Tatabányán
született, s noha édesapja polgári iskolai tanár volt, bányászkörnyezetben
éltek, és a gyerek Gáll István bányászfiúkkal is barátkozott. A harmincas
években építettek egy saját házat, de ugyanott, a környék tehát maradt.
Valamikor gyűlölte a bányatelepet, mert mint egy interjúban mondta, a
szépérzékét örökre elrontotta. Nyílt kanálisok, por, hatlakásos házak – mégis
ezt a környéket szerette, ez engedte útjára. 1950-ben az ország összes
középiskolájából kizárták, mert vitát rendezett arról, hogy Sztálin vagy Lenin
volt a nagyobb. (Ez a motívum megjelenik A
ménesgazda főszereplőjének, Busó Jánosnak a sorsában is.) Érettségit sem
tehetett, gépkezelőnek állt egy börzsönyi útépítő vállalathoz. Behívták
katonának. Az Államvédelmi Hatóságnál szolgált, aknaszedő volt a határőrségnél.
1952 márciusában a Fertő-tóból szedték ki az aknákat, térdig a vízben állva. Az
itt szerzett megfázásnak szerepe volt abban, hogy Bechterew-kórja kifejlődött.
De másik örökséget is kapott a katonaságnál, a neurózist. Élete végéig
lecsatolta a karóráját éjjel, mert nem tudta elviselni a ketyegését.
Vendégségben megkérte a háziakat, vigyék ki a vekkerórát a szobából. „Nálam a
legfontosabb írószerszám a füldugó, van itt az asztalomon nyugatnémet,
csehszlovák,magyar... Zajérzékeny vagyok” – mondta 1973-ban Bertha Bulcsunak.
1954-ben
a Szabad Hazánkért című katonalaphoz került, aminek akkor Devecseri Gábor volt
a főszerkesztője. Érettségi nélkül, mint megfelelő kádert felvették az
egyetemre, magyar-történelem szakra, de három év után otthagyta, mert nem
tetszett a finnugor nyelvészet. A bölcsészkar helyett a marxista-leninista esti
egyetemet végezte el. 1957 májusában lesz párttag, a nagybudapesti
KISZ-bizottság művészeti felelőse. 1958-tól dramaturg a rádióban. 1963-ban írói
ösztöndíjjal a tatabányai pártbizottságra kerül. Utána ifjúsági titkár az
írószövetségben, dramaturg a filmgyárban, majd szabadúszó. 1971-től haláláig az
Új Írás szerkesztőségének tagja. Egy véletlen otthoni baleset okozta korai
halálát.
A
realista próza elkötelezettje volt. „A jó próza lábszagú, életszagú, szalonból
nem lehet prózát írni” – vallotta. S azt is mondta, kihívóan, hogy
„csalánkiütést kapok attól az új irodalomtól, amit a francia új regény
képvisel”. Nagyon szerette viszont az angolszász realista prózát, Steinbecket,
Faulknert és Hemingwayt. Szenvedélyesen érdekelte a történelem, a társadalmi
elkötelezettségű politikai irodalom. A magyar társadalom három sorsfordulója
izgatta: 1945, 1950, 1956. Minden írása ezek körül az évek körül forgott.
Felnőttkorában ismerkedett csak meg Babits műveivel, ifjúkorában Féja, Sinka,
Németh László és Tamási jelentették az irodalmat. Nemzedéktársai: Galgóczi
Erzsébet, Sánta Ferenc, Csurka István, Moldova György és Szakonyi Károly.
Első
könyve egy verses mesekönyv, a címe Garabonciás
diák (1954). 1961-ben jelentkezett a Patkánylyuk
című regénnyel, 1962-ben a Kétpárevezős
szerelem című elbeszélésciklussal. Csapda
című regénye 1966-ban, a Rohanók
című novelláskötet 1968-ban, harmadik regénye, A napimádó, 1970-ben jelent meg. Sorjáznak az újabb könyvek: 1976: Április bolondja (kisregények), A ménesgazda, amelyért a korábbi József
Attila-díjak (1967, 1976) után, 1978-ban Kossuth-díjat kap. Elbeszéléseit, melyek
lényegében az alább elemzendő regény előtanulmányai, 1980-ban publikálja Vaskor címmel. A Hullámlovas (1981) címet kapta kritikáinak gyűjteménye. Írt hang-,
tévé- és rádiójátékokat is.
A MÉNESGAZDA
A
regény az életszerűség illúzióját keltő epika nyílt célratörésével íródott.
Lineáris a cselekményvezetése, okszerűen motiváltak a történései, áttekinthető
a szerkezete, és alakábrázolásai is a valót követik. Szociológiai és történelmi
hitelű valóságábrázolással van dolgunk. Nem árt ezt elöljáróban is
hangsúlyozni, mert keletkezése idején már sűrűsödtek a parabolák, szimbólumok,
enigmák a magyar prózairodalomban.
Egy
déli határ menti községben vagyunk, egy méntelepen, az ötvenes évek legelején,
az éleződő osztályharc ideológiája sűrűjében. Busó Jánost megbízott vezetőnek
teszik a már a háború előtt jól működő katonai méntelep élére. A
Földművelődésügyi Minisztérium a kisgazda időkben „államosít”, aziliumot teremt
a régi hadsereg lóhoz értő szakembereinek. A kommunisták hatalomátvételekor a
lovak és az emberek automatikusan átkerültek a „szocialista szektorba”. Busó
János cselédszármazású ember, a háborúban tisztiszolga volt, végzett valami
pártiskolát, de szakértelme a nullával egyenlő. Élete nagy feladata lehetne a
telepvezetés, tele is van félelemmel. Idegesen tevékenykedik a virágok körül a
telep udvarán, de ez inkább pótcselekvés, tevés-vevés, hogy zavarát leplezze.
„Mert bedugták ennyi idegen közé, ellenségnek.” Árulkodó, a konfliktust előre
jelző mondat. Bedugták – vagyis nem
önszántából jött, politikai megbízatása van, ő is csak eszköz. Ennyi – a névmásban, ami azt jelenti,
fenyegetően sok, az aránytalanság, az erők bizonytalansága sejtődik. Idegen –
jelzi, hogy az őt eztán körülvevő emberek mások, mint ő. Ellenség – a legerősebb,
sőt militáns szó a mondatban, az elkerülhetetlen későbbi összeütközésre utal.
Két
társadalmi kör szembesül a regényben. Megismerjük a helyi vezetőket, a
párttitkárt, a téeszelnököt, a tanácselnököt, látjuk, mi vezette őket a
hatalomba, és miként élnek vele. A régiek nemcsak kívül állnak a hatalmon, de
lényegében foglyok, internáltak, akik nem hagyhatják el munkahelyüket.
Engesztelhetetlenül gyűlölnek mindent, ami egykori életüket, életkeretüket, a
„történelmi Magyarországot” tönkretette. Képtelenek bármi belátásra, alkura,
nem hajlandók elfogadni a változásokat. A hatalom pedig úgy tekint rájuk,m int
a régi világ elpusztítandó, likvidálandó maradványaira. Nem számít, hogy a
telep érték, fontos állami vagyon, amit inkább őrizni és használni kellene, hogy
az ott dolgozók kiváló szakemberek, és hogy szeretik is, nemcsak értik
munkájukat. Ez most nem szempont, a politika mindenek felett uralkodik.
Busó
megbízható ember a hatalom szemében, de nincs beavatva a politika őrült
mesterkedéseibe. Jó szándékkal jön a telepre, de fél beosztottjaitól. Lesunyt
fejjel járkál, előre köszön, de érzi, „ezek”, ha visszaköszönnek is, nem állnak
vele szóba. Érzi a megvetést, a lenézést. De annak sem örül, ha megszólítják,
tekintetükből azt véli kiolvasni, hogy kiröhögik maguk között. Pár nap múlva
görcsös félelmében már megfordítva látja az alaphelyzetet: mintha ő lenne a
fogoly, úgy érzi, hogy út őrzik. Kölcsönös az utálkozás a két világ között.
Busó bátyja, akit a rendszer a parlamentbe is beültetett, mint „sok ronda dögről”
beszél a telep szakembereiről. Félelmével Busó János magára marad, nem értik a
faluban maradók,m ilyen rettenetes egyedül kint aludni a telepen. Revolvert
tesz a párnája alá, amit kinevezésekor kapott a rendőrségen. A fegyver léte is
erősíti a félelmét, hiszen miért adták volna, ha nem kellene félni tőlük.
Majdnem lelövi a bekopogó Gschwindt Ernőt, a telep állatorvosát. Gschwindt
félig árjának számított, de munkaszolgálatos lett, kivágták a Kárpátokba, az új
rendszer aztán visszaadta a rangját, de mert szegről-végről egy
szeszgyáros-dinasztia rokona, leszerelték, és még örülhetett, hogy megúszta
azzal, hogy ide került. Finoman jelzi, hogy különbözni érzi magát a többi
tiszttől. A helyezkedés hozta Busó szobájába. Busó kaphatna tőle némi
információt, Gschwindt egyenesen felajánlja ezt, de Busó visszautasítja.
Tisztességét mutatja ez a lépése is. Személyekről ne, mondja.
Minden
reggel azzal az elszánással kel fel, hogy aznap aztán gatyába rázza a bandát,
vége a szarakodásnak. De nem tud mit csinálni. Marad a szorongását álcázó
pótcselekvés, a kertészkedés mellett. Csak lassan ismerkedik meg a rábízott
tisztekkel. Másodiknak Kábik Ernővel. Ő sem tipikus telepi ember, egyedül ő
lakik a faluban, majdnem szabad, reggelente lóháton jár ki a telepre. Megbízott
telepvezető volt, amíg Busó nem érkezett meg. Ketten járják a telepet, a
többiek, Murom Máté, Bazsi Farkas figyelik őket. Busó újra és újra szinte
bemenekül a faluba. Találkozik a megyei párttitkárral, az öreg Máthéval, aki a
család jó embere, ismerik egymást Busó gyerekkorától fogva. Hazamegy, hogy
beszéljen a bátyjával. Az anyja nem nézi jó szemmel a megbízatást. Neki a
kapálás, a ganézás és a szántás a munka, nem pedig az irányítás, a
telefonálgatás és a tárgyalás. Ha urak lettek is, ha harminc év éhezés után
jóllakhatnak, azért ez nincs így jól, mondja. Otthon is azt hallja a bátyjától
Busó János, amit a kinevező Schobert elvtárstól, vigyázzon jól, valamiben benne
vannak a tisztek. Semmi konkrétumot nem hall, csak a gyanúsítást. Mégis azt
kéri Busó, engedjék, hogy ő ismerje ki a volt tiszteket. Persze fél továbbra
is, és a mások véleménye is befolyásolja, mert valami gyanúsat érezni, látni
vél maga is. Az öreg Máthét gyanús szemmel kezdik nézegetni föntről. Hiába ő a
megyei párttitkár, tizenkilences veterán, és ez az életrajzi tény kezd teher
lenni a káderlapon. Pedig az öreg természetes, józanember, jólesik vele
beszélgetni.
Busó
tájékozódik, és segíteni akar a telepieknek. El akarja intézni, hogy az
élelmiszerjegyekre ebédet szállítsanak ki, ám keményen visszautasítják a
szakemberek. Busótól nem fogadnak el segítséget. Megtudja kicsit később, hogy a
telepiek egy része kihelyezésen van, a lovakkal együtt. Lépni akar, hogy
visszakerüljenek. Azt szeretné, ha úgy folytatódna a telep élete, ahogy a
háború előtt. Szakkönyvet kér a volt tisztektől, mire azok adnak egy angol
nyelvűt. Hogy megalázzák, hogy megmutassák, mit tudnak ők, s mit nem tud Busó.
Kábik, aki nem tartozik igazán közéjük, fölpattan, s ad az angol mellé egy
magyarul írottat is. A ménesgazda a folyosón dühöng csak, miért nem felelt erre
a pimaszságra. „Azt kellett volna mondani: Sajnos a polgáriban csak németül
tanulhattam volna, ha a bátyám taníttatni bír, dankesőn, azt a könyvet nem
kérem.” De már nem lehetett vissza, szorongatta a két könyvet. Földhöz sem
csaphatta, semmit sem csinálhatott. Újabb vereséget szenvedett tőlük.
Éberségre
szólítják fel újfent a főnökei. A telep, mondja Schobert elvtárs, a kinevező,
fekély a szocializmus testén. Nem lehet, hogy éppen ott, a volt tisztek között
ne lenne ellenség Ez már nyílt utasítás, gondolja Busó, de semmiféle bizonyíték
nincsen a kezében. Egyik nap megdöbbenve látja, hogy valaki leszakította az
ajtóról a kézzel írott névjegyét. „Szabotázs! Az ellenség keze!” – kiabálja
Busó János a folyosón, kirobban belőle az elmúlt napok feszültsége. Bizonyos
abban, hogy megtalálta a bűnt, a titkot, aminek felderítésére ideküldték. De
téved. Bazsi Farkas Busó előtt pofozza fel Murom Mátét, aki a papírt letépte.
Az ajtó mögül kihallatszik a tisztek belső leszámolása. Foszlányok szűrődnek
csak ki, annyit hall mindössze, hogy: „Ilyen hülyeségen akarsz...” Ez elég
Busónak, Bazsi Farkas a fő ellenség, gondolja, biztosan készülnek valamire, s a
tervet veszélyezteti egy egyéni akció.
El
is menne sejtésével Schoberthez, de nincs a helyén. Máthé Kristófhoz megy így,
még szerencse, hogy neki mondja el, mi történt, mert az öreg nem tartja
bizonyítéknak a cédula letépését. Sőt inkább Bazsit dicséri, amiért megpofozta
a tettest. Hiszen ezzel téged védett, mondja a megbízott telepvezetőnek.
Máthénak tetszenek a telepiek, kemények, szeretik a lovakat, látta, amikor kinn
járt a telepen. Busó erősködik, hogy le kell számolni az ellenséggel, de Máthé
nem hallja meg a feljelentést. Eretnek gondolatai vannak az öregnek. Hogy János
bátyja azért tud országos eredményt produkálni, mert a többiek rovására kap
vetőmagot, gépet, műtrágyát, és amit nem akar, nem vet. Máthé majdnem kimondja
a mondatot, hogy a rendszerrel van baj, nem az emberekkel, de a rendszer szót elnyeli. Busó fölzaklatva
megy el a kocsmába. Emészteni kell, amit az öreg mondott. Az egykori
kocsmároslány, akinek az ura most osztályellenség, kulák, ellöki magától,
amikor megtudja, hogy a telepen dolgozik. Pedig évekkel ezelőtt majdnem Kati
avatta férfivá. Busó nem érti, miért irtózik most tőle. Bátyjától tudja meg
otthon, Katiról azt beszélik, a tisztekkel vigasztalódik, amióta elvitték az
urát. János nem megy vissza a telepre este, hanem Erzsikét, a tanítónőt
látogatja meg, aki tetszik neki, s aki szívesen is fogadja.
Egy
véletlen segíti hozzá, hogy jobban megismerje a telepet. Megérkezik a
kihelyezésről Kisbáró, akivel gyerekkorában barátok voltak. Busóék az apa
haláláig a báró Kühlman-Kovách család egyik pusztáján cselédeskedtek. A család
adoptált egy hadiárva kis rokont, az öreg méltósága pedig játszótársnak
odavette Janit, s megígérte, hogy majd együtt taníttatja a két fiút. Ebből
azonban nem lett semmi,mert az apja halál aután Mátyás nem engedte, hogy ott
maradjon, nehogy szolgát neveljenek az öccséből. Kisbárótól most sok mindent
megtud. Busó a majdnem bizalmas beszélgetés végén föl akarja kínálni a tegezést
az egykori barátság jogán, de Kisbáró egy sértő, a tisztek és a paraszt
sakkjátszmabeli erőkülönbségére utaló példamondata visszatartja. Újabb tisztek
érkeznek vissza a telepre. Újra megismétlődik Busó ügyetlensége, ugyanolyan
zavarban van velük, mint egy-két hete azokkal, akik itt voltak a telepen. Az is
sérti, hogy néha németül beszélnek előtte vagy mögötte az eberek. Fantáziálásba
menekül. Elképzeli, hogy Erzsi már a felesége, itt lakik vele a telepen,
be-bekukkant hozzá az irodába, hogy megkérdezze, mit enne ebédre hogy sok
hagymával szereti-e a lecsót, ő majd kitessékeli, de Erzsike megint jön, most
feldúlt arccal hogy a kis Janika a kutyán lovagol, nem lesz-e valami baja.
Kifut ő is az udvarra látja, milyen biztosan ül a gyerek a kutya hátán, a
csődörösök meg mosolyogva nézik a jelenetet az istálló ajtajából. Egészséges
emberi vágyak. Az álom funkciója a regényben, hogy jelezze, normális,
természetes emberrel van dolgunk, akinek az elemi reakciói jól működnek. Csak
ezeknek a vágyaknak most nem enged teret a politika, bátyja is azt mondja, a
nősülés nem a párt katonáinak való.
Fölkeresi
Busót a telepen az egyik tiszt, Murom Máté felesége, hogy megkérje, karácsonyra
engedje el az urát. Hiszen nem is volt olyan komoly tiszt a férje, Bazsi
főhadnagy ült a lovon, az ura meg a ló faránál. Busó megígéri, hogy megteszi,
amit lehet.
Szombaton
bemegy Mohorra. Az öreg Máthéval nem tud szót váltani, mert helyettest kapott
mondán, hogy nagyon korszerűtlen a munkastílusa, és lejáratja vele a párt
tekintélyét. Elmegy a kocsmába, ahol az igazmondó részeg emberek sértegetik.
Kiselnöknek hívták eddig a bátyja beosztása után, most Kisistennek csúfolják, s
védik a telepieket. A részeg Busó összeszólalkozik velük, aztán felkeresi Erzsit.
A lány úgy érzi, beszélni kell vele a telepi dolgokról. A férfi védelmében
akarja tudatosítani benne, hogy valóban bugris hozzájuk képest, s hogy azok
érzik a gyűlöletet, amire aztán viszontgyűlölettel felelnek. Egy hosszú
monológgal válaszol Busó a lánynak. Elmeséli az elmúlt évtizedek
megaláztatásait. Szenvedélyes hangon sorolja a történeteket, azt bizonyítandó,
hogy a nagy társadalmi változás igazságos, hogy erkölcsi alapja van az ő
viselkedésüknek. „Hogy bírnám nem gyűlölni őket? Ezt mondd meg nekem!” –
kérdezi sírva a lánytól. Másnap hajnalban, ahogy Erzsitől kilép, ismeretlen
támadók agyba-főbe verik.
Meg
van győződve róla, hogy a telepiek tették. Barátja, Vizi Péter, aki azért jött,
hogy elcipelje a határőrség vándormozijának előadására, kizártnak tartja, hogy
tisztek lettek volna. A valószerűbb változatot, hogy a kocsmaiak voltak,
akiknek nem tetszett Busó beszéde. Bátyja is odaül János ágya mellé, s
beszélgetni kezdenek. Mátyás elmeséli, hogy a Parlament folyosóján Rákosi
elvtárnak elmondta, milyen gondjai vannak otthon, hogy kipusztultak a
műtrágyázott palánták. Másnap hajnalban kopognak az ajtaján, ávós tisztek
elöltöztetik, és mintha a foglyuk lenne, fekete autóban magukkal viszik. Egy
internálótáborba mennek, ahol választhat magának Mátyás egy mezőgazdasági
szakembert. Az egyik Esterházy-uradalom főgazdászát választja, akinek az volt a
„bűne”, hogy a hercegéknél szolgált. Mátyás nagyon boldog a szakemberrel,
áradozik Rákosi elvtárs figyelméről és segítőkészségéről. Nem gondolják végig,
hogy ez a történet a János gondjaira bízott emberekkel is megeshetne, hiszen ők
ugyancsak szakmájuk kiválóságai. Az egyik esetben a párt elismeri a szakember
tudását, „kiszabadítja”, hogy segíteni tudjon a szocialista
termelőszövetkezetnek. János emberei nem különböznek a gazdásztól. Ők is nagy
tudásúak, de ez az ő esetükben nem erény, hanem bűn.
Bármilyen
keservesen haladnak is a telep dolgai, Busó János minden hétnek reménykedve vág
neki. Bízik benne, hogy közelebb kerül az emberekhez, hogy azok elfogadják. De
nem. Egy tiszti gyűlés közepébe csöppen véletlenül, ahol frázisokkal operál,
jelszavakat mond, majd megtudja az aktuális indulat okát. Az egyik tiszt
kitelepített feleségét Szabolcsban egy kis helyi briganti leteperte, és
kényszerítette, hogy vele éljen. Az asszony terhes is lett tőle, s esdeklő
levélben kérte az urát, bocsásson meg neki, az erőszakkal szemben tehetetlen
volt. Busó telefonon fölhívta Schobertet, s elmondta, amire a szenvedélyes
beszélgetésből emlékezett. Éjjel ávósok jelennek meg a telepen, ám ezen
legjobban Busó lepődik meg. Ő csak elmesélte Schobertnek, miket gondolnak az
emberei, de elvitetni nem akart senkit. Az „menti meg” a helyzetet, hogy hozzák
a hírt, Ághi Kálmán, akinek a feleségét megerőszakolták, fölkötötte magát.
Busó
ismét bemenekül Mohorra, rendkívül feldúltan. Összeszólalkozik a bátyjával, nem
érti a dolgokat, védi az embereit, mire a bátyja támad neki, elfelejted,
kérdezi, hogy apánkkal az „ilyenek” bántak el.
A
telepet a történtek után jobban figyelik a határőrök. Egészen közel járőröznek
hozzájuk. Busó megpróbálja megkérni Vizi Pétert, vonja visszább a katonákat, de
Vizi, aki egy-két héttel korábban védte a tiszteket, most már gyűlölködve
beszél róluk. Az öreg Máthét leváltják, de a telep közeléből visszább vonják a
járőrözőket. Egy fenyegető jel és egy jó hír. Egymást kioltják. A telepen
kezdenek jobban menni a dolgok, Busó János még azt is megéri, hogy valami
dicséretfélét kap az egyik tiszttől. Aztán váratlanul kutyavadászatba kezdenek
a határőrök, kilövik a telep szabadon kószáló kutyáit. A lappangó feszültség
már majdnem kirobban. Busót magához rendeli Schobert. A megbízott telepvezető
azt várja, hogy végre megkapja kinevezését, ehelyett azt hallja, hogy a megbízás
lejárt, a telepet felszámolják, beleolvasztják a téeszbe. Az embereket majd
külön akcióban, meglepetésszerűen fogják elintézni az illetékesek. Busó már ne
is menjen vissza a telepre, jobb is, ha nincs ott, nem elég kemény ember. Busó
azonban visszamegy. Az most már az ő helye, az embereit nem fogja engedni,
gondolja. De síri hangulat fogadja. Míg ő nem volt ott, a telepiek
telefonálgatni kezdtek az ő nevében azok után, akik nem érkeztek vissza a
kihelyezésből, és megtudták, mire készülnek velük. Nem hiszik Busónak, hogy ő
nem tudott a tervekről. Murom Máté agyát elönti a vér, hosszú pengéjű bicskáját
Busó hátába vágja. Hiszen neki azt ígérte ez a gazember, hogy karácsonyra
hazamehet az asszonyhoz. A tisztek felmérik a helyzetet, amibe ezzel a
gyilkossággal kerültek. Szökniük kell, ez az egyetlen megoldás. Majdnem
mindenkit lelőnek a határőrök, a tiszteknek csak egy pisztolyuk van, Busó
szobájában találták. A holttesteket vagonba rakják. Vizi nem engedi, hogy Busó Jánosét a hegyibe
dobják. Nem, mondja, azok közé nem.
Pedig
egyformán áldozatok, mondja Gáll regénye. A személyi kultusz nemcsak legfölül
szedte áldozatait. A gépezet könyörtelenül működött minden szinten. Az író
ugyanakkor nem alkotott úgynevezett modellt, valódi történetet mond el, tele
reális, élő epizóddal. Történeti hitele puritán egyszerűségéből és
feszültségteremtő erejéből fakad. Jól pereg a regény, árnyaltak a konfliktusok,
mindennek megmutatkozik két oldala. Történelmi elégtételt nyernek az egykori
cselédek azáltal, hogy kezükbe vették a történelem irányítását, de nem tudnak
jól élni vele, s ez majdnem törvényszerű a múlt után. Valóságos osztályharcot
ábrázol Gáll, amelyben mindenki tönkremegy, akit kiszakítanak természetes
életkeretei közül. Ez a végkicsengés felszabadító erővel hatott a magyar irodalomban.
Nem mentegeti Gáll a tiszteket, de nem tartja őket olyan elvetemült
ellenségeknek sem, mint a személyi kultusz időszakában tartották. A mindenki
áldozat gondolata a regény legfontosabb mondanivalója.
Forrás: 7x7 híres mai
magyar regény 216-225. old., Móra Könyvkiadó 1977.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése