Arany
balladái közt a Tengeri hántás-nak
van a legkülönösebb szerkezete. Már V.
László és Szondi két apródja
feltűnik párhuzamosságával: azonban olyan mesteri (és talán némileg már
mesterkélt) párhuzamos szerkezet, a természet és az emberi élet oly
folytatólagosan szimmetrikus egybekapcsolása mint a Tengeri hántás-ban sem Arany más művében, sem a magyar irodalom más
remekében nem lelhető fel. A balladában az éjjeli pusztán fel-feltűnnek folyton
folyvást az emberi sors változatait szimbolikusan jelző hangok és jelenségek.
Kerete
egy éjjeli jelenet. Kukoricafosztás folyik a szabadban lobogó tűz mellett, a
pirosan gomolygó füst fantasztikusan világítja meg a körülülő legényeket és
leányokat. az egyik paraszt Dalos Eszti és a furulyás Ferkó szomorú történetét
beszéli el. ez a voltaképpeni ballada anyaga. Az elbeszélés elhangzása után a
tűz lohad, a társaság, legények, leányok elszenderednek és mint a mezőn háló
emberek néha: ők is a levegőben átvonuló kísérteties zenét vélnek hallani,
közbe-közben meg Ferkó furulyáját.* (* E babonás hitre céloz a Rege a csodaszarvasról egy verssora: Puszta földön, sík fenyéren,
Zene hallik sötét éjen, Zene, síp, dob, mély vadonban, Mintha égből, mint
álomban.)
Ez
a ballada kerete.
A
voltaképpeni ballada, a gazda elbeszélése Esztiről és Ferkóról, minden
versszakban, összesen tizenkétszer félbeszakad. Hirtelen, rövid időre megakad,
azzal, hogy az elbeszélő gazda valamely ép akkor feltűnő vagy zavaró külvilági
jelenséget felemlít. Ezek a külvilági jelenségek szimbolikusan összefüggnek a
gazda elbeszélésével. Ami az elbeszélést félbeszakítja, az a külvilági jelenség
egyszersmind jelképezi azt a jelenetet, melyet a gazda ép elbeszél. Ami a néma
éjjel nagy területén véletlenül feltűnik, ami egyszerre hallható, érezhető vagy
látható, a hangoknak, a szélnek, a felcsapó lángnak, a fénynek tüneményei, az mind
beleszövődik titokzatosan a gazda szomorú elbeszélésébe, az mind hangulatosan
belevegyül a balladába és kifejezi szereplőinek érzelmeit.
A
gazda elbeszélését azzal a buzdítással kezdi, hogy szaporán folyjon a munka.
Aki piros szemű kukoricát talál, annak már ősszel lesz a lakodalma. És itt
közbe vág a gazda önmagának: Lobogjon a tűz! (Ez vonatkozás a lakodalom
örömére.)
Ezután
elbeszéli, hogy Dalos Eszter (ki úgy látszik, inkább szeretett énekelni, mint
dolgozni), nemigen tudta megszokni a munkát. Sanyarú volt néki napon égni,
kipirulni. Félbeszakítás: „Hűvös éj lesz, fogas a szél.” (Ez a fenyegető jövő
jelzése.)
Amint
azután a szép Eszter telt piros arcát írja le a gazda, egyszerre felbúvik a
vöröses fényű teli hold: a mint a szerelmes Ferkóról beszél, aki furulyázva
közeledik a lányhoz, kerülgeti őt, egyszerre távoli zaj szakítja meg az
elbeszélést: a Bodri kutya nyomozza, kergeti a rókát. Eszter az elbeszélés szerint éjjel titokban elhagyja arató
társait (Félbeszakítás: „töri a vadkan az irtást”) és lopva felkeresi Ferkót (a
félbeszakítás a leány bukását jelzi: „Soha mennyi csillag hull ma!”)
Midőn
az elhagyott leány könnyeiről van szó, akkor az elbeszélő észre veszi
körös-körül a harmat hullását; midőn sóhajtását beszéli, a gazda közbevetőleg
serkenti társait, „suhogjon” a munka, midőn az elbeszélés szerint Esztert temetik,
egyszerre csak hallani a Lombár nagy harangját; midőn Ferkó a temetőben siratja
kedvesét, a kuvik, a halálmadár szólal meg. Ferkó álomjáróvá lesz (itt az
elbeszélő észreveszi, hogy egyik hallgatója elaludt. „Ne aludj, inti
közbevetőleg, mert Ferkóval fogsz álmodni” – ami nemsokára meg is történik.)
Midőn
pedig az elbeszélő meséli, hogy Tuba Ferkó szörnyet halt, a csendes éjjelen át
hallszik, a mint a közel falu templomórája a tizenkettőt üti.
Látjuk
tehát a ballada tárgyát: éjjel lobogó tűz mellett a tengeri hántásnál egy
tragikus babonás falusi történettel mulattatja egy paraszt a többi munkást.
Az
elbeszélésnek, a voltaképpeni balladának minden versszakába, minden egyes
mozzanatába beleékelődik valami külvilági jelenség, valami zörej, valami fény,
valami megakasztó külső körülmény, mely titokzatos összhangban van az
elbeszéléssel. ez a jelentős félbeszakítást vagy tizenkétszer ismétlődik. A
félbeszakítások titokzatos hatását emeli még, hogy az elbeszélés népbabonáról
és holdkórosságról szól. Az éjjel nagy csendjéből felébredő hangok, a
fel-feltűnő fénytünemények, mindaz, ami a sötétségből kibontakozik és
kihallszik, ilyképp kifejezik az emberi élet jeleneteit és fokozzák a
hangulatot. A félbeszakítások a sceneriából, az elbeszélés keretéből erednek. A
környék, a háttér ilyképp vissztükrözi, jelzi az elbeszélés hangulatát.
A
Tengeri hántás szerkezeti szkémája
tehát a következő.
Keret: Kukorica fosztás.
Kétségtelen,
hogy e szerkezetben van különösség, sőt némi mesterkéltség: ami rendszerint csak
ritka véletlen műve (egy elbeszélésnek és a külső félbeszakításoknak
összhangzása) az itt rendszeresen, 10-szer vagy 12-szer ismétlődik.
Lélektanilag ezt csak úgy lehetne magyarázni, hogy az elbeszélő az éji csendben
fel-feltűnő különféle jelenségek közül ép csak azokat veszi észre, csak azokat
méltatja figyelemre, melyek épen megfelelnek elbeszélése hangulatának.
Ilyenféle
szerkezetet Arany többi költeményeiben: sőt máshol sem találok, csupán Turgenyev egy novellájába, mely híres
művének Egy vadász iratainak (1852)
egyik részét képezi. A szerkezet hasonlósága igen feltűnő, nem kételkedem, hogy
e részben, de csakis a szerkezetre vonatkozólag Turgenyev e novellája volt
Arany balladájának mintája. A novella (A
futók rétje, Éjjel a ménesnél* /A cím pontos fordítását Trócsányi Zoltán
közölte velem./, Csopey fordításában: Bjezsin
rétje) megjelent az Olcsó könyvtárban
is, Csopey fordította (1885). Turgenyev novellájában már a keret is hasonló,
orosz parasztfiúk éjjel a szabadban lobogó tűz mellett ülnek és burgonyát
főznek, míg a lángok fantasztikusan rávilágítanak az egész jelenetre. „Ropog a
tűz- mondja Arany – messze süt a vidékre, pirosan száll füstje fel a nagy
égre,körülállja egynéhány fa, tova nyúlik rémes
árnya.” Turgenyev így írja le a jelenetet: „A tűz piros visszfénye hullámzott
és lobogott a merő sötétségben, gyöngéd fény nyalta a fűz tar ágait. Hosszú
fekete árnyak nyúltak felénk a sötétségből.”
A
tüzet körülülő fiúk Turgenyev novellájában is falusi történeteket, falusi
tragédiákat beszélnek el. Ezeknek a történeteknek itt is titkos varázst ad a
népbabona. A titokzatosságot itt is emelik a félbeszakítások: minden
elbeszélést rövid időre megakasztja a külvilág valamely ép akkor feltűnő
jelensége. Ezek a megszakítások itt is rejtelmes, jelképies kapcsolatban vannak
az illető elbeszéléssel, melybe belenyilallnak. Az első fiú a zörgő kísértetről
regél, kit ugyan nem láttak, de éjjel a gyári félszerben hallották, amint
megindítja a malomkereket, fel és lejárt, a falépcső ropogott lépése alatt.
Egyszerre csak felnyílt az ajtó – (beszéli a fiú) iszonyat! egy ködös alak
jelent meg a levegőben. Erre félbeszakítás: „Valami csobog itt”, mondja az
egyik fiú. „Egy hal.” „Ott – veti közbe a másik – hull egy csillag.” (Aranynál:
„Soha mennyi csillag hull ma.)
A
második elbeszélő a ruszalkáról, a sellőről beszél félelmetes történetet. „Itt
is lehetnek sellők!” mondja az egyik fiú. Ekkor hirtelen a távolban hosszúra
vont jajgatás hallatszott. Azon magyarázhatatlan hangok egyike, melyeket néha a
legmélyebb csendben hallani. Az ember mintha álomban hall valamit, semmit
határozottat, de mégis hang az. A fiúk megszeppentek és remegni kezdtek.
A
harmadik fiú erre (még mindig a lobogó tűz mellett) kísérteties eseményt mond
el egy pecérről, ki egy vízbe fúlt sírján csudálatos állatot talált; egyszerre
csak a tűz mellől a két kutya görcsösen ugatva felugrik és elszalad. A fiúk
ismét megijednek, egyikük követi a kutyákat. Visszatérve megnyugtatja társait:
Semmi, a kutyák szimatoltak valamit, azt hittem farkas. (E félbeszakítás
szintén emlékeztet bennünket a ballada egyik félbeszakítására: Ahá, rókát hajt a Bodré).
Ép
így – rejtelmes összhangban a tartalommal – szakad meg a következő fiú
elbeszélése. Olyan Lucaszéke-féle babonát mond el az öreg Uljanáról, aki
önmagát látta, azok közt, kik a folyó évben majd meg fognak halni. Erre
egyszerre (félbeszakítás) fehér galamb vetődik az elbeszélő fiú fölé, röpköd a
fényben a tűz felett, ijedve megállapodik a levegőben, fénytől körülragyogva,
aztán hangos szárnycsattogással eltűnik. „Ez az Uljana szelleme”, konstatálja
az egyik fiú.
Egy
más fiú ismét egy megbabonázott emberről beszél csodás dolgokat. A csendes éjen
át egyszerre jajgató hang hallszik és később fájdalmasan ismétlődik: egy daru
szólt. Talán az erdész szelleme nyugtalankodik ott (mondják a fiúk), ahol a
tolvajok megölték.
Azután
megint a szomszéd sás zörgése, majd az átvonuló szalonka sípoló hangja szolgál
még ilyen hangulatos vagy jelképes félbeszakító motívumul, mialatt a fiúk
mesélnek és beszélgetnek. Végül lohad a tűz és a fiúk elalszanak.
Másnap
reggel azután látja a költő, amint ezek a parasztfiúk vágtatva hajtják a
ménest, melyet éjjel őriztek.
Turgenyev
eme természet szimbolizmussal és sejtelmes hangulattal itatott novellája volt
Arany Tengeri hántásának egyik
mintája. Az emberi élet visszhangozása a természetben – ez különben is
rokonszenves tárgy volt a Toldi estéjének
költőjére nézve, ki különben a lelki világot és a külvilágot már egyik régebbi balladájában, az V. Lászlóban is párhuzamosította.
Arany
balladájának a tartalma azonban Turgenyevvel szemben teljesen önálló, az orosz
novellának tán nagyon is halmozott babonás vonását mellőzte, csak a szerkezet
alapeszméjét vette át Arany a nagy orosz regényírótól, de azt is nagy művészettel
a ballada természetéhez alkalmazta. e nagy művészet elfelejteti velünk a
folyton ismétlődő jelentős és hangulatos félbeszakítások némileg kicirkalmazott
szimmetriáját: mind a két költő sejtelmesen érezteti velünk, hogy a szabad
természet és az emberi lélek élete valami titokzatos rokonság alapján
egybehangzik,mint ahogy egybehangzik némely sziklás völgyben az arra járó
szózata a felkeltett visszhanggal.
RIEDL FRIGYES
Forrás: Irodalomtörténet 7. évf. 1918.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése