szórakoztatása sokba kerül. Amikor már végképp nincs mit aprítania a tejbe, kőszenteket tataroz ki egy gazdag belvárosi házban, amelynek egyik lakójával, egy fiatal, magas, hosszú combú, alt hangú nővel rövid úton ismeretséget köt megmintázás céljából. Dr. Bajkó Júliát ugyan nem mintázza meg, viszont segítségével betegkísérővé avanzsál, és Párizsba utazik.

Egy kis ócska hotelban száll meg, mert néger tulajdonosnőjét bizalomkeltőnek találja. Madame Rossignol többé-kevésbé be is váltja a hozzá fűzött reményeket, jóindulatú és barátságos, baj inkább csak a férjével, a volt gyarmati altiszttel van, aki kezdettől gyanakodva figyeli az ágrólszakadt új vendéget. Kázmérnak nem sok öröme telik Párizsban, megnéz ugyan ezt-azt, ilyen és olyan múzeumokat, de főleg éhezik és nagyon magányos. Egyetlen valamirevaló kapcsolata Pacsirtáné asszonyság (Madame Rossignol) legkisebb gyermekével, a 12 éves mulatt kislánnyal, Pompone-nal van. Meg is mintázza. A kislány, illetve anyja rokonsága munkát szerez neki (hogy fizetni tudjon a szobáért) egy kőfaragónál Vincennes-ben, ahonnan azonban a májusi bérmozgalmak után szó nélkül kivágják. Időközben – bár kizárólag a csukott ajtón keresztül – összebarátkozik szállodai szomszédnőjével. Ám a meghitt kapcsolatnak hamarosan végre szakad, a lány szerelmi bánatában öngyilkos lesz. A helyére költöző meghatározhatatlan nemzetiségű zenész pártfogásába veszi Kázmért, vevőt szerez Pompone-t ábrázoló szobrára Felméri egy ideig kutyasétáltatásból él, s élne belőle továbbra is, ha egy óvatlan pillanatban egy korcs el nem venné az általa sétáltatott előkelő kutyalány szüzességét. De elvezi, s így Kázmérnak menekülnie kell. Pompone torokgyíkban meghal, s Felmérinek 13 hónap után végképp elege lesz Párizsból. Hazautazik.

A telet és a tavaszt kemény munkával tölti Pesten. Véletlenül találkozik a doktornővel, akivel megállapodnak, hogy ezúttal Kázmér valóban megmintázza. Két hónapig dolgozik a szobron, amely nagyszerűen sikerül, de barátságuk inkább csak vízszintes irányban fejlődik tovább. Viszont éppen nála ismeri meg Kernbach Ilonát, aki rettentően emlékezteti Dukics Annára. A hasonlóságból azonban egykettőre kibontakozik önálló személyisége, amely meglehetősen elüt az Annáétól, de kétségkívül vonzó. Ilona kis ravaszkodással hamar összehozza házasságukat. Ilona szüleinek házába költöznek, Papu és Mamu szigorú felügyelete alá. Ami ezt a helyzetet kibírhatóvá teszi azon kívül, hogy Ilonával dúl a szerelem, s azon kívül, hogy nincs más választásuk, csak az a független toronyszoba, amely kiválóan alkalmas műteremnek. Bár elég nehezen, de megszületik Kiskázmér, akit, jóllehet, Kázmér harcolt ki, a nagyszülők jobbára elzárnak vejüktől, veszélyes semmirekellőnek tartván. Ilona alig-alig látja el anyai kötelességeit, és a házasság is egyre romlik, mert Felméri nem elég sikeres szobrász, márpedig Ilonánál csak a hírnév és az elismertség számít. Hiába igyekszik Felméri visszaszerezni Ilona megbecsülését, ha mással nem, hát megalázó körülmények közt és megalázó munkával szerzett sok pénzzel, kegyes hazugsággal, Ilona egyre inkább megveti, s egyre inkább másoknál, lehetőleg sikerembereknél keres és talál vigasztalást. A gyerek vörhenyt kap, s csak Kázmér vállalja hosszan tartó ápolását. Jól összebarátkoznak, a gyerek attól fogva rettentően ragaszkodik apjához. A házasság egyre tarthatatlanabb, Ilona már egyszerűen semmibe veszi Kázmért, s a szülőkkel is igen elmérgesedik a kapcsolat. Mamu halála után Papu eladja a házat, s Kázmér már nem velük költözik el. Beidézik a rendőrségre. Péntek Péter mindenáron gyilkosságra való felbujtást és bűnrészességet vagy legalábbis cinkosságot akar rábizonyítani, de ez nem sikerül, mert a szembesítésnél kiderül, hogy ártatlan, még ha valamikor – idestova tíz éve – ismerte is a szerencsétlen gyilkost, aki nem más, mint a kis cseléd, Veronka. A lány végső kétségbeesésében a Dunába akart ugrani a gyerekével együtt, de a gyerek kicsúszott a kezéből, ő pedig nem ugrott utána. Veronkát másfél évre ítélik. Felméri szorgalmasan látogatja, gondoskodik róla. Megnyer egy pályázatot az időközben egy őrült nő áldozatául esett, leszúrt Kadarkúti titokban felhasznált tervei alapján készített makettel. Ilona megbékülne vele, de Felméri elutasítja. Egyre többet jár haza, a faluba, s egyre inkább foglalkoztatja a visszatelepülés gondolata. Veronka szabadul a börtönből, és egyúttal megszabadul nyomasztó terhétől is, az állomáson ugyanis végre ki tudja beszélni magából Kázmér iránt kislánykora óta táplált reménytelen szerelmét. Megkönnyebbülten hazautazik.

Kázmér is hamarosan elindul visszafelé, a maga ösvényén. Elmegy Kiskázmérért, és vonatra szállnak.

Havas Fanny

(Forrás: 66 híres magyar regény 293-301. old. – Móra Könyvkiadó 1995.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése