Kép forrása: www.szabadsag.ro
Kalotaszeg festői népviseletét, híres
varrottasait ki ne ismerné?
De ki ismeri ma már Kalotaszeg meleg szívű,
kedves, beszédes dalnokát? Hiába! hamar feledünk. Elfelejtettük Hory Farkast
is. Hiszen meghalt s mikor élt, akkor sem igyekezett síppal, dobbal, nádi
hegedűvel hirdetni a maga dicsőségét. Szinte félek kezembe venni a tollat, hogy
róla írjak. Vajon nem neheztel-é meg szelleme, hogy így ország-világ elé
hurcolom?
Nem Kalotaszeg, nem is Erdély szülötte. Mint
maga mondja Kótaj című versében:
Magyarország
az én kedves édes anyám,
Erdély
pedig szelíd felnevelő dajkám;
Gyermeke,
adósa vagyok mindkettőnek.
Később is, hosszú évek múlva, a férfikor delén,
szeretettel gondol szülőföldjére:
Mint
a gyermek, kitől sorsa messzi zárta,
Kegyelettel
gondol jó édes anyjára,
Kedves
szülőföldem veled ekkép állok,
A
kihez csatolnak boldog gyermek álmok.
Kebledrűl
a sors mint gyermeket vetett el,
S
mint férfi ölellek hű emlékezettel.
Felmerülnek lelkében a gyermekkor emlékei: a
szülői ház, a nagy eperfa; a kákástó, szárcsák s vadkacsák tanyája, partján a
kis csolnak; a gólyafészkes csűr, a búzavermek, a templom s az inogó harangláb,
az iskola s a roskadt papilak, a sós tó. Eszébe jutnak a víg kemecsei szüretek,
a kállai restauraciók, a kisvárdai cipó, a nyíregyházi vásárok, a kótaji puszta
és csárdája, meg Eszlár, a Tisza-parti kisfalu.
Kótajon született, Szabolcs megyében, 1813. okt.
31-én este 8 órakor. Apja Terebesi Hory (olv. Hóri) András, anyja Rácz Zsuzsa.
A Hory-család eredetileg Zemplén-megyei. A nemességet János kapta 1652-ben III.
Ferdinánd királytól. De már 1752. ápr. 28-án Hory András, György és Ferenc
eszlári lakosok és Hory János löki lakos a magok és fiaik nevében
bizonyáglevelet kérnek és kapnak Szabolcs megyétől régi nemességükről.
Költőnk apja is itt élt, mint jómódú birtokos,
gazdálkodva s mint fia írja Tompához című versében, nem sokat
adva a poétákra.
Hory Andrásnak és feleségének Farkason kívül még
8 gyermeke volt1. Ő a hetedik, mégpedig burokban született gyermek.
Két nagy ok, hogy szerencsét jósolhassanak
belőle jövőjére. Születése előtt való éjjel anyjának egy csomó libáját vitte el
a farkas, így kapta a családban különben nem divatos Farkas nevet.
Kótajon töltötte költőnk gyermekéveit. De apja
1819. márc. 19-én élete 43-dik évében (szül. 1776. júl. 14-én) meghalt. Özvegy
anyja a következő 1820-dik évben Tasnádra költözött testvéréhez, ki vagyonukat
kezelte s szerencsésen el is kezelte. Az özvegy két év múlva férjhez ment s
Nagykárolyba vonultak. De egy év múlva, úgy látszik, újra özvegységre jutván,
Szilágy-Nagyfaluba, még megmaradt kisbirtokukra költöztek. Farkas 1823-ban ment
a zilahi collegiumba, hol 1830-ig tanult. Innen került a kolozsvári ev. ref.
collegiumba s 1831. júl. 7-én subscribált. Itt végezte azután a két-két évi
philosophiai, jogi és theologiai tanfolyamot az 1836-37-dik iskolai évben.
Kedves barátja volt különösen Bartha Geczi, Bartha Miklós országgyűlési
képviselő apja. A boldog deákkor emlékei haláláig meg-megcsendülnek lelkében.
Így Levél
Nagy Péterhez (1860), Diák pályám című verseiben. (Kézirat2)
Három évig volt osztálytanító meg kontra is. Közben rövid időre nagyobb utat
tett. Olcsvai Ferenc barátjával utazott nagy vásáros szekéren Pestre s onnan
Bécsbe. Pesten meglátogatta szeretetének, tiszteletének kiváló tárgyát,
Vörösmartyt. Buzgón látogatták mind a
két helyen a színházakat, Ocsvai inkább az operai, Hory a drámai
előadásokat. Nem volt semmi zenei értéke. De a drámát igen szerette s mindvégig
nagy színházbarát volt. E szenvedélyének fölébredésére és erősbödésére
befolyhatott az is, hogy anyjának egyik testvéré kedvelt kolozsvári színész
volt. Iskolai esküdt korában is bajba keveredett, mikor a törvények ellenére
nemcsak sűrűn járt színházba, hanem Egressy Gábor vendégszereplése alkalmával
gyűjtött a diákok körében koszorúra, melynek átadásakor részt vett a tüntető
nyilvános színházi ünnepségekben. Bécsben buzgón látogatta a Belvedert is s
kifejlett benne a képek, szobrok iránt való szeretet.
Kolozsvárról szilágy-somlyai rektornak ment, de
ott csak 3 hónapig volt. 1840. okt. 4-án megválasztották magyar-gyerőmonstori
pappá3. Itt maradt állandóan haláláig.
1842-ben nőül vette Aumüller Rózát, egy
Ausztriából ide szakadt s aztán egészen megmagyarosodott nemes család sarját.
Aumüller Károlynak volt tanítója s így ismerkedett meg testvérével, a szép,
kedves Rózával. Boldogan, példás családi életet éltek.
Horynak nincsenek tulajdonképpeni szerelmi
dalai. Hisz igazában későn, meglett férfikorában lépett fel az irodalomban.
Írogatott ugyan már deákkorában is s az iskolának neves poétája és szónoka
volt. Sőt az Athenaeumban (1840, I. 603.) megjelent Ő a templomban című kis
szerelmi dala, a Reményben, Kölcsey, A fellengző rab, Alpári gyűlés (1840. évf.)
A
föld álma, A kis síró (1841. évf.). De ezek csak ifjúkori kísérletek,
egészen más modorban, mint ahogy a későbbi Hory ír. Le is teszi a tollat és
csak később ragadja ismét fel. Megírja az Uj iparág című tréfás kis költői
elbeszélését. Mint maga mondja csillag alatt: E megtörtént tény kidolgozásának
jól fogadtatása ösztönzött többi műveim költésére. A bajusz modorában van
írva. Egy leány felakasztja magát a körtefára. Az átkozott fát ki kell vágni,
tűzre vetni. Ám egy furfangos ember megvásárolja, elviteti; leveszi a kötelet,
mert akasztott ember kötele bűbájos. Hiszen:
Ki
ellenét
Morzsolni
szét
Bűverőt
vél benne venni;
Ki
párjának,
Megúntjának
Altatóját
sejti nyerni;
A
kis lány benne azt nézi,
Hogy
hőn ölelt babájába,
Ki
bele bódúlt más lányba,
A
szerelmet becsempészi;
A
kocsis ezt azért mondja
Annyira
kivánatosnak,
Mert
rest lovát ezzel fogja
Idomitani
tátosnak;
A
pakulár
Csak
azért jár
Egy
iznyijét kapni ennek,
Hogy
iker bárányi lesznek.
Hát
a méhész?
Hogy
mind elvész
A
vidék méhe s neki
Kádakkal
ömlik méze ki.
Darabonként eladja, mindig ujjal pótolva az
elfogyottat. Így gazdagszik meg.
Ötletszerűleg beküldte versét a Vasárnapi
Ujsághoz. Megjelent az 1856-diki évfolyamnak második számában. Pákh szerkesztő
csillag alatt azt írja:
„Olvasóinkat figyelmessé tesszük e versre,
melyet szerzője oly ügyesen dolgozott ki, miszerint neki e genrehez szerencsét
kívánhatunk.” Így kezdett aztán írni komolyan családos ember korában. Ifjúkori
szerelmi versikéi, Három az isten igaza című verse, melyben azt mondja, hogy
kétszer csalódott, megkísérti harmadszor, valamint a Szerelem és vajaskenyér-ben
megénekelt diákszerelem is aligha való élményekből sarjadtak. Úgy látszik, neje
volt az ő első és utolsó, egyetlen szerelme. Nőmhöz című versében a hű
nők nű példányának nevezi s azt mondja:
Nem,
azt nem lehet leírni,
Ki
vagy nekem áldott lélek.
Tartozásom
lefizetni
Neked
nem birom, míg élek.
Szerelmednek
tengerével
Elborítád
ifjúságom,
Lelkem
megvevéd magadnak
Fogyhatatlan
szívjóságon.
Ha
öröm ér, mint a gyermek,
Szívrepesve
örülsz velem.
Az
örömnek kéjpoharát
Kétszerezve
töltöd nekem.
Ha
a búnak terhe kínoz,
Részvétlenül
azt nem nézed,
Könnytől
ázott csókjaiddal
Gond
redőim elidézed.
Sokszor
álltam a kétségek
Tengerének
partja szélén.
S
egy szó tőled túl röpített
A
sodró örvény veszélyén.
Fogyhatatlan
gondjaidnak
Bére
házam nyugodalma,
Melyek
nélkül a zavarnak
Volna
benne dús uralma.
Mert
míg engem hajlamom vonz,
S
el – kiránt a ház bajából,
Minden
vész válladra gördűl,
Nagyjából
és aprajából.
Édes
anyja, hű dajkája
Gyermekeimnek,
gyermekidnek.
E
terhes – édes gondosság
Koronája
érdemidnek.
Ennyi
hűség, ennyi jóság
Nincs
tenéked megfizetve.
Mint
selyembogár gubóban,
Jóságodba
vagy temetve.
S
míg jóságod selyemszáli
Gyönyört
s áldást osztnak másnak,
Nemes
lelked boldogítja
Ihlete
az öntudásnak.
Az utolsó s legjobb versem-ben is (kézirat) bánja,
hogy pappá lett e pénzért hazudozó, szenteskedő, nyegle korban, mikor
hiába hinti el a pap az erény magvait,
mint ő is negyed fél évtizeden át. Bánja, hogy versíró lett. Nyugodtabban
szállna sírjába, ha minden verse egy csomóban előtte volna s megégethetné. De
áldja a sorsot, hogy becsületén sohasem esett csorba. És:
Szeretem
s áldom érte Istent,
Hogy
oly élettársat adott,
Ki
boldogságomat munkálni
Vég
percéig nem lankadott.
Kis
családom gyémántja volt e
Női
erény mintaképe,
Kinek
halála boldogságot
S
reményt bennem széjjel tépe.
Vele
veszve lett mindenem,
De
emléke édes nekem.
Mikor Kilyén Ferenczhez írt versében, ki
őt szólítja fel, hogy menjen vele leánykérőbe, a nős életet dicséri, ez nála
nem üres szólam, hanem tapasztalaton alapuló mély meggyőződés. E jó nő nem csak
szerelme melegét árasztotta férjére, nem csak őrangyala volt családjának, hanem
vagyonosodásuknak is fő-főeszközlője. A monostori eklézsia nem rossz eklézsia.
Ma is másod osztályú. Emellett örökölve a nagyfalusi birtokrészt, azt eladták s
magyarvalkói kis havasi részüket is s Momonostoron fektették be. Hory kezelte a
Kemény-család havasát is, amiből szintén szép jövedelme volt. Neje kiváló jó
gazdasszony és gazda. Ő vezette az egész gazdaságot. Férje csak kedvtelésnek
élt, pomologizált. Nagyon szeretett volna szőlőt termeszteni. Sokat fáradozott,
de nem sikerült. Ám azért szüretkor vett egy-egy szekér szőlőt,
fuszujka-karókra kötözgette s szüretet rendezett a gyermekeknek. Egy ismeretes
adoma kering gazdai élesszeműségéről. Egyház látogatásra indult. Befogat két
lovat. Felesége mondja, hogy fogasson be hármat, nagyon rossz az út. De ő
ellenezte. Miért terhelné szegény paptársait három ló eltartásával? Felesége
titkon mégis befogatta a harmadik lovat. Mikor napok múlva hazatért, elégülten
mondta: Úgy-e feleség, három lóval is jól megjártam az utat?
A régi paplak 1852 táján leégett. Új telket
vásárolt az egyház a templom mellett Kemény Imre örököseitől. Ez egy különködő
báró volt, aki gyönyörködött a békabrekegésben s e célra külön békástavat
készíttetett. Új házat is akart építeni, de mikor a falak már készen voltak,
abbahagyta. Így romladozott aztán, míg az egyház megvette a Kabós János-féle
kastélyszerű szép házat, kertet s a hozzá tartozó földeket. Eben a sajátjában
lakott úri kényelemben, el-ellátogatva négyes fogatán barátaihoz.
Boldognak érezte magát családja körében. Öt
gyermeke volt. De Giza (sz. 1844. márc. 20-án) születése után nemsokára
meghalt, amint az anyakönyvbe jegyezték: csak 6 órákat élt. Farkas (sz. 1844.
dec. 31-én) három éves korában (1848. jan. 1.) halt meg skárlátban. Ehhez már emlékek
kötötték az apát. Nem tudta feledni. A halotti anyakönyvbe bevezetvén
elhunytát, e sorokat írja:
Ki
írja le az apának
Szivet
metsző mély bánatát,
Midőn
halottúl jegyzi fel
Gyönyörű
kedves magzatát?
Korán
fejlett bájos virág!
Virúltad
mily kurta vala,
Oly
hosszú és örök éber
Szüleid
méltó bánata.
Őt siratja Kis fiam halálára című 3 dalában: Kórágyánál,
Gyászpadnál, Sírjánál, valamint a Szép kis angyal címűben. A
cinteremben temettette el, fájdalommal emlékezett rá mindvégig, még haldokolva
is. Etelka (sz. 1843. máj. 28.), ismert jeles írónőnk a híres varrottas
felfedezője, diadalra juttatója s Kalotaszeg áldott jóltevője, ki 1862. okt.
8-án ment férjhez Gyarmathy Zsigmondhoz, különösen kedveltje volt apjának. Ő
volt az első gyermek, mindig apja közelében élt, míg a fiúk iskolában mentek
csakhamar s elszéledtek. Bélának (sz6. 1846. jún. 1.), ki ma Kolozs-megye
kitűnő árvaszéki elnöke s szintén jeles író, Vörösmartyt kérte fel
keresztapjául. Vörösmarty 1847. okt. 24-én
írja: "Mi a keresztatyaságot illeti, reménylem, volt ön annyi
bizalommal irántam, hogy nevemet válaszom nélkül is beíratta, mit ha
elmulasztott, igen kellene sajnálnom, ha helyre hozni nem lehetne. Fogadja
üdvözletemet és szerencsekivánatomat s adja által tisztelt nejének s mondja meg
a most született kis honfinak, midőn megérteni fogja, hogy keresztapja nem
adhat egyebet, mint azon óhajtásának kifejezését, hogy fáradatlan szorgalom,
okos és becsületes munkásság által szerezhesse meg azon függetlenséget, mely
szükséges, hogy magának jólétet biztosítson, hazájának hasznos szolgálatot
tegyen.” Farkas 1848. okt. 31-én született, mint apja bejegyezte: a forradalom
napjaiban.4
Gyermekein szeretettel csüngött, gonddal
neveltette őket. Velök olvasgatott, kivált a nagy körtefa alatt a gyeppadon.
Nekik szól a Bölcsődal, rólok kéziratai közt Az alkony című kedves
családi kép. S még az ő kedvező anyagi viszonyai közt is töpreng:
Hogy
tartlak el, mi lesz a sorsod,
Három
szerette gyermekem?! (Főfájás.)
E kedves családi körnek képezte kiegészítő részét
a két nagymama is. Hory anyja 1853. okt. 3-án halt meg 77 éves korában,
felesége anyja, született Baranyai Rebeka, 1867. ápr. 1-én.5
Szerette Hory a barátságot, a társaságos élet
szelíd örömeit. A faluban nem volt hozzá való úriember. Ott élt ugyan egy
Kemény Domokos báró, szegény fazekas mesterember. Eszes, képzett, de elzüllött
férfi, akivel csak ritkán lehetett érintkezni. Vendégszerető nyílt házat
tartott, hol különösen nagy Farkas napokat szoktak ülni. Nem volt borivó, de a
„nemzeti színjátékot” szerette. Ám nem volt szerencséje a kártyában, mindig
veszített. Felfogadta hát, hogy nem játszik, csak Farkas napján. Ezt nevezték
el barátai jubiláris ferblinek. Sok kedves jó barátja volt, kikkel
el-eltréfálózott. Különösen kedveltek voltak azok a versei, melyeket az ún.
közlegelőkön, a zsinati ebédeken olvasott fel s melyek aztán kéziratban
mindenfelé elterjedtek. Ilyenek: Tiszteletbeli szakácsné, M(-iklós) M-(iklós)
deprecatiója, Megkövetés, G. J. barátomnak Nagy-Baczonban, A bucsuvacsorán
Nagy-Baczonban, Baló Béni Benkő Gyurinak a mennyből. Ebben Baló Béni
bemutatja Kálvinnak az ismertebb erdélyi papokat, amint lakomáznak, tréfás
jellemzések kíséretében. Bucsú a sucessiótól, Az utolsó közlegelőn,
stb. 1871. jún. 5-én paptársaihoz írt egy csomó emlékverset kövön nyomtatva
sokszorosított. Egész kis füzet zsinati tréfája van összeírva.
Mint pap, gondos hű pásztora nyájának. Maga
mondja, hogy hol fehér homlokát felütötte a Vlegyásza, falva e hegy alá
vonulva, küzd a hosszú télviharral. (Uj iparág.) Tompához írja:
Itt
a havas alatt e rideg magányban,
Gyártok
egy-két strófát törpe kis szobámban,
A
holott kék ruhást hat hétig se látok,
Kivéve
ha jönnek régi jó barátok.
Csodálkoznék,
tisztelt collega, felettem,
Hogy
a magyar nyelvet még el nem feledtem,
Ha
látná, hol töltöm életem szebb részét,
Hiszem,
fölébredne lelkében a részvét.
S
így szólna: biz ez egy meddő élet, látom,
Ha
szerét teheti, szökjék meg, barátom,
Fel
is pakolnék én fürge gyermekimmel,
De
lelkem egybeforrt szegény hiveimmel.
Akár
merre mennék, akár merre járnék,
Jobb
lelkű híveket sehol se találnék.
Merengő
lelkemnek ez vigasztalása,
S
igénytelen pályám némi kárpótlása.
Tréfásan ugyan néha ki-kikel sorsa ellen, pl. a Még
egy olyan című versében is kötekedik a végzettel, hogy a medvék
barlangjához jelölt ki állomást neki, Szibériát adott lakásul. De azért meg van
elégedve. Szeretettel ragaszkodik a vidékhez is. A Vlegyászáról írja:
Lombkoszorús
Erdélyt dél nyugatra
A
havasok hosszú lánczolatja,
Örökzöld
szegélyű fenyvesével,
Köti
össze édes egy vérével.
Itt
uralg az óriás Vlegyásza.
Jó
és rossz napoknak kéje, gyásza
Ha
derült és borúlt a hazára,
Jég
szemével mindazt el-belátta.
S
nem csoda, hogy agg feje megőszült,
Hol
száz vihar és ezer veszély ült!
És
nem csoda, hogy annyi könnyet ejt,
Oly
könnyen ő tán, mint mi nem felejt.
Agg
tövének kőszáli oldalit,
Midőn
a vész elküldé napjait,
Zaklatott
nép menhelyül szállta meg.
Kiméletesb
volt itt a fergeteg.
Évek
teltek és az évek során
Falvak
keltek az őszhegy oldalán,
S
a sivár hely lakottá változik.
Ki
az, a ki oly könnyen megszokik?
Az
ember e szoktatható madár,
Megszokja
ez, ha börtön volna bár,
S
űzd el kopár lakja zord öléből,
Zápor
árad könnyező szeméből.
Alább meg a Valkó és Monostor közt meredő
hegyről:
Egy
pyrámid hegycsúcs néz az égre.
Menedékes
a déli oldalon,
Nyolczvan
ölnyi mélységgel éjszakon.
Feltünik,
ha felhatolsz reája,
Messzi
tájak szép panorámája.
S
elmereng az ember gondolatja,
A
rezgő lég oly szépen mutatja
A
völgyeknek tündérhajú képét,
falunk
s mezők szerte bolygó népét.
S
ha szemeddel mindezt áthaladtad,
Minden
oly szép s oly kicsiny alattad,
S
apró tárgyak összes foglalatja
Az
egészet mily nagynak mutatja! (Bitódomb.)
Monostor lakosságának egy része oláh s mikor
Hory odament, már a magyarok közt erősen folyt az eloláhosodás. Ő felkeltette
bennök a nemzeti öntudatot s buzgón ápolta. Lapot is hozatott s azt a népnek
felolvasta, magyarázgatta. Hívei szerették, tisztelték, hozzá fordultak minden
bajokban. Éppen így ragaszkodtak a tiszteletes asszonyhoz, aki minden
alkalommal segítette őket, sőt maga volt a doktoruk, patikáriusuk is. Hory
Farkasné buzgóságának érdekes emléke két elavult szószék-takaró, melyet az ő és
testvére (Nyulas Miksáné Aumüller Pepi) indítványára az egyház buzgó női
gyűjtés útján szereztek. A jegyzőkönyvben olvashatni: „A begyült pénzzel Hory
Farkasné és Sinkó Péterné bemenvén Kolozsvárra, e díszes (ma már elavult)
takarókat saját ízlésük szerint választották, kerülvén 102 Rf. és 20 krokba,
váltó cédulába 1 frt. 60 krokkal számítva. Mely takarókat Hory Farkasné Etelka
leánya közremunkálásával elkészítvén, azok 1858. évi aug. hava 15-én tartott
cinfirmatiókor lepleztettek le.” Az adakozók névsora után Horynak következő
sorai vannak sajátkezűleg beírva:
Jó
olvasó, ki majd eljősz
Ide,
a hol én már vagyok,
Hozz
hírt, hogy a hit és remény
E
szent egyházban mint ragyog
Virágait
öntözgetém,
Éldenjének
gyümölcseit.
Megóvja
hiveit az Úr,
Halálomig
táplált e hit.6
Egyszerű hangon, népies nyelven tartott egyházi
beszédeiben hallgatói lelkéhez tudott szólani Hory. S mikor újra ifjúkori
ideáljához, a költészethez fordult, akkor is főleg az ő papi, oktatói hivatása
lelkesíti. Hogy miként fogja fel a költő hivatását, látszik Buborék
című verséből. Itt mondja, hogy a költő égő lelkétől lángra gyúl ezer kebel;
terjeszti az erényt, a szánalmat és irgalmat; elűzi a honfi kételkedését és
bánatát s megtanítja a haza imádására.
S
mint jegyessel oltár előtt,
E
szent hitet elmondatom:
Se
boldog, se boldogtalan
Sorsában
őt el nem hagyom.
Miként lett költő, maga így mondja el Számolat
a sorssal című versében:
Midőn
a sok fonák dolog felett
Tapasztalásim
tára megtelett,
Az
életet jó és rossz oldalán
Pennára
venni jó lesz, gondolám.
Költő
levék s azóta egy sereg
Károgónak
daczára verselek.
Vallásos éneket ír, melyben Istenben való
megnyugvásra buzdít. (Néphymnus). A napszámos imája
legszebb vallásos énekeink közé tartozik. Megérdemelné, hogy minden
olvasókönyvben benne legyen. Bordal-ában melegen emlékszik meg a
szegény izzadt homlokú, feltört markú munkásról, aki a szőlőt kapálja, az
asztagot rakja. Kis lyány című verse könnyed, dal alakban a cseperedő munkás
kis gazdasszony dicsérete, aki:
Dolgozik
és nem szól panaszt,
Szépen
varr és tésztát dagaszt.
A
kenyeret ő veti be,
S
gyomlál a kertben széltibe.
Ha
dolgozik, azt jól teszi,
Ide
s tova hasznát veszi,
Szolgálója
mert ha nem lesz,
Nyulni
neki kell mindenhez.
A haldokló nagyapa unokáit egyszerű,
erkölcsös, munkás életre, istenfélelemre oktatja; ember társaik szeretetét
igyekszik lelkökbe csepegtetni; hazaszeretetre buzdítja őket s a közjó
munkálására. A vén földmíves egy megelégedett, munkás földmíves meleg rajza.
Kéziratban: Ima templomba menetkor, népies Uj évi köszöntő, Uj pár esketésekor,
Nagy
Pénteken, melyben kesereg a kor romlottságán, mégis bízik a jövőben; Jézus
a Golgothán; A beteg székely fiához (1866),
melyben a haldokló székely tanulásra, józanságra buzdítja gyermekét.
Buzgón végezte papi kötelességeit.
Kitüntetésekre nem vágyott. De azért 1853-ban tanácsbíróvá, 1858-ban
aljegyzővé, 1864-ben főjegyzővé választották a tractusban 1858-ban szónokolt a
nagyenyedi zsinaton. Általában 1863-1871. mindig jelen volt a közzsinatokon s
részt vett a bizottsági munkálkodásokban.
Ír egy csomó genreképet. Szücs Pál gazda korhely
gazda, ki jószívű papjától a papbérből alkuszik le, hogy avval is többet
ihassék, míg aztán egészen tönkre megyen. Berki Ferencz olyan falusi
földbirtokos, aki pesti dámát vesz feleségül, aki nem dolgozik, mert nem
szakácsnénak jött, hanem pipeskedik, nagyzol. Amiből az a tanulság, hogy
nősülésben ne légy hübelebalázs. A politikus egyházfi, a somkuti egyházfi,
aki világlátott ember. Többször járt Debrecenben, még Pesten is. Nagyokat mond
egy-egy pohár bor mellett a falusiaknak, különösen ostoba naivsággal meséli el,
magyarázza az orosz-török háborút. Aladár és Örzsé-ben Aladár úrfi
kirándul falusi jószágára. Tetszenek neki a pirospozsgás lányok. A kis Örzsinek
udvarolni kezd idétlen szóvirágokban. De ez nem érti ezt a kificamodott
nyelvet, nem olyan, ahogyan ő szokott beszélni Jánossal. Otthagyja faképnél. Miksa
urfi is, kicseppenvén az iskolából, hiába udvarok Marcsának, bizony
lefőződik. Nagy bolondság Dóri András tana. Dóri András
laboráns volt a fizika tanáránál, de ügyetlensége miatt elcsapták.
Falura megy s ott kapja magát, nagyképűsködve a
fizikából, csillagászatból hóbortos előadásokat tart. A jégháti eklézsia derék,
becsületes papját, mivelhogy a néppel nem dorbézol, rendet tart s igazságos, el
akarja űzni. De az esperes felvilágosítja, lecsendesíti őket. A
molnár és csapláros kedélyes évelődés a molnárok és csaplárosok
csenegetésével. A harangozó furfangosan a korcsmából isten házába tereli a
híveket. Az ítélet-ben a fösvény Dőre Antal olvasván, hogy világvége
lesz, egy üstökös összetöri a földet, minden vagyonát pocsékolja. Tyúkodi
Tóbiás-nak hazug, nyelves, hűtlen, pazarló felesége van, aki iszik,
mint a szivacs és házsártoskodik. Egyszer aztán, Tyúkodi nagy örömére, kigyúl
benne a pálinka s elköveti legszebb tettét, meghal. A Farsang után egy Pesten
bálozó, pénzpocsékoló ifjú levele apjához s egyszersmind felsülése. A
lehütött szerelem-ben két ifjúnak egy leányon való mulatságos
összeveszését rajzolja.
Szatírái is ilyenféle életképek. Fiam
uram-ban a falusi gazda Pesten gavalléroskodó fiát rajzolja s mellesleg
a ficsúros viseletet figurázza ki. Griseldis egy vidéki
vándorszínész-csapat bemutatása. Ennek keretében Türi János papucshős
felbátorodik a színdarab parancsoló férjének példáján, de a gyakorlatban
keservesen felsül. A szerelmes Kudor Jancsi, aki halálosan szerelmes a
szilvapálinkába. Bódi Peti tapasztalatai-ban egy olyan embert fest, akit
bolondnak tartanak, mert meglátja a ferdeségeket s felszisszen a szíve rájok.
Csipkedi benne a bírói részrehajlást, az iskolai félszegségeket, a gazdasági
egyesületek üres szónoklatait, rossz gazdák meddő elméleteit, a korhely
nevelőket, gondatlan gazdák tolvaj cséplőit, az uzsorásokat, a
kalendárium-járványt, a korcsmárosok éktelen nyerészkedését, az indolens
rendőrséget, az adósságból élő uraskodó családokat, a hitetlen nép
maga-fitogtató templom-járását, az ízetlen színi előadásokat. A Magas
költészet-ben kontár, hencegő költőket mutat be, akik meg akarják
tisztítani a költészetet, mondván:
Majd
megtanítjuk szép renddel, hogy a
Választott
tárgy légből kapott legyen;
Dicső
szavakkal összevissza szőve, -
Hogy
azt, ha megszakad, se értse meg
Kivüle
egy halandó ember is.
Mert
hogyha érti minden kóczifer,
A
nimbusnak mondhat majd ádiőt.
Sőt
nem szükség, hogy értsd magad, mit írsz,
Mert
itt a szó magasztosról vagyon,
Halandó
szem hová nem láthat el.
És
ekkor írtál aztán nagyszerűt,
Ha
sem te, sem más meg nem érti azt.
Az Életkép egy zsugori gazdag ember
fényes temetésének rajza. A Bucsú-ban a költő kiszáradt
erszényétől búcsúzik. A Gyász
genre-ben egy szórakozott pap szomorú jelentő helyett tréfás életképet ad át a
nyomtató inasnak. A Poetico-prosá-ban a verselő költőt prózai dolgokkal
háborgatják: felesége szidja, hogy nem lát a gazdaság után; a civakodó
gyermekek rárontanak, hogy osszon igazságot; nekiesnek a kártevést jelentő
csőszök, stb.
Kéziratban is több adoma, tréfa. Pl. A
székely huszár Konstantinápolyban, A bülgözdi nemes, Gyémánt Józsi, Ultimo
pagát, Thalia és Erató, A kisérlet; Az apa, fia születésén, aki azon
töpreng, minő pályára lépjen fia s tréfásan rajzolja a különböző állásokat, míg
végre abban állapodik meg, hogy legjobb, ha csizmadia lesz; Irjon
az úr jobbat; Varga József, Az örökös, melyben a zsugorinak tékozló
örökösét festi, A dandy, stb.
Ír balladákat. A Nemes vetély-ben Pókainé
tragédiáját dolgozza fel. Pálffy Miklós Székesfehérvár
visszavétele a töröktől. Hunyady kormánybotjá-ban Orsi Péter
esztergomi várnagy a Hunyady sírját feltörő hajdút a Dunába vetteti, előre
küldvén az elrabolt kormánybotot. Gálffy János Gálffy ismert
tragédiája. A fekete ember Karácsonyi György veszte Debrecenbe. A
szép alispánné-ban Krucsay Márton szabolcsi alispán rossz tréfán
féltékenységre gerjedve, megöli feleségét, Tolvaj Borbálát. Az
arany kereszt Hunyady ismert kalandja a hegyi rablókkal.
Vannak költői elbeszélései. A rabló-ban egy
rablófőnök templomi éneket hall, mely magához vonja s a beszéd hatása alatt
megtér. Az árvá-ban a gazdag árva lányt mostohája nyomorultan tartja,
míg a maga édes lánya örökös dáridóban él. Azt sem engedi, hogy halottak
estéjén az anyja és elhalt jegyese sírját kivilágítsa. Megválik hát egyedüli
kincsétől, mátka gyűrűjétől. Úgy világítja ki a kedves sírokat. Nyárlak
és Veres
Gyuri népies, erkölcsi irányú elbeszélés a fényűzés ellen. Azt mondja a
költő a tősgyökeres magyar Nyárlakról s a falu nagy hibájáról:
Ha
magyar nem volna, tán el is hallgatnám.
Az
idegen a kút miért haragítnám?
De
magyar népemnek, bár neki nem tetszik,
Kimondom
szemébe, mi szívemen fekszik.
Kiállom
a kedves szokású káromlást,
Csak
orvosolhassam az eláradt romlást.
Veres Gyurinak nem telik, hát rabláshoz fog,
börtönbe kerül. De kiszabadulva, munkához fog. Alighanem pályázott evvel az
1857-ben Szt. István ünnepén Karacsai G. és Sőjtöri Zsigmond részéről a Vasárnapi
Ujság által kitűzött 15 aranyos jutalomra. A dec. 15-iki határnapig beérkezett
14 mű közt címe nincs meg ugyan, de van három cím néklüli is. Tán ezek közt
lesz. Mert a Vörös kereszt cíművel valóban pályázott, bár nem nyert. Ebben
egy rosszul nevelt gyermekből hitvány, tékozló dorbézoló lesz. Mindenét elveri,
már rabol is. Főbe lövi magát, úgy hagyva nyomorban feleségét, két kis
gyermekét. Valószínűleg az nem volt a bírálókra jó hatással, hogy (bár erkölcsi
célzattal) a feleség, az anya beszéli el fiainak a történetet, mert:
Elborzad
a bűntől, kinek példaképen
Ott
áll édes atyja;
S
az erényre leczkét ad az árvaságnak
Keserű
falatja.
Bitódomb kalotaszegi monda. Valkai Gizella
tragédiája, akit egy Kemény meg egy Gyerőfy szeret. A kis pásztor szintén
népies irányzatú elbeszélés. A szegény kis borjúpásztor hogyan szalasztja
tilalmasba borjúit, hogyan szökik meg Somlyóról s lesz kolozsvári diák s
ugyanott később híres tanár. Kéziratban: Krébs Mari Korvin János
születéséről; Mátyás nemes győzelme, Schenk lovag, A hős sírja Szondi
elestéről; A két hunyadi két szegény hunyadi fiú története, kik közül
egyikből híres pap, a másikból protomedicus lesz. Két színművéről is van
emlékezet. Benkő említi (Magyar Színvilág, 69 lap) egy Házibarát című eredeti
színművét, melynek kézirata megvan a nemzeti színház könyvtárában. Hory pedig
egy Szinnyei József birtokában levő s 1867. nov. 5-én K. Papp Miklóshoz
intézett levél kíséretében egy 1 felvonásos vígjátékát küldte meg, melyet a
pesti drámabíráló bizottság már rég elfogadott előadásra.
A nép közt élve a néphez szólva, írt Hory
népdalokat is. Kiadott 18 népdala tiszta érzésekről közvetlenül dalol, melyek
közül nem egy a nép ajkára is átment. Így Kriza is felvett belőlök a Vadrózsák-ba.
Tizenegyet beküld közülük a Vasárnapi Ujság pályázatára. Az 1865-iki évfolyam
42-ik számában olvassuk: „A legjobb népdalra kitűzött 5 arany jutalmat azon
gyűjtemény vívta ki magának, melynek jeligéje: Rajta fiúk danára, 5 arany lesz
az ára! Az egészséges és talpra esett 11 költemény szerzőjéül a jeligés levél
felbontása után Hory Farkas tűnt elő, kinek nevével már többször is találkoztak
lapjainkban tisztelt olvasóink.” Jól esett neki előbb az Uj iparág megjelentekor
Pákh dicsérete, Jókai megtisztelő levele, kit később születése napján verssel
üdvözöl s most a pályadíj. Nagyon szorgalmasan dolgozik e lapban, különösen a
rá nézve annyira buzdító 1856-ik évben. Már előbb is 1854-ben (12. sz.), mikor
híre járt, hogy Mikó felfedezte A kióvi csatá-t s sajtó alá rendezi,
megírja Debreczeni Márton rövid életrajzát. Debreczeni tudvalevőleg Monostoron
született, hol szülei a Kabosok jobbágyai voltak, ő maga is a kolozsvári
ev.-ref. collegium alsó osztályaiban Kabós Miklós szolgája. A bevezetésben
mondja: „Felhíva érzem magam e férfiú életének bővebb ismertetését adni, én, ki
tőszomszédja vagyok azon kisded egyszerű falusi laknak, melyben ő napvilágot
látott, kit azon mezőnek áldása táplál, melyen a hajdan jelentéktelen kis
Marczi szűk vagyonú apjának pár borjúcskáját furulyázva legelteté s kit naponta
az a harang hív az imaházba, melynek tengelye nekie, mint kevés felügyeletben
részesült utcagyermeknek elszakítá jobb keze hüvelykujját, én, ki gyakran látom
az anyakönyvben az ő születése napját és abba szomorúan jegyzém fel halála
óráját is, elmerengve, mint üstökös futásán, rövid, de szép, keserédes
pályáján, emléke iránti kegyelettel teszem e szent kötelességet.”
De Hory érzékeny lelkére amily buzdító volt az
elismerés, épp oly elernyesztőleg hatott rá a bántalom. Valami aranyoktól
elkapott firkász azt írta a Budapesti Visszhangban (1856. 44. sz.): „A
Vasárnapi Ujságban a népdalra kitűzött 5 aranyból álló pályadíjat Hory Farkas
nyerte meg. Úgy látszik, a bírálók nem a qualitas, - hanem a quantitásra
tekintettek.” Később meg az 50-ik számban e címen: „Koszorús népdalok, 1-!1.
Írta Hórihorgas” idétlen paródiákat közöl. Akadt más piszkálódó lap is, akiken Három
szamár című versében jól végigver. Mégis lehangolta az efféle. Mind
ritkábban lép a közönség elé. Bár teljesen nem vonul vissza. Véres
események színhelyei Báthori Zsigmond korából címen megírja a
kolozsvári, szamosújvári, gyalui kivégzéseket egy cikkben. (Vasárnapi Ujság,
1857. 350. lap.) O és uj évben, kedves idyllikus költemény, melyben a földmívelő
számot ad év végén esztendei munkájáról. A Húsvétra vallásos ének; biztatás a
kételkedőkhöz, csüggedőkhöz. (Vasárnapi Ujság, 1859. 14. és 201. l.)
Ő veti fel a Vasváry Pál eleste helyének
kérdését is. Hol és mikor esett el Vasváry Pál? címen. (Hazánk s a külföld.
1867. 40. sz.) Azt mondja, hogy téves Horváth Mihály állítása, hogy Vasváry
holttestét Teleky Blanka a harc után kiváltotta, s a családi sírboltban
temettette el. Kétszáz bajnok társával Marisel határában temetetlen porladt el.
Hory a szabadságharc e szakában többször érintkezett Vasváryval s szemtanúktól
értesült a meggyilkoltatás minden körülményéről. Teleky Blanka kérette ugyan a
hullát, de kinevették. A szerkesztő felszólítja a közönséget, hogy szóljanak
hozzá, tisztázzák a kérdést. Hory aztán (1868. 6. sz.) Még egyszer Vasváry Pál hamvairól
című cikkében újabban hitelesen bizonyítja, hogy Vasváry Marisel helység
Fontinel nevű határrészében pihen.
Mindemellett költőnk már mind ritkábban jelen
meg a közönség előtt. De visszatérve költeménykötetére, ott van még két
népmese: Hódító Kis Sándor és Az arany szép halász.
Horyt jellemzi hazaszeretete is. Évvégén
áldást esd Erdélyre. 1856. aug. 11-én Hunyady János halálára emlékezik. Legeslegelső
című versében is legmagasztosabbak előtte: Isten, haza, szerelem. Kézirati
művei közt a Zsófia főhercegasszonyhoz intézettben erős gúny s nemzeti
elkeseredés nyilatkozik. Hazafias versek: Deák Ferenchez, Széchényi István emlékezete,
Újévre, Hunyadvára, Egy ezredév, Muzeumegyleti szózat, A vén honvéd stb.
A márciusi napokban Monostor piacán szép
beszédet tartott, öt éves kis leánya pedig nemzetiszín-szalagosan a Talpra
magyar-t szavalta.
Megalakították ott is a nemzetőrséget s őt választották kapitánnyá. A három
harangból egyet elküldött az ágyúöntőbe. Aztán következtek a nehéz napok. Volt
egy gör.-keleti oláh pap a faluban, Kondor János, akit Gyarmathyné szépen
rajzol Monostori Katinka című regényében. Mikor a honvédek érkeztek a
vidékre, Hory védte meg az oláh papot, a császáriaktól az oláh pap Horyt.
A muszka betöréskor Kolozsvárra menekedett a
család, értékesebb holmijokat egyik szoba padozata alá ásva. A fegyverletétel
után visszatérve, meg is találtak mindent. Azonban itt sokáig zaklatták.
Beidézték, majd szabadon bocsátották. Később egyik jó ismerősük megharagudván,
bosszúból feljelentette, hogy Hory sok fegyvert rejteget, egyik ajtó szemöld
fölé falazva. Csaknem rommá bontották a házat a hatalom emberei. Semmit sem
találtak. Máskor beárulták, hogy forradaslmi iratokat tartogat. Kimentek a
biztosok, napokig kutattak, minden papírszeletkét elolvastak. Semmit sem
találtak, mert Hory már előbb megsemmisített minden olyant, ami
compromittálhatta volna. Így veszett el sok beszéde, összes forradalmi versei.
Azért nem nagyon ijedt meg, bátran rejtegetett bujdosó honvédeket.
Azután is mindig szabadelvű, ellenzéki férfi
volt. Családjában igazi Kossut-cultus virágzott. Lajos napját mindig családi
ünnepül tartották fenn.
Így élt családi körében ott a havasok alján az
elrejtett kis faluban a barátságnak, a költészetnek, egyházának és hazájának,
csendesen, zajtalanul, de áldásosan.
Nagy fájdalommal nehezedett szívére nejének
1869. máj. 1-én 46 éves korában történt elhunyta.8 E bánatából sohasem bírt kiépülni. Nemsokára
maga is súlyos betegségbe esett s 1872. okt. 25-én meghalt. Hiába keresett
gyógyulást fürdőkön. Így élete utolsó évében is Bikszádon volt, melyről Bikszádon
és Török
Pálhoz című kézirati verseiben kedves mélabúval emlékezik.
Gyakran elnézem nyílt, értelmes, becsületes
képét s olvasgatom kedves költeményeit. Költészetét főként a kedélyesség és
melegség jellemzi, valamint az ötletesség. Az életet rajzolja, úgy, amint van s
a részletek hűsége, természetessége nem csekély szerepet játszhatott a
hatásban. Sőt olykor éppen emiatt egészen prózaivá válik. Pl. mikor Farsang
című versében a sok hiúságot rajzolva, közben azt mondja:
Tauffer
Fránczitól lelejtve
A
piaczon egy körút
Fel
az Ákoncz szögletén s az
Rendre
mind előmbe jut.
Megesik ugyan néha, hogy a színezés kedvéért
túloz. Pl. Hódító Kis Sándor-ban Örzse szépségéről azt mondja:
A
sötétben fénylik, mint megannyi gyémánt.
A
fonóból jőve, szolgál lámpás gyanánt.
De efféle inkálbb csak szórványosan fordul elő.
Verselése kissé pongyola s megtörténik, hogy egyes szókat, sorokat csak a rím
kedvéért vág oda. De azért folyékonyan, ritmikusan dalol. Egész költészetéből
határozott egyéniség, mégpedig vonzó egyéniség szól felénk. Szívesen
foglalkozunk vele.
DR. VERSÉNYI GYÖRGY
1) Lajos született 1803. okt. 14-én, megh. 1807. ápr. 17-én;
Ágnes sz. 1805. márc. 31-én, megh. 1827. júl. 20-án; Zsigmond sz. 1806. jún.
17-én, megh. 1807. ápr. 22-én; Klári sz. 1808. márc. 14-én, megh. 1823. jan.
15-én; Erzsi szül. 1809. nov. 5-én, megh. 18010. jan. 29-én; Mihály szül. 1811.
okt. 3-án, megh. 1862. jan. 26-án; János sz. 1815. dec. 17-én, megh. 1820. jan.
25-én; Anna sz. 1817. júl. 26-án, megh. 1840. szept. 29-én Bukurestben.
2) Költeményeinek gyűjteménye megjelent ily címen: Hory
Farkas költeményei. Kolozsvár, 1858. Stein János bizománya 8-r. 467 lap. A
költő arcképével. Kéziratban maradt műveiről, melyek Hory Béla birtokában
vannak, nem tudom mindig megállapítani, melyik jelent meg valamely lapban.
Ezért ezekre csak mint kézirati művekre hivatkozom.
3) Péter Károly m. gy. monostori ev. ref. pap közlése.
4) Az anyakönyvi adatok Péter Károly ev. ref. pap közlései.
5) Péter Károly ev. ref. pap közlése.
6) Péter Károly ev. ref. pap közlése.
7) Szinnyei József, Magyar írók élete és munkái. IV. k.
Budapest, 1896. 1313. lap.
8) Testvérei közül ekkor életben voltak: Josefa Nyilas
Miksáné; Anna és Károly, ki a német Aumüller helyett anyja családi nevét, a
Baranyai nevet vette fel s ki mostohaapja Szathmáry György miniszteri
tanácsosnak, az ismert írónak.
Forrás:
epa.oszk.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése