2015. júl. 1.

Kerényi Ferenc: Miért 1842?






A reformkor utolsó évtizede bővelkedik maradandó nemzeti jelképekben: 1841-et Kossuth Lajos Pesti Hírlapjának megindulása és a Széchenyi Istvánnal folytatott Kelet népe-vita avatja politikatörténeti korszakhatárrá, 1843-tól a Szózat verbunkos-zenéje hangzik felénk. 1844 eseményei közül a Himnusz akkordjai és a magyar nyelvet végre (54 év után!) teljes körű államnyelvnek minősítő 1844:2. tc. tekinthető jelképesnek. 1845-ben a Nemzeti Színház nézőterének tapsviharai avatták nemzeti drámává, történelmi példázattá a Bánk bán jambikus sorait.

1842 tehát hiányzik ebből a felsorolásból. És ebben mintha a kortárs is megerősítene bennünket. Toldy-Schedel Ferenc 1843. február 6-án tartott Kisfaludy Társaság-i előadásában lehangoló képet festett az éppen lezárult esztendő 2terméséről”: „… szépirodalmunk jelen állapotjában sem magas pontot nem foglal el, sem oly haladásban nincsen, mely azon fél
 
Petőfi névaláíráspróbái 1842-ből. Bárány Gusztáv Literaturai Zsengék című művének 1840-es kézirata. (PIM ltsz. P. 92.) 


Az Athenaeum címlapja 1842-ből Petőfi első nyomtatásban megjelent versével



század haladásához méltó, mi az utolsó évtizedet megelőzte.” Toldy szerint a hírlapok, divatlapok, almanachok megszaporodott publikációs lehetőségei közepette eluralkodtak a „félségek” azaz a félművelt féltehetségek, akiket elsősorban az esztétikai (korabeli szóval: a széptani), filozófiai és történeti ismeretek hiánya, a műgond fogyatékossága akadályoz meg minduntalan a maradandóbb művek létrehozásában. A végső ok pedig: a politika előretörése.

Valóban: az1842-es esztendő nagy reprezentatív eseménye politikai-közélet jellegű. Augusztus 24-én Pest-Budán ünnepélyesen elhelyezték a Lánchíd alapkövét. Az eseményről akkor riportfrissességű akvarellt készített Barabás Miklós. Az egykorúak sokféle jelképet köszönthettek a hídban, amelynek tömör-erős kapuzata, a Dunát átívelő láncai ekkor még csak Thierney Adam Clark terveiben léteztek: a két város kézfogását a folyam fölött, az egy célért működni képes nemzeti közakarat megnyilvánulását; immár harmadszor, a Magyar Tudós Társaság és a nemzeti Színház után. A következetes reformok hívei pedig – a nemzeti öröm napján is – emlékezhettek azokra a vitákra, amelyek (a leendő, mindenkire kötelező hídpénz kapcsán) rést ütnek majd a nemesi adómentesség sok évszázados falán, tettet jelentenek a közteherviselés javára. Barabás utóbb, 1857 és 1864 között megrendelésre újra megfestette az alapkőletétel jelenetét, előbb kisméretű, majd monumentális olajképen. Nemcsak a festési technika változott: az átélt esemény emlékművé, a vízfestmény-vázlat a reformkor főszereplőinek csoportos portréjává alakult. ennek megfelelően olyanok is megjelennek rajta, akik igazolhatóan másutt voltak ezen a napon vagy még alig-alig kezdték meg a nyilvánosság előtti pályájukat. A festmény 1864-es, végleges változatán balról a negyedik alak a háttérben, más írók társaságában – Petőfi Sándor, aki a valóságos térben és időben ez idő tájt arra készült, hogy ősszel folytatja tanulmányait a pápai kollégiumban, de aki nélkül a megfestés pillanatában, a szimbolikus térben és időben a nagy történelmi-nemzeti tabló immár nem volt elképzelhető.

1842. május 22-én költőt avatott az Athenaeum: A borozó című vers alatt még a Petrovics Sándor név állott. Az idézett Toldy Ferenc, az első, modern értelemben vett magyar irodalomtörténész, a romantikus triász tagja nem vett részt azon a pesti találkozón, amelyen – 1842 karácsonyán – Petőfi személyesen is megismerkedett az Athenaeum szerkesztőivel, Bajza Józseffel és Vörösmarty Mihállyal. Így élő benyomása sem lehetett a fiatal költőről, aki ez idő tájt még leginkább nevének véglegesítésével volt elfoglalva: színészként Rónairól Borostyánra változtatott, Pesten Pönögei Kis Pál néven mutatkozott be, de már 1842-ben megjelent  családnevének magyarra fordított változata: Petrovics – Péter fia – Petőfi(a) – Petőfi – Petőfy. Azon a napon pedig, amikor Toldy beszéde elhangzott a Kisfaludy Társaságban, a húszéves poéta, mint a Szabó József és Török Benjámin vezette színtársulat tagja, esti fellépésére készült a Király Sándor polgár által épített kecskeméti játékszínben. És minden bizonnyal ugyanabba a színházba ballagott barátja is, Jókai Mór joghallgató. Nagyszalontán Arany János másodjegyző és Szilágyi István rektor szokásos esti vitáik egyikét folytatták: ideje volna-e félretenni az előbbi fogadalmát, hogy tudniillik: „… föltettem magamban, nem olvasni többet, hanem élni hivatalomnak, családomnak, lenni közönséges ember, mint más.”

1842-1849. Kiállításunk és képes bevezetőnk évköre Petőfi Sándor költői pályája a nyilvánosság előtt. A nyitódátumot illetően tehát Barabás igazát valljuk, a költőavatás gesztusát és időpontját választva korszakhatárnak. És az időszak végén is ez a törékeny fiatalember áll, amikor eltűnik szemünk elől a segesvári csata utáni menekülés pánikus forgatagában. Eltűnik, de egyszersmind belép a világirodalomba. Heinrich Heine még nem tudta, hogy Petőfi örökre elhallgatott, amikor leírta róla 1849 nyarán: „… olyan költő (…), hogy Németországban senkit sem állíthatnék melléje; nekem magamnak is csak néhány olyan természetes hangom van…” A nagy német költő szavára pedig – egy évszázad múlva – a francia Paul Éluard felelt:

Petőfi már örül vértelen küzdelemnek
Győzelmes bűntelen nyarakat énekelhet
Csatáz bár egyre még s ontja ő egyre vérét
Hogy haljunk szabadon legyen mindig reménység
A szegények reménye a mézed Magyarország.
(Illyés Gyula fordítása)

Forrás: Kerényi Ferenc: Petőfi és Kora (1842-1849). Megjelent a Soros Alapítvány támogatásával, a Petőfi Irodalmi Múzeum kiadásában 1993.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése