Kép forrása: http://www.panoramio.com/photo/67440728
Ferenczy
Béni Petőfi szobrának felállítása, de még inkább a Petőfi emléktábla
elhelyezése szükségessé tette újra Petőfi gyulai látogatásának megvizsgálást.
Az igény először 1934-ben, Kohn Dávid cikkének megjelenése után vetődött fel.
Akkor dr. Berényi Ármin kifogásolta Kohn cikkének több adatát és jó
tájékozottsággal cáfolta meg több állítását. Kohn cikke bekerült „Az élet
alkonyán” című emlékezésgyűjteményébe, így a városukat szerető gyulaiak
mindennapi olvasmánya lett. Berényiét a ma már alig hozzáférhető Békés-megyei
Hírlap lapjai őrzik, a cikk feledésbe merült, a kérdés kutatásánál senki sem
hivatkozott már rá.
Cikknek
végén Berényi joggal kívánta Petőfi ittlétének tisztázását:
„…
a lángeszű költő és hazafi vármegyei törvényhatóságunk előtti szereplésének
felkutatása méltó feladatot képezne, mert igaza van Berzeviczy Albertnek, midőn
azt írja, hogy Petőfi nagy alakja az örökkévalóság számára avatja fel azt a
helyet, ahova lép.”* (* Békés-megyei
Hírlap 1934. aug-szept.)
Nem
volt rá vállalkozó, sőt Berényi cikkével együtt feledésbe merültek Kohn
cikkének hibái is. Három évvel később, 1934-ben cikkét változatlanul vette fel „Az élet alkonyán” című kötetébe, így a
visszaemlékezést használók könnyen tévedhetnek, vagy fáradságos munkával
esetről esetre kell kijavítaniuk a tévedéseket. Ezért vállalkoztam Petőfi
gyulai szállásának megállapítására – ez tanulmányom újdonsága -, s Kohn Dávid
egyéb tévedéseit is korrigálom: egyben igyekszem közzétenni az alig
hozzáférhető helyi vonatkozású írásos emlékeket is.
Tanulmányomban
gyakran hivatkozom Kohn Dávidra. Ez könnyen érthető. Ő hívta fel a figyelmünket
városunk múltjának igen sok értékére, s ezeket – egy kissé a hírlapíró szemével
– összegyűjtötte és kiadta. Szükségesnek tartom megjegyezni, hogy a
Petőfi-cikkének bírálatával nem Kohn Dávid munkásságának értékét akarom
kisebbíteni, sőt, csak az elismerés és hála hangján szólhatunk városunk
érdekében kifejtett fáradhatatlan munkájáról. El kell azonban jönnie annak az
időnek is, amikor a helytörténet számára fontos anyagot megtisztítjuk a késői
visszaemlékezések gyakori tévedéseitől, s történeti hitelét visszaállítva adjuk
közre szűkebb hazánknak általa gyűjtött emlékeit.
Az első látogatás
Petőfi
gyulai látogatása mezőberényi tartózkodásával kapcsolatos. Berényben lakott
Petrics Sámuel hat legénnyel dolgozó, jómódú cipészmester, felesége Salkovics
Krisztina, Petőfi apjának unokahúga. Fiuk, Orlay Petrics Sámuel – vagy ahogyan
ő nevezte magát, Soma -, Pápán együtt diákoskodott Petőfivel. Ez a rokoni,
baráti kapcsolat hozta Mezőberénybe a hányatott életű poéta-diákot először
1842. szeptemberében, s kellemes heteket töltött a vendégszerető családnál.
Debrecen-Dunavecse-Pest
és még egy sereg dunántúli helység jelzi Petőfi vándorlásának útját, míg végül
a székesfehérvári színtársulatnál kap valamennyire tűrhető megélhetést a téli
hónapokra. Nyáron fordításaiból szerzett pénzt, de régi vágyát most sem adja
fel: Erdélybe indul, hogy majdan híres színészként kerüljön vissza álmai
tündérvárába, a pesti színtársulathoz.
Útját
Mezőberény felé irányította.
„Én már vagy három hete lehettem
Mezőberényben – írja Orlay -, midőn Petőfi, most az egyszer fogadott kocsin,
egy nagy újdonat-új ládával nálam megjelent. A láda tele volt tricot és más
színpadi öltönnyel, könyvek és írott szerepekkel… Szívesen látott vendégem egy
hétig időzött nálam. Neve már akkor a lapokat olvasó vidéki közönség előtt
ismeretes volt, s így a mezőberényi lelkes jegyző is, költészete iránti
becsülésből, megvendégelte.”* (* Orlay
Petrics Soma: Adatok Petőfi Sándor életéhez. Budapesti Szemle)
Ehhez
az eseményhez fűződik első gyulai látogatása is. Ekkor még csak az ódon vár
vonzotta Gyulára a romantikus hajlamú, alig húszéves költőt. Orlay maga említi,
hogy gyermekkorában Petőfi arról ábrándozott, hogy „egy szép vidéken magának kis lovagvárat építhessen.”* (* Orlay: l. m.)
„A várromok iránt kiváló
szeretetet táplált – írja Orlay -, s el-elmerengett múltjukon; maig is bírom
egy kis füzetét, melyben a magyarországi várak neveit s rövid történetét saját
kezűleg beírta.”* (* Orlay: l. m.)
Ez
a múltba nézés nemcsak Petőfi lelkivilágát jellemezte, hanem a 20-as, 30-as
évek szellemi irányzata is volt. A múlthoz vonzódó költő ezért rándult át a
gyulai vár megtekintésére, amelyet alig tíz év múlva a gyermekek Munkácsy
örökít meg számunkra.
„Berándultunk a megye székhelyére, Gyulára is
– folytatja Orlay -, hol őt Sziget ostroma idején a török ellen Kerecsényi
László által gyáván védett vár romjai nagyon érdekelték.”* (* Orlay l. m.)
Berényből
ismét Debrecenbe megy, átnyomorogja a telet, és a következő év, 1844 meghozza
számára a legtöbbet: elismerik költészetét, kiadják verseit.
Másodszor Gyulán
Hat
év telt el életéből. Megjárta a felmagasztalás és bukás lélekpróbáló útját. A
márciusi forradalom vezéralakja – Szabadszálláson alig menekülhet a felbujtott
kortesektől: kardot köt a haza védelmére, Bem gyermekeként szereti – a többiekkel
összekülönbözik, kétszer is lemond rangjáról.
A
szabadságharc utolsó óráit élte 1849. júliusában. Északon s keleten Paskievics,
nyugaton Haynau serege nyomul az ország belsejébe. Az alig visszafoglalt
főváros ismét veszélyben van.
Június
27-én a kormány általános felkelésre felszólító kiáltványt bocsát ki. 30-án Kossuth
magához kéreti Petőfit, Aranyt, Egressyt, Vas Gerebent s másokat, s felszólítja
őket, tartsanak népgyűléseket, szervezzék a népet a keresztes háborúra, a
főváros védelmére, ahol ő maga is ott lesz, s ha kell, Pest romjai alá
temetkezik. Petőfiék július 1-én, este 6 órára falragaszokon hirdettek
népgyűlést a múzeum előtti térre. A költő képzeletében már a végsőkig való harc
nagyszerűsége bontakozott ki, de a kormánynak ugyanekkor megjelenő falragasza
arra hívta fel a főváros polgárainak figyelmét, hogy
„…
ne legyen a fővárosnak váratlanesemény, ha
… a kormány némi időre székhelyét innen el- s odahelyezné, hol ez a hadi
munkálatoknak kellő fejlődését nem akadályozná.”* (* Gratz: Az 1848-49-iki Magyar Szabadságharc Története V. kötet, 536. lap.)
Szóval
a végsőkig tartó harc helyett gyáva futás. Ez villanhatott fel Petőfiben a
váratlan fordulat hallatára.
A
politikai életből kiábrándulva kocsira ül, de nem követi a kormányt, hanem
családjával együtt Mezőberénybe megy.
Dienes
András, a Petőfi-kérdés fáradhatatlan kutatója nagyszerű érzékkel vázolja Petőfi
helyzetét 1849. júliusában*. (* Bővebben
ld. Dienes A.: Petőfi útján. Bp. 1960. 72—86. lap.) A fővárosból menekülnie
kell, hiszen Kossuth mellett őt keresi leginkább Ausztria. Északon a cári,
nyugaton a császári csapatok, Bácskából Jellasics vonul előre, egyedül az
Alföldre szabad az út. Legszívesebben Bemhez menne Erdélybe, de az V. cári
hadtest bizonytalanná teszi Erdélyt is. Így marad a rokonnál és a régi barátnál
Berényben, ahol feleségét s alig 7 hónapos Zoltánkáját biztonságban tudhatja.
Július 5-től 18-ig marad itt, s ekkor történt második gyulai látogatása is.
Petőfi Mezőberényben 1859 júliusában
Helyzetét
maga jellemzi Arany Jánoshoz írt utolsó levelében:
Mező-Berény, július 11.
1849.
Kedves barátom, az
napon, melyre hirdettük a népgyűlést, a melyre hirdettük a népgyűlést, a melyre
föllovalt volt bennünket Kossuth, hogy fanatizáljuk a pesti népet a főváros
környékén vivandó véres,elhatározó, utolsó leheletünkig tartó csatára, hol
Kossuth maga is jelen lesz, s ha kell, meghal Pest romjai alatt stb. mint ő
maga mondá: ugyan az nap adta tudtára a kormány a fővárosi népnek – hegedű szóban
persze – hogy eszeágában sincs Pest környékén harcolni, még kevésbé ott hagyni
becses fogát, hanem az első bokor zörrenésére el fog eblábolni világtalan
világig, hol Árpád óta nem volt ellenség, s hol hazamentő irhája nagyobb
biztonságban lehet. Én ezen komiszságra teljes erőm és tehetségem szerint dühbe
jövén, s megemlékezvén még előbbeni sebeimről is, kaptam magamat, fölszedtem
sátorfámat s másnap családommal együtt ide e békési magányba bujdokoltam azon
óhajtással, vajha soha többé a nyilvánosságnak még csak küszöbére se
kényszerítene sorsom; s most itt vagyunk, s a mely percekben végképp felejtem,
hogy hazám van, tökéletesen boldog vagyok. Hát ti mit csináltok, hogy vagytok?
Add tudtomra, valamint azokat is, amik az utóbbi időkben a világon és
Magyarországban történtek, mert én, mióta Pestet elhagytam, semmit sem tudok.
Te mégis csak közelebb állasz az eseményekhez vagy legalább a hírekhez. Írj
mielőbb. Az utolsó posták ide Gyula és Csaba. Isten veletek, ölelünk
benneteket! barátod
Petőfi Sándor*
(* Dr. Badics Ferenc:
Petőfi levelei 189-190. lap. /Petőfi-könyvtár XXIII. füzet/. Arany arra a
hírre, hogy az ellenség már Debrecennél van, július 1-én családjához siet
Szalontára, ezért kezdi levelét Petőfi a július eleji helyzet leírásával.)
Erre
a levélre hivatkozott Berényi, amikor kétségbe vonta Petőfi gyulai
felszólalását. Sokban helyesen cáfolta Kohn Dávid cikkét. Annyi bizonyos, hogy
a június 11-i tisztújító gyűlésen (melyet Kohn védbizottmányi gyűlésnek nevez,
holott ez június 9-én tartotta utolsó ülését* (* A védbizottmány jún. 9-én 659. tételszámmal zárja ülését, s amikor
július 9-én újra megalakul, 660. számmal indul, így közötte ülés nem lehetett.)
Petőfi nem vehetett részt, mert akkor még Pesten volt. Évtizedek során az
emlékezés összekeverte a hónapokat. A hiba ott történt, hogy Kohn biztosra vett
bizonytalan dolgokat.
De
lássunk a júliusi lehetőségekhez!
Abban
nem kételkedhetünk, hogy Petőfi mezőberényi tartózkodásakor Gyulára is
átrándult. Íme a bizonyíték:
„Kedvező
alkalmul kínálkozott Petőfi szórakoztatására az én gyakori berándulásom
Gyulára, hová megyei számvevői hivatalom miatt be-be kellett rándulnom s hova ő
több ízben szívesen szerződött úti társamul. Itt nekem rendes szállásom lévén,
miután kocsimmal ott megállottam. Petőfi a megye főjegyzőjéhez, a „Cimbalom”
népszerű költője, Szakál Lajoshoz sietett, kinél akkoriban unokatestvére,
Sárosi Gyula is gyakran időzött, s a lelkes és egymással költői és hazafias
érzelmekben rokon három költő éjfélekig eltöltött barátságos beszélgetésben s
nyájas mulatozásban az időt egymással.* (* Bonyhay
Benjámin: Petőfi Mezőberényben. Vasárnapi Újság 1881. febr. 27. Bonyhay megyei
számvevő, majd 1849. júl. 11-től főszámvevő, de Mezőberényben lakott s csak
időnként járt be Gyulára hivatali teendői ellátására.)
Szakál Lajos költő, Petőfi gyulai barátja
Bonyhay
tévedhetett az időpontban (májust említ), de abban nem, hogy Petőfi vele volt-e
ilyen alkalmakkor vagy nem. Ezt nem lehet elvéteni évtizedek múltán sem. Petőfi
életrajzírói is így fogadták el ezt az eseményt, minden valószínűség szerint
Bonyhay előbb közölt visszaemlékezése nyomán
Bonyhay
visszaemlékezése és Petőfi levele világosan megmondja, miért jött Petőfi
Gyulára. A mindig megnyugtató baráti kört találta meg a vármegye főjegyzőjénél,
ahol éjfélekig tartó költői és politikai viták foglalkoztatták az „érzelmekben
rokon” három költőt.
Valóban
rokonok voltak: Sárosy radikális hangjával, Szakál költészetének népies
irányával – dalai épp úgy belevegyültek a népköltészetbe, mint a Petőfié – s mindhárman
egyek hazafias magatartásukba.
A
mulatozást nem kell a mai értelemben vett gondtalan iddogálásnak vennünk,
inkább a régies jelentésben: időt tölteni, időzni értelemben. Farkas Emőd még
azt is tudni véli, hogy
„egyre
arról beszélgettek, hogy mi lesz a nemzettel, ha kicsavarják kezéből a
szabadság kardját. Petőfi azt mondta, hogy ha nagyon szorítják, ő Bem apóhoz
megy Erdélybe.”* (* Farkas E. Petőfi
élete /Petőfi Könyvtár XI. füzet/ Bp. 1909. 232. lap.)
Ezt
a baráti kört hangsúlyozza Hatvany is a költő gyulai látogatásával
kapcsolatban:
„Petőfinek,
aki az élet gondjai ellen a feledséget tudvalevőleg írókollégáinak körében
kereste, ebben a vigasztalásban akkor volt utolszor része, amikor 1849.
júliusában, Mezőberényből Gyulára átrándulva Sárosy Gyulával és Szakál Lajossal
elbeszélgetett, akiknek a társasélet gyönyöreit épp akkor köszönhette, amikor
arra leginkább szüksége volt.”* (* Hatvany:
Így élt Petőfi V. kötet 401. lap.)
Az
Aranyhoz írt levél másra irányítja figyelmünket. A levél végén ugyanis Petőfi
tájékozatlanságára panaszkodik, s híreket kér Aranytól.
Csodálom,
hogy a – legalábbis előttem ismert – Petőfi-életrajzírók nem fordítottak kellő
figyelmet a költőnek ezekre a soraira. Végre Dienes András 1960-ban megjelent
könyvében épp ebből a gondolatból indul ki, amikor avatott kézzel rajzolja meg
Petőfi helyzetét Mezőberényben. Helyesen állapítja meg, hogy Petőfi ezekben a
napokban nem sokat tudhat az országos eseményekről. A legközelebbi újság, a
Szegedi Hírlap, hetenként kétszer jelenik meg, tele „vicinális” hírekkel. A
kormány hivatalos lapja, a Közlöny csak 13-án jelenik meg újra. Ez a helyzet
kényszeríti arra, hogy híreket kérjen Aranytól s – szerintem – ezért jön az
említett okon kívül a megye székhelyére, Gyulára is.
Bonyhay Benjámin
A
mindig jóleső baráti kört megtalálta városunkban, az országos eseményekről
azonban itt is alig hallhatott többet, mint Mezőberényben.
A
védbizottmány maga is panaszkodik az általános tájékozatlanság miatt.
Július
2-án veszi a hírt a cári orosz sereg betöréséről. 5-én, hogy az ellenség
megyénket fenyegeti, 6-án az alispán elrendeli a népfelkelést, s ezután 11-ig
semmi hír. 11-én olvassák Gönczi futár július 6-án Nagybányán és 7-én
Beregszászon kelt levelét, illetve Vörös Vendel július 9-i, Hosszúpályiból írt
tudósítását. 12-én Debrecen felszabadulásáról értesül a védbizottmány, de a
hírek annyira ellentmondóak és bizonytalanok, hogy „hírlapi tudósítások
hiányában” Pain Antal városkapitányt 4 forint napidíj mellett azonnal útnak
indítják azzal az utasítással, hogy tudja meg, a kormány mikor hova távozott,
valóban elfoglalta-e az ellenség Pestet – mint ahogy ezt a hírt a megye
főügyésze Szarvasról hozta –, s milyen számú az ellenség stb. Addig is sürgősen
megtudakolják, hogy a kormány valóban Szegeden van-e, s a főügyészt megbízzák,
vegye fel a kapcsolatot a Szolnokon tartózkodó Halassy kormánybiztossal.* (* V. ö. Oláh György: Békésmegye 1848-49. II.
k. 336-342. lap és Állami Levéltár, Gyula. Védbizottmányi ülések jegyzőkönyve
963., 964., 970/1849.)
A
megye tehát épp július 11-ig van a legnagyobb bizonytalanságban, s a 6-a 11-e
közötti időben történt gyulai látogatásakor Petőfi alig hallhatott többet, mint
amit maga is tudott, így 11-én joggal panaszkodhatott Aranynak a tájékozatlansága
miatt.
Részt
vett-e Petőfi valamelyik megyegyűlésen?
Nehéz
rá feleletet adni. A költő jelenlétének nincs nyoma a jegyzőkönyvekben. Sokan
keresték már, - én is, s nálam sokkal avatottabb emberek is. A jegyzőkönyvek
sohasem tartalmazzák a vitát, hanem csak az előterjesztőt, az előterjesztést és
a határozatot. Ritkaság az, hogy egy vita közben felvetett kérdés tárgyalásáról
tanúskodik a jegyzőkönyv. A hozzászólások pedig mindig hiányoznak. Azt a
feltevést, hogy az ünnepelt költő jelenlétét csak feljegyezték volna a
jegyzőkönyvbe, mai szemmel helyesnek tartom, de vajon így gondolkoztak-e
1849-ben, hiszen még 1900-ban sem tartották fontosnak a Munkácsy utca
elnevezésekor feljegyezni, melyik házban lakott több mint egy évig a fiatal
Munkácsy.
A
szájhagyomány mellett – mely főleg Kohn Dávid közlésén alapulhat -, a következő
írásbeli dokumentum őrzi Petőfi megyegyűlési felszólalását.
A
Békés 1899. aug. 6-i száma tartalmazza Jeszenszky Károly mezőberényi lelkésznek
a berényi Petőfi-ünnepségen mondott emlékbeszédét, melyben Jeszenszky Bonyhay
hátrahagyott irataira hivatkozva közli a következőket:
„…
arra is tisztán emlékszem, hogy egykor Gyulán létünkkor éppen megyei
bizottmányi gyűlést tartván Petőfi is Szakál Lajossal s velem együtt feljött a
gyűlésterembe, ahol miután a zöld asztalnál neki is helyet csináltak, bizonyos –
ha nem csalódom – az akkoriban a kultuszminiszter által megrendelt országos
böjt feletti vitába ő is beleőgyeledvén, hatásos nyilatkozása által közfigyelem
tárgya lett – (majd így folytatja tovább idézet nélkül) – a s felismertetvén
szájról szájra járt a hír az ő ottlétéről”* (* Békés 1899. aug. 6.)
Berényi
kételkedik abban, hogy az idézet valóban Bonyhaytól származik, mondván:
Bonyhay, aki előszeretettel adta ki Petőfiről szóló emlékezéseit, ezt a részt
sohasem közölte.
Berényi
kételkedésének van is valami alapja.
Kohn
Dávid ugyanis Petőfi felszólalásáról azt írja, hogy azt Bonyhaytól és néhai
Ambrus Lajos 1848-as megyei sorozóbizottmányi tagtól hallotta – csakhogy cikkének ez a része csaknem szóról szóra
egyezik Jeszenszky 1899-i beszédével.
Ha
Kohn csak hallotta ezt az eseményt, hogyan egyezhet a két szöveg egymással?
Vagy az történt, hogy Kohn az 1899-i beszéd említett részének közlésekor
valamilyen módon közrejátszott, betoldva a Bonyhaytól esetleg valóban hallott
részletet, vagy ő vette át Petőfi-cikkébe a beszédnek ezt a részét anélkül,
hogy az eredeti közlésre hivatkozott volna.
Az
első feltételezést nem tartom valószínűnek. Jeszenszky beszédét ugyanis minden
szerkesztői rövidítés vagy megjegyzés nélkül, teljes terjedelemben közli a
Békés. Kohn esetleges belemagyarázását, önkényes szövegbetoldását így kizártnak
tartom. Az is valószínűtlen, hogy Jeszenszky valamilyen megbízhatatlan
forrásból merítette volna Petőfi felszólalásának emlékét. Az egész megemlékezés
Jeszenszky alapos munkájáról, pontosságáról tanúskodik. Miért lenne beszédének
épp ez a része valótlan, hiszen maga hivatkozik a forrásra, Bonyhay
hátrahagyott irataira is.
Sokkal
elfogadhatóbb az az elképzelés, hogy Kohn vette át a szöveget Jeszenszkytől, de
mivel maga is hallotta a történetet, feleslegesnek tartotta az eredeti szövegre
való hivatkozást. Kohn magatartásában természetesen csak találgatásokra vagyunk
utalva.
Azt
azonban hangsúlyozom, hogy Petőfi felszólalásának a Jeszenszky megemlékezésébe
való önkényes betoldását nem tartom valószínűnek.
A
Bonyhay-féle visszaemlékezést Petőfi felszólalásáról tehát nyugodtan
elfogadhatjuk. Amíg meg nem találjuk az eredeti kéziratot, többet mondani nem
tudunk. Fogjunk inkább a homályos részek tisztázásához.
Milyen
gyűlésen vehetett részt Petőfi július 6-a és 15-e közötti időben?
A
bizottmányi jegyzőkönyvek a következő ülésekről tanúskodnak:
9-én:
1.
Állandó bizottmányi ülés a bizottmány tagjai, „több községbeli tisztviselők s a
tisztikar jelenlétében.”
2.
Ezen a napon tartották az újjáalakult védbizottmány első ülését is.* (* Ld. 9. jegyzet)
10-én:
Védbizottmányi
ülés a bizottmányi tagok s „több gyulai polgárokjelenlétében.”* (* Oláh György tévesen beszél állandó
bizottmányi gyűlésről a 9ö62. sz. határozattal kapcsolatban /i. m. 342. lap/.
Július 9-e után a következő áll. biz. ülés csak 24-én lesz.)
A
védbizottmány ezután minden nap tart ülést.
11-én:
Néhány
tudósítást kapnak /Bem győzelme Brassónál* (* Levéltár. Védb. jkv. 963/1849.) Vörös Vendel hírnöki megbízatását
tárgyalják, s a népfelkelési rendelet végrehajtásáról kérnek tájékoztatót a
szolgabíróktól.)
12-én:
Korponay
ezredes kéri a népfelkelők létszámát.
13-án:
Pain
Antal kiküldése.* (* Ld. 9. lap.)
14-én:
Gönczy
futár levelét olvassák.
A
Kohn Dávidnál említett június 11-e helyett feltételezhetjük július 11-ét, de
még ehhez a naphoz sem ragaszkodhatunk.
A
napra nézve ugyanis két eset lehetséges: Kohn Dávid – esetleg a szájhagyomány –
Petőfi megyegyűlési megjelenését társítja a legismertebb megyegyűlés
időpontjával, június 11-gyel (mi ezt júliusra változtatnánk), vagy valóban
július 11-én volt jelen a költő, s a 11-es szám kapcsolódott az ugyancsak 11-i
(csak június) emlékezetes megyegyűléssel. Az előbbit tartom valószínűbbnek.
Az
alispán ugyanis július 2-án kapta meg a népfelkelési rendeletet, s úgy
intézkedett, hogy minden község július 8-án tartson népgyűlést, a rendeletet
ott is hirdessék meg (erről kér a védbizottmány ülésre nem csak a bizottmány
tagjai, de a nép is seregeljen össze, hol a néphez kíván szólni.
Petőfinek
tudnia kellett a meghirdetett 9-i népgyűlésről, melyet „több községbeli
tisztviselők s a tisztikar jelenlétében” tartottak meg. Az elnök előterjesztése
szerint „jelen bizottmányi ülésen a szokottnál is kevesebben jelentek meg még a
községi képviselők is”, amit a szállításoknak és a táborba szállásnak
tulajdonít, javasolja, hogy „jelen ülésen is csak a honvédelemre vonatkozó
tárgyak vétessenek fel”, továbbá
„…
a rendkívüli körülmények megfontolása mellett a védbizottmánynak
helyreállítása, újból megalakítása szükségesnek ítéltetvén a két alispán
elnöklete alatt” a védbizottmány újból megalakítják.* (* Levéltár. All. biz. jkv. 956/1849.)
(A
védbizottmány aznap meg is tartotta ülését, s elszállásolást határozott el
Kétegyházán, és a kenyérszállítást tárgyalta.)* (* Levéltár. Védbizottm. jkv. 1962/1849.)
Szerintem
e két nap valamelyikén lehetett jelen Petőfi, a 9-i állandó bizottmányi és a 10-i
védbizottmányi ülésen.
Ezt
a feltevést az erősíti meg bennem, hogy mindkét napon a bizottmányi tagokon
kívül mások is voltak jelen (Szakál neve a védbizottmány minden ülésén
szerepel, Bonyhayé sehol sem), a gyűlés tárgya olyan volt, amely Petőfit is
érdekelte (még Pesten volt, amikor a rendeletet kiadták, s volt alkalma
csalódni is benne a kormány előbb ismertetett menekülésekor). Bár 11-én is
előkerül a népfelkelés ügye (jelentést kérnek a létszámról), de a jegyzőkönyv
szerint csak öt bizottmányi tag volt jelen, így lehetetlen volna olyan
visszaemlékezést írni, hogy „felismertetvén, szájról szájra járt a hír az ő
ottlétéről”. S 11-én Mezőberényből keltezi levelét is Aranynak.
Petőfi
és a megye 11-e előtti tájékozatlansága, a 9-10-i ülések tárgya és
nyilvánossága, s végül a 11-i levél arra a következtetésre jutottak, hogy
Petőfi csakis a 9-i vagy 10-i gyűlésen vehetett részt, s mondhatta el sokáig
emlékezetes felszólalását.
Mihez
szólt hozzá Petőfi?
Bonyhay
úgy említi: „ha nem csalódom – az országos böjt feletti tviába”. Kohn már
határozottan állítja is. Lehet, hogy így volt. Annyit azonban helyesen
állapított meg Berényi is, hogy a június 6-ra hirdetett országos böjtöt a
kitűzött nap előtt kellett tárgyalni. Így is történt. A védbizottmány május
26-án említi, mint ami „nevezetteknek (lelkészeknek) múlhatatlanul tudomására
lenne juttatandó.* (* Levéltár. Védb.
jkv. 873/1849.)
Ez
nem jelenti azt, hogy a böjt később nem kerülhetett elő valamelyik –így épp a
9-10-i ülésen. A kultuszminiszter ugyanis a június 28-i népfelkeléssel
kapcsolatban így intézkedik: „Olvassátok meg újra a május 18-án kibocsájtott
kormányrendeleteket és cselekedjetek azok szellemében.”* (* Idézi Berényi: i. m. VIII. 23. szám.)
Gondoljuk
csak meg: népfelkelési rendelet, melynek történetét Petőfinél jobban senki sem
ismerte, s egy vallási fanatizmusba oltott passzív védekezés,melynek
hatásosságában alig bízhatott.
Volt
mihez hozzászólnia, s ha közfigyelem tárgya lett, ez – bár elsősorban Petőfinek
-, de a fővárosi ember jólértesültségének is szólt.
Berényi
a július 11-i levél „háborgós” hangulatával összeegyeztethetetlennek tartja
Petőfi előző napi gyulai felszólalását, érthetetlennek tartja, hogy 10-én „
lelkesedés hevétől áthatott beszédet” tart a megyegyűlésen, s „másnap, július
11-kén, ismét visszaessék előző háborgós hangulatába”, s megírja idézett
levelét Arany Jánosnak. Épp ellenkezőleg, „háborgós” beszédről lehet itt szó, s
ez beleillik Petőfi mezőberényi hangulatába.
S
Berényi az Aranyhoz írt levélnek egy igen fontos részét hagyta ki az
idézetéből. „a mely perczekben
végképp felejtem, hogy hazám van, tökéletesen boldog vagyok.” A boldogság
azonban nem állandó, mert csak bizonyos időre tud elszakadni hazája
problémáitól.
A
pesszimista hangulatú levél nem cáfolhatja tehát a költő megyegyűlési
felszólalását, bár kétségtelen, hogy a vita végleges eldöntéséhez szükséges
lenne Bonyhay eredeti kéziratának megtalálása.
Végül
még egy megjegyzést Hatvanytól.
„Kohn-nak
egyébként Petőfi felszólalása után negyedszáz évvel semmi sem lett volna
könnyebb, mint annak (felszólalásnak) tartalma felől az egykori hallgatók
részéről pontos adatokat szerezni. Ez az, amit minden bizonnyal meg is
cselekedett. S ha mégis hallgat kutatásainak eredménye felől, akkor ez már csak
avval a kiegyezés utáni Petőfi-kultusszal magyarázható, melynek állítólagos
szabadelvűség még egy Kohn-nak sem engedte meg, hogy a Legenda antiklerikális
szellemében hatásosan nyilatkozó Petőfinek szavait az utókor számára közbotrány
kockázata nélkül őrizze meg.”* (* Hatvany:
i. m. V. kötet 382. lap.)
S
ha már előkerült a Legenda című
költemény, szóljunk róla is néhány szót. Kohn Dávid említi, hogy Nagy András
jegyzői hagyatéka között Panasz
címen egy költeményt talált a hetvenes évek közepén. Az egyik gyulai vásáron
átadta a Csákón gazdatiszti hivatalt viselő Petőfi Istvánnak, aki felismerte
bátyja írását. Mivel a költeményt Petőfi összes költeményében nem találta, azt
a következtetést vonhatta le Kohn, hogy Petőfi a költeményt Gyulán írta.
Sajnos, nem. Még 1844. októberében elküldte Dömök Eleknek, aki csak 1873-ban
jelentette meg az Üstökösben, így addig nem szerepelt a Petőfi-kiadásokban.
Voinovich azonban azt írja róla, hogy „kéziratban elterjedt volt.”* (* Idézi Berényi: i. m. aug. 25. szám.) Ha
pedig valóban a költő kézírása volt, ez nem
történhetett másként, mint ittlétekor ismét leírta, esetleg terjesztette az
erősen antiklerikális verset.* (* Vö.
Hatvany: i. m. 381. lap.)
Mielőtt
rátérnénk Petőfi szálláshelyének megvizsgálására, a teljesség kedvéért – és mert
ez is hozzá tartozik Petőfi gyulai látogatásának irodalmához – közlöm Bonyhay
visszaemlékezésének többi gyulai vonatkozású részét.
„Petőfinek
Mező-Berényben mulatása alatt egy gondolat forgott agyában szüntelenül,
habozva, tépelődve: visszamenjen-e Erdélybe, Bem táborához vagy ne? Neje,
családja iránti kötelességére hivatkozással, igyekezett őt lebeszélni, az
Erdélybe meneteléről. Úgy látszik, rokonai és barátai* (* Orlay ill. Szakáll, Sárosy.) is hasonló véleményben voltak; s talán
nem is ment volna e végzetes és halálba vezető útjára, ha a körülmények esetleg
oly véletlenül nem alakulnak – amit én, vallásom tana szerint –
predesztinációnak vagyok hajlandó tulajdonítani.
Éppen
azon, előre meg sem álmodott napra ugyanis, melyben Petőfiék Egressy Gáborral
és Kiss Sándor ezredessel Erdélybe elutaztak* (* Petőfi július 17-én Bonyhay kocsiján Aradra akart menni, de a lovak
nekivitték a kocsit a falnak, s mikor másnapra megjavították, az időközben
megjött Egressyékkel Petőfiék Erdélybe indultak.), nekem is eleve hivatalos
teendőm lévén kitűzve Gyulára menetelre, és azt Petőfivel, nálunk létekor
tudattam, kérdezve; nem volna-e kedve harmadnap (holnap után) reggel Gyulára
jőni. Ő készséggel vállalkozott.
Másnap
azonban egy kis levélben tudtomra adá, hogy miután kisfia az éjjel nyugtalanul
aludt s fél, hogy még rosszabbul lehet, letett az utazásról. Nekem egész nap
sok dolgom volt s nem látogathattam meg Petőfiéket: ők sem jöttek, amit kisfiuk
gyöngélkedésének tulajdoníték.
Harmadnap
reggel, mikor kocsin ültem, feléjük akarék hajtani, megnézendő, ha a kisfiú
jobban van, nem határozta-e el Petőfi mégis Gyulára jövetelére magát? Bár
tettem volna! De nőm, azzal állván elő, hogy ha magammal viszem Petőfit s
Zoltánnak az alatt nagyobb baja talál lenni, mily szemrehányást tennék magamnak
s hogy vállalhatnám el a felelősséget? – lebeszélt szándékomról.
Magam
mentem tehát Gyulára. Lehet képzelni meglepetésemet, mikor este későcskén
hazatértem s Orlaiék felé hajtaték, hogy Petőfiéket meglátogassam s az öreg
Petrics, a boltajtóban állva azzal a hírrel lepett meg: hogy „ne is tessék
leszállni,mert Petőfiék váratlanul ideérkezett Egressyvel és Kiss Sándor
ezredessel Nagyváradra, onnan pedig Erdélybe elutaztak, mégpedig a számvevő
úrtól (már mint tőlem) elkéretett bőrös ekhós kocsin!”* (* Bonyhay: i. m.)
Egész
irodalma van ennek a sorsszerűséggel megtöltött eseménynek.* (* Részletesebben: Hatvany l. m. XXXIV. fejezet
és Dienes i. m.) Érthető. Petőfi életének utolsó szakasza kezdődött ezzel,
s alig két hét múlva a segesvári csatasíkon végződött.
Kohn
Dávid azt a következtetést vonja le Bonyhay elbeszéléséből, ami gyakran kísérti
a történelemmel foglalkozó embereket: mi lett volna, ha…?
„Ha
a kis Zoltán meg nem betegedik, ha Bonyhay Gyulára indulólag, szándéka szerint,
beszól Petőfihez és az vele – mint ígérve – bejön Gyulára, Petőfi nem megy
Erdélybe és alig két hét múlva nem következik be halála.”* (* Kohn: i. m. 83. lap.)
A
feltételezés nagyon megnyerő. Micsoda szerep egy városnak! De ne kergessünk
álomképeket. Bonyhay közlése és az irodalomtörténet mai álláspontja között
ellentmondás van. Orlay eredeti feljegyzéseinek megtalálása után a két
elsőrendű tanú – öreg Petrics és Orlay – megegyeznek abban, hogy Bonyhay
kocsijának eltörése (amely megakadályozta Petőfit aradi útjában) és a költő
végleges elutazása között két nap különbség van. Bonyhay szerint pedig Petőfi
eltávozása azon a napon történt, amikor ő Gyulán volt. Újdonság az is, hogy nem
tudott kocsijának elkéréséről.* (* Később
ugyanis elmondja, hogy az elutazás reggelén Petőfi azzal fogadta Csipkár nevű
fuvarosát, hogy most már nem Radnára, hanem Váradra akar menni, s „azzal küldé
a fuvarost nőmhöz, hogy bőrös ekhós kocsinkat kérje el az útra s abba fogjon be.”)
Ha
elfogadjuk azt, hogy Petőfiék 18-án az előző nap elkért és eltört kocsin mentek
Váradra, akkor a kocsi elkérése 16-án vagy 17-én történt. ha pedig erről
Bonyhay nem tudott, akkor ő már 16-án vagy 17-én eljött Gyulára, s csak 18-án
ment haza. (Ez máskor is megtörténhetett, hiszen itt rendes szállása volt, s
Petőfiék is éjfélekig együtt töltöttek az időt Szakálnál.)
Petőfi
tehát 15-én ígérhette meg Gyulára jövetelét, 16-án fia nyugtalan éjszakája
miatt lemondta, ugyanaz nap megfogadta Csipkárt Radnára, 17-én történt a
kocsitörés, amikor Bonyhay már Gyulán volt, s másnap hazatérve értesült Petőfiék
eltávozásáról.
Ez
természetesen egy feltételezés a sok közül, s nem is a legalaposabb. A
kocsitörés néhány mozzanata máig sincs tisztázva, ugyanígy az sem, hogy Petőfi
családjával akart-e véglegesen elutazni Radna felé, vagy csak Orlayval együtt
híreket szerezni. Csupán azt akartam bemutatni, hogy lehet valóság ez egyébként
nem pontos visszaemlékezés mögött. Bonyhay visszaemlékezését nem lehet „regényes
elgondolás”-nak venni, mint Berényi tette. Petőfi megígérhette Bonyhaynak a
gyulai utat, de valamilyen közbejött hír arra ösztönözte, hogy Arad felé menjen
családjával vagy anélkül. Az kétségtelen, hogy Berényi hiába ment volna utazása reggelén Petőfihez, a költőnek fontosabb volt
az aradi út, így semmiképpen sem jött volna vele Gyulára. Bonyhaynak nem volt
oka önmagát vádolni Petőfi halála miatt.
Petőfi gyulai szállása
Hol
szállt meg Petőfi 1849. júliusában?
A
kérdést az teszi homályossá, hogy Kohn Dávid közlése és egy gyulai
szájhagyomány között ismét ellentét van. Kohn Bonyhayt idézve megállapítja,
hogy Petőfi
„…
mindig a vármegye följegyzőjéhez… Szakál Lajoshoz szállott – majd így folytatja
-, akinek a Jókai uccában, ma az özvegy Schröder Kornélnál úrnő birtokában levő
háza volt.”* (* Kohn: i. m. 80. lap.)
Hol lakott Szakál 1849. júliusában?
Szándékosan
választottam ketté az idézetet. Igaz ugyanis, hogy Petőfi Szakálnál szállt meg.
Az is igaz, hogy a Jókai utca 6-os számú ház a Szakálé volt. Kohn tehát azt
állapíthatta meg, hogy Petőfi látogatása a 6-os számú házban történt.
Megvolt-e
Szakálnak a háza már 1849. júliusában?
Az
vetette fel bennem ezt a gondolatot, hogy a Jókai utca 4-es számú házban az a
családi hagyomány él – s mint később kiderült, a városban eléggé ismerik ezt a
változatot -, hogy Szakál, amikor Petőfi nála megszállt, még a 4-es számú
házban lakott, s a családnak azért adott egy ma is meglevő, Gyulai László
festette képet, mert megengedték, hogy a ház megvétele után is ott lakjék.* (* Dr. Ladics László elbeszélése. /A házvételt
Stojanovics Constantin – Dr. Ladics dédapja – jegyezte fel: „24. ápr. 849. A
várostól Schokal által ellenben álló házat licitáció által megvettem.”)
A
kérdés tehát ez volt számomra: hol lakott Szakál 1849. júliusában, valóban
városi épület volt-e a Stojanovics által vett ház, s bizonyítható-e más
adatokkal ez a házvétel. Ebben az esetben ugyanis a hagyomány második fele is
megerősödik.
A
református egyház megmaradt anyakönyvei a kérdésre nem adtak felvilágosítást.
Sem Szakál 1844. szept. 21-i házassági bejegyzésénél sem gyermeki születésénél
(László 1850., Ilona 1852., Jolán 1857.) nem közöl házszámot.
Ha
a ház városi tulajdon volt, a házvételt meg kell találnom valamilyen városi
iratban. Itt sem találtam.
Két
adólajstrom azonban közelebb vitt a megoldáshoz. Az egyik egy adókivetés 6700
forintról 1849. júniusában. Az összeírás sorjában közli a házszámokat, a
tulajdonosokat és „L” jellel a lakókat.* (* Levéltár.
Városi iratok 1661/1849.) A másik pedig amozgócsapatok felállításáért
kivetett 2200 forint adó szétosztásáról szóló összeírás 1849. januárjából.* (* Uo. 1637/1848-49.) Ez is házszámok
szerint tünteti fel a neveket.
Bár
Szakál nevét egyik sem említi, döntő bizonyítékokat ad.
Gyula
1849 körüli házszámozására tájékoztatást adott az 1859-i Halácsy-féle térkép.*
(* Levéltár. Bm. T. 38.) A térképen a
Jókai (Akkor Szarvas)utca szóban forgó két háza a 67-es, illetve 68-as számmal
szerepelt. Az adóösszeírásnál is ezeknél a házszámoknál kellett kutatnom.
Vessük
össze a Jókai utca lakóit a két feljegyzés alapján!
Házsz.
1849. januári 1849. júniusi összeírás
53.
Róm. kat. parókia Rázel József (a plébános, C.I.)
54.
Sokk Ferenc ua.
55.
Stojanovics Koszta ua.
56.
Bauer Jakab ua.
57.
Gergely Jánosné ua.
58.
Hikke József ua.
59.
Kottlechner Mihály ua.
L.Pirkl Jakab
60.
ifj.Uferbach Mátyás ua.
61.
Krisán Igmácné ua.
62.
L. Kottlechner József ua.
63.
Unferbach Simon Czégényi István
L.
Unferbach Simon
64.
Pirkl Jakabné ua.
L. Kálmán Zsigmond ua.
65.
Kimarad Stojanovics
Szilárd
66.
Plufa Tamás özvegy Plyfa-örökösök
és 4 lakó és 5 lakó
67.
Kimarad Kimarad
68.
Kimarad Kimarad
A
római katolikus plébánia 1849-es 53-as száma azonban a térképen 55-ös számmal
szerepel. (V. ö. Hol lakott Szakál 1849-ben? c. vázlat). 1849-től 1859-ig tehát
néhány szám eltolódás történt. A kutatás folytatásához meg kell állapítani az 1849-es házszámot.
Biztosnak vehetem a plébániát, a Szarvas kocsmát, a Czégényi-féle házat, sok
lakója miatt az emeletes Reinchardt-házat és az iskolát. Az összeírás és a
térkép számait összehasonlítva az eltérés a plébániánál két szám (55 helyett
53), az utca másik oldalán már három. A mai Stéberl-féle ház telkét ugyanis időközben
megosztották, így tolódott el a házszám a saroktól még eggyel.
Ezek
után a kérdéses házcsoport a következőképp alakul:
63.
szám Czégényi István Az
1859-es térképen 66. szám
64.
szám Pirkl Jakabné Az
1859-es térképen 67. szám
65.
Stojanovics Szilárd Az
1859-es térképen 68. szám
66.
Plyfa.örökösök Az
1859-es térképen 69. szám
67.
Kimarad (A
térképen az iskola) 70. szám
A
keresett két ház tehát 1849-ben 64., ill. 65-ös számú volt.
Mit
árul el ez az összevetés?
Stojanovics
Koszta* (* Koszta = Konstantin = Szilárd)
1849. januárjában még csak az 55-ös számú ház után fizet adót. A 64-es szám
tulajdonos Pirkl Jakabné (ez a későbbi Szakál-ház), a 65-ös pedig kimarad az
adófizetésből, ugyanígy a 67-es is. Ha az iskolára nem vetettek ki adót,
valószínű, hogy a 65-ös szám is valamilyen városi épület volt, ezért maradt ki
az adókivetésből.
Júniusban
azonban Stojanovics már a 65-ös számú ház után is adót fizet. Ha Stojanovics a
januárban még adómentes ház után júniusban már adót fizet,ennek egyetlen oka
lehet: közben (április 24-én) a házat megvette. A bejegyzés igazolt!
S
hol lakik Szakál főjegyző?
Nem
valószínű, hogy Pirklné és Kálmán mellett a 64-es számú házban harmadik
lakóként, sőt negyedikként. Szakálnak ugyanis 1848 őszétől 1849. áprilisáig
lakója van.* (* A napokban a levéltár
állandó bizottmányi irataiban a következőket találtam: A pénztáros jelenti,
hogy: „nemzetőri őrnagy Okulicsnyi számára Szakál Lajos főjegyző lakása
évenként fizetendő 160 frtért megyei helybenhagyott szerződéssel kibéreltetvén,
1-ö novembtől 843 martius végéig 849. 5 hónapra járóba fizettetett 67.20”.
(Áll. biz. jkv. 621/1849. – Szakál tehát kiadta lakását, illetve annak egy
részét, hiszen a csaknem állandóan táborban levő őrnagynak nem volt szüksége
egy egész épületre. Nem arról van itt szó, hogy Szakál saját házzal
rendelkezett, ellenkezőleg, lemondott természetbeni fizetésképpen kapott lakása
egy részéről lakbér ellenében, ezért kellett hozzá „megyei helyben hagyott
szerződés”, Okulicsnyi segédjének kivett lakás kimutatásánál csak „lakbér
fejében beleegyezvén”-t említve kér 35 forintot ugyanerre az időre a pénztáros.)
A Jókai utca 4. számú (Ladics) ház. Ebben vendégeskedett Petőfi Gyulán
Inkább
a szomszéd, feltételezetten városi épületben lakhatott, amelyben az a hagyomány
él, hogy Petőfi látogatása idején még Szakálnak ott volt a lakása.
A
kérdést a városi iratok 1849-50-es kötegéből, az 1849. júniusi felsorolása
mellett később megtalált lista döntötte el. Az 1849. június 12-i keltezésű
lista húsz, az „ideiglenes összeírásból kihagyandó középületek vagy házak
feljegyzése”, amelyekre tehát az adót nem kell kiróni. Közöttük van a 65-ös
számú ház is, mint „városi jegyzői lak”.
A
65-ös számú ház tehát 1849. júniusában kétféleképpen szerepel. Stojanovics
Szilárd háza, így a tulajdonosra kivetették az adót, és mint „városi jegyzői
lak”, és erre a részére nem adóztatták meg. Ha Stojanovics a házat áprilisban
megvette, indokolatlan lett volna két hónap múlva is jegyzői lakként
mentesíteni a ház egy részét, csakis úgy, hogy Szakál még benne lakott. Ez
megegyezik az említett családi hagyománnyal.
Azt
a feltevést, hogy Szakál nem saját házában lakott 1849. júliusában, erősítette
meg a megye június 3-i felterjesztése a megyei tisztviselők fizetéséről. A
felterjesztő általános elvként indítványozza, hogy „minden tiszti és
katonatiszti épületek adódjanak el”, s helyette a tervezett fizetésemeléshez
még egységes lakbérpótlékot is kapjanak. A tervezett fizetéshez
tájékoztatásképpen felsorolja a régi fizetéseket, a lakbért vagy természetbeni
lakást és a kisebb szolgáltatásokat.* (* Levéltár.
Áll. biz. iratok 741/1849.)
A
kimutatás szerint a főjegyző, fizetése mellett, természetbeni lakást is kap.
Igaz, ekkor már a jegyzői lakot megvette Stojanovics, de ha a hagyománynak arra
a részére gondolunk, hogy Szakálnak megengedték, hogy a házvétel után is ott
lakjék, hiszen a tulajdonosnak másik háza is volt, s ha feltételezzük, hogy a
városi tisztviselő házigazda a várostól vett ház után nem kért lakbért a megyei
főjegyzőtől (ilyen megállapodás könnyen elképzelhető a város és Stojanovics
között a házvételkor), tisztázódik előttünk, miért természetbeni lakást
mutatnak ki a főjegyző fizetésénél. Nem volt más választás, mint természetbeni
lakásként kezelni hivatalosan is, másképp nem tudták volna indokolni, miért nem
kap a főjegyző lakbérpótlékot, s miért kell a jövőben 100 forintot még ilyen
célra is fizetésemelésként megtervezni.
Petőfi
szobáját nehéz pontosabban megállapítani. A nyolc ablakos,klasszicista stílusú
polgárházat abban az időben középen osztotta
ketté szimmetrikusan a kapubejárt. Dr. Ladics László szerint a 6-os számú ház
felé eső két szobás részről édesanyja mindig úgy beszélt, mint a Szakál
lakásáról.* (* Id. Ladics Lászlóné
1869-ben született, s a ház az ő gyermekkorában még az eredeti, kettéosztott
állapotában volt meg.) Ezért szokták úgy emlegetni, hogy a belső szobában
(a mai kapualj helyén) volt Petőfi szállása.
Szakál
1850-ben elköltözik apósa házába, mert az 1850-es összeírás a 128-as számú
Tormássy-házban említi. Szakál és Stojanovics tehát 1849 áprilisa és 1850
között lakott együtt, a hagyomány erre az időre emlékezik vissza. Ha
Stojanovics 1849. július 11-e előtt költözött be a ház jobb szárnyába, Petőfi
valóban a bal szárny valamelyik szobájában szállt meg. Ha a házigazda
beköltözése később történt, mivel Szakál az egész házat lakta (arra nincs adat,
hogy az őrnagy ott lakott-e március után), ebben az esetben Petőfi szobáját nem
tudjuk pontosan megállapítani.
Mikor
költözött át Szakál később házába, a szomszéd épületbe?
1850-ben
apósánál lakott. 1854-ben ismét másutt. A városi iratokban 1115/1854. számmal
egy államkölcsönkivetést találtam, melyben Szakál neve is szerepel. Bár
házszámot nem közölt, összevetve az 1849-es adókivetés házszámozott neveivel, a
sorrend megegyezik. (Csupán kevesebb név szerepel, mert nem mindenki jegyzett
kölcsönt.) A Jókai (akkor Szarvas) utca kérdéses része a következőképpen
alakult:
Czégényi
István földműves
Tormássy
Lajos orvos
Stojanovics
Szilárd haszonbérlő
Frohlerber,
Anna özvegy
Reinhardt
József cukrász
Czégényi
és Stojanovics között, Pirklné helyén tehát Tormássy szerepel, még mindig nem
Szakál.* (* Hogy Tormássy hogyan kerül a Jókai utca lakói közé –
valóban ott lakik vagy tévedés – különösképpen nem kerestem. Az mindenesetre
sejtet valamit, hogy később épp vejnek, Szakálnaka háza lesz ez. S ki lakhatott
benne, hiszen Tormássy még egyszer szerepel?)
És
Szakál?
A
felsorolás később említi a Megyeház utca lakói között:
Gonda
Lajos lelkész
Szakál
Lajos haszonbérlő
Virágos
Sándor birtokos
Kutsera
Jakab kereskedő
özv.
Ferenczy Istvánné kereskedő
Gonda
lelkész feltehetően a parókián lakhatott. A többiek meghatározásához itt is
vissza kell térnünk az 1849-es házszámozott lakónévsorhoz s ebből megállapítani
a Megyeház utca épületeinek tulajdonosait. (V. ö. Hol lakott Szakál 1854-ben?
c. vázlatot).
Hol lakott Szakál 1854-ben?
házszám 1849. júniusi összeírás 1849. jún. középületek
124. Pálla Pál
125. Mogyoróssy Lajos
126. Mogyoróssy Lajos Ref. fiú iskola
127. -- Ref.
leányiskola
128. --
129. -- Ref.
parókia
130. -- Megye
székháza
131. -- II.
alügyészi lak
132. Virágos Sándor és 2 lakó
133. Moldoványi Ignácné és 1 lakó
134. -- Megyei
főorvosi lak
135. -- --
?
136. Bauer József és 2 lakó
137. Ferenczy Alajos
A
középületeket fixnek véve 1859-ig itt is hárommal tolódott el a házszámozás.*
(* Egyetlen zavaró jelenség van itt. A
126. sz. kétféleképpen szerepel. Tormássy háza és mint református fiú iskola.
Az összeíró a 125. sz. után azonnal számozva vette fel Tormássyt. Így
maradhatott ki nála öt középület egymás után, holott a középületfelsorolás
határozottan kihagyja a 128-as számot. Ezt pedig ma is Tormássy-házként
ismerjük. A januári felsorolás ki is javítja Tormássyt 128-as számra.)
Visszatérve
Szakálra, a 129. sz. ref. parókia és a 132. sz. Virágos-féle házak között
lakhatott 1854-ben, a Megyeházán vagy a II. alügyészi lakban.
Még
ebben az évben egyetlen fiát temette el, s Szakál László 1854. ápr. 27-i
halálánál a halotti bejegyzés is a 130. számot tünteti fel lakásként. Bizony,
nem egészen érthető, miért lakott itt ebben az időben, ugyanakkor apósának két
háza van. De ez talán másodrendű jelenleg.
Az
1859-es lakóösszeíráskor már a saját házában lakik (67. sz.)* (* 1863. dec. 7-én, felesége halálakor a
halotti beírás a 126. számot írja lakásként!)
Szakál
1870-ben elköltözik Gyuláról, lányait sógornője, Tormássy Emilia nevelte, s
1875. febr. 6-án halt meg Köröstarcsán.
Ennyit
tudok közölni Petőfi gyulai látogatásáról. Sok helyen szeretnék biztosabbat
mondani. Nem könnyű 110 év távlatából a megviselt levéltári anyagra és a
gyorsan fogyó szájhagyományra támaszkodva visszaidézni az eseményeket. Néhány
évtizeddel ezelőtt könnyebb lett volna, később egyre nehezebb lesz.
Remélem,
annyit sikerült bebizonyítanom, hogy a Jókai u. 6-os számú házban Szakál nem
fogadhatta Petőfit. Szakál átköltözése már homályosabb. Igen, sok ellentmondó
adat van, de ennek tisztázását jelen esetben nem tartottam fontosnak.
Olyan
dolgok ezek – sok más gyulai hagyománnyal együtt -, melynek felkutatása
kötelessége minden városát szerető embernek, hogy megmentsük a jövő számára az
évek múlásával együtt homályosodó szájhagyomány bizonyító erejét.
Forrás: Czeglédi Imre:
Petőfi Gyulán - A Gyulai Erkel Ferenc Múzeum Kiadványa 27. – Szerkeszti Dankó
Imre - Gyula, 1961.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése