I. Az asszonyok jellemzői
II.
a) Bede Erzsi
b) Vér Klára
c) Péri lányok
d) Tímár Zsófi
e) Bélyi Veronika
f) Tót Mari
III. Mikszáth és a női lélek
Mikszáth
Kálmán műveiben fontos szerepet kaptak a nők, talán azért, mert a női lélek
érzékenységének bemutatásával társadalombírálatára az olvasók jobban
odafigyeltek. Ezek az asszonyok leginkább szépek, naivak, tiszták a szó
erkölcsi értelmében is, de természetesen akadnak kivételek.
Mikszáth
írásaiban élet megfigyelőképességével lenyűgöző hatást tud gyakorolni az
olvasóra. Jellemábrázolásában még kissé romantikusan egyoldalú.
A
Bede Anna tartozása című írásában
ábrázolt lány, Bede Erzsi ellentétben áll a környezetével, a ködös, hideg
idővel, a teremben ülő bírákkal. Amikor belép, még nem tudjuk, ki ő, csak azt
érezzük, hogy fiatal. „üde légáramlat surrant be vele”. Megjelenése nőies, bár
mint maga az író is említi, a szigorú hivatalnokok ezt addig a pillanatig nem
veszik észre, amíg meg nem szólal. „Hangja lágy és szomorú, a szívekig hat.”
Gyászol, fekete kendőt hord, de még így is szép. Mikszáth egy fehér liliomhoz
hasonlítja. Még az elnök is elérzékenyül, de „a törvény, törvény”, el kell
ítélnie Bede Annát. Az olvasók, csakúgy, mint a bírák, a történet végén tudják meg
az igazságot: az Annának hitt lány Erzsi, Anna húga. Anna pár napja meghalt, s
ez a vallásos lány úgy gondolta, hogy nővére csak akkor fog nyugalmat találni a
túlvilágon, ha ő letölti a fél év fogházi büntetést. A szigorú, fáradt emberek
meglepődnek, de egyben meg is nyugodnak. Erzsit felmentik a büntetés alól:
„Odafönt másképp tudódott ki az igazság.” A végén úgy tűnik, mint a lány
pontosan ezt akarta volna hallani, bízott a nővére ártatlanságában.
Mikszáth
nőalakjainak tisztasága alól kivétel Vér Klára, akit A bágyi csoda című elbeszélésben ismerhetünk meg először. Férje, a molnár, katonáskodik, nincsen
otthon. Ez nem is lenne baj, mert Klára megígérte neki, hogy hű marad hozzá: „Előbb olyik fölfelé a
bágyi patak, mintsem az én szívem tőled elfordul.” A baj ott kezdődött, hogy
nem tudtak őrölni, mert nem volt elég víz, ami megmozgassa a kereket. A malom
előtt várt a sok ember, így Gélyi János is. A népi hiedelem is helyet kapott
ebben a történetben: „ámbátor a molnárnéért magam sem teszem kezemet a tűzbe,
mert a veres haj…”. Már az emberek azt sem
nézték jó szemmel, ahogyan teregetett Klári, viselkedése kihívó és
ingerlő volt. Gélyi János meg is próbált közelebb kerülni a molnár szép
feleségéhez, aki eleinte tiltakozott, nem engedett Jánosnak. A történet végén
balladai sejtelmesség veszi körül őket, de az olvasók pontosan tudják, hogy
Klári megszegte férjének tett esküjét, hiszen már „fölfelé folyik a bágyi
patak!”
Később
megint találkozhatunk velük a Szegény
Gélyi János lovai című történetben, amikor már férjként és feleségként
köszönnek vissza, de a menyecske semmit sem változott, csapodár és hazug, itt
is arra készül, hogy megcsalja urát, ezért nemcsak saját, hanem a férje és
annak kedvenc lovai életével fizet. Itt is, mint a mesékben a bán elnyeri büntetését.
Vagy
gondoljunk a Péri lányok történetére. Mikszáth az egyiket – bár csak sejteti –
csábítónak, a másikat önfeláldozónak mutatja be. Pedig mindkettejük közös
nevezője: a gyönyörű haj, ami egy nő szépségének kifejezésekor a „koronát”
jelenti. De ez a korona lehet vakítóan fénylő a nap sugarától, s lehet oly
sötét, mint a legnagyobb égiháborút előidéző fekete felhő.
Minden
művész, így Mikszáth alkotóerejének is egyik legfőbb mozgatórugója: a nő, a női
lélek kiismerhetetlenségének kutatása, a női szépség feltárása, a női báj
felfedezése.
Az
egyszerű, s mégis a lélek legmélyebb pontjáig hatoló hang mutatja be Tímár
Zsófit is. Előbb mint boldog feleséget, majd a feleség szerepéből a
szalmaözvegy csúfos szerepébe kényszerülő asszonyt. Zsófi előbb hűséges és
boldog, majd hűséges és boldogtalan, de remél, legvégül a teljes reménytelenség
állapotában látjuk őt. Egy másik történetben pedig ez az asszony oly szelíden
és szeretetteljes hangon tudja védeni azt az asszonyt, akiről pedig tudja, hogy
vét az ellen a nagyszerű és felemelő érzés ellen, ami számára már
elérhetetlennek látszik. Tudja, hogy az a másik asszony azt mocskolja be, amit
ő már nem is remélhet a sorstól: a tiszta szerelmet.
Nemcsak
a novellákban, elbeszélésekben szereplő lányokra, asszonyokra jellemző a
naivság, a jóság, a szépség, hanem Bélyi Veronkára vagy Tót Marira is. Ezekben
a regényekben már több szálon fut a cselekmény, többet tudhatunk meg a
szereplők gondolatvilágáról, érzéseiről.
A
Szent Péter esernyője című
kisregényben Bélyi Veronika az egyik fontos szereplő. Szülei meghaltak, bátyja
Bélyi János, a glogovai pap neveli el
jólétben, mert a csöppségre borított piros esernyőnek „varázserőt”
tulajdonítottak az emberek, így nem maradhatott el temetésről, esküvőről. Az
író többször kihangsúlyozza a fiatal lány szépségét, ártatlanságát,
szégyenlősségét. Egy alkalommal azt mutatta be az író, hogy Veronika nem mert
levetkőzni, amíg a macska ott volt a szobájában és őt nézte. Mikszáth
tapasztalata és szomorúsággal vegyes kesernyés humora is megjelenik a regény
végén: „Elöl a menyasszony jött fehér koszorúval, fehér ruhában. Ó, de gyönyörű
volt – kár, hogy valamikor ő is megöregszik.”
A
Noszty fiú esete Tót Marival című
regényben Mari, a milliomos lánya csúnyának hiszi magát, azt gondolja, hogy a
férfiak csak a pénzéért szeretnék őt feleségül venni. Noszty Feri ezt használja
ki, úgy rendezi meg a jelenetet, hogy a lány elhiggye, szépnek látja őt. A két
fiatal ellentéte egymásnak. Feri felelőtlen, fondorlatos, pökhendi, ezért is
tiltakozik Tót Mihály a házasság ellen. Végül a lány megmenekül ettől az
érdekházasságtól úgy, hogy elutazik az esküvő napján, ezzel megszégyenítve a
Noszty családot. Az író a női tisztaságnak, a nők becsülete iránti tiszteletnek
alázatos hangján szólal meg.
Az
antik költőktől kezdve sokan zengtek ódákat a nőkről. Mikszáth írói
munkásságában egy nő, egy asszony értékét mégsem az esztétikai értelemen vett
szépséget adja, hanem az a tiszta érzés, ami belülről sugárzik, s ez adja meg
bármely női alakjának szépséges varázsát, vagy éppen annak sötét vetületét:
amikor a piros arcocskáról a lélek sötét árnyai sugároznak. S mindezt egyszerű
szavak erejével, vagy éppen annak csak sejtetésével éri el, amit találó jelzői
még inkább fokoznak. Ez az írói hatás a mikszáthi hang, ami kedveltté,
elismertté, vonzóvá tette olvasói körében.
Mikszáth
Kálmán írásaiban nemcsak a mesemondó szerepét tölti be, ő az a közvetítő, aki
az emberek tudatvilágán keresztül igen komoly társadalomkritikát mond ki, még
ha olykor burkoltan is teszi ezt. Így ő is részese műveinek, hiszen az a lelki
ráérzés, lelki finomság, amely minden cselekedetre oly érzékenyen rezdül,
sugárzik műveiből. S hogy miért érti annyira a női nem leheletfinomságú
érzékenységét? Magyarázat erre a saját egyéni sorsa. Azért az asszonyért, akit
annyira tisztelt, becsült és szeretett egy életen át, azért az asszonyért meg
kellett „dolgoznia”. „Csupán” néhány könyvet kellett írnia ahhoz, hogy
megfelelő egzisztenciát teremtsen magának és asszonyának.
VARGA
ZSUZSANNA
Forrás: Varga Zsuzsanna: Házi dolgozatok könyve 3. – A realizmus
irodalmából – Szerkesztette: Maczák Edit - ITEM Könyvkiadó
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése