Szekszárdon
született, apai ágon a 18. században a Délvidékről kolera elől Tolnába menekült
Molnár nevű család leszármazottja. Apai dédapja és nagyapja protestáns lelkész
volt. Apai nagyanyjától, a középbirtokos családból való Mészöly Herminától
veszi fel a háború után a Molnár helyett a Mészöly nevet (1943-ban, a pécsi
Sorsunk című folyóiratban megjelent első novelláját még Molnár Miklós néven
publikálta). Apja ármentesítő vízmérnök, anyja az irodalom iránt fogékony,
annak idején „megyeszép fiatalasszony” volt.
Szekszárdon
az Irgalmas Nővérekhez jár iskolába, zongorázni Bartók első felesége tanítja.
Alapvető gyerekkori élménye a gemenci erdő. 1939-től a budapesti egyetemen
jogot kezd hallgatni, 1942-ben végez, majd Szekszárdon ügyvédbojtár, de csak
rövid ideig. 1943-44-ben frontkatona, majd katonaszökevényként kóborol
Németországban, 1945-ben hazajön, büntetőszázadba kerül, hadifogolyként viszik
Szerbiába, ismét megszökik. Hazatérve terménybegyűjtőként, malomellenőrként
dolgozik. 1947-48-ban Szekszárdon laptulajdonos, a Tolna megyei Kisújság
felelős szerkesztője, a lapot az akkori Kisgazdapárt megyei szervezete adja
ki. Letartóztatás fenyegeti, ezért gyorsan felszámolja a lapot, és titokban
Budapestre utazik. 1951-52-ben a Bábszínház dramaturgja. 1956-tól
szabadfoglalkozású író. 1992-ben a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia
alapító elnöke. 1990-ben Kossuth-díjak, 1992-ben Soros-életműdíjat kapott.
Első
kötetei, a Vadvizek (1948) és a Sötét jelek (1957) komor, drámai hangú
novellákat tartalmaznak, tárgyilagos, tömör fogalmazásmód, tanúként jelen lévő
elbeszélő jellemzi őket. A Magasiskola
(1956) hosszabb elbeszélése egy solymásztelep ábrázolásában a dokumentum
tárgyszerűségét és a parabolisztikus szemléletet egyszerre érvényesíti. A Jelentés öt egérről (1967) című
novelláskötetben realista pontosságú, feszes szerkezetű, egyben példázatos
történeteket ad közre, melyek a kiszolgáltatottságról, a szabadsághiány
állapotáról beszélnek (leghíresebb ezek közül a címadó novella állattörténete,
mely egyfajta, emberre vonatkoztatható szenvedéstörténetként értelmezhető).
Az atléta halála (1966) parabolisztikus
regény a végsőkig fokozott teljesítményvágyról, a „Gyorsabban, magasabbra,
távolabbra” kétes értékű törekvésének lehetetlenségeiről, gyben a mindig előremenekülő 20. századi
ember kiszolgáltatottságáról és esendőségéről szól. A Saulus (1968) című regény az ószövetségi Saul-Paulus történetét
dolgozza fel, addig a pontig követve hősét, amíg a megvilágosodás pillanata
bekövetkezik. Igen sűrű, kihagyásos történetmondás jellemzi a könyvet. A Film (1976) című regénnyel az előbbi
kettő laza regénytrilógiát alkot. A Film
egy forgatásra épül, amelynek során a kamera egy öregember és egy öregasszony
útját követi végig, amint a budai Csaba utcán csoszognak hazafelé. A magyar
prózaepikában szokatlanul radikális redukcióra épül a mű, szinte a lehető
legvégletesebb módon lecsupaszítja az elbeszélést a szerző. „Csak semmi
narrátorhang” – hangzik el egy helyen; tőmondatok, kimért tényközlések,
balladisztikus tömörség jellemzik a regényszöveget.
Közben
megszületik egy más jellegű regénye, a Pontos
történetek, útközben (1970), amelyben egy asszony meséli el erdélyi és
dunántúli utazásainak emléktöredékeit, pontról pontra kötve össze az egymást
értelmező vagy éppen egymást rejtélyes összefüggésbe hozó tényeket.
Első
gyűjtemények elbeszéléskötete az Alakulások
(1975), amely a magyar prózaepika megújulásának fontos állomása. A primer
történetmondás helyett a szöveg elvontabb komponálási módjai kerülnek itt
előtérbe.
Esszéit
– amelyek korábban főleg filozofikus műhelytöprengések, később éles látású,
problémaérzékeny közéleti publicisztikák – több könyvben gyűjtötte össze (A tágasság iskolája, 1977; Érintések, 1980; A pille magánya, 1989;. A
negyedik út, 1990; Otthon, és világ
(1994).
Legfontosabb
novelláit a 70-es, 80-as években megjelent köteteiben adta közre (Szárnyas lovak, 1979; Merre a csillag jár, 1985; Sutting ezredes tündöklése, 1987),
ezekben a kötetekben a háború utáni magyar novella számos mesterműve olvasható,
így például a Ló-regény, az Anyasirató, a Térkép Aliscáról vagy a Bolond
utazás. A legteljesebb válogatást a szerző maga szerkesztette meg
elbeszéléseiből 1989-ben, Volt egyszer
egy Közép-Európa címmel.
A
Megbocsátás című kisregény (1984) és
a Családáradás című regény (1995) a
családi legendáriumot dolgozza fel, többi írásához képest kevésbé szikár
hangon, a messzeség, a múltra való emlékezés megszépítő, melankolikus
sajátosságára építve. A Wimbledoni
jácint (1990) és a Ballada az
úrfiról és a mosónő lányáról (1991) korábban félbehagyott és ekkor
befejezett novellákat, rövid történeteket tartalmaz („végleges vázlatok a hagyatékból” alcímmel jelezve ezt az alkotói
fogást).
Novelláiból
összekötő szöveg segítségével új művet állított össze Hamisregény címmel 1995-ben. Írt számos mesét, egy ifjúsági
regényt, verseket és néhány drámát is. Életművét a Századvég Kiadó kezdte el
kiadni, de a sorozat megszakadt.
AZ ATLÉTA HALÁLA
Az
Állami Sportkiadó 1953-ban megkérte Hildit, szerkesszen „valami emlékezésfélét”
az ifjúság okulására élettársa, Őze Bálint, a híres középtávfutó életéről. A
könyvet olyasféle alcímmel akarták ellátni, hogy „Lírai emlékezés egy versenyen
kívüli atlétára”. A regény elbeszélője, Hildi, a hirtelen meghalt Bálint
szerelme már az első oldalon elmondja ezt, és jelzi, hogy amit most mesél, még
nem az a könyv, amit írni szeretne róla, csak tétova adatgyűjtés azzal a
céllal, hogy megismerje azt az embert, akivel tíz évig együtt élt.
A
regényt egy rejtélyes mottóval látja el a szerző: „Gyorsabban, magasabbra
távolabbra”, s azt is e sor fölé írja, hogy ez a mondás Ozolintól a rekordertől
származik, de hogy ki ez az Ozolin, nem derül ki, és a regény teljes szövege sem
ad rá magyarázatot.
Hildi
azzal kezdi az emlékezést,nyolcadik hete már, hogy megtalálták Bálint
holttestét a vlegyászai Égettkő-völgyében, két-három héttel azután egyébként,
hogy Prágából hazatértek. 1953-ban járunk, a prágai volt Bálint utolsó versenye,
de sak az elődöntőben indult, a döntő előtt megmakacsolta magát, és nem állt
rajthoz. Nem indokolta döntését, a csapat orvosa, Alexi is értetlenül állt az
eset előtt. Bálintról tudható volt, ha elhatároz valamit, azon nem hajlandó
változtatni, így nem is nagyon próbálták rábeszélni.
Hildi
nem szerette Alexit, mert azt terjesztette róla, hogy ő a mindenkori válogatott
kurvája, ami nem volt igaz. Éppen Bálint volt az, mondja Hildi, aki sose volt
hű hozzá. A válogatottan, mint menet közben kiderül, négyen voltak Bálinton
kívül: Bangó, aki Bálint gyerekkori barátja, azóta riválisa. Bangó eredetileg
800-as futó, de Prágában 1500-on indult Bálint helyett (Bálint különben már
ekkor hosszabb távon gondolkodik, az 5-10 ezerrel, sőt a maratonival is
kacérkodik). Aztán Bartosi, aki fiatalabb, mint ők, és épp válaszúton van,
maradjon-e középtávfutó, vagy térjen át a hosszútávra. Bálinttól szokott
tanácsokat kérni, közben meg Bangó jól kihasználja, futtatja maga előtt, mint a
műnyulat. Hármójukon kívül még Törcsei és Sukk a válogatott tagjai, akik mindig
együtt edzenek, melegítenek, mindent együtt csinálnak.
Hildi
ezt mondja a csapat furcsa, egyszerre rideg és családias bajtársiasságáról:
„Engem mindig megriasztott az
ellentéteknek ez a keveredése: hogy a féltékenységből és gyűlölködésből hogyan
tudott egyszerre olyan példás összefogás kerekedni. Évekbe telt, mire
megszoktam, hogy a rekord üldözésének nem köznapiak a törvényei.”
Bálint,
miután már lemondta a döntőben való indulást, azt mondta Hildinek: „Azt hiszem,
az alapozó tréningnél hibáztam el valamit”, de Hildi szerint nem hibázott el
semmit, csak a prágai levegő nem szokta még meg. Ez után a beszélgetésük után
Bálint hirtelen rosszul lett az öltözőben, elvesztette az eszméletét. Hildi nem
hívott orvost, ő akarta magához téríteni, s ez sikerült is. A csapat számára
soha nem is derült ki ez az eset.
Hildi
talál egy fényképet, miközben rendet rak Bálint hátrahagyott dolgai között, egy
Dreher-Maul-dobozban. A fénykép Bálintot ábrázolja két kamaszkori barátjával,
Mesnyák Pocival (aki később súlylökő lesz) és Geresdi Kálmánnal (ő magasugró
lesz). A kép 1937-ben készülhetett (ekkor a fiúk 14 évesek voltak) a tardosi
gyógyszertár udvarán, ahol nyaranta mindig összejött az „ötös fogat”. Ebbe a
kamasztársaságba tartozott a képen lévő három fiún kívül Bangó és Pécsi pici.
Pici volt az egyetlen lány, a négy fiúnál néhány évvel idősebb volt, és
valójában ő irányította a többieket.
Bálint
sose vitte el Hildit Tardosra. Halála után a lány elmegy oda, hogy felkeresse
Bálint kamaszkori helyszíneit. Bálint szüleinek vendéglője volt Tardoson, azóta
államosították. Felkeresi azt is, a hajdan Geresdiék által bérelt patikát is
meg az uszodát és a TAC (Tardosi Atlétikai Club) pályáját. Bálint egyszer
mesélte neki, emlékezik Hildi, hogyan töltötték az időt egész nyáron az
uszodában, hogyan birkóztak a zuhanynál, és futottak versenyt a strandon a
medence körül. Itt figyelt fel Bálint futására Öreg Pepita, aki aztán
elindította az atlétikai pályán.
Hildi
ezután egy éles váltással azt kezdi mesélni, hogyan jutott el Bálinttal a
Vlegyászához, Romániába. Ott Bálint is lejátszotta ezt a kamaszkori birkózást
egyik nap, s másnap találta halva az Égettkő-völgyében.
1943-ban
ismerték meg egymást, emlékezik Hildi, 1944-ben költöztek össze. Hildi egy
iskolában tanított, a Szigony utcában laktak Pesten. Egyszer három napig nem
ment Bálint haza, aztán éjjel három körül jött meg. Kimentek sétálni, és ekkor
mesélte el Hildinek az ötös fogat történetét, a Pécsi picivel való kapcsolatát
és a „szerződést”. Itt egy betét következik a regény szövegében, egy
történetbetét, amit Hildi Bálint szavaival ad vissza, tehát Bálint
elbeszélésében olvashatjuk, hogy ő három napig azért nem ment haza, mert itt
volt Pécsi Pici Pesten (Bécsbe került egy névházassággal a háború után), és
vele volt. Megpróbálta végiggondolni, mi lett volna, ha nem úgy alakul minden,
ahogyan alakult. Most mindezt szeretné elmondani Hildinek. Elmeséli a tardosi
önveszélyes játékait, azt, hogy Pécsi Pici csinált belőle tulajdonképpen futót,
és miatta van a 15 centis forradás a sípcsontján, ami azóta is fáj.
pécsi
Pici javaslatára kötötték meg a szerződést,mondja Bálint, hogy nyugodtan
vetkőzhetnek egymás előtt (illetve azután az igazi szerződés az lett, hogy Pici
háromévenként egymás után lefekszik egyikőjükkel). A forradásnak a története a
kiszorítósdi meccsekkel függ össze. Ezeket mindig egy 4x4 méteres, krétával a
földre megrajzolt „ringben” játszották, ebből kellett a másikat erővel
kiszorítani. Egyszer Bálint és Pécsi Pici játszottak nézők nélkül egy
„barátságos meccset”, és akkor Pici megnagyobbította a pályát. Később Bálint
Bangóval mérkőzött, rendes meccsen, Pici biztatására, kimondatlanul is az elsőségért.
És ekkor Bálint nem szólt, hogy nagyobb a pálya a szokásosnál, a többiek meg
nem vették észre, de ahelyett, hogy Bálint az új méretet ellenfelével szemben
ki tudta volna használni, éppen ellenkezőleg, ő állt vesztésre. Nem érezvén az
ismeretlen teret, elesett, ráesett Bangó vasalt, szögletes orrú új cipőjére,
ekkor keletkezett a seb a sípcsontján. Ezzel eljátszotta az elsőbbséget a
Picivel való lefekvésben is, nem azért, mert nem volt sportszerű, hanem mert
nem tudta kihasználni az előnyét. Bálint visszaemlékezése során egy ponton így
kommentálta az ötös fogat történetét: „Elveszítettük az önállóságunkat,
anélkül, hogy észrevettük volna; s elcseréltük arra a felemás bajtársiasságra,
ami végül mindannyiunkat megrontott.” Majd azzal zárja ezt a Hildinek elmesélt
kamaszkori kulcstörténetét, hogy értelmezi, miért diszkvalifikálták akkor: „Aki
az adott helyzetet ki tudja használni, azt nem lehet diszkvalifikálni:
kimondatlanul ez is benne volt a mi bajtársiasságunkban. Azon csak a gyengeség
vagy ügyetlenség ronthatott. Hát így. Így volt… Sokszor nekem is értelmetlennek
tűnik. Vajon nem én csinálok szúnyogból hegyet? Önként?” Ezekkel a
tipródásokkal fejezte be Bálint a visszaemlékezését, amit Hildi ideidézett a
saját emlékezései közé.
Ezután
Hildi ott folytatja – most már ismét a saját szavaival – a történetet, hogy
másnaptól Bálint újult erővel edzett. Majd elmeséli, hogy mikor utoljára
Prágában voltak Bálinttal, Réka is ott volt. Réka Bálint sógornője, a ligetben
vezette a Hóvirág Bábszínházat. Furcsa viszony alakult ki Bálint és Réka
között, valamifajta megszállottság kötötte össze őket. Rékát Hildi is ismerte,
mert az iskolából többször vitt gyerekeket a bábelőadásokra.
Hildi
megjegyzi, hogy elégedetlen azzal, amit eddig leírt, ő a puszta tényeket szeretné
csak rögzíteni, a kiadó meg legendát várna tőle.
A
Vlegyászán Bálint azt akarta Hilditől, meséli aztán, hogy Tardoson kössenek
házasságot. Korábban ezt sose mondta, és nem is nagyon akart házasságot kötni
addig.
Amikor
Pécsi Pici 1939-ben hazajött Németországból, Bálint megérezte, hogy már nem
szűz, rákérdezett, amivel másodszor is eljátszotta az elsőségét Picinél. 1939
szilveszterén aztán Pici kezdeményezte, hogy feküdjenek le, de Bálint akkor
lemondott Bangó javára. Ezek után Pici kikötötte, hogy Bálint csak az utolsó
lehet. (Geresdi önkéntesként bevonult, elesett a háború legelején, tehát ő
kiesett a sorból.) Végül is Bálint 1953-ban következett volna, de erre már nem
került sor.
Prágában
a döntő helyett Hildi és Bálint elmentek kirándulni Karlsteinbe, ekkor mondta
el Bálint, hogy Rékával nincs köztük semmi. Prága előtt Bálint utoljára
Bátakoloson futott, ahol egy Sztálin-szobrot avattak, és erre hívták meg egy
„díszfutásra”. Ott egyedül futott bemutatót. Ezután szakított Rékával, meg
akarta változtatni a tréningjeit, és a távjait, mert öncélúnak és hóbortosnak
érezte immár az eddigieket. Bátakolosról hazafelé mesélte el Hildinek azt az
élményét, hogy egyszer egy erdei pályán futva egy nagy, szőrbolyhos lepke
üldözte, és nem akart róla leszállni.
Bálint
kapott egy levelet Picitől, miután hazajöttek Prágából, hogy az Astoriában
várja megint. Bálint úgy döntött, hogy elmegy erre a találkozóra. Ott végül is
nem feküdt le Picivel. Pici a szemébe vágta, hogy mindig csak magával törődött,
aztán Bálint már beleegyezett volna, hogy legyen meg a dolog búcsúzóul, ekkor
azonban már Pici nem hagyta, nem adta olyan olcsón magát.
Másnap
utazott el Hildi és Bálint a vlegyászai kabanába. Alexi, az orvos utólag
szívgörcsöt állapított meg a halál okaként, Bálint bevallotta halála előtt,
hogy fél, ennek a jele volt az is, hogy már-már fokozhatatlanul boldogok voltak
ott fönn. Halála előtti napon, éjszaka egy dadogó fiú felverte őket,menjenek
azonnal, hívják őket a faluban. Lementek, és ott nem találtak semmit, senki se
értette a dolgot. Másnap találták meg Bálint holttestét, arccal a föld felé
fordulva. Egy azon a vidéken nem honos szőrbolyhos lepke maradványai voltak az
arcán és a kezében.
A
regény végén kiderül, hogy Hildi elkésett ezzel az emlékezéssel, mert A Mi Bajnokunk
sorozatban közben megjelentetett a kiadó egy könyvet A bátakolosi hős címmel,
amit Bangó és Bartosi írtak.
Forrás: 7x7 híres mai
magyar regény, 66-73. old., Móra Könyvkiadó 1977.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése