2014. aug. 6.

Gulyás Pál: Nyilas Misi visszajött Debrecenbe…


(Emlékezés Móricz Zsigmond utolsó debreceni napjairól)

1.

„Felső-Tisza-vidéki édes hangsúlyozása” – ahogy Kodolányi jellemzi egy „esti beszélgetés”-ében (Magyar Élet, 1942. október) – tüstént elárulta, hogy nem debreceni. S mi mégis úgy könyveltük el, hogy innen szakadt ki a nagyvilágba. Itt volt plánta a debreceni földben, talán éppen a Péterfia utcán született, a Simonyi út óakácai szomszédságában. Azok az akácok már régen a mennyei Hortobágyon illatoznak, Csokonai Vitéz Mihály uram és Főhadnagy Fazekas Mihály poéta úr palotája udvarán. Lilla hintázik alattuk, az éltető eszmévé finomult mennyei Lilla. Ott szavalja már óriás verseit Oláh Gábor is, a debreceni Peer Gynt. Valódi szivárványokat köt a dallamos sorok végére rím gyanánt; a mennyben minden lehetséges. S ennek az égi Debrecennek azóta tisztes polgára Móricz Zsigmond úr is, aki született vala Csécsén, 1879-ben. Szatmár megyében született, de újjászületett Hajdúban, annak is Debrecen nevezetű szigetében.

„Tanult Sárospatakon, Kisújszálláson, próbálkozott teológiával, jogászsággal, filozófiával, volt minisztériumi hivatalnok, de vágya és ösztöne ellenállhatatlanul…” – így számol be további földi útjáról a lexikon.

Egészítsük ki Schöpflin Aladár lexikon-mondatát:

„… ellenállhatatlanul Debrecen felé sodorták.”

Pedig faképnél hagyta Debrecent is, Debrecen is csupán egy adat a többi Móricz-adat közt. Harmadik gimnazista korában ácsorgott Petőfi ércszobra alatt a Kollégium hideg homályában. „Légy jó mindhalálig” c. diákregénye tüzetesen beszámol debreceni életéről. A Kollégium tanárai közül sokan fel is háborodtak ez ellen a regény ellen, különösen annak színpadi változata okozott meghökkenést. A színdarabot magam is láttam: valóban elég bohózat volt a tekintetes tanári kar a nemzeti Színház deszkaoltárán. Most már csak a nagy maszkokra és a parókákra emlékszem vissza. Mindennek megvan tudniillik a maszkja. Debrecenről pedig már évtizedek, sőt több mint egy évszázad óta súlyos maszkok vannak forgalomban. Maga Móricz Zsigmond is beállott a maszk-készítők közé: Kazinczy, Kölcsey, Petőfi, Arany, Jókai társaságában. De olvassuk csak a törzsökös debrecenit, aki tényleg Árkádiában született: Oláh Gábort. Olvassuk csak a Keletiek Nyugaton c. útirajzát. Micsoda Debrecen-maszkot dob országgá-világgá!

Mit mutat a debreceni maszk? Egy vastag, nehézkes alakot, aki lomhán mászik Basahalma por-Hádeszében. Tele van szalonnával és paszullyal a belső alkotmánya, szalonna belül és szalonna kívül. Elbizakodott, mint egy orángután. Szinte trombitál torkából-tokájából a „táj” önérzete: ez a táj csupa háj. Még a Csokonai szobrát is hájjal keni be, hájasan büszke rá…


 
„No, azért nem ennyire paródia a „debreceni ember”, noha bizony némelykor „cseszi” már ezt a maszkot. Két maszkkészítő módszere közt áll bölcsen szemlélődve a hunyorgó, ugorszemű Móricz Zsigmond, az egykori debreceni diák. Petőfi az egyik, Jókai a másik. Petőfi keni a maszkra a hájat, Jókai önti rá a – glóriát. A két módszer közt Móricz Zsigmond a középút.

De ne törődjünk most a debreceni maszkkal. Külön tanulmányt érdemelne, külön novellát a „debreceni ember”, a hasonló című, közismert Móricz-elbeszélés párját, vagy – ellenpárját. „Kossuth vagy Kusut?” – kezdhetnénk így a fejrovatot. A városi levéltár kiküldhetné ügybuzgó hivatalnokait az Ispotályba, a Téglavetőbe, a Zsibogóra: jegyezzék papírra, mit mond a „mély-debreceni” nép. Ki volt Kossuth Lajos? Ki volt Bem? Magam is próbát tettem ezzel itt-ott, különösen a tanoncok közt: pompás, ropogós feleleteket kaptam. Sírtam is, kacagtam is egyszerre. Szemem tele volt szivárvánnyal és ürömmel. Úgy, mint Móricz Zsigmond úrnak, aki alaposan kifigurázta Pest-budai barlangjában a „debreceni ember”-t…

Törődjünk azonban most Móricz Zsigmonddal, a Debrecenbe csodálatosan visszatérővel.

2.

Az elmúlt év tavaszán nagy esemény történt Debrecenben, a Kossuth-szobor környékén. Móricz Zsigmond visszatért kezdő diákévének színhelyére, ha nem is a Kollégiumba, de az Arany Bikába. Azt ajánlom a tek. Igazgatóságnak, már most tegyék rá az emléktáblát a „arambika” 218-as szobájára, az ajtóra, legyen ez a szoba Móricz Zsigmond-múzeum. A nagy magyar regényíró itt töltötte élete utolsó boldog hónapját s majdnem az utolsót is egyben. Nyilas Misi visszajött Debrecenbe, hogy Debrecenen át átlépjen a mennyország kapuján.

E sorok írója majd mindennap felkereste a 218-as szobában a „Légy jó mindhalálig” álmodóját. Az első napról már beszámolt Juhász Géza a Hídban (1942. április 14.). „A küszöbön megdöbbentünk. Ott terült az ágyban, kimerülten. Fáradt volt, halálosan…”

Kiegészítem Juhász Géza mondókáját: A ravatala volt az az ágy abban a pillanatban Móricz Zsigmondnak. Ott feküdt a ravatalon! Mint egy nagy ezüstlepke, úgy terült szét bajsza, haja, karja. Mint egy üveg alá feszített ezüst pillantó, úgy terült szét a „nagy maszk2, a híres Móricz-maszk! Mert neki is volt ám „maszkja”, nemcsak Debrecennek. Lehet-e valaki író, maszk nélkül, pláne Magyarországon, pláne a tegnapi és mai Budapesten? Móricz Zsigmond úr ezt tudta bölcsen..

Szeptember 6-án Maroshévízre dobott a nyári sors. Ott ődöngtem a szürke, lehangoló állmáson. Lehangolt az állomás, lehangolt a környék. A Maros sem enyhítette nemzet-bánatomat… Ott ődöngök az állomáson, Ditró felé várván a vonatot. A Székely Népet unottan veszem kezembe. Hátul egy regényrészlet: „Rózsa Sándor a lovát ugratja.” S előbb lapozva, a lesújtó hír: „Móricz Zsigmond meghalt.”



Nem igaz, nem most halt meg, hiszen már Debrecenben holtan láttam! – így kezdtem vitázni a székely újsággal. Már Debrecenben ott feküdt a ravatalján. Minek Pesten újra eltemetni? Ami Debreceni után következik az már a – másvilág…

3.

Költői nagyítás? Tarka fantázia? Hiszen ama szép tavaszideji Debrecenbe-ruccanás másnapján már a Déri Múzeumban adott vala elő Móricz Zsigmond úr, a Déri Múzeum dobogóján. De nem éreztétek, hogy „a már rég elköltözött” káprázata áll csak előttetek? Egy fénytünemény. Mint ahogy Szent László megjelent ércparipáján a tatárok serege fölött…

Hogy lehet egy regényírót „szent”-té bélyegezni? Egy realistát, egy „anyagelvű” embert? Bocsánat, uraim, a halál glóriája nevében! Mert a halál glóriája a hegyeket is pehelyként emeli a magasba. A halál glóriája az egyetlen nagy glória. Móricz Zsigmond utolsó debreceni hónapja: élete megdicsőülése. Mint egy szent ezüst pillangó, oly éteri súlytalansággal lebegett a szállodai ágya fölött. S mikor másnap a Déri Múzeumban láttam, kedvem lett volna  megemelinteni. S kedvem lett volna odakiáltani a publikumnak: Tisztelt közönség, ez nem a régi Móricz Zsigmond! Ez az ő asztrál-teste… Íme, milyen könnyű, mint egy szálló madár… Mint egy futó csillag!

Pedig nem szállt. Pedig nem futott. Mint egy könnyű rajz mozgott lassan ide-oda a dobogón a híres zömök Móricz Zsigmond úr. Mozgott? Inkább pihent. Pihent a rajz fáradtan. A hangja fáradtan simogatta maszkja ősz szálait. Hangja, haja és bajusza úgy húzott lassan a levegőbe, mint valami ökörnyál. pedig akkor bontotta ki illatos virágát a kikelet.

Néhány nap múlva ballagok hazafelé. A napi gondoktól mogorván botorkálok fölfelé a lépcsőn. Benyitok a szobámba, inkább belököm az ajtót. Puha ravatalos csend árad ki rám. Feleségem az ablak felé int, az öreg fotel irányában. „Csitt!”… Hát csak ott a „rajz” az ablak fényében, mint egy rajz ott rezeg a fényben Móricz Zsigmond, a ravataláról fölemelkedett. Nem a reális regényíró volt ez már, hanem az anyaggal játszó. Még az anyag előtte volt s ő játszott vele. Kínáltuk étellel-itallal. Alig nyúlt ételhez-italhoz. Hiszen ő ekkor már túl volt a halálon, az anyag roppant torlaszán. Most már csak az anyag formája érdekelte. Szórakozottan pörgette a tányérokat és poharakat. Szeme csodálkozva ki-kigyúlt. S bámult maga elé roskadva.

4.

Az emlékeket rakosgatta, mint a gyermek az építőkockákat. Néhai tanárját rakosgatta össze a homokból: Dr. Gulyás István tanár urat, a debreceni Kollégium néhai tanárját. Aki egyszer nyakon teremtette a harmadik a) vagy b) osztályban, még a jó öreg századfordulón, amikor hegyekben állott a sonka és a kifli. Megsimogatta gyermekkori arcát a szőrös nagy epikus maszk alatt. Megsimogatta csupasz, tejfölös képét s megáldotta azt a néhai tanári pofont.

Belklinika különszobája. Most lépünk be együtt az orvosságszagú folyosón. Egy madárijesztő felénk hadonászik ösztövér karjával. Nem! Egy bagoly kucorog a szoba sarkában. Néz ránk tágra nyitott szürkés szemével.Mint a világtalanok. Itt most már elő kellene kotorni Móricz Zsigmond epikus noteszét, mert a beszélgetést nem jegyeztem fel. Nagyon sajnálom utólag. De a képek itt mozognak lelkem vásznán.

- Én vagyok az, Gábor, Móricz Zsigmond!

A kucorgó bagoly széttárja két szárnyát, de csak váz ez a szárny már, madárijesztő, karó-karokkal. S csodálatos a perc hatalma. A váz megelevenedik, visszatér arcába az élet pírja, hangja friss lesz. S nemsokára már folyik a víg debreceni anekdota: ez ezt csinálta, az azt csinálta, röpdösnek az emlékek. A két nagy gyermek ott ül a klinika padlóján és rakosgatja a múlt kockaköveit. Kacagástól cseng a betegszoba.

- Meglásd, Oláh Gábornak nincs különösebb baja. nemsoká meggyógyul. S ott hágy csapot-papot-klinikát… - így szólt, mikor távoztunk a klinika tölgyei alatt.

Nem ugyanezt mondta a mondat végső tagjában. Az eleje pontosan ez volt. „Oláh Gábor nemsoká meggyógyul.” Így mondta ezt a nagy „reálista”, az éles szemű Móricz Zsigmond, 1942 tavaszán, amikor Oláh Gábort puffasztotta már viaszsárgára a halál. De Móricz Zsigmond ekkor már nem földi dimenziókban gondolkozott. Ez volt az ő utolsó hónapja. Debrecenben lépte át az örök élet kapuját, amikor fölkelt vala ravataljáról. S ilyenkor a reménytelenség lesz a remény.
        

Forrás: Debreczeni Képes Kalendáriom XLIII. évf. 1943. 43. szám
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése