Ez
a facsimilében lapunk mellett közlött költemény címe. Az eredeti kézirat Ajtai
K. Albert úr birtokában van Kolozsvárt. Facsimilénk 4/5 nagyságú photographia
után készült. Az eredeti kézirat egy kékes levélpapír-levél, melynek egyik
oldalára e költemény, a másikra a „Tűz” van írva ugyancsak Petőfi kezével. A
kézirat kis betűjű s a legszebb Petőfi-kéziratok közé tartozik, mert Petőfi
ismert szép írását teljesen föltünteti. Figyelmeztetjük az ismerőket, hogy
névaláírásában itt még nincs az utóbb használt t az ismert módon áthúzva (l.
Petőfi-Múzeum I. füz. melletti facsimilét.)
A
levélpapír egyik oldalán Bath (városnév) van jobbfelől a cifrázatba benyomva,
mit a facsimile nem tüntet fel eléggé; a másik oldalon IV. 89 áll, bizonyosan
nem Petőfitől, hanem vagy a cenzortól, vagy a kiadótól. Ugyanis Petőfi e két
versét Urházy Györgynek küldte, ki Kolozsvárt egy „Unio” c. zsebkönyvet adott
ki.* (* Teljes cím: Unio. Zsebkönyv.
Szerkeszti Urházy. 1848. Kolozsvárt. Barráné és Steinnál. N. 8. 420. l.)
Itt jelentek meg e költemények először.
Amint
a facsimilén látható, a levél, melyen a 3 költemény van írva, össze van fűzve
cérnával egy másik levéllel és lepecsételve a cenzori pecséttel, melyen
világosan olvasható: SIGILLUM OFF. LIBROR. BEVISORAT. TRANSYLV. A másik levelen
Pap Endrének van pár verse: Tragödia Heyne után I. és Rajnai népdal II-III.* (* Mindhárom Unio 412. l.) a fonalvég
pedig a cenzori pecséttel leragasztva. E lapok tehát a cenzornál voltak s mivel
a 4 lap I., III., IV. római számmal és 88, 89, 90, 91 lapszámmal van jelölve, e
lapok egymás mellett álltak akkor is. A római számok tentával, a lapszámok
piros irónnal vannak jegyezve.
Ennyit
a kéziratról. Az Unio c. zsebkönyvben Petőfinek 5 költeménye jelent meg, nem
csak e kettő. Ugyanis: Sept. 27. 1846 (25 l.), Isten csodája (108 l.), Erdélyben
(236 l.), Tűz (410) és Rongyos vitézek (414 l.). A 3 első
benne van az 1847 és 1848-diki teljes kiadásokban az 1846-diki költ. közt; de a
két utolsó nincs. Ebből azt lehet következtetni, hogy mivel az 1847-diki és
1848-diki Összes költemények már
megjelentek, mikor az Unio kiadatott, tehát a szerkesztő onnan vette át őket, e
kettőt pedig Petőfi éppen és kizáróan a zsebkönyv számára írta s tehát egyiket
sem vette föl a nevezett összkiadásokba s másodszor (az elkobzott kiadást nem
számítva) csak az Újabb költemények közt jelentek meg (1861-diki kiad.) az
1847-ben írott költemények közt I. k. 187 és 191. l. Ez az oka, hogy a többinek
mért nincs meg a kézirata, mert amint megtudhattam, K. Papp Miklós, a „Magyar
Polgár” volt szerkesztője magától az „Unio” szerkesztőjétől kapta e kéziratokat
s így maradtak meg.
A
második kérdés, ismervén a kéziratok eredetét, az, hogy helyesen sorozta-e a
61-diki s utána az újabb kiadások e költeményeket az 1847-dikiek közé? és hogy
a két költemény közül melyik teendő a kiadásokban elébb? A kérdés ez utóbbi
részére a felelet egyszerű. Minthogy a költő egy levél két oldalára írta őket,
a sorrend közönyös; de megjegyezzük, hogy a „Tűz” van a levélpapír első oldalán. E az már tiszta szeszély a
61-diki kiadástól, hogy a „Rongyos
vitézek”-et közölvén előbb az I. 187 lapon, közbe dug két más költeményt s
odarakja a 193. lapra a „Tűz” címűt.
Egy új kritikai kiadásban egymás mellé teendők okvetetlen, mint ahogy a költő
is írta őket, mégpedig elöl a „Tűz”
s azután a „Rongyos vitézek” teendők
a sorrend szerint; tehát éppen megfordítva, mint ahogy az eddigi kiadások
adták.
A
kérdés előbbi részére már nehezebb a felelet. Talán az a föltevés is ér
valamit, hogy mert az Unio által közölt más három költemény is az 1846-dikiak
közül való, tehát ezek is ez évből valók. Azonban nagyobb világosságot nyújt az
a fölhívás, melyet Urházy György, az Unio szerkesztője 1846-ban tett közzé az
akkori lapokban:
„Irodalmi felhívás. Az alulírt által
tervezett, s tavaly több hír- és divatlapok útján közzé is tett „Unio” című
szépirodalmi zsebkönyv -, nagy részint elhárítva levén az akadályok, melyekkel
küzdenie e honban minden ilyszerű vállalatnak osztályrészül jutott, a jövő
1847-dik évre fog megjelenni. Alulírt vállalata elősegítésére azon reményben
hívja föl a két testvérhon t. c. íróit: hogy egyesülve fűzendő szépirodalmi
koszorújához, mely már eddig is – részint tettleg, részint ígéretben – mindkét honból,
annyi jeles és buzgó ápolót vala szerencsés megnyerhetni, segédkezet még
számosabban nyújtandanak; - becses dolgozataikat Kolozsvárra (Király utca 39.
sz.) legfőlebb szept. 15-ig beküldvén. Kolozsvárt, júl. 12-kén 1846. (l. Honderű 1846. 80. l. júl. 28-diki számban
II. félév.)
Az
akadályok alatt az Unio szerkesztője világosan a cenzúra által okozottakat érti
s ennél fogva, mert 1847-re ki akarta adni zsebkönyvét s arra kéri az írókat,
hogy munkáikat legkésőbb 1846. szept. 15-ig küldjék be -, világos, hogy
Petőfinek már akár jószántából, akár fölkérés után küldte be e két költeményt,
legkésőbben 1846-ban kellett őket írnia; de írhatta őket 1845-ben is.
Erre
mutat a két költemény hangja is a külső körülmények mellett. A „Tűz” címűben Petőfinek éppen az a lázas
tevékenység utáni vágya nyilatkozik, mi éppen 1845. és 46-beli költeményeit
sokszor jellemzi. De továbbá nézzük e versszakokat:
Jer, szeretlek, szép leányka,
Jer, szeretlek szenvedéllyel;
De tüzes légy! más különben
Elmehetsz isten
hirével.
Hejh, kocsmáros, bort! ihatnám.
Tiszta bort! mert ha vizes lesz:
Megköszönhetd, ha kancsód a
Falhoz vágom, nem fejedhez.
Csak igy élet ez az élet,
Tüzes lánnyal, tüzes borral…
És – a mit majd elfeledtem –
Nem maradhat még el a dal.
Valóban
igen kevés szakértelem szükséges annak belátásához, hogy e versszakok s az
egész költemény nem vonatkozhatik Szendrey Júliára, hiába tették a kiadások
ezek közé, mert amakból hiányzik az a forróság, mi emezeket jellemzi s mivel
Szendrey Júliával 1846. szept. 8-án ismerkedett meg Petőfi, tehát, ha e
költemények 1846-ból valók is, okvetlenül szept. előtti időkből származnak.
Természetesen,
tekintve Urházy 1846. júl. 28-án megjelent fölhívását, ha fölvennők, hogy ez
után írta őket Petőfi, akkor 1846. augusztus hava volna elfogadható. De
gondolható-e, hogy Urházy már 1845-ben gondoljon zsebkönyv kiadására, mely
egyesítse a két testvérhon költőit, úgy, hogy Petőfitől ne éppen elsősorban
óhajtson költeményt? Alig hihető. Úgy, hogy fölvéve e körülményt, valamint azt,
hogy Petőfinek 1845. a bordalos éve (l. a Tűz),
továbbá, hogy az ez évbeli hazafias költeményeiben a hazaszeretet még némi
általánosságban nyilatkozik, éppen oly formán, mint a Rongyos vitézek-ben, majdnem világos, hogy e költemények 1845-ben a
Cipruslombok és a Szerelem gyöngyei közötti időre esnek,
s így oda volnának sorolandók.
Ez
annál is valószínűbb, mert éppen ez időből a Pesti Divatlapban (1845. jún. 12.
szám. II. negyed 384 l.) a következőket olvassuk a Zsebkönyvről az „Erdélyi
hírek” közt bizonyos Szinyeitől: „Zsebkönyvünk is van tervben, melyet Urházi
György fog szerkeszteni s melynek írásában kemény Zsigmondtól kezdve, minden
feltűnőbb erdélyi költők részt vesznek, egyesülve a magyarhoniakkal, kik közül
néhánynak Urházy már bírja ígéretét.”
Ezek
között ne lett volna ott Petőfi? Bizonyosan ott volt s mikor e hír megjelent,
Petőfi már visszatért felső magyarországi (1845. ápr., máj. utazásából s a
nyugodtabb, zavartalan napok hangja érezhető e költeményeken. Ehhez kétség nem
férhet. De erre utal maga a kézirat is, mely mint említők, Petőfi legszebb
írását mutatja. A betűk aprók, hegyes tollal, finoman, aprólékos gonddal
odarajzoltak tömötten egymás mellé sorozva, amint utóbb Petőfi nemigen írt;
mert bárha írása mindig szép volt, de kissé elsietettebb utóbbi kéziratain.
Minde
s több más körülményből világos, hogy e költemények 1845-be tartoznak s pedig a
megjelölt időben, június-szeptember közé s ezért egy új kritikai kiadásba oda
teendők át kellő, általunk jó részben felsorolt indokok mellett.
FERENCZI
ZOLTÁN
Forrás: Petőfi-Muzeum
1888. I. évf. 2. szám (április-június)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése