2015. szept. 26.

Váczy János: Tompa Mihály életrajza - II. Lant és biblia






Tompa a Péchy-családnál Eperjesen. Baráti köre. Irányi István, Kerényi Frigyes. Petőfi eperjesi látogatása. A három költő szórakozásai. Költői versenyök; Irányi adatai; Tompa későbbi nyilatkozata. Tompa és az eperjesi társadalom; nőismerősei. Eperjest elhagyja; Sárospatakon időz. Berecz Károly adatai. A népregék és mondák kidolgozása. Tompa Lévay Józsefhez fordul. A miskolci tanári állásra pályázik. Tompa Pestre költözik; itteni fogadtatása. Betegsége; elkeseredése. A kórházban. A családi boldogság utáni vágya. Első kötetének váratlan sikere. Várady Antal barátsága. A „tízek társasága”. Petőfi szerepe. Vahot Imre kijátssza őket; a szövetség felbomlik. Tompa elhagyja Pestet. Beje község meghívja papjának; vizsgálata. Tompa világnézete nagy változáson esik át. Bejei élete; lant és biblia. Petőfi hatása.

Tompa az 1844. évi szeptember elején jut Eperjesre, mint Péchy Tamás István és Tamás nevű fiainak nevelője, mentora. Az idősebb, István, elsőéves joghallgató, Tamás pedig másodéves köztanuló (publicus). Tompa örömest és kedvvel foglalkozik növendékeivel, akiknek önképzőköri működésökben is nagy segítségökre van. Péchy Tamás (1829-1897) szép pályát fut meg mint közmunka- és közlekedésügyi miniszter s később sok évig a képviselőház elnöke és a tiszai ág. ev. egyházkerület felügyelője, István pedig mint közbecsülésben élt birtokos. Tompa tíz hónapot tölt Eperjesen jó barátjának, Irányi Istvánnak, aki Irányi Dánielnek, a későbbi hírneves ellenzéki politikusnak és pártelnöknek öccse volt, s Lukács Pálnak, a Radvánszky fiúk nevelőjének társaságában. Irányi István szintén előkelő családoknál (báró Soltész és gróf Szirmay) nevelősködik. Nem a megélhetés gondja, hanem az önképzés, tapasztalatgyűjtés sarkalja. Törekvése sikert ér: eltanulja a világfi műveltségét s tartózkodást mindentől, ami parlagias. Vele tart különösen Nagy László, később törvényszéki bíró, s Eördögh Dániel.* (* Sárosmegyei Közlöny 1881. évf. 3. s köv. számai) Az ő révükön ismerkedik meg Tompa Benczúr Józseffel és Vandrák Andrással is, a kollégium fiatal tanáraival, mindenekelőtt pedig Kerényi Frigyessel, aki már akkor ismert nevű költő. A régi német érzelmes lírikusokat s az újabbakat, kivált Uhlandot és Geibelt utánozza, a magyar költők közül pedig leginkább Bajzát és Vachott Sándort követi mindig érzelmes és mindig szabatos külformájú dalaiban, jóllehet nyelvén mindvégig meglátszik, hogy nem az anyatejjel szívta magába. Az eperjesi társadalom eléggé művelt már abban az időben, noha még mindig idegenszerű, csak a vármegye tisztviselői körében erősödik magyarrá, ami aztán lassankint a jobb  módú családokat mind meghódítja. Ily vagyonos német nyelvű családból ered Kerényi. Családi neve Christman; de mint költő a Vidor Emil nevet használta, többé-kevésbé egész egyéniségét is jellemezve költői álnevével. Egyszerű, de mély érzelmű, gazdag kedélyű ifjú, akit első látásra megszeretnek kortársai, s emellett erős magyar érzésű. Szívesen látja barátait magánál s kifogyhatatlan vendéglátó szeretetreméltóságában. Ez időben Irányi Istvánnal él benső barátságban; majd közéjük jut Tompa is, aki Kerényiék kertjében s terebélyes diófáik alatt sok kedves, víg órát tölt meghitt baráti körben. Még évek múlva is némi fájó örömmel említi, mennyire meghajigálták zöld dióval egymást. Néha költői műveiket is elővették s el-elábrándoztak jövő életükről. Kerényi örömest mutogatta barátainak a Kálvária-hegy lábánál zöldellő vén hársfát, amelynek hűvös árnyékában fogadta először múzsája látogatásait. A közeli fürdőkre, Czemetére és Havránra meg a savanyú vizű Borkútra is kirándultak. Kerényi volt a baráti kör központja, akinek a pesti írók közt is nem egy ismerőse akadt.

Kerényihez száll Petőfi is, midőn 1845 tavaszán a Pesti Divatlap szerkesztőségétől megválik s Felső-Magyarországba indul. Tompa  már Bártfáról küldi hozzá költői levelét. Petőfi költői tárgyainak gazdagságával, hangjának eredetiségével, egész szellemének újságával mélyen megragadja Tompát s már a hozzá írt költői levelében nem egy helyen észrevehető a Petőfi bordalainak hatása. A rokon költői lélek felbuzduló szeretetével hívja őt Tompa magához:

Hozzon egyszer, jó fiú, az Isten el,
Szívesen lát a barátság, a kehely!
Jere hozzám „sárga pitykés közlegény”:
Isten engem! fővezérré teszlek én!

Petőfi tüzes válaszában, amelyet meg-megszakít szelíd mélázása, ígéri is a látogatást s ígéretét április 4-ikén váltja be. Pár nap híján egy hónapot tölt ekkor Petőfi Eperjesen Kerényi és Tompa társaságában; kiöntik egymás szívébe ifjúságuk örömeit és küzdelmes múltjok emlékeit. Ki gondolta volna, hogy e kis társaság két tagja oly kiváló szerepet játszik a jövőben; hogy a 22 éves vándorszínész és utóbb segédszerkesztő három év múlva hazánk első emberei közé emelkedjék s nála idősebb költőtársa vigasztalja nemzetünket a sötét gyász napjaiban Petőfi eltűnése után? Ki sejthette volna, hogy a szíves házigazda, ki csodálkozva hallgatta Petőfi sok viszontagságát, s ki oly mély vonzalommal csüngött mindenen, ami magyar, itt hagyja hazáját s az új világban lelki egyensúlyát elvesztve, oly tragikusan fejezze be életét?... Most vigadnak, ábrándoznak. „Gondolhatni – mondja Tompa az Erdei lak-hoz írott jegyzeteiben -, hogy mulattunk! Ifjúság, kedv, ragyogó álmok, szabadság,  költészet jártak velünk s mosolyogtak reánk.” Petőfi is azt írja az Úti jegyzetek-ben, hogy boldog órákat töltött Kerényivel és Tompával. Versenyre is kelnek Az erdei lak című költeményeikkel, amelynek tárgyára Irányi István hívja fel barátai figyelmét.* (* Máriássy Béla: Tompa M. Eperjesen, az Eperjesi Lapok 1903. évf. 45-50. sz. és Ferenczi Z. Petőfi életrajza, II. köt. 107-118. l. – Tompa jegyzetei Az erdei lakhoz, az 1885-iki kiadás I. köt. 342. 5. l. – Nagy S. id. tanulmánya.)


Egyszer kirándulásuk alkalmával a vileczhegyi fürdő felé indultak, s útjuk a várostól délnyugatra, a Zsimni-patak (Hideg-patak) nevű völgyben vezetett el. Itt e völgyben a Tarcza-patak fahídjától néhány lépésre egy kis értől szegélyezett erdő széléhez közel állott az erdei lak, gyümölcsfáktól környezve. A szalmafödeles, sövénykerítésű házikónak alsó végén baromfiól, felső végé pedig rozoga méhes volt látható, míg a sövénykerítés ajtaja előtt forrás serkedezett. Menet a kirándulók ügyet sem vetettek az egyszerű kis házikóra, de visszatérve Irányi István figyelmeztetésére megtekintették s a forrás vizéből is ittak. S ha igaz, hogy Petőfi már azelőtt felvetette az eszmét – mint Tompa mondja -, hogy ugyanazon tárgyról írjanak verset: most az erdei lak épp alkalmas tárgynak kínálkozott.

Ez szerdai nap történt. Szombaton már fel is olvasta a kész művet mind a három költő s elküldte a Pesti Divatlapnak, amelynek ugyanaz évi július 17-iki számában meg is jelent a Tompa Mihálytól mindhármuk nevében írt következő jegyzettel: „Eperjes mellett van egy erdei házacska. Ennek környékén járván mind a hármas, elhatároztuk nem szorosan azt festeni le, csak körülbelül olyanforma tájképet adni. K. P. T.”

E jegyzet s a mindenképp szavahihető Irányi István adatai egyaránt bizonyítják, hogy e költői versenynek meghatározott tárgya volt: a valóban meglevő erdei lak, jóllehet Tompa a maga költeményéhez írott későbbi jegyzeteiben kereken tagadja ezt. „Egyszer – olvassuk e jegyzetben – azt mondja Sándor: fiúk, írjunk valami verset együtt, ugyanazon tárgyról szóló verset, mely találkozásunk emlékeül maradjon. Elfogadtuk, meghatározván, hogy a tárgy az erdei lak leend. Ez a szobában történt. Határozottan ki volt mondva, hogy a költemény festő-leíró lesz. Semmi reflexió. Csak magam maradtam hű a tervhez. Petőfi versét így kezdi: „Mint a szív az első szerelemnek titkát: Rejti e kis kunyhót bércek koszorúja.” Sokat beszéltek akkor erről a hírlapok s későbben magam hallottam ifjabb eperjesi lakosoktól, olvastam helyleírók, átutazók kinyomtatott útibjegyzeteiből, hogy látták a mi erdei lakunkat, mulattak körülte s emlegették a három versenyző költőt. Sőt pár évvel ezelőtt azt írta egyik eperjesi barátom, hogy a lakot díszítik, készüljek, mert ünnepély lesz benne, mihelyst a tavasz eljön s én, mint a háromnak megmaradt egyike, leendek az ünnep hőse.”

„Íme – folytatja Tompa – a soha nem létezőből miként csinált a képzelet létezőt, mert hiszen mi semmi kunyhót nem láttunk, képzeletbeli volt minden; de azért most is mutogatják Eperjes bércei között az általunk megénekelt kunyhót. Mosolyogtam, de nem nyilatkoztam, valóságos barbarismus is lett volna lerontani a közvélemény illúzióját, költészetét.”

Tompának e sorai sok hozzászólásra adtak alkalmat, de igen kevéssébingatták meg azt a régi véleményt, hogy valóban meglevő s közakarattal kitűzött és közösen szemlélt tárgy ihlette mind a három költőt. Tompa emlékezete évek múlva e tekintetben könnyen elhomályosodhatott s úgy az akkor írt s idézett jegyzete, mint Irányi tanúbizonysága s maguk a versenyművek egyaránt ellentmondanak neki. Különben is – mint Nagy Sándor érdekesen fejtegeti – Tompa igen keveset adott a történeti hűségre. Az eperjesi Széchenyi-kör is a régi helyes véleményt fogadta el s a Vilecz- (ma Szent László-)hegynek az egykori erdei lak tőszomszédságában levő kiszögellésénél oszloppal jelölte meg 1884-ben a három költő versenytárgyát.

Még ha nem kötötték is ki, hogy az Irányi megjelölte erdei lakról varrjanak hímet, önkéntelenül is az lebegett előttük. A versenyben Petőfi győzött, de Tompa műve is igen sikerült s jellemző reá. Petőfi érzelembe olvasztja fel tárgyát; amaz a szabadság eszméjét látja az erdei lak népében megtestesítve, emez a világ zajától való távolság csendes boldogságát, amaz a lelkében forrongó eszmékből merít, emez a nagy természet változásaiban rejlő értelmet olvassa ki tárgyából.

Azonban e költői verseny még más tekintetből is érdekes és jellemző a két költő barátságára. Mindjárt első együttlétük alkalmával versenyre kelnek, mintha csak sejtenék, hogy később mind többet fognak vitatkozni egymással s a vita hevében egyik kis, másik is megfeledkezik magáról, amiből összezördülésük gyakorivá lesz. De most még Petőfi sem oly kíméletlen, Tompa is engedékenyebb és sokkal inkább elfoglalja szívüket új barátságuk, semhogy hidegen vizsgálnák egymás műveit. Pár évig leveleznek is egymással, s barátságuk úgy ebből, mint a későbbi személyes együttlétből új táplálékot nyer. Tompa egyik legszebb művében állít maradandó emléket ez együtt töltött szép napoknak:

Hajh, minő percz volt az, amidőn mi hárman
Legelőször jöttünk össze váratlanul…
Csak néztünk egymásra boldog némaságban,
Míg három ifjú szív híven egymásra hull…
S mint a fenyő, melyet ér az ég villáma:
Nagy érzéstől borult lelkünk fényes lángba!

Petőfin kívül, míg Tompa ott időzött, megfordult Eperjesen Szemere Miklós és Pákh Albert is. Pákh-kal rkör Tompa sírig tartó barátságot.

Részt vesz Tompa az eperjesi Magyar Társaság működésében is. A társaság t. i. felkéri mint ismert nevű költőt szavalásra. Tompa enged a kérésnek s Garay Kont-ját szavalja el, amivel „az egész társaságnak örömet és közkedvességet szerzett.” E társaságnak ötven tagja volt s Vandrák András elnöklete alatt működött, akiről – írja Tompa – „bízvást el lehet mondani, hogy az eperjesi kollégiumban a nemzeti nyelvnek egyetlen támasza s talpköve”. A június 22-ikén tartott ünnepélyről nagyon dicsérőleg nyilatkozik Tompa. Természetesnek találja, hogy a műsor nagyrészt versből telt ki, de azért a komoly elemet ügyesen tudták humorral vegyíteni. azonban helyteleníti, hogy néhány tehetséges ifjú egészen félrevonta magát a közreműködéstől. Megrója azt is, hogy a meghívón e döcögős két sort kellett olvasnia:

Ma holnap a magyar szó
les mindenfelé virágzó!

Az ünnepélyes teljes sikeréből csak a zene hiányzott, enélkül Tompa szerint igazi művészi ünnepélyt rendezni nem is lehet.

Tompának e tudósításában van egy pár sor, amelyben – a mai szokástól elütőleg – alanyi érzése is kifejezést nyer. Fentebb érintett észrevételei után ugyanis ezeket írja: „Kedves ifjú barátim! engedjetek meg, hogy észrevételeim itt-ott sántítanak, mert – négyszemközt legyen mondva – figyelmem egy részét egy gyönyörű leányka rabolta el, neve: T. Tóni. Komolyan érzelgés nélkül legyen mondva! bámulatra ragadt az imádandó örök Mesternek e remekműve”. Tomka Antónia a szerelemnek egy tünékeny szikráját lobbantotta szívébe, de minden hatás nélkül. Rajta kívül még Stiller Marika érdekelte. A következő években ismételve emlegeti mind a kettőt. „Hát a gyönyörű gyermek Marika s a viruló hajadon, Tónika, hogy vannak? – kérdi Irányitól, 1846. szept. 26-ikán írt levelében. – Boldog vagy, ki körülöttük  forgolódhatol.” Az 1847. június 6-iki levelében pedig újra szóba hozza Stiller Marikát: „Barátom, ha már csakugyan a házasság szent jármát nyakadba akasztod: Mari, Mari!! én is őt szeretném neked s ha neked nem kellene, nekem; de ez utóbbi persze bolond gondolat.”

Futólagos nőismeretségei diákos szórakozásait mintegy megszépítették, de múzsája ihletetlen maradt. Egy ottani pékmester leánya, Krisztiáni mari is magára vonta figyelmét, akit később Rozsnyai nevű barátja vett nőül. A leány néha-néha a pékboltban volt s az ő kedvéért Tompa maga is örömmel ment süteményt venni. Legalább erre mutatnak későbbi sorai: „A zsemlyés-féle lány és Rozsnyai kollégám között keletkezendő házasság ellen semmi kifogásom nincs, mivel mostanában (már t. i. Bején) falusiasan csak kenyérrel, jó parasztkenyérrel és nem zsemlyével élek. Hjah! változik az ízlés.”* (* Máriássy id. cikke, S. Szabó S. id. m. 16. l.; - Tompa tudósítása a pesti Divatlap 1845. évf. II. 606. l. – Berecz Károly Úti tárczája az Életképek 1846. évf. 18. (márc. 28-iki) számában)

Kisebb-nagyobb kirándulásokat innen is szeret tenni: ősszel a Péchy-családnak ősi fészkébe, Péchújfalvára, hol az Oltárkő regéjének tárgyát szerzi, tavasszal pedig Toporcára, Irányi István szüleihez tesz látogatást s ez alkalommal jegyzi le magának a Cservena Hóra, Hegyeskő, Márta könnye, Szepesváraljai leány, stb. tárgyát.* (* Máriássy id. cikke és Lévayhoz írt két első, kelet  nélküli levele az id. helyen.)

1845. jún. 25-ikén hagyja el Tompa Eperjest. Több barátját meglátogatja, mert még nem határozza el, mihez kezdjen. Előbb Szemere Miklóst keresi fel Kerényivel együtt Lasztóczon, ahonnan Sárospatakra rándul, hogy a Szépműegylet közvizsgálati ünnepélyén jelen lehessen. Sárospatakon éppen akkor temetik Szeremley Gábor volt kedves tanára nejét. Ez alkalommal mondja Tompa azt a gyönyörű sírbeszédet, mely halotti beszédei között is megjelent. Gazdag képeivel igen jellemző Tompára.

Az önképzőkörnek július 15-én tartott ünnepélyes ülésén az a kitüntetés éri Tompát, hogy Csider Antal az ő első kiválóbb allegóriáját, a lengyel nemzet összetört szabadságát sirató Temetés-t szavalja el, amelyet aztán meg is zenésítenek. Tompa nagyon meg volt elégedve a kör működésével. „Örömmel mondhatom – írja a Pesti Divatlap-nak ez ünnepélyről -, hogy oly férfias erőben sohase nyilatkozott még élete, mint éppen most; örömmel tapasztalám, hogy az örökös rím-nyaggatás helyett komolyabb nemben is igen szép előmenetelt tőn. Jutalmakat tűzött ki históriai, széptani, satírai s helyirati kérdések iránt, továbbá drámára és balladára s csaknem mindenik kérdésre várakozáson felüli jóságú dolgozatokat nyert.”

Ugyanekkor időz Sárospatakon Berecz Károly is, aki egy hétig Tompa és Kerényi társaságában mulat. Sok élvezetes órát töltenek a Rákóczyak vadregényes várromjait övező kertben, gyönyörködve a remek tájképben s a Vörös-torony alatti téren felhangzó zenében. A Vörös-torony a régi vár egyetlen megmaradt bástyája, amelyben az ifjú írók a fejedelem trónját, tanácstermét s kaszatömlöcét legalább romjaikban hazafias áhítattal szemlélhették. Berecz úgy vette észre, hogy Tompát a sárospataki főiskola „kellőleg ismerni s méltányolni tudta”. A három költő együtt látogatja meg az akkoriban, élte tavaszán elhunyt Ormos László sírját. Ormoshoz, aki egy történeti regényen, amelynek hátterében a Thököly korát rajzolta, s egy magyar aesthetikán dolgozott, nagy reményeket fűztek, amelyeket azonban kora halála miatt be nem válthatott. Betegségében művei kéziratát mind elégette.

Együttlétük alatt néhány kész népregéjét is felolvassa Tompa, amelyekről Berecz azt ítéli, hogy Tompa költészetét voltaképp ezekből ismeri meg a  közönség. „A tér – írja Berecz -, melyet Tompa költői tolla alá vőn, nálunk csaknem egészen műveletlen s mondhatnám, egészen új s oly kezekben, mint az övé, nemzeti becsű kincseket mutathat fel. S erősen hiszem, hogy Tompa népregéi szint oly kitűnő lelkesedéssel fogadtatnak majd hazánkban, mint Musaeuséi a szomszéd népeknél.” Tompának egy-két népregéje már előbb nyilvánosan is megjelent. A Pesti Divatlap 1845. évfolyama 11. (jún. 12-iki) száma a Vérpatak, az Életképek 21. (május 24-iki) száma pedig a Süllyedés címűt közli s a szerkesztő hosszú jegyzettel kíséri, amelyben megrója a tehetségtelen próbálkozókat s kijelöli a „talpraesett néprege” fő sajátságait. Szerinte a népregét a nép ajkáról kell venni, bizonyos helyhez kötni s népiesen kidolgozni. Frankenburg úgy látja, hogy Tompa egy értelemben van vele a néprege műfaji sajátságaira nézve s örömmel hallja, hogy Tompa „már egy jókora kötet népregét írt össze s azt világ elibe bocsátani szándékozik”. „Nem kételkedünk – folytatja -, hogy valamint a derék költő ezáltal is érezhető hiányt fog a költészet e nemében eddig nem igen gazdag literatúránkban pótolni: úgy találkozni fog vállalkozó könyvárúsink közt olyan, ki az eléggé dicséretesen ismert fiatal költő műveit kiadandja.”

Csakugyan Tompa már egy pár év óta sokat foglalkozik a népregék gyűjtésével, feldolgozásával s kiadása tervével. Nyolc-tízet véglet elkészít, a többit vázlatosan dolgozza ki vagy kezdő soraival jegyzi le. Felszólítja Lévayt is: közöljön vele alkalmas tárgyat hiteles leírással, figyelembe véve az elbeszélt esemény mellékkörülményeit is. Különösen a Kakaskő mondáját szeretné tőle hallani. Egyszersmind ösztönzi Lévayt, hogy ő is dolgozza fel ugyanazon anyagot, példákkal bizonyítva, hogy a feldolgozás különféle alakjában ugyanazon tárgy is különféle hatást tehet. Szégyenli, hogy Frankenburg az Életképek-ben már elhíresztelte, hogy ő efféle műveken dolgozik. Ezért óhajtaná az egész kötetet mihamarább teljesen befejezni, mert valamikor bizonyosan kiadja, ha most nem lehet is.

Lévay készséggel teljesítette volna az előtte már nagy tekintélyben álló tompa kérését, de a Kakaskő-ről maga sem tudott semmit. Ehelyett azonban a Pártatolvaj című néprege tárgyával ismertette meg, amelyből Tompa egyik sikerültebb művét írta.

Az 1845. év nyarát jórészt Szemere Miklós lasztóczi  kúriájában tölti, művészi terveit szövögetve, a népregéken dolgozva és sajtó alá készítve s a megélhetés eszközeiről aggódva.

Ekkoriban üresedik meg a miskolci ref. gimnáziumban a szónoklat és költészet tanári széke.Tompa folyamodik ez állásra, de sikertelenül. Az ottani derék káplánt, Solymossy Sámuelt választják meg. Tompa később is tréfásan emlegette, hogy Solymossy őt örök hálára kötelezte, midőn „a gimnáziumi tanárság pályakoszorúját elragadta s e tövises koszorú helyett meghagyta a falusi papság csendjét és kényelmeit.” „Látod, kedves Samukám – mondogatta Tompa később, időn Miskolcon gyakran megfordult – ebben az esetben az vesztett, aki győzött s az nyert, aki vesztett.”* (* Lévay id. cikkében)

Miután Tompa előtt semmiféle kedvező alkalom nem nyílt a megélhetésre, elhatározza, hogy régi vágyát megvalósítja: a fővárosba, az irodalom központjába igyekszik, amire most különösebb okai is sarkalják. Egyfelől népregéi és mondái sorsát akarja biztosítani, másfelől pedig megismerkedni a régi és új írókkal. Petőfivel és Pákh-kal már barátságban élt s könnyen gondolhatta, hogy általuk mihamar belejut az irodalmi élet sodró áradatába, s ki tudja, talán ő s csak irodalmi működésére támaszkodhatik, mint Petőfi és Jókai. Azonban e gondolat aligha verhet elméjében mélyebb gyökeret; tapasztalatai sem igen bátoríthatják természettől félénk s aggódó lelkét. A bizonytalanra nem mer építeni s azt tervezi, hogy az egyetemre is beiratkozik s megszerzi az ügyvédi oklevelet.

De ember tervez, Isten végez. Midőn Tompa 1845. decemberének elején Pestre érkezik,  elsősorban jó barátait keresi fel, akik a könyvkiadás dolgában jártasabbak s az ő segítségükkel megállapítja a Népregék és mondák kiadása tervét. A sajtó azonnal munkába veszi a költeményeket, hogy a kötet a tavaszi könyvpiacra megjelenhessék. Ezalatt költőnk az ifjú írók társaságában él, néha ellátogat az egyetemre is, de kedvét mindinkább veszteni kezdi az ügyvédségtől. Szívesen időz a régi és ifjabb írók körében, akik közül Vörösmarty, Bajza és Toldy „némi kitüntetéssel fogadják s örömüket nyilvánítják megismerése fölött”; s hogy ez nem hideg udvariasság, jólesik tapasztalnia. Az ifjabb írók „melegen hozzá csatlakozak pár nap múlva”, s nem lehet panasza a fogadás ellen.* (* 1846. márc. 5. írt levele Böszörményi Károlyhoz. Figyelő, X. köt. 184. l.)

Betegsége azonban nem engedi háborítatlanul élvezni új helyzetét. Pestre érkeztével nemsokára orvoshoz kell folyamodnia, ki azt mondja neki: „Menjen az úr e pillanatban meleg szobába, meleg ágyba, a legnagyobb ápolás mellett ez s ez szereket használja, különben irtóztató következménye leend.”. „Édes barátom – írja Tompa Litkei Tóth Péterhez 1846 elejéről – néhány forintocskával hol vegyek én Pesten meleg szobát… Lelkem elkedvetlenedett; fájdalmat, éhséget, szomjúságot, hideget és nyomort érzek éjjel és nappal; most torkom is összedagadt s jövő levelemet alkalmasint a kórházból fogod kapni, mert az irtóztató patika és pesti élés felemészté filléreimet”. Hasonló panasszal fordul egy más ismerőséhez, Liszkai Pap Imre kisgyőri tanítóhoz is 1846. január 10-én intézett soraiban: „Édes, kedves bátyám! – olvassuk e levelében – Nem is képzeli, hogy a pesti posta-bélyeg alatt kinek leveléért van szerencsétlensége 12 pengő krt fizetni. Én vagyok az, édes bátyám+ kinek elég bizalma volt ön irányában azt cselekedni; én, aki majd hat hét óta vagyok Pesten betegen, kinek keservesen gyűjtögetett filléreit az irtózatos patika, szállás, koszt, gyertya, fa (40 forint öle), szóval minden, még a levegő is pénzbe kerülvén, iszonyúan felemésztette. S míg önök kövér disznótorokban, vagy az általam is ismert pincében vígan élnek: én itt sajtalan levesnél és zsemlyénél egyebet régóta nem láttam. Így folynak mostan napjaim s reményem a gyógyuláshoz még alig lehet. Aligha kórházba nem fogok menni… Írás által keresek most annyit, hogy megélhessek.”* (* Prot. egyházi és iskolai Lapok, 1878. évf. 1079. h. és Figyelő VI. köt. 165-166. l.)

Az eddig vidéken élő Tompa a fővárosi élet zajában, hideg légkörében s a megélhetés gondjaitól zaklatott emberek között sehogy sem találja helyét. Előbb az a remény biztatta, hogy barátai körében éppen úgy él, mint a vidéken; s barátai majd kezére járnak, hogy sorsát biztosítsa. Az érzékeny költő, akit betegsége különben is ingerlékennyé tesz, nem látván valósítva e reményét, elkeseredve panaszkodik, hogy „akikben bízott, akiknek becsületszavát bírta, kik segédkezet nyújtani ígérkeztek, mind, de mind megcsalták istentelenül.”* (* U. ott) S a pesszimizmusra hajló Tompa nyugtalanul és türelmetlenül néz jövője elé, amelyben semmi hite. Lázongó érzései nem tudnak csillapulni: „kedélye elszilajodva, lelke megvadulva, vére megromolva”.* (* U.ott) Hiába kap meghívókat a bálokra s egyéb mulatságokra; ha meghitt barátai közt egy-egy víg órát tölt is, amit magára marad, legott elfogja az élet gondja. „Mióta Pesten vagyok – írja Böszörményi Károlynak, idézett levelében – alig volt pár, nem boldog és víg, de csak tűrhető percem is.” Az önmagába süllyedt költőre a világ és emberek elvesztik érdeküket.

Amit Litkei Tóth Péterhez írt levelében sejt, csakugyan beteljesedik. 1846. febr. 25-én a sz. Rókus kórházba kell menni s itt gyógyítják márc. 11-ig. A múzsa itt sem hagyja el, sőt legkedveltebb népdalát sugallja: Télen, nyáron pusztán az én lakásom. Valamivel előbb írja a Szemere Miklóshoz című szép költői levelét, amelyben művészileg fejezi ki azt az ellentétet, amely a baráti szív melege s az idegenek rideg bánásmódja közt az ő könnyen meginduló kedélyét annyiszor foglalkoztatta. Szeretetért sóvárog a költő, az egyszerű, de kedves családi tűzhely boldogságáért; s megzendül lantján az őt annyira jellemző bizalmas hang, a meghitt családi élet utáni epedő vágy hangja, melyet e költői levelében már megzavar a csalódás miatti elkeseredése, bár mérsékelni igyekszik. De a Beteltem… címűben tiszta művészettel nyilatkozik a családi boldogság utáni sóhaja, mely eléje varázsolja áhított jövendőjét: a kedves nőt, a két kis gyermeket, akikhez még néhány jó barát kell csak, hogy a költő boldogsága teljes legyen. Ez a kép elűzi az élet gondjait, s bűvös álmait valóra váltani legfőbb törekvése.

Nincs mit csodálnunk, hogy az ily képzeleti világban élő költő kétszeresen látja a fővárosi emberek önzését, kétszeresen hallja a kalmári zajt, mely az ő  eszményeivel oly kiáltó ellentétet mutat. Tompa nagy reményekkel indult Pestre, de reményei újabb csalódást hoztak számára. Alig három hónapi tartózkodása elég volt arra, hogy a kielégítetlenség érzetével elkívánkozzék a fővárosból, ahol minduntalan felrázza méla borújából az utcák zaja.* (* Figyelő, X. köt. 184. l. ) Az ifjú természet azonban még felülkerekedik, s a nyájas remény újra megjelenik előtte, azt súgva neki, hogy sorsa nemsokára jóra változik; de mikor: csak a jó Isten tudja.

Litkei Tóth Péter buji lelkészhez intézett s előbb idéztük levelében még leküzdi aggodalmait s miután kipanaszkodja magát, így folytatja: „De semmi ezért; én kacagok világos nappal és sötét éjfélben nagyokat, irtóztató nagyokat, hogy „rá Isten, ember megborzadoz!” S bár Isten és emberek elhagytak, én magamat el nem hagytam és elhagyni nem fogom”.

Kétségtelen, hogy a Népregék és mondák kedvező sorsa s író barátainak ragaszkodása nem engedik a pesszimizmusban elsüllyedni. A mű megrendelői szép számmal gyűlnek, s mikor Tompa Pestre ér, már ötszázan jelentkeznek, amijegyzi meg a Pesti Divatlap dec. 11-ki számában -  „főleg versnemű irodalmi tárgyak irányában bámulatos magas szám”. De ez a szám mihamar ezerre rúg, sőt még itt sem állapodik meg, úgy, hogy amint a mű az 1846. évi február első hetében megjelenik, a hónap végén már második kiadásáról kell gondoskodni.

A könyvet már jan. 10-re kinyomatta a Beimel-féle nyomda, de Tompa nem tudta kiváltani s a példányokat szétküldözni. Valószínűleg aztán Petőfi tanácsára Emich Gusztávhoz fordul evégett. Emich készségesen teljesíti a költő kérését s második kiadását is elfogadja bizományban. Természetesen a kiadásnak e módja akkor is, mint mai nap, sok vesződséggel jár, amelyek a türelmetlen Tompát gyakran elkeserítik. Vagy száz példánya eltéved a postán, ugyanannyinak meg az árát nem tudja beszedni. Mind erről a Pesti Divatlap-ban írt Könyvkiadási gyönyörűségek című humoros karcolatában be is számol.

De azért a Népregék és mondák váratlan sikere egészben véve kiengeszteli. Maga mondja, hogy nincs panasza a részvét s méltánylat ellen, amellyel első kötetét fogadják. „Tudod, barátom – írja Böszörményi Károlynak – szeretjük ön gyermekeinket; de reményemet,m mondom, a következés nemcsak meg nem csalta, sőt a méltánylat, mellyel munkám fogadtaték, sokkal felülmúlta azt, mit az is bizonyít, hogy harminc nap múlva második kiadás került sajtó alá; mégis lelkemet egy halvány sugára sem deríté fel az örömnek.”* (* U.ott)

Valóban első önálló kötetének anyagi és erkölcsi sikere szinte páratlan volt addig irodalmunkban. Sokan gyanúsítani is kezdték a kiadót, hogy a második kiadás hirdetésével csak újabb lendületet akart kölcsönözni az első kiadás kelendőségének. Mire aztán Tompa egy kissé nyers hangú nyilatkozatot tett közzé* (* Pesti Divatlap 1846. évf. I. 541. l.), a kétkedőket a régi és új példányok három lapjára utasítván, hogy azokat „méltóztassanak mindkét kiadásban összehasonlítani s az idétlenséggel felhagyni”.

Mint Petőfi két évvel azelőtt első önálló kötetének jövedelméből rendezi anyagi ügyeit: Tompára is jobb napok virradnak a Népregék és mondák megjelenése után. Most már megkönnyebbülve tekint jövőjébe, gondtalanabbul éli napjait író barátainak társaságában, kivált hogy Petőfi márciusban, amint Tompa a kórházból kiszabadul, megosztja vele lakását, amelyet Várady Antallal közösen bérelt a mostani Kossuth Lajos utcában. Várady Antal (1819-1885) szintén sárospataki diák volt, tehát nyilván régebbi ismeretség kapcsolta Tompához; mint ügyvédjelölt tartózkodott a fővárosban s jegyben járt Ruffy Idával, akihez Tompa az Életképek-ben akkoriban megjelent Hűség című költeményét írta. Várady a szabadságharc után a gr. Teleki-család ügyvédje volt Pesten, élete végét pedig a Kolta melletti Rózsa-pusztán, Komárom-vármegyei  birtokán töltötte. Igen jószívű, lelkes ember volt. Már gyakornok korában megismerkedett Petőfivel s 1843-ban szállást is adott neki. Az ifjú írók nagyon ragaszkodtak hozzá, kivált Petőfi és Jókai. Tompa is, mint Petőfi, tréfásan a Várady Antal poétájának nevezte magát együtt lakásuk idején és sokat kötődött vele.

A tehetősb írók estélyein is nemegyszer részt vesznek, különösen az úri kényelemben élő Kuthy Lajos és a Pesti Hírlapot szerkesztő Csengery Antal lakásán, valamint Vörösmartynál is, akinek a Rossz bor című költeményére válaszul szemere Miklós pompás jó bort küld a saját terméséből s ez alkalommal Vörösmarty az ifjabb írókat is meghívja magához.* (* Nagy S. id. tanulmánya, u. o.) Leggyakrabban Tompa a Pesti Hírlap és Pesti Divatlap szerkesztőségében időz. Azonban a fővárosi életmód most sem kedvez egészségének. Nincs is semmi reménye, hogy itt állandóan megtelepülhessen s magának valami kenyérkereső pályát nyithasson. Erről végképp le is mond, csak az ifjú írók szorosabb szövetsége köti még ideig-óráig a fővároshoz.

Ez időre esik t. i. a Tízek társaságá-nak megalakulása, mely szoros kapcsolatban van Tompa és költőtársainak újabb irányával. A demokrácia eszméje egyre erősödvén, írók és közönség mind jobban érzik, hogy az új szellem fuvalma hovatovább átalakítja a nemzet ízlését. Petőfi merész léptekkel halad előre, és sikere bámulatos. Tompa népregéi fokozzák az új irány győzelmébe vetett hitet. Jókai bűbájos elbeszélő tehetsége éppen a népmesék könnyedségével versenyez, míg Pálffy Albert s Degré Alajos a francia elbeszélés képviselői. Természetes, hogy ez ifjú írók csakhamar a közönség kedvenceivé lesznek. S mivel a régiek, Vörösmarty és Czuczor már kevesebbet írnak, sőt Garay és Vachott Sándor is, regényíróink pedig nagyobb önálló műveiken dolgoznak: világos, hogy szépirodalmi lapjaink szerkesztőinek nagyon is érdekében áll az ifjú írókkal barátságban lenni, ha közönségüket megtartani vagy éppen növelni akarják. Az ifjú írók jól tudják, hogy az új irány, amelynek több-kevesebb tehetséggel mindnyájan munkásai, előbb-utóbb teljes diadalt arat. Különösen Petőfi fogja fel tisztán helyzetét, mint aki legjobban is be van avatva a szerkesztés titkaiba.

Látja, hogy lapjaink nem éppen úgy szolgálják az új irányt, mint a demokrácia áramlata s a változott ízlés megkövetelnék. A Honderű P. Horváth Lázár szerkesztésében a főúri köröknek hízeleg s 1846 elejétől mintegy üldözni kezdi az új irány híveit. Legnagyobb költője Hiador (Jámbor Pál); Petőfit, akinek azelőtt örömmel közli műveit, most nem átallja nevetségessé tenni. „E fiatal írócskát – mondja – egy-két lap erőnek erejével elsőrendű genie gyanánt akarja Európára feltukmálni.”* (* Honderű 1846. éfv. I. 315-316. l.) Nem kíméli a Honderű Obernyik  Károlyt s Degré Alajost sem, sőt Jókairól is becsmérlőleg nyilatkozik. A Pesti Divatlap a Honderű-nek éppen ellentéte, a túlzó népiesség képviselője. De van benne bizonyos éretlenség, kiforratlanság. Sallangos modora egy ideig tetszik a közönségnek; de az új irány hajhászata és szertelen dicsérete nem mindig párosul ízléssel s műérzékkel. Az Életképek komolyabb tartalmú lap, de nem eléggé eleven. Csak magyar tárgyú elbeszéléseket s rajzokat közöl s a régi és új írókat igyekszik maga köré csoportosítani. Kritikai mellékletet is ád, az Irodalmi őr-t, amely legjelesebb íróinkat is bírálat alá veszi.

A Honderű-től lassankint elmaradoznak az ifjabb írók s csak a pesti Divatlap-ba s Életképek-be írnak, aminek Vahot Imre és Frankenburg Adolf szerkesztők örülnek leginkább. Azonban örömük korántsem teljes. E heves, lobbanékony ifjakat, akik tehetségüknek és sikereiknek már tudatára ébredtek, nem lehetett állandóan lapjukhoz kötni, mert úgy érezték, hogy irányukat egyik lap sem támogatja oly mértékben,m int a jövő fejlődése kívánná. Aztán úgy hitték, hogy ha önálló művekre összpontosítják erejüket: sokkal többet használnak irodalmunknak. Mind e körülményeket összevéve: az ifjú írók azon meggyőződésre jutnak, hogy egymással szorosabban egyesülve nemcsak fokozzák a közönség tetszését; hanem „a köznapinál valami nagyobbat s a pillanatnyi értékűnél valami állandóbbat” is alkothatnak s egymást segítve, buzdítva és tanítva, valóságos hatalommá emelhetik az új irányt, mely a tekintély-uralomtól immár megszabadult.

Lehet, mit Gyulai és Szász Károly sejtik, hogy az „Ifjú Németország” vagy az „Ifjú Franciaország”-féle klubok is hatással vannak reájuk, s bizonyára a kérdés anyagi oldaláról sem feledkeznek meg. Annyi azonban kétségtelen, hogy a szabad mozgás, az alárendeltség nem tűrése a legfőbb rugó, amely ez eszmét kipattantja.

Az eszme Petőfié, aki legkevésbé tudja tűrni a szerkesztőktől való függést. Először Jókai, Tompa, Pákh, obernyik és Lisznyay társaságában adja elő ez eszmét 1846 tavaszán, közhelyeslés mellett. Petőfi arra törekszik, hogy az ifjú írókat mind belevonja a társaságba, de csak 7-8 írót tud megnyerni tervének. Mikor határozott alakot ölt is e terv márciusban: Pálffy és Kerényi mit sem tudnak róla. Pálffyt tudta és beleegyezése nélkül iktatják a tagok közé, de ő sem ellenkezik. Így kilencre emelkedik számuk, az említetteken kívül Bérczy Károly, Degré és Pálffy. Mielőtt azonban komoly célhoz látnánk, ki kell egészíteni kerekszám tízre. Ki lehetett volna más a tizedik, mint Kerényi, a Petőfi, Tompa és Pákh közös jó barátja, ki talán legtöbbel segítheti a vállalatot anyagilag, ha megindulhat? Pár hét múlva Kerényi is aláírja a szerződést, s így április végén teljes a szám, megalakul a Tízek társulata, melynek új közlönye a Pesti Füzetek címmel kezdte volna pályáját.

Politikai és szépirodalmi lapjaink nem hagyják figyelmen kívül a tízek mozgalmát és minden mozzanatáról tudósítják olvasóikat; csupán a Honderű csúfolja ki őket.

A munka megszüntetésének ideje 1846. július 1-jén kezdődött, midőn a Pesti Füzetek első száma megjelent volna. De az engedélyt nem kapták meg; folyamodványukat elutasította az udvari kancellária. Tompa már el is küldte az új vállalatba szánt művét, mint Pákh-hoz 1846. július 21-énírt levele mutatja. Másfelől pedig Vahot Imre azt az ízetlen tréfát követte el az ifjakon, hogy midőn a munkaszünet ideje beállt, a Pesti Divatlap 1846. július 1-jei számában egyszerre öt tagbólvközölt dolgozatokat, amelyek régebben nála voltak, s mint mondja, értök a tiszteletdíjat régen kifizette. Tompától A Tisza rétje ég című rövid rajzot adta ki.

A tízeket Vahot Imre kijátszása nem kis zavarba hozta; a megtorlásról tanácskoztak. Abban állapodtak meg, hogy Petőfi nyilatkozatot tesz közzé Vahot lapjában és szigorú hangon tiltakozik a szerkesztő ízetlen tréfája ellen, amely nevetségessé tette a tízek elhatározását. Petőfi nyilatkozta bizonyosan nemigen udvariasan hangzott; a többi közt Petőfi azt mondta, hogy Vahot meglopta őket. Természetesen Vahot a nyilatkozatot nem közölte, sőt kinyilvánította Petőfinek, hogy ha „komolyan fel mer lépni, megsemmisíti”. Petőfi és Vahot rútul összevesztek: Petőfi párbajra hívatta Vahotot, de az megtagadta a fegyveres elégtételt, mire Petőfi amúgy katonásan összeszidta s többé szóba sem állt vele.

Ámde ezzel még nem volt vége a tízek szövetségének. Adott szavuk kötötte őket, hogy egy évig nem támogatnak semmiféle szépirodalmi lapot, noha a tiszteletdíjra valamennyien rá lettek volna szorulva. Hogy szabaduljanak e kényelmetlen helyzetből? Egyikök sem akarta indítványozni, hogy bontsák fel a fogadalmat, jóllehet mindnyájan érezték sorsuknak tarthatatlanságát. Végre az Életképek szerkesztője, aki legjobban érezte a jeles ifjak hiányát, nyílt felszólítást intézett hozzájuk, elmondva, hogy míg ők visszavonultak a köztérről: a tehetségtelenek lepték el az irodalmat s „ismeretlen középszerűségek küzdték fel magukat nyilvános kárával a szépirodalomnak úgy, mint a közönségnek”. „Pedig – folytatja – nincs tér és mód, melyen bármely korszerű eszme, erkölcsi vagy honfiúi, erősebben bírna hatni közönségükre, mint a szépirodalom tere… Önök azok, kiknek most ha valaha, egyesült erővel kell föllépniök a síkra, hogy azon az igazság és honérzet diadalát kivívni segítsék. Ezért felhívom önöket nem csak a magam, hanem inkább a közügy érdekében, hogy félretéve minden mellékérdeket s netalán, mit valószínűnek nem látok, neheztelést: bontsák fel úgyis csak ideiglenesen kötött szerződésüket s kezdjék meg újra a hatást, mire erkölcsi és honfiúi tekintetben önlelkök sugallatától fölhívatva vannak, emelve sajnosan nélkülözött munkálataikkal a divatlapok közül bármelyiket, melynek iránya önmeggyőződésükkel összehangzik”. Mire aztán Kaján Ábel (Pákh A.) a tízek nevében kijelenti, hogy szerződésüket közmegegyezéssel felbontottnak nyilvánítja.* (* Életképek 1846. év. II. 21. sz.) Az Életképek következő számában már megkezdi Jókai Sonkolyi Gergely című elbeszélését, s egyszersmind Frankenburt azt az örvendetes hírt közli, hogy Petőfi visszatérvén erdélyi útjából, egyedül lapjának lesz munkatársa. Tompa a Honderű-ben közölte Levél Pogány Karolinához című szép költeményét, amiért a szerkesztő csillag alatt fejezte ki köszönetét. Lassankint valamennyien tért foglaltak és fokozott buzgalommal láttak munkához.

Petőfi nemcsak maga nem írt Vahot lapjába, de rossz néven vette, hogy Tompa is nem követte őt ez elhatározásában; s midőn Arany Jánost a Toldi megjelenése után Vahot a saját lapjának megnyerte, Petőfi őt is le akarta beszélni az oda való közreműködésről. Voltaképp itt kereshetjük a Petőfi és Tompa viszályának a magvát, mely a tízek társaságában, illetőleg a vázolt mellékkörülményekben fogamzott meg.

Tompát már a tízek szerződésének megkötése is alig, felbontása pedig bizonyosan nem érte Pesten. Pákh-tól tudakozódott a tízek társaságának sorsáról. 1846. március végén vagy április elején elhagyta a fővárost, hol többé nem volt maradása. A pesti élettel nem tudott megbarátkozni, ridegnek és sivárnak találta. De az ügyvédségtől is végképp elment a kedve. Nem is neki való lett volna ez a pálya, melyet „kedély-, lélek- és jellemgyilkolónak, alacsony rabuláskodásnak, nadályszerű vérszívásnak, kofás replikázásnak” tartott.* (* 1846. dec. 26-diki levele Böszörményi Károlyhoz. Figyelő, X. köt. 188. lap.) Nem tudjuk, honnan veszi Tolnai Lajos érveit, amelyekkel irodalomtörténe-tíróink egyhangú véleményét cáfolja e tekintetben.* (* Tolnai L. Tompa Mihály költészete, Budapest, 1878; 40-41. l.) Midőn Tompa Böszörményi Károlyról megtudja, hogy ügyvéd lett, sajnálattal szól pályaválasztásáról, hogy „penészes pertárakban, molyette papírhalmazok közt kell vérét sűrítenie”. Ő a világért sem lépne erre a pályára. De nemcsak ezért, még inkább a vele járó izgalmak miatt nem volt egyáltalán neki való az ügyvédi foglalkozás. Azt pedig, amit Tolnai mond, hogy a pálya mit sem határoz, szükségtelen cáfolnunk.

Tompa Pestről Miskolcra vonult, ahol már azelőtt is többször és szívesen tartózkodott. Itt lakott édesapja is második feleségével, itt lakott két testvére is: egyik „egy elnyomorodott vézna teremtés, cirádákat és virágokat festett tányérokra a miskolci porcelángyárban; a másik egy csinos barna fiú, henteslegény”.* (* Lévay J. id. dolgozata, u. o. 2. l.) Mint tanuló is gyakran megfordult itt Tompa; Miskolcon volt a nagy égés alkalmával is 1848. júliusában s innen tudósította Szemere Miklóst a szörnyű veszedelemről. Most Kovács Gábor tanárhoz szállott s itt élt pár hónapig. De amint Miskolcra ért, újra erőt vett rajta a betegség, úgy, hogy még a tollat is alig bírta.

Azonban most nagy változás előtt állott, amely jótékony hatással lett egészségére is. Már Pesten értesült, hogy Beje, Gömör vármegye kis községe, őrá vetette szemét a papválasztáskor, de csak Miskolcon tudta meg a valót.*  (* Tompa a Böszörményi K-nak 1846. márc. 5-én írt levelében, amelyet Pestről keltezett, s amelyben már jelzi, hogy Pestet mihamarább elhagyja, egy szót sem szól a bejei választásról; nem szól a Miskolcról máj. 17-én írt levelében sem; csak a jún. 1-jén írt levelében tudósítja erről barátját. Hasonlóképpen a Pákh-nak jún. írt levelében szól arról, hogy pap lett. Rozsnyói Híradó 1900. évf. 24. sz.) Dapsy Pál, az egyház felügyelője ajánlotta mint jeles költőt, akinek imént megjelent kötete oly ritka tetszéssel találkozott. Tompa mintegy az isten ujját látta e meghívásban s gyorsan határozott. Új ösvény nyílt előtte, amely sok tépelődéseinek, aggodalmainak véget vetett egyelőre.

De mielőtt papi állásába beiktatták volna, előbb még vizsgálatot kellett tennie. S mivel már 3-4 éve nem foglalkozott papi tudományokkal, arra kérte az eklézsiát, hogy vizsgálata őszre halasztassék, ami már semmi nehézséget nem okozott. De e választás szálka volt a régi rend híveinek szemében. Tompa nem volt sem káplán, sem rektor, s így választását a régi rendszer felforgatásának tekintették. „Tiszttársaim – írja Tompa később -, mivelhogy én sem tanító, sem káplán nem voltam, hanem egyszerre pappá lettem, egytől-egyig dühös ellenségeim. Nekem van erőm ezekkel küzdeni, de mégis bántalmuk rossz vért csinál”.* (* Arany Jánoshoz 1848. márc. 2-án írt levele) A Levél Pogány Karolinához című költeményében nyíltan is mondja:

Pályám társai meg nem értenek,
Szívök hozzám fagyos vagy lágymeleg.

Terhes Sámuel, a nagy tudományú esperes is ellenségei közé tartozott, s a vizsgálaton sem valami sok barátságos hajlandóságot mutatott Tompa iránt.* (* Részletesen szól erről S. Szabó id. m. 19-22. l.) De Tompa derekasan megállta a helyét. „Elkezdett faggatni – mondja Irányi Istvánhoz 1846. szeptember 26-án írt levelében -, de én élvén a gyanúperrel, előre rettenetesen borzasztó módon elkészültem, s életedben sohasem láttál oly nagyszerű „levágást és lefőzést”, mint én tettem”. Felelete meglepte vizsgálóit, s a rosszakaratnak is engednie kellett.* (* Sáros-megyei Közlöny 1891. évf. id. h.) Szept. 27-én, a vizsgálat után tíz nappal elfoglalta hivatalát. „Hol a szép Gömör halmos képet ölt”, ott a kies Turócz partján van a kis Beje község, hova Tompa sok küzdelme után csendes révpartra jut. Új pályája kezdetben egészen kielégíti. Nyugalomra s egyszerű boldogságra vágyott s itt eléri:

Az én pályám szép, ámbár nem ragyog,
Én az egyszerű nép őre vagyok!
Enyém jó és balsorsának fele,
Örülök, sírok résztvevőn vele.

Nem fájlalja, hogy semmi fény és hiú ragyogás sincs pályáján. „Bibliámnak és lantomnak élek – írja Arany Jánoshoz -, s valahányszor szép ének üti meg fülemet, a magamét elvetem s más hárfáját hallgatom”. De a humanizmus is megszólal szívében:

Az elhagyott népet mi isteni
Nevelni, oktatni, deríteni…!

Ez volt vágya s íme most betelt. A népből vette eredetét; jól ismerte a lelkes, de parlagon maradt népet, szerette és neki áldozta magát azzal a nemes elhatározással, hogy itt keresi boldogulását. Hű maradt elhatározásához és soha többé még csak halvány gondolata sem volt megválni pályájától. Csak mosollyal fogadta Böszörményi Károlynak azt a vallomását, hogy kicsinyli neki a falusi papságot s hogy zajt és forrongást óhajt neki. Hiszen mi sem volt idegenebb Tompa jellemétől.* (* Figyelő X. köt. 187. l.)

Új pályájával együtt nagy változáson megy át Tompának egész világnézete. A folytonos bizonytalanság utáni megnyugvásnak ha nem is igazi boldogsága, legalább enyhülete szállja meg lelkét. Régi ábrándjai szétfoszlottak, mikor – mint mondja – meredek szirt homlokára vágyott és magasra törni, jutni lelke, arca lángra gyúla. Fordulóponthoz ér és számot vet az élettel. Gyakori betegeskedése már nyomot hagy kedélyén. Nem mintha fájdalmat érezne; olyan, mint a síkon futó patak: sem habja, sem mélysége. Csendes lemondásban keres vigaszt s az emlékezet fényénél vizsgálva megfutott pályájának örömeit és szenvedéseit, áldja a Gondviselést, hogy kisded sajkája az örvények közül szerencsésen kijutott. „Csendes életemet nem adnám egy csillogó koronáért” – írja Böszörményi Károlynak.

A százéves egyszerű, alacsony kis paplak fogadja magába a költőt, aki egészen  hivatásának él:

Lant és biblia, e két jó barát
Karján ringatja boldogan magát.

A nagy természet keblén  háborítatlanul éli napjait. Korán, az énekes madárral kél, bejárja az illatos rétet, hallgatja a vadgalambok búgását s fölélénkült kedéllyel kis kertjébe tér, szemügyre veszi virágait, oltogatja, öntözgeti s kúszó indáit igazgatja. Majd méhesét gondozza s ezer apró foglalkozás után magányába tér s lantját pengeti. Kedves költőit is előveszi s azon kapja magát, hogy költői álmai tündérképeket szőnek, miközben a hazavonuló nyáj méla kolompja fölveri ábrándozásaiból. ellágyult lélekkel, kiengesztelődve sorsával hunyja le szemét csendes nyoszolyáján.

Így él Tompa a kis faluban, hívei között. Az anyaegyházhoz, Bejéhez még más két kis fiókegyház tartozik: Oldalfalva és Zsór. A környék művelt családjai, a Szentmiklóssy Viktor, Szentiványi Miklós és Dapsy Pál házainál szívesen látják a költőt s büszkén emlegetik és vallják a magukénak. Élénk társalgása, kifogyhatatlan adomázó kedve, szinte drámai előadása megkedveltetik mindazokkal, akiknek körében megfordul.

Lantja újabb, frissebb, természetesebb hangokat ad, költészete mind többet olvaszt magába egyéniségének jellemző sajátságaiból. A magány elmélkedővé, a természet eleven s folytonos szemlélete festőivé, az élet mélyebb ismerete valószerűbbé teszik költészetét, s a művészi stílnek újabb elemeivel gazdagítják. Ez időből valók a Temetői hangok, Énekek, Harangszó, Őszi képek, Ősszel születtem, Árverésen, Falusi órák, Panaszkodjam talán a néhány rövidebb dala. Új hatásokra vágyó lelke a csendes egyhangúság napjaiban is figyelemmel kíséri az emberi élet valódi vagy látszólagos ellentéteit, amelyek olykor-olykor felizgatják. Nem kerüli ez izgalmakat, mintegy szembeszáll velük, kihívja maga ellen, hogy eddze ifjú erejét „zaj s küzdelemben, mint a katona”. Bátran megáll a hullámok ostromában, sőt kedve telik a harcban s nem akarja, hogy a nyugalom, az „élet- és kedély halvány moha”, egészen hatalmába kerítse.

Ez élesebb hang, e rikítóbb színek a Petőfi költészetéből áradtak gazdagon, s Tompa kétségtelenül e hatás alatt száll ki csendes nyugalmából, hogy az életharc hullámaira vetve magát, ő is megbirkózzék a sors viszontagságaival. Hanem az ő mélázó, borongó kedve hamar betelik a harci zajjal: a keserű látvány, mely egy kihalt család gonddal őrzött virágainak, imakönyvének kufár kezekre jutásával tárul elé, tovaűzi őt, a természethez menekül s erővel elfordul a bántó visszásságtól. Jólesik tapasztalnia, hogy az emberek álságaiért kiengeszteli a természet nagyszerű összhangja, fényes derűje. Kivált a természet haldoklása hat reá édes-bús fájdalommal. Az enyészet látása mintha azt a gondolatot sugallná neki is, mint Petőfinek, hogy kedve s reménye idő előtt hervadni el. Bántó sejtelem izgatja, hogy elkésett örömei már csak kihűlt keblét érik. A visszaálmodott, visszasóvárgott ifjúság oly természetes és gyakori ellentétül kínálkozik az enyészettel; emiatt borul szívére méla bú, amely tükre a haldokló természet fájdalmának. Ez az összhang annyira teljes, hogy Tompa talán egyetlen egyszer sem szemléli az enyészet képét, hogy ez a méla bú, ez a kedves fájdalom meg ne lepné szívét.
 

Forrás: Váczy János: Tompa Mihály életrajza – A Magyar Tudományos Akadémia kiadása Bp., 1913.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése