2018. ápr. 25.

Zilahy Károly (1838-1864): Tompa Mihály jellemrajza*




Amily szegénynek mondható más keleti fajokéval együtt a magyar irodalom is nem csak a dráma, hanem általán a tárgyilagos költészet minden nemét illetőleg: épp oly bőséget, sőt gazdagságot képes a lyrában felmutatni, úgy, hogy a kötött beszéd terén a többi európai irodalmakkal körül-belől csakis lantos költészetünk versenyezhet. B e r z s e n y i  édes és hév melancholiája, C s o k o n a i  merész, de nemes fellengése, K i s f a l u d y  Sándor tüze, ép magyarsága, V ö r ö s m a r t y  sajátos, ragyogó nyelve és fenséges hangulata, K i s f a l u d y  Károly tiszta és festői érzelemvilága, B a j z a könnyű, enyhe lebegése, P e t ő f i  páratlan gazdagsága és eredetisége, A r a n y  nemzeti zamata, tartalmassága és mély meggyőződése, V a j d a  János sötéten hullámzó, érzelemdús, fűszeres költészete: szakadatlan láncolattal követik egymást. De hogy az összhang teljese legyen, T o m p a  ihletése-, meleg, verőfényes kedély-világáras kedves sajátságú láthatárára volt szükség.

T o m p a  első költészetünkben, ki a kedély benn-rezgő húrját pengeti s a csendes szív mindenütt jelenvaló szent titkának hangot képes adni, s az ő költészete legvilágosabban igazolja  B u l w e r  mondását: „Minden kebel egy külön   v i l á g, csak föl kell deríteni.” Nála a hangulat ereje – mely a kifejezések epigrammája és a hasonlítások csillogása mellett, a legegyszerűbb tárgyat is a költészet varázsával képes felruházni – legerőteljesebben mutatkozik. Mert itt nem a szenvedélyek vihara veri föl a gyöngyöt, hanem a hold édes világa mutatja új fényben az érzelmek tengerét. Gazdag kedélye minden tárgyban hamar fölleli és mindenikből magába olvasztja az őt illető vonást; nála minden egy benső tökéletes érzelemvilágból foly s ezt tükrözi vissza, mint harmat a napot. Annyi változatosság az egységben, annyi mélység a könnyűségben, annyi harmónia!

De ami  T o m p á t  mindenek felett jellemzi és önálló költői egyéniséggé emeli: az a derült, üdvözítő világnézet, mely költészetének alapszínezetéül szolgál. Ihletése sohasem hagyja el s legfellengőbb lyrai műveiből is a legmélyebb bölcselet sugárzik, a költői tartalom bármi kis sérelme nélkül. Allegóriái, melyekbe főleg politikai gondolatait előszeretettel öltöztetni szokta, - hűség, megkapó párhuzam és kerekség tekintetében az alakítás nem mindennapi tökélyéről tesznek bizonyságot és irodalmunkban tétova nélküli elsőséget érdemelnek. Ki nem ismeri „A madár fiaihoz” című gyönyörű jelképletét? ki nem érezte a „Madárfészek” idyilli báját?!

T o m p a  mindig különös előszeretettel fordult a természethez, melynek tanulmánya művei üdeségében, illatában és egészségében kézzel foghatólag látszik s a „Virágregék”-kel tett- egészben elvétett, de egyes részeiben ragyogó – kísérletei is éppen ennek és az allegóriák iránti hajlamának köszönik lételöket.

Régi költőink közt a forradalom megbuktával kiválóképpen  T o m p a  volt az, ki a hazafiúi érzéseknek legrendszeresebb és legidőszerűbb kifejezést tudott adni; a „Gólyá”-t –mely két országban titkon is oly hamar lett ismeretessé – nem említve, csak „Levél egy elutazott barátom után” című, megható mélységű és fenségű költeményéről szólok (mely összes műveiben, fájdalom, számos bántó igazítással látott napvilágot): ez megjelenésekor az egész magyar olvasóközönség szívét, mint vatesi kézből jövő balzsam járta keresztül. Ezeknél fogva  T o m p á t  többi költőink közt 1850 után a magyar közérzület leghívebb és legigazabb tolmácsának méltán nevezhetni, annyival inkább, mert  A r a n n y a l  és  P e t ő f i v e l  ő a harmadik, kinek költészetében a nemzeti elemek legtisztábban egyesültek. Erre nézve elég lesz felhozni páratlan szép népdalait, „Kizöldült a leveles fa” kezdetű versét, vagy bármelyik költeményét.

Később, midőn az ébredő nemzeti önbizalom hangot keresett magának, ismét Tompa volt az, aki  K a z i n c z y  emlékezetére írt pályadíjas versével a kétség álmából a hit és lelkesedés hajnalára ébredt nép érzelmeinek kifejezést adott: e műve az alkalmi versek sorából mind hangulata, mind eszméje által kiemelkedve  T o m p a  koszorújának egyik legszebb levele. Ily igéző báj, ihletés, meleg és zamat csak a géniusz szárnya alól sugározhatik.

T o m p a  - P e t ő f i  példájával ellenkezőleg – nem egyszerre jutott a költői önállóság azon fokára, melyen jelenleg látjuk. P e t ő f i n é l  tulajdonképp vett stádiumokat nem is igen lehet megkülönböztetni; nála már harmadik, negyedik versében mutatkozik azon vonás, mely költészetének ismertető jeléül szolgál s későbbi változása inkább csak a színezés nagyobb erejében, a hang bátorságában és a látkör terjedésében áll.

Ellenben  T o m p a  1848 előtti műveiből csak néha csillámlik elő a kedély azon tengermélysége és kristálytisztasága, az érzelmek olvatag, de lankadatlan heve és bűbája, ami lantjának sajátságát képezi, és őt – A r a n y t  sem vevé ki – élő legelső lyricusunkká emeli.

A comicum és gúny mezején már nem találjuk nála az imént kifejtett alkotási erőt. Kedélyében, a kellő könnyedség és emelkedés dacára hiányzik amaz önfeledt hajlékonyság és keserű alaphang, mely egyikhez vagy a másikhoz szükségképpeni tevő rész gyanánt megkívántatik. Különben is, noha  T o m p a  az, az Athenaeum korszakbeli költők között, ki a  P e t ő f i v e l  kiinduló irodalmi fejleményeket legteljesebben és legtöbb haszonnal fel tudta venni magába, de azért alapjában máig is azon eszményi iskola híve maradt, melynek lobogója alatt először megjelent, s mely az élet specialitásai helyett egy minden genre-festést kizáró, saját világban tartózkodva, a comicum, humor vagy satyra igazi magvát a költészet tartományából kirekeszti, - aminthogy  V ö r ö s m a r t y  ide vágó művei is csak vége felé, és az újlendület hatásaképpen jelentkeztek.

De amit  T o m p á n á l  legelöl kellett volna említeni, azok gyönyörű népregéi, mondái és elbeszélései, melyek közől „S z u h a i  M á t y á s”-a víg beszélyeink sorában a legelső helyet foglalja el; regéi pedig szinte egyedül állanak. E regék számára sikerült  T o m p á n a k  egy sajátságos, külön légkört teremteni, mely képét a tárgyhoz méltó varázzsal önti el és az illusió befejezésének fő eszköze, - lásd a „Bölömbika”, „A vitorlás csiga” vagy „A tűz” regéjét.

Egészen véve  T o m p a  a magyar lyra legkitűnőbb képviselői közé tartozik, kinek neve költészetünkkel össze van forradva és csak vele együtt fog elenyészni.

*) Mutatvány szerzőnek sajtó alól kikerült „Koszorusok albuma” című művéből, mely 14 acélmetszettel a legpompásabb kiadásban Heckenasztnál jelent meg. – A könyv Bajza Lenke köztiszteletű írónőnknek van ajánlva.

(Forrás: Hölgyfutár XIV. évf. II. félév 2. sz. 1863. július 4.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése